Behöver råd och tankar..

H

Herkules

7årig islandsvalack 5 gångare, fång och hovledsinflammation på båda fram.... Har sprutat Cortison 3gånger utan resultat, fått finadyn, sulor och är skodd med kort tå. Mellan behandlingarna har jag skött han efter konstens alla regler, boxvila, sen liten sjukhage, inget gräs bla bla bla.
Hovarna är röntgade och ingen hovbenssänkning/rotation. 1/2grad halt på vardera ben. Veterinär vill inte spruta mer då det inte ger något som helst resultat och jag ser inte heller nån anledning i det eftersom det inte gör någon skillnad.. Det vi ser på röntgen är en liten spets (ska försöka förklara) på hovbenet mot kronbenet, högst upp som liksom pekar in åt hovleden?? jaja veterinär säger att det inte har betydelse men min räddande tanke är ju att problemet sitter där... Det som säger emot är ju att han har inflammation på både.. En tanke till är om det inte är hovledsinflammation (behandlingen har ju inte hjälpt) så kanske det är fånget som spökar, suck jag vet inte vad jag ska tro men jag tycker det verkar vara lite för enkelt att ge diagnosen genom egentligen endast uteslutningsmetoden (har bedövat knä och kota och sen hov)!

Det här är ju min lilla ögonsten och jag vill ju göra så mycket jag kan, utan att han ska lida eller att det ska gå till överdrift.... Tänker också på hållbarhet och framtid..
Har ni några tankar eller ideer så dela gärna med er
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Kan inte bidraga med så värst mycket. Men cortison är ju fångframkallande i vissa hästar. Är det pga cortionsprutorna som hästen fått fång, eller pga något annat (om du vet)?
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Det kanske hjälper om hästen får vila resten av sommaren? Är det inte gräset som gör att den får fång så kan du ju släppa på bete?

Hoppas verkligen det löser sig!
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Jag har haft 3 år av grubblerier med min häst som har haft problem med ena hoven. Har precis gjort en MRI på honom och fick äntligen svar på vad det är som gör ont. På Magnetröntgen eller MRI ser man allting inne i hoven, ligament och vävnader och sklett.
Jag önskar att jag hade gjort det för 3 år sedan. Då hade jag sluppit detta grubbleriet och hundratals klinikbesök, men det fanns inte för 3 år sedan. Bara i Skara där de söver hästen och det vill jag inte.

Jag tycker du skall göra en magnetröntgen så vet du sedan. Lycka till!
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Fånget kom innan Cortisonset och vi kan bara tänka oss att det är gräset... Men det hade jag ingen aning om att dom kunde få fång av!!
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Tack så mycket! Bete går inte men jag tänkte om jag skulle försöka hitta nån stor flock så han bara kan få och vara vildhäst under hösten/vintern så kanske tiden kan läka....?
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Tack för ditt svar! Ska verkligen kolla upp om magnetröntgen!!!! Jag vill inte se att det är så lätt att bara ge en hov -kotledsinflammationdiagnos utan att utröna VARFÖR! Jag är en sån där jobbig veterinärbesökare;) hur gick det med din häst?
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Tack så mycket! Bete går inte men jag tänkte om jag skulle försöka hitta nån stor flock så han bara kan få och vara vildhäst under hösten/vintern så kanske tiden kan läka....?

Detta skulle jag göra! Men först skulle jag kolla upp med magnetröntgen.
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Då tänker jag nog inte helt fel;)


Fan att det är helg.. Jag vill ju få svar på alla mina frågor idag..

Hur kan veterinären eg. veta att det är hovledsinflammation? Och vadå hovledsinflammation? Det kan väl lika gärna vara hovarna som gör att han haltar med tanke på fånget? Och varför skulle inte en inflammation kunna läka ut? Enligt röntgen är det inga skador.....äh jag bara spekulerar och försöker hitta lösningar.....
Nej MRT nästa, jag ger inte upp utan att veta.... Sen fick han inte Finadyn utan Finylbuttazon;)

Fler tankar om det här tas gärna emot!
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Kortisoninjektion i led är inte fångframkallande. Det är tabletter och/eller sprutor i blodet/intramuskulärt som är risk att det ger fång.

