Behöver verkligen tipps nu asså!

Sv: Behöver verkligen tipps nu asså!

Hästarna saknar uppenbarligen respekt för dig som ledare. Mitt sto försöker också äta när vi går i grimma till och från hagen, men jag kör konsekvent med ett skarpt "nej" och ett snärtigt ryck i grimskaftet. Det räcker på henne. Nu har ju jag fostrat henne från början så hon vet direkt att "nej" ÄR nej. Om jag hade en häst som liksom dina drar ner huvudet direkt och bara "sliter iväg" så skulle jag prova först med min vanliga metod (ovan). Om inte det funkar så blir det ett spö i handen och träns på hästen. När den försöker äta (helst när den är på väg ner med skallen) så skulle jag säga nej och ta tag i tygeln och om så krävdes även använda pisken om de inte lyssnar i det läget.

När hästarna är så olydiga att de springer iväg med dig släpandes efter så rekommenderar jag många ledarskapsövningar även i andra lägen. I stallet: Flytta hästarna för handen sidleds dit du vill. De ska gå undan för ditt tryck. I paddock: öva att promenera bredvid hästen och den ska stanna när du stannar och gå när du går (med röstkommandon och kroppspråk), svänga när du svänger, trava när du säger till osv.
I boxen: ingen ätning förrän du sagt "varsågod"! Jag och min mamma har lärt våra hästar (mamma är nog ännu mer konsekvent med det där än jag...) att absolut aldrig kasta ner mulen i hinken/krubban förrän jag lagt maten på plats /ställt ner hinken. Ett skarpt "Nej" när de försöker och sedan när man själv bestämmer säger man "varsågod" och lämnar hästen så att den får äta ifred. Samma sak går sen att tillämpa om man vill beta hästen i grimma.

När jag rider är det ingen diskussion - inget ätande när vi är ute och jobbar! Att de försöker (och ibland lyckas) är ju en sak, men jag skulle bli galen om min häst tvärstannade för att börja äta mitt i arbetspasset!

tabac skrev:
verkar inte som om dina ledarskapsövningar funkar...har du gjort dom på ridbanan endast eller även utanför banan/ridhus...min kille fattade inte först att jag va ledare även utanför ridbanan..så efter ett par duster utanför förstod han att jag bestämde även där....vad har du gjort gör ledarskapsövningar??

Jag har gjort ledarskapsövningar på alla tänkbara ställen, paddocken, gårdsplanen, ute i skogen, ute på åkrarna, vinterhagarna, sommarhagarna, påväg till hagen mm, på alla ställen där dom brukar beta.

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag har gjort ledarskapsövningar på alla tänkbara ställen, paddocken, gårdsplanen, ute i skogen, ute på åkrarna, vinterhagarna, sommarhagarna, påväg till hagen mm, på alla ställen där dom brukar beta.
Låter de bli att äta när ni övar?

det låter som att dina hästar är ledare över dig :)

gör såhär, låt en tuff kompis som hästarna inte känner sätta sig i repekt hos dem.. lydnad och därmed basta! kort grimskaft med kedja och spö, hästen ska gå till hagen utan att äta.. led sedan hästarna när din tuffa kompis är med.. låt kompisen instruera dig om hur du ska bete dig..

jag gör så med alla hästar, när jag leder en häst till hagen är det till hagen vi ska och jag bestämmer att hästen inte ska äta, äter den råkar den illa ut för jag är allsmäktig ledare över hästen.. att en häst sparkar åt mig skulle jag aldrig tillåta.. om en häst sparkar åt mig sparkar jag tillbaka på och ryter, mig jävlas man inte med..

dock kan jag lägga till att jag inte domderar jämt, när hästen går fint och lugnt bredvid mig, står stilla när jag håller på med den(dvs bra uppförande enligt mig) så är det beröm, klappar och söta ord som gäller.. beröm är en viktig del av träningen.. precis som bestraffningen/tillrättavisningen..

Björk skrev:
Låter de bli att äta när ni övar?

När jag håller kort grimmskaft och övar så äter dom inte, men så fort jag släpper efter ca 10 cm så är det full fart till närmaste grästuva.

Matilda_o_Bonita skrev:
När jag håller kort grimmskaft och övar så äter dom inte, men så fort jag släpper efter ca 10 cm så är det full fart till närmaste grästuva.

varför släpar du efter? frågade i mitt inlägg ovan hur hästen kan sparka dig när du leder henne...? tror att mycket av ditt problem ligger i detta, om du inte har koll på hästen med kortare rep och position vid bogen :confused:

Jag menade alltså inte att hon stod rakt mot mig när hon sparkade, utan hon slog lixom åt sida efter att hon blixtsnabbt vänt sig runt. Jag stod först vid bogen, men hon var så snabb att jag inte han reagera innan hon hade slagit till. Men idag gick det mycket bättre att leda henne. Höll uppe tempot och var mer bestämd, dessutom var jag tämligen irriterad efter sparken igår, vilket hon säkert kände också.

