behövs pauser ?

Sv: behövs pauser ?

Ska man göra något annat under pausen eller ska man verkligen ta en paus från allt ?

Jag skulle helt klart lagt grunderna för spåret på en valp nu innan snön kommer då har man ett bra förspårng till våren.

Jag har tanken att göra allt som är naturligt för en hund när den är valp. Lägger all lydnad senare när dom har mer ro i kroppen o orkar fokusera mer.

Spåra gör jag gärna o ofta korta intensiva spår

Sen i skyddet lär jag in grunderna som bita inhopp o.s.v.

jag ska ge henne tipset men varken jag eller hon är duktiga på spår och spårkursen på BK har redan börjat.

okej, min springer ju gärna på och missar men jag har lagt godisspår ända från början då en kompis som hjälpte mig tipsade om det.

När ska man sluta med det ?
Hur går man över från godis till inte godis och liknande ?
Några bra böcker eller liknande ni kan tipsa om ?

okej, min springer ju gärna på och missar men jag har lagt godisspår ända från början då en kompis som hjälpte mig tipsade om det.

När ska man sluta med det ?
Hur går man över från godis till inte godis och liknande ?
Några bra böcker eller liknande ni kan tipsa om ?

Man slutar aldrig med näring men det blir lite hur som så hunden alltid har ett driv o leta föda i spåret.
Sen kan det ligga en liten hög istället för i fotspåren.

Man varierar näring med apporter sen.

Viktig detalj spårar man med näring så ger man ingen mat innan så hunden verkligen känner suget efter föda när han väl hittar.

Ordspåret är rätt bra hungriga vargar jagar bäst.

för är hunden mätt är det lätt att dom skippar maten för spårets skull.

Du skulle ju varit med i tripphult då hade vi kunnat spårat en del så du haft en grund.

okej, på min tik så har jag nu ökat längden mellan godisarna, och jag har även bytt ut godiset mot hennes favoritsaker och det gick jätte bra.

Det är alltså inget "problem" med att lägga enkla godisspår i början ?
Min kompis kommer börja tävla lydnad med sin men jag har ingen aning om hon vill tävla spår så jag vill inte ge henne råd som sen kanske försämrar spårningen och liknande, iom att jag inte är så duktig heller och fortf. testar mig fram.

PIRU du vet ingen bra bok man kan köpa hem som ger en bra grund ?

Nej har läst få böcker är hellre ute med hundarna o exprimenterar vad som funkar för just dom.

Det är mycket vettigare tycker jag.

okej, så jag kommer inte förstöra hennes hund rent tävlingsmässigt om hon ber mig att lära henne det lilla jag kan om spår ?

Jösses, jag läste alldeles fel i rubriken och läste ;

BEHÖVS PUSSAR??

:rofl:

Det gör det nog!!!:grin:

ja jag har nog lärt mig lite grunder och hur du lägger ett spår, hur det ska se ut och inte se ut (då med STORA skillnader, tex en hund äter gräs vs en hund spårar) och lite sådär allmänt.

Men då kan jag med gott samvete hjälpa henne lite grann om hon har frågor.

*kl*

Kom på en fråga jag med!

Ni som väntar med att träna era hundar tills de är lite äldre; hur gör ni för att aktivera dem? Fast det beror väl lite på vad för typ av hund (ras) man har.. Men jag menar, skulle inte jag aktivera mina hundar som små valpar skulle de rivit hela huset och halva grannarnas:angel:;) De behöver arbeta och få hjärngymnastik redan från början! Kanske skapar jag ett behov när jag börjar att köra med dem så tidigt, men jag är ändå nyfiken.

Gilly:)

Gör helt tvärt om ja då jag har i överflöd med aktivitet på mina så lär jag dom istället o koppla av.

Istället för o lära dom aktivitet för då blir det lätt att dom får svårt o koppla av senare.

Sen som jag kör så gör jag ju naturliga saker som spår o skyddet. Så det är ju aktivering.

Gör helt tvärt om ja då jag har i överflöd med aktivitet på mina så lär jag dom istället o koppla av.

Istället för o lära dom aktivitet för då blir det lätt att dom får svårt o koppla av senare.

Det är alltid nyttigt. Satsar på passivitet tiiidigt här med. Ingen ide att köra om man har en hund som inte kan slappa. Det svåraste för mina är att kunna hålla sig coola vid grytet eller på jakt. Har hunden galet (bra:D) jaktlust är det ju svårt för dem, men mer eller mindre finns ju alltid. Därför hänger de med tidigt och får bara hänga vid sidan av.

Sen som jag kör så gör jag ju naturliga saker som spår o skyddet. Så det är ju aktivering.

Ja, då förstår jag:) Är väl få saker som är så psykiskt utmattande som spår. Jag kan mycket lite om skydd, men vill gärna lära mig lite! hur börjar man träningen med yngre hundar?

Men de som inte aktiverar sina valpar alls... Du vet, de som koppelpromenerar dem tills de är typ 8 månader. Hur gör dom? Eller ska kanske rikta frågan till ni som väntar med träningen!:D Så; vad gör ni?

Gilly

Skyddet börjar jag med tidigt innan tandlossningen o lär hunden skapa sig en aktivitet i kring "bytet" trasan. När den är still vill jag att hunden skäller igång den.

Sen direkt när dom riktiga tänderna kommer då börjar jag lära dom bita fullt o hålla det o få vinst på det.
Sen lär jag dom inhopp i steg först i trasa sen bitkudde så runt 9månader i vuxen ärm.

Spår börjar jag med runt 4-5månader med lite korta bara hunden får upp ett fint intresse kring spår. Sen runt 9månader börjar jag ställa mer krav på ordning o reda kring spåret.

Man får väl skilja lite på lydnadsträning och vardagslydnad. Ren lydnadsträning ägnar jag mig inte åt med en valp. Det ger inget för de orkar inte hålla fokus och det riskerar bara att bli pannkaka av alltihop. Vardagslydnaden tar jag dock aldrig paus ifrån och det är väl i princip det jag ägnat första året åt när jag haft valp. De har nog med att lära sig hur man ska uppföra sig här i livet och utforska omgivningen. Det finns gott om tid för lydnadsträning senare.

Som växande valp är oftast vardagen aktivitet nog. Det finns alltid något nytt att titta på och undersöka.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3