TS - är strålbenen röntgade?
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Har inte röntgat strålbenen. Endast hovar... Ska ta upp det också med veterinär!
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Snurrig, strålbenen sitter ju i hoven;)
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Ja, men det krävs speciella projektioner för att se strålben. Om man bara röntgar hoven från sidan t ex, så ser man inte strålbenen så bra.

Utan strålbensprojektioner tas med hoven satt i en grej, och ur en speciell vinkel. Ofta (men inte alltid) måste man ta av skorna.

Min dam hade återkommande kot- och hovledsinflammationer. Rtg ren förutom lindrig hbf. När vi röntgade strålbenen kom svaret varför inflammationerna kom tillbaka hela tiden..

Allra bäst för strålben är magnetröntgen, det är flera strukturer vid strålbenet, dels själva benet, men sen fäster senan därnere med. Så även om en rtg är ren kan de ha problem i strålbensområdet men av senan t ex. Även strålbensbursan kan ge problem. Men det är ju en början att röntga strålbenen och se, och sen gära magnetröntgen, men det är ju också en fråga om pengar (beroende på f-bolag, magnetröntgen alltså)
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Tack för svar!
Vad menar du med "Rtg ren förutom lindrig hbf"?
Ska absolut kolla upp det här.... Om jag får remiss till magnetröntgen så borde det väl gå på försäkring? Tyvärr, som du skriver, så är det ju en pengafråga också....
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Hovbroskförbening, HBF alltså.

Vissa bolag täcker en viss summa av magnetröntgen, andra inget, ytterligare andra täcker hela. Man får prata med sitt bolag. Men en vanligt rtg av strålben täcker de ju.

Har du tänkt på hur hästen landar med hoven? Sätter den ner sin tå först? HUr är den skodd?
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Okej då gäller det alltså att kolla fbolaget först;)

Har inte tänkte så mycket på hur han sätter i hoven.. Mer än när vi började misstänka fång, inget dubbelslag i nedsättningen. Han är skodd med filtsula och remontskor, kort tå o han har fina vinklar. Kan försöka ta lite kort på ben och hovar imorgon, även om det bara går att spekulera på nätet så är alla tankar välkomna;)

Funderade också på om det finns nån sula som ger mer stötdämpning? Inte för att jag vet om det skulle hjälpa, men ändå....
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Fånget kom innan Cortisonset och vi kan bara tänka oss att det är gräset... Men det hade jag ingen aning om att dom kunde få fång av!!

Jo, medicinsk fång som orsakas av cortison men även antibiotika i vissa fall. Tycker att det verkar konstigt att en vet sprutar en fånghäst med cortison. :confused:
 
Sv: Behöver råd och tankar..

Okej, bra att veta! Jag tog helt enkelt för givet att kortison i en led "vandrade".

Det gör det i ytterst liten mån. Dessutom är dosen för injektion i led väldigt mkt mindre än dosen vid allmän behandling.

Och det ger liksom inte den 'allmänna' påverkan som kortison oralt/i.v/i.m. gör, och det är i den allmänna påverkan som fångrisken finns.

Däremot så vet jag inte om det teoretiskt finns en risk injicera kortison i hovleder unde rpågående fånganfall, jag skulle nog vilja undvika det om det vore min häst.

Men fång i led utlöser inte fång hos frisk häst, under förutsättning givetvis att det är normal dos och hamnar just i leden. Men spruta i blodet/muskel/ge i munnen kan det. Tydligen kan det där om man har otur räcka med en engångsdos. Jag är extremt 'rädd' för kortison i annat än led under grässäsong -oavsett häst, och när det gäller t ex Lillen skulle jag inte vilja ge honom kortison annat än i led ens vintertid om det inte bokstavligt talat gällde livet.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 667
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 986
Senast: Ray
·
Hästvård Jag behöver er hjälp lite nu. Tankar och funderingar samt era erfarenheter från när era hästar fått fång. Det här har hänt. Tummen...
2
Svar
30
· Visningar
4 524
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp