Behöver råd

Soff91

Trådstartare
Jag har en häst som jag måste rida varje dag för att hon inte ska hålla på och busa. på grund av att vi har bytt stall och hon står i en mindre hage. och det betyder ju att hon även behöver mer mat än vanligt. men om jag ger mer hö så får hon ännu mer energi, och då slutar det väl med att jag aldrig kan rida i stället. Hur skulle ni göra. jag är så dålig på foder. :( och det viktigaste är ju att hon mår bra.

Sv: Behöver råd

För hon är för tunn för att bygga muskler :/ Så jag måste ge henne mer av något så att hon får i sig rätt mängd så att hon orkar vara igång 6 dagar i veckan.

För att kunna hjälpa så måste du tala om vad det är för häst (typ, ålder och storlek) och vad hon får att äta (sort och mängd).

Det är ett engelskt fullblod som är sex år hon är ca 160cm (kankse något mindre) just nu är det mest att rida i ridhuset och stärka galoppen och hoppa småhinder. På morgonen får hon 3 nävar korn och 2 kg hösilage. sen får hon 3kg hösilage lunch. 3kg hösilage till eftermiddagen 2nävar korn. och 3 nävar korn, ett äpple och 4kg hösilage på kvällen

För hon är för tunn för att bygga muskler :/ Så jag måste ge henne mer av något så att hon får i sig rätt mängd så att hon orkar vara igång 6 dagar i veckan.

Ska hon bygga muskler kan du inte rida varje dag. Då bryter du bara ner, ingen uppbyggnad.

Om jag inte rider varje dag så slutar det med att jag inte kan rida alls. för då är hon så pigg så hon är i luften hela tiden medans man ligger på backen.

Hon är lydig när hon får röra på sig. Om hon står två dagar så är det bus hela tiden. och folk säger att jag ska longera innan jag rider och när jag gör det så är vi i hela ridhuset och flyger runt för hon sparkar och bockar. Vad är det för något som har mkt protein i sig då? Och kan hon bli piggare av det?

Svårt det där, har själv haft en häst som man var så överenergisk.
Enda lösningen för en sådan häst är att vara ute i stora hagar, helst med kompisar så att han/hon blir trött i huvudet. För det är där energin sitter.

Som skrevs tidigare så bör du rida varannan dag och fodra med mer protein för att bygga upp muskler. Lucern är bra proteinfoder. Finns både i pellets och hackat strå. Pelletserna måste blötläggas innan fodring för de sväller mkt.

Ursprungligen postat av Soff91

Ska hon bygga muskler kan du inte rida varje dag. Då bryter du bara ner, ingen uppbyggnad.

Du kan rida varje dag, även om hon ska bygga muskler, om du rider ett hårt pass ute eller i hallen ena dagen, ta hästen på en AVSLAPPANDE skritt / lätt travronda dagen derpå, INTE JOBBA henne, att hon får en avslappande tur dagen därpå, vill INTE bryta ner musklarna, det hjälper på at få ut slaggstoff ur musklarna, så att dom blir mottagliga för uppbygnad;)

Du kan rida varje dag, även om hon ska bygga muskler, om du rider ett hårt pass ute eller i hallen ena dagen, ta hästen på en AVSLAPPANDE skritt / lätt travronda dagen derpå, INTE JOBBA henne, att hon får en avslappande tur dagen därpå, vill INTE bryta ner musklarna, det hjälper på at få ut slaggstoff ur musklarna, så att dom blir mottagliga för uppbygnad;)

Okej tack för svar :)

Hon är lydig när hon får röra på sig. Om hon står två dagar så är det bus hela tiden. och folk säger att jag ska longera innan jag rider och när jag gör det så är vi i hela ridhuset och flyger runt för hon sparkar och bockar. Vad är det för något som har mkt protein i sig då? Och kan hon bli piggare av det?

Nej, du måste inte rida varje dag, däremot måste du aktivera henne :)
Hon behöver inte bli fysiskt trött, du kan aktivera hjärnan så hon blir helt slut :D
Lek med henne, gör lite snitslade banor som ni kan gå, saker som hon kan klura på ;)

Jag har också ett sånt fullblod som du :angel:

Nu vet jag inte vad du har för värden på hösilaget, men det verkar ju som hon får väldigt lite mat för att vara fullblod. Allra helst eftersom du säger att hon är tunn.. Vad händer om hon får mer mat? Mitt energiska fullblod var lika "galen" vare sig han fick 4 kg kraftfoder eller inget alls.

Efter som vi inte vet värdena på höet och att det är förhållandevis lite grovfoder hon får, så kan du börja ge henne lusern i någon form. Då får hon mer grovfoder och dessutom bra med protein som hjälper henne att bygga muskler. Lusern är så nära gräs i värden som man kan komma när det gäller foder. Det kan till ock med bli så att du kan helt ta bort kornet om hon äter bra av lusernen. Du kan också ge stora mängder lusern, till ock med fri tillgång om hon skulle behöva det.

prova ge fri tillgång på hö tillsvidare, samt ta en analys på det.
Har du tur kanske du bara behöver ge henne det.
Annars är masses råd ang lucern väldigt bra.

Din häst kanske inte är pigg, utan hungrig. Hunger är stressutlösande, och hungriga hästar brukar oftast klassas som pigg. Du ger ju hemskt lite mat åt hästen, och med tanke på att det är ensilage du ger så är du knappast 12 kg grovfoder, utan mycket mindre. Det skadar faktiskt INTE att testa ge mer mat..går det helt åt helskotta..så är det väl bara att minska. Svåarare än så är det inte.

Jag känner en tjej som hade en havrehet häst..hur lite hon än gav var hästen aspigg. Då gjorde hon tvärtom..ÖKADE upp havregivan rejält..och hästen colade ned.

Din häst kanske inte är pigg, utan hungrig. Hunger är stressutlösande, och hungriga hästar brukar oftast klassas som pigg. Du ger ju hemskt lite mat åt hästen, och med tanke på att det är ensilage du ger så är du knappast 12 kg grovfoder, utan mycket mindre. Det skadar faktiskt INTE att testa ge mer mat..går det helt åt helskotta..så är det väl bara att minska. Svåarare än så är det inte.

Jag känner en tjej som hade en havrehet häst..hur lite hon än gav var hästen aspigg. Då gjorde hon tvärtom..ÖKADE upp havregivan rejält..och hästen colade ned.

Du har nog rätt. I förra stallet fick hon ungefär tio kg på kvällen för hö ingick i hyran och dom fick mat ofta ute i hagarna. Men jag trode det berode på att hon hade en stoor hage att springa runt i med kompisar. Nu står hon i ett stall med mindre hagar och en hagkompis. Jag ska prova att ge henne mer mat. (:

En duktig stuteriägare sa en gång att en mätt häst är en lugn häst. Och det har jag märkt på min coola häst. Och på flera hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 287
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka