Ja mallar är rätt extrema hundar i mångt och mycket MEN det finns en hel del jäkligt extrema människor också.
I de hundkretsar jag rör mig i har jag flertalet som skulle knäcka vilken hund som helst -dom "BEHÖVER" mallar för att hålla sig själva sysselsatt.
Alltså alla dessa siktar på eller tävlar på VM nivå och deras vardag är så långt i från min egen.
Ja mena jag kan köra lite lydnad på kvällspromenad. Slänga ut lite föremål på en läggda jag passerar på vägen till affären osv där imellan tillbringar jag en kväll i veckan på klubben och några enstaka pass i skogen med likasinnade. Jag har inga stora ambitioner utan tränar när andan faller på och tävlar lite på de närliggande klubbarna. - Så som jag tror de flesta aktiva hundmänniskora gör - (min schäfer räcker alldeles utmärkt till detta och mycket mer)
Men de här "extremisterna" planerar sina träningar in i detalj. Deras hundar har aldrig ätit en måltid ur en foderskål sedan de va 8 veckor. 95% av All utfodring sker i spåren resterande under annan träning.
Det första dom gör när de kliver upp på morgonen är alltså att lägga spår och det sista dom gör är att lägga spår. Det är bara deras vardags rutiner däremellan tränar de skydd och lydnad + mer avancerade spår än morgon och kvälls fodring(och glöm inte all fysträning dom måste ägna sig åt för att hundarna ska hålla i skyddet). När dom far ut och spårar därimellan lägger de sällan mindre än 3 olika spår medans en annan är nöjd om man gjort ett spår.
De sätter heller aldrig sin fot på en träningsplan om de inte har planerat sitt träningspass in i detalj. Dom är kontrollfreaks som helst vill kontrollera allt i omgivningen så att ingen oplanerad störning som hunden inte är redo för ska kunna störa inlärningen.
Jag tror inte att "vanligt" folk fattar hur extrem dessa människor kan vara (och jag fattar inte hur de kan ha andra jobb men det är väl en anledning till att de flesta av dem är egna företagare
)
Att gå kurs för dessa är lärorikt men man skakar också på huvudet för I min värld är det helt omöjligt att kunna träna en hund som dom gör och fortfarande tycka att hund är roligt.
...Men jag skulle heller aldrig få några 99 poäng på ett IGP spår....