behöver motivation

I

indigo95

Jag behöver lite motivation för att komma igång med kusen där hemma. Det är inte så att jag inte tycker att det är roligt men han har stått i ett år nu pga graviditet, vilket betyder att han har grymt med energi :bump: :bump: , vilket betyder rodeo :confused: . Det är mörkt om kvällarna när man ska rida och han är inte trafiksäker.. Det är inte meningen att klaga jag är jättesugen att komma igång att rida men det känns som man har tappat all balans och självsäkerhet.. hjälp

Sv: behöver motivation

Varför börja med att rida då?

Sätt igång från backen, tömkör, longera, ut och gå med hästen. Jobba den från marken så du får upp lite muskler och att han får göra av med lite energi. Sedan ut och rid när han känns stabilare!

Håller med dig!

Det blir lätt att man får skuldkänslor, tror de flesta hästmänniskor är sådana ;)
Försök släppa det och greja med annat, lite NH , promenader, löshoppning osv! :)

Håller med övriga två men även kanske att gå nån kurs eller så med hästen, behöver inte vara ridning som sagt utan kanske en tömkörningskurs eller nått liknande. Jag brukar få massa motivation av sånt. Man vill hem och fortsätta att träna.

okej! du ska börja med att tömköra eller longer din häst, du sa också att det var mörkt när du skulle rida har du nån sandbana att rida på eller någon gräsplått sätt upp en sån där strålkastare i tex nått träd eller så. va gärna 2 nu ibörjan. du kanche också är lite ringrostig nu när du inte har ridit på ett tag, ta en privatlektion..med en ridskolehäst FÖRST SÅ DU KOMMER IN I RYTMEN sedan klan du ju smått börja rida din egen men ha han gärna inhägnad när du ska rida dom första gångerna longera gärna med nån på ryggen den första gången.
hoppas allt går bra.
fråga alltid nån kunnig om hjälp alltid en gång för mycket än en gång för lite.
dom är där för att hjälpa dig.

För några år sedan, efter att jag kommit tillbaka efter en hästolycka köpte jag mig en häst... Fatima. Först var jag lite "rädd"/osäker. Därför hade jag henne främst som "mys- o sällskapshäst". Vi gick ut och promenerade i grimma eller träns, jag longerade och pysslade mycket. Mina övriga stallkompisar tjatate och i stort sett tvingade mig att hänga med ut och skritta på helgerna. Ungefär ett halvår senare, när våren började komma till Örebro, började jag efter att en tid låtit en av stallkompisarna ridit igång hästen lite, att själv rida lite mer. Jag kände att hästen jag köpt, som främst promenadhäst, hade potential att jobbas mer än jag trodde i dressyren, Fram emot sommaren, anmälde jag mig till en barockkurs, som den gången på grund av sjukdom hastigt ändrades till centrerad ridkurs. Efter den kursen, kände jag att jag fann både mig och min häst på ett annat sätt. Motivationen visste inga gränser och det var bara SÅ kul att ha ett mål med sin häst, att känna en trygghet och känna att jag fortfarande kunde komma igång och lära mig mer inom ridningen, trots min ryggmärgsskada.

Mitt råd till dig, är att:

Skynda långsamt, låt dig inte pressas utan låt det ta den tid det tar att komma underfund med din häst. Gå ut på promenader, väl reflexprydd både häst och du, pannlampa och träns. Visar du din häst att det är lugnt, så kommer hans självförtroende att växa och om ni promenerar i veckorna, kan du säkert skritta snart på helgerna, när det är dagsljus.

Försök hitta en inspirerande kurs, som passar dig och din häst.

Umgås med andra hästkamrater och finn ridsällskap. Det känns både tryggare för dig och din häst, samt är ROLIGT att umgås under trivsamma former.

Lycka till och hoppas att du hittar åter i sadeln.

indigo95 skrev:
Jag behöver lite motivation för att komma igång med kusen där hemma. Det är inte så att jag inte tycker att det är roligt men han har stått i ett år nu pga graviditet, vilket betyder att han har grymt med energi :bump: :bump: , vilket betyder rodeo :confused: . Det är mörkt om kvällarna när man ska rida och han är inte trafiksäker.. Det är inte meningen att klaga jag är jättesugen att komma igång att rida men det känns som man har tappat all balans och självsäkerhet.. hjälp

Tack så jätte mycket för alla bra svar.. :) :) Jag ska försöka att börja tömköra så kanske man kan bli av med lite energi i alla fall...
KRAM PÅ ER ALLA....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30