Behöver snabba råd om svängel.

Pia

Trådstartare
Jag ska lämna in min gigg för att fixa nya hjul till den. Jag pratade med smeden om att sätta på en svängel också, men han sa att det är onödigt eftersom jag kör med loksele.
Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Är det så som han säger?
Behöver era råd snabbt för jag måste bestämma mig till i morgon bitti.

Sv: Behöver snabba råd om svängel.

Svängel är alltid rätt :) Du drar väl inte gigg med loksele, och gör du det är du ganska ensam så om du ska sälja den måste den ha svängel.

Gör då en svängel som både har en ring att fästa en hake i och stoppar för draglinor som läggs som en ögla runt om svängeln. Se till så att svängeln är stadig, och tyst.

Kul att din smed har åsikter, vad kör han? Vad kostar en svängel hos smeden?

/jenny

snigelfarmor skrev:
Du drar väl inte gigg med loksele,
Nej, det är hästen som drar.:D
Men jag fattar vad du menar, kunde inte låta bli att vara lite lustig.

Jag använder lokselen till allt, gigg, rockard, vagn, släde och jordbruksredskap. Det går utmärkt.
Smeden kör en fjording och använder också lokselen till allt.
Enligt honom behövs inte en svängel till en loksele eftersom den inte är lika stum som en bröstsele, och för att hästen drar med bogarna och inte med bringan. Jag håller inte riktigt med, men kan för lite för att ge mig in i en diskusion om saken.
Vad svängeln skulle kosta har vi inte kommit överens om ännu, men det lutar åt att jag vill ha en.

Lokselen är lite bättre än en billig bröstsele-alltid. Men principen är detsamma, har du inte rörliga skaklar så blir hästen hindrad i sina bogrörelser utan svängel. Ska man göra det lite bättre för hästen måste du ha mycket spelrum för skaklarna. Oftast genom att ha långa skakelläder, men det ger en mycket obekväm åkning och skaklarna under armbågen. Vilket i sin tur gör att man inte kan svänga utan att "skada" hästen.

Jag undrar hur det funkar att dra en gigg med loksele, Giggen är ju gjord för ett högt skakelfäste, lutar det inte mycket neråt, och får inte hästen stort tryck på ryggen? Är det en gamal modell av gigg du har, har du ingen bild? ÄLskar giggar!

Du kanske ska göra som Lisa har gjort, och höja skakelfästet? Då blir lokselen mer som en collersele. Lisa, har du nån bild?

/jenny

Just nu är ju giggen hjul-lös, men jag lovar att lägga in en bild när den är hel igen. Den är relativt ny, runt 10 år.
Jag har en gammal goding också, men den är för liten för min häst. Skulle tro att den passar en D-ponny, eller kanske ännu mindre. Men snygg är den.:love:

th_P3260014.jpg

Nu står den på logen till ingen nytta. Jag får väl banta Putte några hundra kilo.:D

Jag körde med en gammal trilla utan svängel, och jag blev både sjösjuk och döv :D :rofl: Samt att jag aldrig varit så rädd i en vagn förut, trodde den inte skulle hålla trots att den är igenom gången och klarar sig bra ett tag till... :crazy:
Jag tycker det gungar för mycket utan svängel trots loksele!
Tror inte hästen tycker gungandet är så kul heller! :crazy:
Och gamla trähjul på grus/asfalt är ingen höjdare. Men hästen brydde sig inte alls faktiskt, förutom att hon inte reagerade på det jag bad henne om! Hon hödre helt enkelt inte, och jag brukar använda
Så hon brukar alltså lyssna på mig ändå! :)

Vad kommer det att kosta, nya hjul?

2500:- och då blir det en svängel också.
Jag var tveksam om jag skulle ha luftgummi hjul eller gummiklädda utan luft, men bestämde mig tillsist för luft. Jag tror dom är bättre på vintern. Det är ju inte slädföre hela vintern.
Smeden hade arméns draglinor. Fula, men verkade vettiga. Har du någon erfarenhet av dem?

Nu är den äntligen komplett.
Så här blev det:
P2120013.jpg

Vi har satt reflexer runt om, samt lampor bakåt och framåt. Under sitsen sitter en vass kniv och en hovkrats. Nu fattas bara min backspegel, jag kan ju inte vända mig om, och draglinorna.

Vad snyggt! :bump: :love: :D
EasyBoots här med ser jag!? :) :bump:
Är det stötdämpning på vagnen?
Fast hela vagnen ser liten ut, hehe det beror nog på hästen :)
En nordsvensk va?

/L

Ja, den har stötdämpning och är riktigt bekväm att köra i.
Det mesta ser litet ut bakom min häst, det får jag leva med. Han är 162 cm, så han är stor för att vara nordis.
EasyBootsen har varit räddningen för hans fötter. Hovis sa en gång att när Gud delade ut hovar stod Putte näst längst bak i kön.:crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar