Sv: behöver motivation
För några år sedan, efter att jag kommit tillbaka efter en hästolycka köpte jag mig en häst... Fatima. Först var jag lite "rädd"/osäker. Därför hade jag henne främst som "mys- o sällskapshäst". Vi gick ut och promenerade i grimma eller träns, jag longerade och pysslade mycket. Mina övriga stallkompisar tjatate och i stort sett tvingade mig att hänga med ut och skritta på helgerna. Ungefär ett halvår senare, när våren började komma till Örebro, började jag efter att en tid låtit en av stallkompisarna ridit igång hästen lite, att själv rida lite mer. Jag kände att hästen jag köpt, som främst promenadhäst, hade potential att jobbas mer än jag trodde i dressyren, Fram emot sommaren, anmälde jag mig till en barockkurs, som den gången på grund av sjukdom hastigt ändrades till centrerad ridkurs. Efter den kursen, kände jag att jag fann både mig och min häst på ett annat sätt. Motivationen visste inga gränser och det var bara SÅ kul att ha ett mål med sin häst, att känna en trygghet och känna att jag fortfarande kunde komma igång och lära mig mer inom ridningen, trots min ryggmärgsskada.
Mitt råd till dig, är att:
Skynda långsamt, låt dig inte pressas utan låt det ta den tid det tar att komma underfund med din häst. Gå ut på promenader, väl reflexprydd både häst och du, pannlampa och träns. Visar du din häst att det är lugnt, så kommer hans självförtroende att växa och om ni promenerar i veckorna, kan du säkert skritta snart på helgerna, när det är dagsljus.
Försök hitta en inspirerande kurs, som passar dig och din häst.
Umgås med andra hästkamrater och finn ridsällskap. Det känns både tryggare för dig och din häst, samt är ROLIGT att umgås under trivsamma former.
Lycka till och hoppas att du hittar åter i sadeln.
indigo95 skrev:
Jag behöver lite motivation för att komma igång med kusen där hemma. Det är inte så att jag inte tycker att det är roligt men han har stått i ett år nu pga graviditet, vilket betyder att han har grymt med energi
, vilket betyder rodeo
. Det är mörkt om kvällarna när man ska rida och han är inte trafiksäker.. Det är inte meningen att klaga jag är jättesugen att komma igång att rida men det känns som man har tappat all balans och självsäkerhet.. hjälp