Behöver lite råd!

Mysaan

Trådstartare
Denna vecka har jag insläpp i stallet som jag sagt innan. Vi har hela tiden varit överrens om att hästarna ska komma in vid 20.00. Om det inte är mockat då ska vi lämna de hästarna ute.

Nu till mitt dilemma. Stallägaren meddelade mig i går kvälls att de inte skulle komma hem förrän tidigast 21.00 i kväll. Vilket betyder att de sedan ska mocka och fixa så de lär inte vara klara före 22.00. Så i denna situation har jag 3 alternativ och undrar vilket alternativ ni skulle välja.

1. Ställer in mig på en sen kväll i stallet och åker inte upp själv förräns klockan är 21.00.

2. Åker upp som vanligt och fixar till mina hästar. Tar sedan in dem och lämnar de andra i hagen med fara för skada på alla inblandade individer.

3. Åker upp och mockar och fixar även åt dem och plockar in alla hästar vid 20.00 som det är sagt.

Alternativ 1 känns egentligen inte som något alternativ eftersom det är snöblandat regn här och alla hästar är ganska kalla och in sugna redan vid 20.00. Vilket gör att även alternativ 2 kan vara farlig rent ut sagt. Vill ju helts inte ha en fölunge springandes omkring på vägen när det är mörkt heller.

Alternativ 3 känns mest lockande då. Samtidigt som jag inte tycker de är särskilt schyssta mot mig så känns det som att jag kan ju då visa dem att man kan vara schysst och trevlig. OM inte annat så för hästarnas skull som alla kommer vara kalla och blöta. Deras hästar gick nämligen med täcke tidigare i vintras så de har inte satt någon riktig vinterpäls heller. Känner mig helt snurrig och vet inte alls hur jag ska göra.

Så hur skulle ni göra???

Sv: Behöver lite råd!

Skulle göra det som var bäst för hästarna.

Jag skulle välja alt.3.
Sån är jag.
Stallägare och stallkmarater må vara hur tråkiga som helst,men en sån sak skulle jag göra nån enstaka gång.

Hade det varit hemma hos oss hade jag valt att ta in mina egna och låta de andra stå kvar, men vi har coola hästar och att göra så innebär ingen fara för någon, vare sig människa eller djur. Vi gör så ganska ofta av olika anledningar. Alternativt hade jag bytt med stall-ägaren. "Om jag tar in hästarna i kväll, kanske du kan ta mitt utsläpp på söndag?" Typ.

//

Det bästa för hästarna är ju att de får komma in skulle jag tro. Problemet är bara att förmodligen kommer jag knappt kunna röra mig öht i morgon efter att ha mockat 6 boxar istället för 2. :crazy:

Tack för ditt råd. Just nu känns det faktiskt som är alternativ 3 är bäst. Jag behöver ju inte sjunka lika lågt som de och vara lika taskig jag heller. Kan ju hoppas på att de dessutom blir lite tacksamma. ;)

Hade alla hästar varit coola hade jag tagit in mina och lämnat resten. Men det är lite förenat med livsfara att ta in mina innan deras är inne.

Givetvis kommer de få ta något in eller utsläpp för mig i så fall. Eftersom jag faktiskt mockar åt dem.

Gör det som känns bäst för ditt samvete.....inte kan du lämna dom kvar ute, det kommer att kännas för djävligt och du kommer inte att fâ "en lugn stund". Jag hoppas verkligen att dom har vett att uppskatta det du gör!!! Och hoppas att dom ställer upp för dig om du är i en liknande situation ngn gâng.

det dom är bäst för hästana såklart
men jag hade nog ändå gjort alt. 3, hoppas på att få tillbaka för ditt arbete!

Det är ju det. jag kommer gå och känna mig skittaskig för att inte deras togs in och med tanke på lilla fölet oxå. :crazy: Hmm det blir nog alternativ 3 så hoppas vi de kan visa lite uppskattning för det oxå.

Hoppas jag med. Behöver inte ha tillbaks så mycket men lite uppskattning skulle inte sitta fel i alla fall.

I vårt stall om det någongång varit så att någon kommer senare än den som har insläpp och då inte har mockat åt sin häst så brukar vi göra antingen
1. Fråga om man kan byta dag med den som kommer senare att denna tar in samtliga hästar i stället. Och skulle inte det fungera, så brukar vi göra:
2. Ta in samtliga hästar och hästägaren får ställa ut sin häst på stallgången när denna sedan ska mocka åt sin häst.

MariaAhmira skrev:
det dom är bäst för hästana såklart
men jag hade nog ändå gjort alt. 3, hoppas på att få tillbaka för ditt arbete!

Vad är bäst för hästarna då i denna situation??:confused:

Mysaan skrev:
Tack för ditt råd. Just nu känns det faktiskt som är alternativ 3 är bäst. Jag behöver ju inte sjunka lika lågt som de och vara lika taskig jag heller. Kan ju hoppas på att de dessutom blir lite tacksamma. ;)

Precis,om inte annat kan du ju lite fint på detta vis "noppsa" de på näsan och med hjälp av handling så visar du att du faktiskt tänkt på både hästarna och de så de slipper mocka 4 boxar efter att de kommer hem sent på kvällen. :)
Även om de inte skulle erkänna att du gjort ngt bra,så är de nog väldigt tacksamma innerst inne och inser vad du har gjort.Förhoppningsvis i allafall.

Höra med stallägaren hur de vill ha det?

Jag hade nog tagit in alla hästarna, sen hade jag låtit stallägaren mocka sina boxar när de kom hem. Så gör vi i vårat stall, alla hästarna tas in vid intag, har någon en omockad box får hästägaren sköta det när han/hon kommer.

Jag hade tagit in dem med de andra men inte mockat åt dem.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos er när det gäller boxstorlek och strö men det flesta hästar dör inte av en natt i en omockad box. Eller jag bara kastat in mer halm.

När vi prata i går så mena de på att jag fick ta in om jag ville men slapp ta in deras om jag inte ville. Eftersom vi en gång satt regeln att är det omockat står hästarna ute.

Men jag tänker ju på att fölet blandannat stått ute i snö och regn sedan 07.00 i morses när de är vana att gå ut 09.00 och sedan ska de då oxå komma in mycket senare än vanligt. :crazy:

Iofs är deras boxar snabbmockade för de har bädd så tar de bara ut högarna och boxarna är inte speciellt stora. Så deras boxar mockas lika fort som jag mockar 1 av mina boxar. De står på spån och de slängs bara på nytt var tredje dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.