Vår förra ponny hade ovanan att snabbt dra ner huvudet för att sno åt sig gräs, i alla gångarter :eek: . Med resultat att min dotter gjorde några rejäla flygturer. Det var även vissa problem med ledarrollen för henne. Vi fick då av ägaren (hyrd ponny) rådet (detta var i januari) att i en månad låta henne rida med enbart tyglar i grimskaft hemma på ängen och konsekvent jobba med huvudnedragningrna så här: när ponnyn drog ner huvudet så tog min tjej tag med båda händerna på ena sidan i tygeln och drog huvudet rejält bakåt, så långt det bara gick. Detta var inget skönt för ponnyn men gjorde inte ont som om vi haft träns. Detta blev också en bra grund för ledarrollen då ponnyn märkte att ryttaren var bestämd och konsekvent. Bara i skritt förstås. En månad arbetade vi så och det gav resultat. Han lärde sig att dra ner huvudet betyder att det blir mycket obekvämt. Olaten försvann nästan helt och han har aldrig mer gjort så i trav eller galopp. När han nån gång gjort det igen i skritt så har min dotter helt enkelt vänt runt honom på en liten volt och då har han inte fortsatt. Sedan är det nog så att du behöver jobba med din ledarroll genom övningar. Tex när hästen går på dig, eller förbi dig så backa den. Konsekvent. Detta är något man kan träna på och som kan ge snabbt resultat. Fråga på NH sidan. Jag är själv ingen expert men det har sånt som jag lärt mig och som verkigen har gett utdelning.

Jag menade inte att jag sitter och sparkar skiten ur dem. Kanske jag förklara dåligt. Men en liten smäll eller hur man ska säga.
Jag brukar tänka som så hur jag själv skulle vilja bli tillsagd. Jag sku absolut inte lyssna om någon mesade med mig och sa "snälla du skulle du kunna sluta....." lungt och snällt. Skulle reagera mer om de sa till ordentligt, "NU SLUTAR DU...."

Men detta är min åsikt det hr funkat för mig.....

Hej Jag förstår att det är jobbigt när dom bara kör ner huvudet för att äta. Du kan ju sätta grimmskaftet under hakan så varje gång dom kör ner huvudet så dras den åt .Då får du en bättre efekt , :smirk: Jag har gjort det på hästar som varit besvärliga med det. Det har i regel räckt att säga till dom några få gånger. Det låter kanske hårt men det är bättre att säga till mer bestämt än att gå o dra i grimmskaftet flera gånger utan effekt. Du måste tala om att det är du som är herre annars är det risk för att dom tar riktigt övertag .Lycka till :banana:

Jag håller med dig till fullo, jag är inte heller mycket för att springa o peta på dem i tid och otid utan det som gäller, det gäller och inget tjafs liksom. MEN jag tror även att våld föder våld, skulle jag sparka till min ena häst sådär så skulle han förmodligen sparka mig....
Jag har två hästar, stoet går med mig lös när jag rider den andre och jag har inga ledarskapsproblem med nån av dem (iaf inte just nu, haha) för mycket tror jag ligger i att jag respekterar dem. Och då sparkar jag inte på dem heller, för jag tycker inte att det är sjysst. Och precis som du skrev, ditt sätt funkar för dig, och mitt sätt funkar bra för mig.

Tips 1 är att vara 100% konsekvent. Om du inte vill att hästen skall äta med bett i munnen, låt den då ALDRIG ta en enda tugga med bett i munnen.

Om den är på väg att äta, gör det så jobbigt för hästen att den slutar. Det kan krävas mycket de första gångerna, men det är viktigt att du tar över ledarrollen helt i de här situationerna. När hästen slutar beteendet, belöna direkt med friare hållning.

Tips 2 är att försöka känna i förväg när hästen tänker "äta", och agera precis i samma tiondels sekund som hästen försöker komma undan dig. Då kommer det till slut att fungera utan ätande.

Jag driver själv en turridning där hästarna av och till får för sig att det är OK att äta under uteritterna och det brukar ta ett par egna ute-ridpass innan de är ur beteendet. Men hittills har det fungerat att återställa dem ganska enkelt.

Och skulle problemet ändå kännas helt olösbart så råder jag dig att ta kontakt med en instruktör som är van att jobba med olydiga hästar och ledarskapsträning. En kort instruktion kanske kan ge mer hands-on tips.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Nordx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV