Behöver lite råd!

Sv: Behöver lite råd!

Jag skulle mocka åt dom också och ta in alla.

Vi tar in våra vid 17, även om det inte är mockat, fodrar bara i hos alla. Varför inte göra så istället för att lämna vissa ute?

Det är väl bara att ta in alla och de som inte fått mockat får mockat när ägarna kommer lite senare?

ser inte problemet med det. om hästen står en timma eller 2 i en box omockad sen morgonen/föregående natt.

vi har kollektiv stall och så funkar det i princip alltid hos oss - hästarna går in 16.00 vintertid och inte sjutton har samtliga i stallet varit ute och mockat tills dess. snarare kommer folk runt 17-18.00 för att rida när hästarna ätit mellanmål och smält maten. vi tar då ut hästarna och de står i stallgången medans man mockar.

bara mat är blandad så är det ju bara att ta in dem och de får mat och blir torra och glada och nöjda. annars släng åt dem en hötuss ägarna kommer ju ut om någon timma?

Mysaan skrev:
Denna vecka har jag insläpp i stallet som jag sagt innan. Vi har hela tiden varit överrens om att hästarna ska komma in vid 20.00. Om det inte är mockat då ska vi lämna de hästarna ute.

Nu till mitt dilemma. Stallägaren meddelade mig i går kvälls att de inte skulle komma hem förrän tidigast 21.00 i kväll. Vilket betyder att de sedan ska mocka och fixa så de lär inte vara klara före 22.00. Så i denna situation har jag 3 alternativ och undrar vilket alternativ ni skulle välja.

1. Ställer in mig på en sen kväll i stallet och åker inte upp själv förräns klockan är 21.00.

2. Åker upp som vanligt och fixar till mina hästar. Tar sedan in dem och lämnar de andra i hagen med fara för skada på alla inblandade individer.

3. Åker upp och mockar och fixar även åt dem och plockar in alla hästar vid 20.00 som det är sagt.

Alternativ 1 känns egentligen inte som något alternativ eftersom det är snöblandat regn här och alla hästar är ganska kalla och in sugna redan vid 20.00. Vilket gör att även alternativ 2 kan vara farlig rent ut sagt. Vill ju helts inte ha en fölunge springandes omkring på vägen när det är mörkt heller.

Alternativ 3 känns mest lockande då. Samtidigt som jag inte tycker de är särskilt schyssta mot mig så känns det som att jag kan ju då visa dem att man kan vara schysst och trevlig. OM inte annat så för hästarnas skull som alla kommer vara kalla och blöta. Deras hästar gick nämligen med täcke tidigare i vintras så de har inte satt någon riktig vinterpäls heller. Känner mig helt snurrig och vet inte alls hur jag ska göra.

Så hur skulle ni göra???

Allt samarbete i ett stall bygger på ganska så intim kommunikation, så det gäller ju att byta pass med varandra när det behövs, eller rycka in för någon annan, som kanske är sjuk eller bortrest, och komma överens om att den andra gör detsamma för en själv.
PRATA om det!
Vänlighet och omtänksamhet smittar av sig! Håll en vänlig ton..

Som flera här har sagt, om hästarna är lugna och trevliga individer kan man ju ställa in dom den vanliga tiden, och stallägarna mockar när de kommer hem.

Annars kan ni väl byta som redan sagts, och de hjälper dig nån annan gång när inte du kan.
Dvs. du gör hela jobbet den här gången, inklusive deras, och bestämmer med dom, att de kanske kan hjälpa dig nästa gång?

Hoppas det klaffar! Hälsningar Tölva

Mysaan skrev:
Denna vecka har jag insläpp i stallet som jag sagt innan. Vi har hela tiden varit överrens om att hästarna ska komma in vid 20.00. Om det inte är mockat då ska vi lämna de hästarna ute.

Nu till mitt dilemma. Stallägaren meddelade mig i går kvälls att de inte skulle komma hem förrän tidigast 21.00 i kväll. Vilket betyder att de sedan ska mocka och fixa så de lär inte vara klara före 22.00. Så i denna situation har jag 3 alternativ och undrar vilket alternativ ni skulle välja.

1. Ställer in mig på en sen kväll i stallet och åker inte upp själv förräns klockan är 21.00.

2. Åker upp som vanligt och fixar till mina hästar. Tar sedan in dem och lämnar de andra i hagen med fara för skada på alla inblandade individer.

3. Åker upp och mockar och fixar även åt dem och plockar in alla hästar vid 20.00 som det är sagt.

Alternativ 1 känns egentligen inte som något alternativ eftersom det är snöblandat regn här och alla hästar är ganska kalla och in sugna redan vid 20.00. Vilket gör att även alternativ 2 kan vara farlig rent ut sagt. Vill ju helts inte ha en fölunge springandes omkring på vägen när det är mörkt heller.

Alternativ 3 känns mest lockande då. Samtidigt som jag inte tycker de är särskilt schyssta mot mig så känns det som att jag kan ju då visa dem att man kan vara schysst och trevlig. OM inte annat så för hästarnas skull som alla kommer vara kalla och blöta. Deras hästar gick nämligen med täcke tidigare i vintras så de har inte satt någon riktig vinterpäls heller. Känner mig helt snurrig och vet inte alls hur jag ska göra.

Så hur skulle ni göra???

jag har privat stall på gården, 2 av hästarna är mina och sedan min mosters hästar osv jag slutar skolan tidigare en avd dom anndrs slutar jobbet, så jag går ut i stallet och mockar åt mina hästar och lägger in hö + vatten, sedan åker dom alla in, folk är så kräsna över att inte vilja ta in sina hästar eller ponnyer i bajsiga boxar, visst det är väl inte de trevligaste men om hästarna går in då och är några timmar inne och äter till du då kommer för att mocka så är det nog ingen störa skada sked. men att låta vissa av hstarna vara ute för att deras ägare eller ryttare inte kan komma tidigare är helt fel tycker jag, hur kan man göra så? då får man se till att ala hästar är kvar tills den tiden, iaf om dom går i samma hage, eller att någon häst blir ensam på gården. Våra hästar går in melan 17-18 tiden och äter då ett mål hö, det är vinter tiden , när det var ljusare o finare ute var vår hästar ute enda tills kl 21. och på sommaren mkt längre en så. men en av mina hästar blir lite apatiska av att vara ute i mörkret länge, så han måste gå in ganska så tidigt tyvärr, och så följer dom anndra in med. :)

Jag hade tagit in hästarna och satt dem i de omockade boxarna.

Själv kommer jag aldrig ut förrän på kvällen, hästen är inne före mig och inte tusan dör han av att komma in till en omockad box.

Då kan hästägarna ta hand om mockningen i lugn och ro och hästarna är inne i trygghet.

Jag skulle ta in alla hästar, även de som det inte var mockat för. De kan väl ta ut hästen i gången och binda upp när de kommer hem och ska mocka?

Så gör alla i vårt stall. Alla hästar kommer in vid insläppet vid 16-tiden (vintertid, utom min + en häst till som får middag ute och kommer in till kvällsfodringen pga kvickdrag hos min kompis häst). De som kommer först senare mockar ju då och tar ut hästen i gången medan de gör det.

Verkar som högst konstiga regler i ditt stall faktiskt. Jag skulle inte mocka åt deras hästar. Jag hade isf tagit in alla andra hästar och låtit de ta kvällen och sina egna själva om de inte kan tänka sig att hästarna kommer in till omockad box.

Varför får hästarna inte komma in bara för att det inte är mockat?? Hästen dör inte av att stå i en omockad box någon timme. I mitt stall kommer hästarna in mellan 16 och 17 och om jag inte har varit där då så tas min häst in ändå. Det är ju taskigt mot hästarna att se sina kompisar att komma in och själv bli lämnad ute. Hästar är ju faktiskt flockdjur.

//emelie

Alternativ 3 skulle jag välja. Jobbigt jovisst, men som sagt, bäst för hästarna. Handlar det här om en engångförteelse eller har det hänt förrut?

kanske skulle mocka åt dom andra.
men inte om dom har "klantat" sig.. hmm, kanske låter grymt.
men hästarna dör ju inte av att stå i en omockad box i en timme.
skulle lägga in lite hö till dem bara, så det inte är fullt med hö när nån ska mocka.
sen är det ju bara bra att hästarna får vara ute en timme extra :)

det är en konstig regel ni har i stallet, att inte ta in hästarna till omockade boxar..utan dom ska lämnas kvar ute...av vilken anledning?

Det är ju inget ovanligt att man kommer senare på kvällen och mockar och dessutom rider, bara man är färdig innan kvällsrutinerna.

jag skulle bli vansinigt ARG om någon lämnade mina hästar ut pgr av en omockad box..
då finns det viktigare saker att se upp med..

Mysaan skrev:

Så hur skulle ni göra???

Jag skulle ha tagit in alla hästarna och då också mockat åt alla. Jag tycker det är fel att låta hästarna "lida" för att man själv och hästens ägare är lat. So what att man har träningsvärk dagen efter, då vet man iallafall att man rört lite på sig...:idea: så alternativ 3 helt klart!!

Enligt mig sätter en riktig hästmänniska hästen i första rummet.:banana:

Jag hade gjort iordning för dom andra och tagit in dom vid 20.

Varför inte ta in alla hästar 20.00??
Det är väl bara för hästägaren att mocka i sin box när h*n kommer även om h*n kommer efter 20:00?
Tänk om alla boxar utom en är mockad då? Ska den hästen stå ute helt ensam då?
Löjlig regel tycker jag! Man tar ju in hästarna samtidigt för att de ska få mat samtidigt, eller? Så gör vi i vårat stall. Alla fodras samtidigt och skulle vi vara sena får väl vi mocka när vi kommer. Ibland är nån snäll och mockar t.o.m. åt oss. Vi är 20 st som samsas om in/utsläpp, så det är lika för alla och det funkar jättebra.

Mysaan skrev:
Det är ju det. jag kommer gå och känna mig skittaskig för att inte deras togs in och med tanke på lilla fölet oxå. :crazy: Hmm det blir nog alternativ 3 så hoppas vi de kan visa lite uppskattning för det oxå.

Hej!
Vad har ni för "klimat" i stallet? Som stallägare skulle jag inte bara meddela dej sådär utan höra om du kunde ta kvällen och jag skulle ta något av dina utsläpp eller likn. Dvs byte. Det msåte man väl kunna ha. Verkar trist att som några säger, ta sina egna och strunta i andras. Man kan väl byta tjäsnter och som ägare är det ju skönt om allt är klart när man kommer hem en sen kväll.
Numera är ajg "inackorderad" hos en bekant som jag hjälper både med ridning coh annat. Ska dom bort frågar dom mej om hjälp och jag kan be dom om hjälp. Ingen lämnar hästar ute en kväll. Man vetr att man får tack fär det man gör och byter tjänster. Men jag är nog en "bra" inackordering för ajg vet hur det är att vara stallägare och kan sätta mej in i deras situation lättare. Det blir som att vi delar stall mer än att jag är inackorderad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 598
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.