behöver råd och hjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare varbergs_elin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 515
V

varbergs_elin

Mitt fjordsto ska föla för första gången. Hon är enormt stor och har stora juver och har även fått råmjölk.
Är det någon som kan ge mig mer tips på när jag ser att det verkligen är dags? jag har själv aldrig vart med vid en fölning så jag är jätte orolig

Sv: behöver råd och hjälp

Är juvren fyllda, och stoet har fått råmjölk, är det bara att parkera sig i stallet/vid TN:n (om du har kamera.) Då kan det komma när som helst, även om det också kan dröja lite.
Av de fölningar jag har varit med om (16st) så har alla utom en fölat inom mindre än ett dygn efter det att de bildat riktig mjölk. En gick i två veckor med vaxproppar innan hon fölade.

hon har en råmjölk som fortfarande är genomskinlig och gulaktig men tycker att hon har haft det någon vecka nu. hur länge brukar dom gå? hon kliar även baken..

Är den genomskinlig är det inte färdig råmjölk. Den ska bli vit, för att vid fölning vara gul-vit.
Hur lång tid det tar från att de börjar fylla juver, till att det är dags för fölning, är oerhört individuellt.
Klia baken KAN vara ett tecken på att fölningen är nära. Det kan också innebära att hon är knott/myggbiten i svansen..
Med tanke på att det är ett förstgångssto, är det inte alls säkert att hon kommer att få riktig mjölk förrän precis vid fölningen, eller till och med efter. Mitt föstagångssto i år fick fyllda juver ett dygn innan fölning, och mjölken slog om från genomskinlig till "minimjölk" ca en timme innan hon fölade. Direkt efter fölningen hade hon dock tjock, gulaktig, superklibbig råmjölk av toppkvalite. Det kan alltså ändra sig fort..

Tycker du att jag ska börja vaka eller ska jag vänta ett tag? Hon har gått 11 månader den 14e denna månad.
Hur skulle du ha gjort nu?:confused:

Hejsan !

Det finns ett sett att se när det verkligen är dags, som en gammal erfaren uppfödare har lärt mig.
Och det är följande; Om du lyfter upp svansen på ditt sto, och står rakt bakom henne, så ser du ljuvret mellan hennes bak ben, om du tittar på formen på ljuvret, så skall det se ut som en tre kant.
Ser den nedersta linjen på trekanten inte rak ut utan du ser fortfarande ett jack emellan ljuverhalvorna så dröjer det.
Men är det en rak linje och ljuverhalvorna har gått ihop då är det dags.

jaha okey. juverhalvorna har gått ihop men här kommer fortfarande inte något föl. men då är det dags att börja vaka ?:confused:

var bor du Elin?
kanske i min närhet?
Pma mig så kan jag åka förbi och kika på henne om du vill...

Min tjeja har en ordentlig trekant men inget föl i sikte iallafall...
Läcker på natten och haft mjölkkristaller i ca 3 veckor även haft vad jag kallar vaxproppar men inte kom det något föl inte;)
Bäckenbanden har släppt ordentligt , hm iallafall tror jag det, hon är riktigt dallrig och typ strorleksmässigt som en handflata indjupningar på korset på båda sidor.
Nu har vi bestämt att fölis inte får titta ut förrens efter helgen då jag jobbar.:p
Mitt sto är beräcknad till 19 juni första fölet för henne.

Klurigt detta med tecken, känns som man får gå på magkänsla.
Jag vakar på henne med kamera hela nätterna och har gjort så sedan hon började läcka typ 3 v. sedan.

Lycka till
//Rosenlund

Eftersom det är ett förstagångssto, hade jag börjat vaka på henne. (Imitt fall innebär det i och för sig att jag hade satt på henne fölvakten, så det innebär ju inte rikrigt lika mycket jobb som det gör i ditt fall.) (Jag antar att du iinte har tillgång till en fölvakt, eftersom du inte har nämnt något om det?)

var bor du Elin?
kanske i min närhet?
Pma mig så kan jag åka förbi och kika på henne om du vill...

Hej ja jag bor ute i Träslöv så du hade kunnat komma förbi om du känner för det.:)

nej fölvakt har jag inte. men hade jätte järna velat ha det känner jag:(

Många stuterier har ju fått sina föl för i år nu, så om du ringer runt till stuterier/uppfödare i din närhet finns kanske någon att hyra?

Det där var ett bra tecken i mina ögon också ! ÄNDA till detta år ! Alla märrar som har fölat har haft "rak" botten på trekanten i minst en vecka innan fölning ! Ett av mina säkraste och bästa tecken. Stoskrällen !

Jag tycker att man kan se på stoets beteende. Våra ston som fölar ute börjar vanka av och an på ett speciellt sätt. Från att ha varit tunga och lite trötts så börjar de marschera.

okey.
Jag tycker att mitt sto är inte sig lik alls i sitt beteende. Hon är från ena stunden pigg och andra stunden helt slut och bara vill in.
hon lyfter svansen hela tiden och vet inte riktigt hur hon ska stå. är det något tecken?

Många stuterier har ju fått sina föl för i år nu, så om du ringer runt till stuterier/uppfödare i din närhet finns kanske någon att hyra?

Det ska jag nog göra Tack för tipset

okey.
Jag tycker att mitt sto är inte sig lik alls i sitt beteende. Hon är från ena stunden pigg och andra stunden helt slut och bara vill in.
hon lyfter svansen hela tiden och vet inte riktigt hur hon ska stå. är det något tecken?

Det låter som om det är dags tycker jag!

men hur lång tid kan jag räkna med? var i stallet precis och tittade på henne och råmjölken har bytat färg från gul aktig till helt genomskinlig nu med!:angel:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka