Bellini-Nepal-Immer

Inna

Trådstartare
Ni som är mer bevandrade i halvblodsaveln än vad jag är.. Vad säger ni om stammen Bellini-Nepal-Immer? Bellini känner jag ju till rätt väl, men de andra två är jag lite mer osäker på så det vore kul att få höra lite synpunkter på vad de har lämnat för typer av hästar och vad ni tror om kombinationen..

Nepal 390 lämnade främst hopphästar som Jana Wannius Titti till exempel, men också dressyrhästar som Aintree som reds av Eric Lette.

Immer 359 var också en mycket framstående producent av tävlingshästar i både dressyr och hoppning, kan bara inte komma på några namn just nu :o

Oj, vad kul att de har lämnat både hopp och dressyr hästar. Det kan förklara att min "dressyrhäst" visar mer entusiasm för hoppningen än vad matte gör. Dessutom är han rätt duktig på det (för att aldrig vara tränad :o). Men det är kul att ha en allround kuse..

Vet inte hur långt bak man sträckte sig när man började ELIT-premiera hingstar, men både Nepal och Immer hade definitivt varit värda det!

Både Nepal och Immer tillhör mina favoriter bland de äldre hingstarna, kul stam verkligen!!! En liten tanke dock är att båda kunde lämna aningens prilliga hästar. Men Bellini väger nog upp det rätt bra.

Tur då att jag har fått en sån snäll pojk. Mycket humör och go i sig, men har under de två åren jag har haft honom har han aldrig gjort något dumt. Och det är man ju tacksam för med sin första unghäst :).

Görel: Det var ju kul att höra att det var bra hingstar. Det enda jag har hört tidigare var att de var tunga klumpar och inte riktigt var vad man vill ha i den moderna ridhästen.

Hej!
Tur att du har en pojk, annars hade jag blivit riktigt avis på dig!!!
Vilken fin stam du har på din häst. Just kombinationen Bellini-Nepal har funkat fin fint. Jag tror det är Ängagården ( www.angagarden.com )som har använt sig av just den kombinationen och fått fram puddingar.
Mitt gamla sto var efter Nepal, en helt otrolig häst men med ett mycket starkt psyke, fast hon använde det rätt. Det var inte mycket som kunde hetsa upp henne, men däremot gick hon vart som helst med vem hon ville, ( trots träns) så det gällde att vara ledare mentalt för den damen.
Immer är ju också en gammal goding som jag dock aldrig har haft närmare kontakt med.
Jag hade tänkt ta Bellini till mitt Nepal sto, men han dog ju tyvärr, alldeles för ung..
Hälsningar Nina

Jo du, det hade allt varit kul om man hade haft en helsyster till honom.. Annars har jag funderat på kloning :D. Det där med starkt psyke känner jag igen i min grabb också. Kul, men det ställer krav på ens egen konsekvens i hanterandet av hästen. Skall kika på ängagårdens sida och se om jag hittar nåt spännande..

Den som säger att Immer och Nepal skulle lämna prilliga avkommor får nog stå för det själv. Hästen har en lika härstamning som hingsten Navarino som var en kanonfin individ som borde fått tjäna svensk avel

Han måste varit hemskt gammal på den bilden. De bilder jag sett tidigare har han varit fin på.

Okej, var liksom ingen bra "reklambild" precis.... :crazy: Såg ju helt vanskött ut, men som du säger, han kan ju vara gammal! (Fast min gamling är rund och go' :) )

Kollade upp Navarino efter att jag läst ditt inlägg. Det var ju en riktig snygging :d. Tråkigt att han inte finns kvar..

Mitt gamla sto var efter Nepal, en helt otrolig häst men med ett mycket starkt psyke, fast hon använde det rätt. Det var inte mycket som kunde hetsa upp henne, men däremot gick hon vart som helst med vem hon ville, ( trots träns) så det gällde att vara ledare mentalt för den damen.
Det låter precis som min 17-åring Kaliber-Nepal! :)

Immer var pappa till halvblodet Gimmic som stod på Klintebys och var godkänd för ridponnyavel (han var 152cm) Han har lämnat Fakir (Flt EM-98-99-00. NM guld 99 och 01. samt SM-guld-01. 2:a Prins Carl-philips pris -01) Aramis (flt EM-99 plac MSV A) Mira (flt SM silver-01).
Jag vet inte vad han gjorde själv, vet bara att han gick en hel del hoppning runt 1.35m.

Kul att se lite bilder på Nepal. Nu förstår jag vad besiktningsveterinären menade när han sa att min häst har precis samma bogparti som sin morfar. Att min dessutom är fux av samma typ som Nepal gör ju likheten ökar..

Är det förresten någon som vet om det är så att vissa hingstar slår igenom mer i andra led än andra hingstar? :confused:

Enligt mig så är väl Swift 690 en hingst som utmärkt sig mer som morfaders hingst är faders hingst.

Spännande.. Undrar vad det kan bero på att det blir så. Man har ju hört talas om sk morfarshingstar. Misstänker att genetiken inte har någon bra förklaring på det ännu..

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
796
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 388
Senast: linnsan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V