Behöver sadelhjälp

pyret

Trådstartare
Jag såg i dag när jag hade skrittat min unghäst att pälsen hade blivit lite "ruggad" på en fläck på var sida om ryggraden i kanten och en bit in på paden.

Min fråga är helt enkelt vad beror det på? Kan det vara att sadeln inte passar eller är det något annat?

Hoppas alla kloka bukare har något bra svar!:laugh:

Sv: Behöver sadelhjälp

Om rugg flaker ligga bak är det pad skav från hoft rörelset som slitta av vinter pälsen, vissa häster kan drabba mer an ändra. Vet inte värför, min gammle häst fick dom men inte mor sin.
Az

Jag såg i dag när jag hade skrittat min unghäst att pälsen hade blivit lite "ruggad" på en fläck på var sida om ryggraden i kanten och en bit in på paden.

Min fråga är helt enkelt vad beror det på? Kan det vara att sadeln inte passar eller är det något annat?

Hoppas alla kloka bukare har något bra svar!:laugh:

Jag fick likadant på min häst förra våren och det tolkade jag som att sadeln hade blivit för liten. Märkte också att det var svårare att få hästen i galopp än vad det är med min nya sadel nu. Men om det ruggade ligger i kanten där padden ligger kan det var skav, en del häster är mer känsliga än andra när paden rör sig vid ridningen. De ruggningar som min häst hade låg på var sida om ryggen men mer mitt i om du förstår.

MVH Ann

Jag förstår hur du menar :) Min gäst har väl lätt för att få skav helt enkelt, men jag ska kolla sadeln extra noga nästa gång för säkerhets skull. Jag vill ju inte rida omkring i en sadel som inte passar hästen. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar