Behöver lite råd

L

LillOhlsson

Jag har en C-ponny som har börjat hosta mycket nu på senare tid. han blev allergisk mot damm för ca 5 år sedan men så länge han står med bra ventelation och kutterspån så går det bra. Men nu sen det blev kallare har han börjat hosta ganska mycket, jag varken ser att det kommer någe släm när han hostar eller när jag kollar in i munnen. Har åxå känt på halsen och den känns normal, som på den andra ponnyn. När man rider honom hostar han dom första stegen sen går det över, han hostar lika mycket inne som ute.
Så nu frågan, någon som vet något om sådant här? Vad man kan göra åt det? Finns det något man kan köpa och prova innan man tar ut vet.?

Sv: Behöver lite råd

*putt putt*
Är det ingen här inne som vet något om hosta och kan hjälpa mig?

Är han avmaskad? Hur mycket är han ute? Sopar ni i stallgången när hästarna står inne eller 1 timme innan de kommer in? Pröva byt strö? Vattna höet? Äter han på intredningen (om det är trä alltså)?

Har själv en häst som började hosta när man sopade/ hade sopat i stallgången om de kom in innan dammet hade lagt sej. Dessutom fick hon stå på halm och få hippohorse (eller vad det hette :confused: ). Dessutom skulle hon vara ute så mycket som möjligt. Men sedan hon fick komma ut på lösdrift har hon inte hostat något.

ja han är avmaskad, och vi sopar aldrig medans hästarna är inne, brukar göra de efter vi ridit när hästarna gått ut igen. brukar vattna höet och spånet. han äter aldrig på inredningen..
Läste någonstans att man kunde ge dom hilton Hackaway, någon som provat det?

att byta höt mot hösilge brukar hjälpa mycket. även om man vattnar höt så får ju hästen i sig sporer i alla fall.

be din veterinären om ventipulmin. 1 av ponnyna på vår lösdrift har kvickdrag, hon fick en kur och sedan har hon hållt sig bra. 2 av hästarna står på lösdrift just pga. stallhosta. den + hösilage har gjort den ena helt symptomsfri och den andra har varit bra den med bortsett från att hon behövde en kur ventipulmin.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 742
Senast: tuaphua
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka