behövs pauser ?

mandaaa_

Trådstartare
Kan man träna en valp vecka efter vecka eller behöver de pauser, som unghästar, efter ett tag ?
Behöver de pauser från träningen för att smälta de dom lärt sig eller är det bara att köra på ?

Min vän med valp ställde mig den frågan och jag har ingen aning om hur hund fungerar på det sättet.
Hennes valp är 13 veckor och hon tränar ungefär 5-10 minuter varje dag.

Sv: behövs pauser ?

Valpar (precis som många unga djur) mår bra av att vila lite då och då. Om inte annat kan man koncentrera sig på lite olika saker i sin träning och inte bara köra tex lydnad hela tiden...

då borde jag ju altlså kunna rekommendera henne att kanske släppa lydnaden nu (hon har kört ungefär varje dag, dock 5-10 min per dag, i ungefär 5 veckor) och kanske låta hunden nosa på lite spårning nu ist ?

Tappar dom mkt om man lägger lydnaden helt åt sidan en månad ?
Det blir ju bara det dagliga som sitt, nej, varsågod, ligg osv

Jag gjorde iaf så med Zaga, över sommaren tränade vi inte alls lydnad ( mer än det som krävs inkallning, stanna ). Vi körde spårrutor och små spår istället och hade sommarlov :)

jamen då ska jag tipsa henne det.
Jag märkte även att min tik blev mer taggad och ansträngde sig mer när vi inte tränade på några månader.

Har ni några bra tips för hur man lär en hund att spåra ? alt. några bra böcker om det ?
Hon kommer alltså vilja tävla i det om jag känner henne och jag är inte rätt person att ge förslag på spårning då min hund tror spåra är att äta gräs :grin:

jo jag ska be henne ringa till våran BK men det står inget om spårkurs på deras sida och jag vet att det varit dåligt med tränare så jag tror nämligen inte att de kommer hålla någon spårkurs.
Finns en till större hundklubb här men de har inte heller spårkurser.

Jag skulle själv vilja gå en sån kurs då jag tror min hund skulle uppskatta det då hon använder sin nos väääldigt mkt.

hittade fasiken en spårkurs på våran bk, men den går snart av stapeln så det lär vara sent att anmäla sig.

ja min tik är helt tokig i det.
Jag har lagt ut lite godisspår sådär för skojsskull och hon är jätte duktig på det, även om jag gömmer mig i skogen så spårar hon jätte mkt.
Våran lilla tik har jag bara hunnit lagt ut lite godisspår till och hon går med nosen i marken som en snigel :D
Hanen däremot, han verkar ha tappat något på vägen för han är faktiskt ganska .. "trög" sådär. :rofl:

Det där med apporter... jag håller på att klicka in min att ta apporten och nu fungerar det ganska bra, hon kan lyfta upp den själv eller ta den från min hand och hålla emot till jag släpper.
Längre har vi inte kommit.

Jag är jätte sugen på att testa det här när man lägger olika föremål i en ruta och hunden ska hämta dom och lämna till dig, vad det nu heter ?

Men som sagt, apporten måste nog sitta först haha.
Ska hålla utkik efter spårkurs och liknande på BK till våren/sommaren när de kör kvällstid.

ja så kanske det heter :D

men borde inte själva apporteringen sitta innan jag börjar ?
hon skulle springa ut, hämta saken och sen lattja runt som en tok och komma med den om jag ropade och sen spotta ut framför mina fötter.

Undra om hon ens kopplar "till matte" när hon hittar saken.
Hon kanske försvinner till skogs :rofl:

Jag tog en paus (den kanske fortfarande pågår.. :angel:) med min valp. När jag sedan en dag bad henne att ligga (och höll i något kul) så slängde hon sig ner för att ligga. Det gjorde hon inte precis innan pausen. Det var kul att se :D

Nu gäller det mer för oss att dra oss ur pausen... Det är svårare då jag inte är någon lydnadstävlingsmänniska egentligen, även om det skulle vara kul att prova.

Varför ens träna en valp?

Bara ta sånt som är ett måste.

Så väntar man tills hunden är mellan 6-9mån o så kan man köra mer ofta utan o tänka på dessa pauser ni talar om.

Jag har ju en 5mån valp enda hon kan bra är inkallning. Men kommer garanterat inte vara efter mina vänner med ljämn gammla hundar när dom är 12mån gammla, snarare längre för jag har lagt mycket mer krut på mina special grenar som spår o skyddsarbetet än vad dom hunnit med för dom tragglat lydnad istället..

Jag kan såklart bara svara för mig själv, men jag har "tränat" mest för att få henne att uppskatta det. Vi började väl när hon var 13-14 veckor att leka fram allting. Med tanke på hur svårmotiverade salukis är så känns det bra om valpis tidigt börjar uppfatta träningen som något kul. Allt skedde utan några direkta krav, men med väldigt mycket belöning (i vårt fall - lätt "dragkamp" med gosedjursboll).
Det har jag även glädje av vid inkallningen, att hon uppskattar dragkamp alltså. Det är otroligt lätt att få in henne om jag har med någon dragkampsleksak. Har jag inget att leka med så är jag inte roligare än hennes springande lös och då kommer hon inte.

Det där kan jag köpa

Jag brukar kolla på valpen o försöka luska på dennes brister o jobba där.
Men bägge Schäfrarna är bägge föriga o sista man behöver är o motivera till o göra saker. Därför kan jag vänta så pass länge med o träna o få in moment.

Lite för jag får ändå inte tävla förens dom är 18mån sen är allt i skyddet så klent ändå vid den ålderns så jag tävlar hellre vid 2,5-3år.
Så därför känner jag ingen direkt panik o få till allt som vissa andra.

Senast ändrad:

*kl*

Jag sätter igång och tränar från 9 veckor. De är så otroligt oförstörda och lättpåverkade när de är små och alltså FANTASTISKT roliga att köra med. Börjar man redan tidigt är det mycket man får gratis tycker jag. Tex så får man till en operant hund vars enda sätt att träna är just operant, naturligt bra lek och kamp, en vana att hålla fokus/koncentrera sig med störning mm.

Men något som är viktigt är att man inte ställer krav. det dröjer länge innan men har lärt dem så mycket att det faktiskt går att göra det. Allt ska lekas in med valpar och träning ska vara en fantastiskt rolig lek!:)

Med valpar är det dock extra viktigt tror jag att passen är många men korta, korta.. När de är små försöker jag hålla 2-3 minuter och sen paus. Kör man med godis ett pass kan man ju ha max 10 godisar mm. Detta utökar man såklart sakta men säkert beroende på hund.

Nej, jag säger bara träna på! och variera träningen redan från början och kör mycket trix och kul. Jag börjar tex tidigt med avstånds- och släpparbete så de tycker det är en självklarhet att jobba på avstånd. Mycket blir 'naturligt' för hundarna om man kör redan från början!

Oj vad långt det blev nu..:angel: Har själv en 7-månaders och tycker det är en så jäkla rolig ålder!

Gilly:)

svarar alla.

då ska jag nog säga åt henne att ta en paus ett tag, och hon / vi har bara lekt fram det roliga med valpen och absolut inte ställt krav på henne.
Jag tycker det har fungerat bra men tror en paus behövs efter en månads träning.

Ska man göra något annat under pausen eller ska man verkligen ta en paus från allt ?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!