Belastningsfång

S

Sweet

Har sökt på forumet men inte hittat så mycket om det och jag har några frågor.

Vad jag har förstått så är belastningsfång inte likartad med "vanlig" fång, likartad symptom men ger inte samma skador på hovarna, har jag rätt då?

Vet en häst som fått belastningsfång pga att förra ägarna inte verkat hästen på flera år vilket resulterat i kraftigt överväxta hovar som var böjda uppåt, hästen fick av detta belastningsfång. Hästen kunde inte gå och knappt stå men efter att fått verkat hovarna så kan hästen efter några veckor resa sig och lägga sig själv, stå, skritta trava och gör detta helt frivilligt men hästen har fortfarande ont men det går bättre och bättre för var dag och hästen är pigg, glad och äter ordentligt, verkar trivas med livet.

Nu till min fråga, kan hästen bli helt återställd från belastningsfången? Kan hästen få återfall? Vad ska man tänka på om man har en häst med belastningsfång? Hur kan man hjälpa hästen att bli frisk?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Belastningsfång

Svaret på de två första är ja och på de andra bra hovvård och rätt foder o lagom motion..
Det tar ett år för hoven att växa ut och lika länge kan det ta för alla "sviter" av denna typ av fång att förvinna helt men det blir bra till slut:)

Ok, det låter bra. Jag antar att du vet vad du pratar om eftersom jag läste i din profil att du var hovis.

Sweet skrev:
Vad jag har förstått så är belastningsfång inte likartad med "vanlig" fång, likartad symptom men ger inte samma skador på hovarna, har jag rätt då?

....

Nu till min fråga, kan hästen bli helt återställd från belastningsfången? Kan hästen få återfall? Vad ska man tänka på om man har en häst med belastningsfång? Hur kan man hjälpa hästen att bli frisk?

Tacksam för svar! :bow:

Belastningsfång är en sjukdom som uppstår i hoven medan den vanliga fångsjukdomen orsakas av händelser i andra delar av kroppen men yttrar sig i hoven. Den aktuella hästen kan ju ha haft dubbelsidig belastningsfång men den kan ju också ha haft dåligt skött vanlig fång.

Precis hur belastningsfång uppstår det går till vet man inte riktigt men en hypotes är att det uppstår syrebrist pga felbelastning av strukturerna i hoven som sätter i gång fångprocessen. Det finns inget som talar för att en häst som haft belastningsfång lättare skulle få foderutlöst fång.

Om den kan bli helt återställd beror på hur stor skada som skett. Röntgen kan hjälpa till att bedöma detta. En bra hovslagare är bästa medicinen. HH

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka