Behöver lite råd!

Sv: Behöver lite råd!

Jag skulle tagit in alla hästar. Det spelar väl ingen roll om dom får stå några timmar i en skitig box. Dom får ju mockat sen.
Aldrig att jag mockar åt andras hästar. Om de inte har frågat mig såklart..

Jag skulle oxa valja att ta in utan att mocka, och smsa andra hastagare + stallagare om att jag gor sa den kvallen:idea:

Tycker det lät som en löjlig/ krånglig regel att inte ta in dom förrän det är mockat :crazy:

Klart du kan ställa in hästarna ändå. Jag skulle tagit in alla samtidigt (så att dom får äta vid samma tid osv) och sen skulle jag låtit övriga ägare mocka när dom kommer.

Lycka till och slit inte ut dig ;)

Jag skulle mockat åt mina men tagit in alla hästar! Tror inte de dör av att stå i en omockad box i en timme.

*kl*
Jag mockar alltid åt min inhyrning och tar in hästarna om hon kommer senare.

Varför kan inte hästarna gå in i omockade boxar?
Så länge de får mat är de nog nöjda ändå, även om det såklart är trevligare med rent om fötterna också. Men normalt skötta hästar får ju ändå mockat en gång om dagen, så de står
väl knappast i skit upp till knäna...

Jag skulle ha tagit in alla hästar vid 20.00 och sedan kan ju ägarna mocka åt sina när de kommer på kvällen.

Flera hästar i vårt stall kommer in i omockade boxar på eftermiddagen, bla min egen. Jag slutar jobba 18.00 och de går in vid 16.00. Det är omöjligt att det är mockat åt henne då, liksom...;)

mysko skrev:
*kl*

:bow: Det är rätt inställning. Man kan hjälpa till, det kan betyda mycket.
Till många andra som svarat:
Tycker ärligt talat många av er andra här låter onödigt griniga och småsnåla undra på om stallägarna blir det mot er! Kan man inte vara generös och hjälpa varandra och då också kunna be om hjälp när man behöver?
Även stallägare kan tycka det är skönt om allt är klart när de kommer hem lite senare en kväll. OCh jag lovar att bjussar ni lite där så kommer de att vara generösare mot er. Handlar det om 30 hästar kan jag förstå men hur många pratar vi om>?
Tycker tonen är väldigt grinig hos de flesta de flesta här.

Mysan; jag tycker att du ska ta in dem, men kanske behöver du inte "grovmocka" utan bara ta det värsta, förhoppningsvis får du till baka det av dem. sen beror det ju på hur många hästar det är, vi har ju 18 hästar i stallet så jag skullle ju inte mockat åt alla.
Du vet ju hur de andra är mot dig, skulle de göra samma sak mot dig så är det ju inget å fundera över....

Ha det bra å lycka till.....

Kan inte ägarna som ska komma sent göra iordning kvällsmat innan de åker/dagen före och du tar in dom och slänger in mat till dem i omockade boxar. Det är väl inte så farligt nån enstaka gång?! Du ska inte behöva mocka åt deras och de vill säkert in o alla andra får gå in.
Ha de gott!

mysko skrev:
*kl*

Sund inställning... Jag är stallägare... mockning ingår normalt i hyran. Men mina inhysningars ägare brukar mocka till alla hästar om det någon gång är omockat när de kommer hit...

Att hjälpa till med sådant som normalt inte är ens uppgift bidrar ju till att det blir en trevligare stämmning i stallet...

Lika lite som hästarna dör av att komma in till mockade boxar... lika lite dör man av att hjälpa till oombedd...

minimi skrev:
:bow: Det är rätt inställning. Man kan hjälpa till, det kan betyda mycket.
Till många andra som svarat:
Tycker ärligt talat många av er andra här låter onödigt griniga och småsnåla undra på om stallägarna blir det mot er! Kan man inte vara generös och hjälpa varandra och då också kunna be om hjälp när man behöver?
Även stallägare kan tycka det är skönt om allt är klart när de kommer hem lite senare en kväll. OCh jag lovar att bjussar ni lite där så kommer de att vara generösare mot er. Handlar det om 30 hästar kan jag förstå men hur många pratar vi om>?
Tycker tonen är väldigt grinig hos de flesta de flesta här.

Det står 11 hästar i mitt stall och de kommer in vid 16-tiden. De flesta jobbar och kommer tidigast vid 18-tiden. Då mockar var och en sin box. Däremot hjälper vi varandra vid förhinder utan problem. Så någon grinig stämning har i alla fall inte vi. Däremot skulle det vara synd om den med middagsfodringen skulle vara tvungen att mocka alla boxar varje dag...nog inte många som skulle ta detta pass då.
Min häst + en till går ute till kvällsfodringen (äter middag ute) så hon kommer alltid in till mockad box, men de andra vill ha in sina tidigt och då står de ett par timmar i omockad box.

Vi har ett kollektivt stall där alla hjälps åt och stallägaren har inte häst själv på gården och bor heller inte där. De ser bara till att allt vi behöver i foder, strö, redskap osv finns, sen sköter vi resten.

Senast ändrad av en moderator:

Mysaan skrev:
Det bästa för hästarna är ju att de får komma in skulle jag tro. Problemet är bara att förmodligen kommer jag knappt kunna röra mig öht i morgon efter att ha mockat 6 boxar istället för 2. :crazy:

Herregud, så jobbigt är det väl inte att mocka. Jag mockar 7 boxar varje dag, det är inte särskilt jobbigt.

Med tanke på hästarna skulle jag nog ta lternativ 3.

Spegelboll skrev:
Med tanke på hästarna skulle jag nog ta lternativ 3.
Oj denna tråd har jag glömt. Den är ju inte så aktuell längre.

Till er som undrar hur jag gjorde så var jag snäll och mockade alla boxar och ställde ordning allt. För detta fick jag inget tack ens. :eek: Vilket var trist förståss.

mocka alla boxar och ta in alla hästarm helt klart!!!
Gud vad folk är slöa och lata nu förtiden!!!!
Mocka 6 boxar är ju INGET du behöver bara göra det EN dag.
Jag mockar ca 10 om dagen.....kör ut ca 2 skottkärror per box....
Tänk på hästarnas bästa i stället för på er själva, så blir det bra för alla individer

Många här svarar som om det varit en katastrof och snudd på vanvård att släppa in hästarna i omockade boxar.

Hästarna mår knappast dåligt av ett par timmar i en omockad box. Många mockar på kvällen, och då har ju hästarna kommit in i en omockad box när de blir insläppta för dagen. Och inte tusan mår de dåligt av det.

Jag har och kommer alltid prioritera att alla hästar i stallet äter samtidigt. Hur detta löser sig med mockning för den enskilda hyresgästen är av underordnad betydelse. En annan sak om de frågat mig; - vi kommer bli jättesena imorgon, skulle du vilja snygga till våra boxar i samband med insläppet?-
Självklart ska man hjälpa till när det kör ihop sig, det e jag som behöver hjälp en annan gång.

Äta samtidigt har väl inget med mockning att göra?

Har stått i kollektivstall där alla kom på olika tider. Hästarna åkte in samtidigt, åt samtidigt etc, och vissa kom in i omockade boxar. Inte tusan led de av det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.