Behöver lite hjälp! :)

Sv: Behöver lite hjälp! :)

1. Nej! Absolut inte,., Det är ju inget fel på henne! Det är bara så att hon får lite konstig galopp..
2. Mjo, Jag får lite hjälp.
3. Ja absolut! Det gör jag. :)

Förvänta dej inga underverk på bara två månader. Det tar lite längre tid än så att bygga kondis, muskler och få ordning på lydnaden. Allt går att förbättra, men det tar tid tid tid. Tro inte att det kommer bli bra efter en runda i skogen eller ett konditionspass.
Jag säger som min käre tränare sa när vi började jobba med ryggningen: Förvänta dig max ett ordentligt steg per dag. Och om du får två steg en dag kan du nästan räkna med att du bara kommer få ett dagen efter. Och sånt är livet, acceptera det.
(Kanske ska tillägga att jag rider western, så det är rejäla ryggningar :D)

Nej, det gör jag absolut inte! :) Jag förtår hur lång tid det tar det märkte jag på min förra foderhäst..
Okej, Haha :D

Men hallå jag tycker att vissa av er ska tänka till lite! Alla har inte råd med en tränare! Och Emmiz ber om tips på hur HON kan göra inte vad en tränare ska/kan göra!
Ville bara säga det! :angel:

och ibland går det inte att ge bra tips över nätet därför att man bör se ekipaget irl. för att kunna se var största problemet är. ryttaren eller hästen...

hade det varit så enkelt att man kunde läsa sig till att rida korrekt så skulle alla rid instruktörer vara arbetslösa.. tränaren ser ju vad ryttaren gör för fel och talar då om hur ryttaren ska göra för att nå sitt mål.

och nog har alla hästägare råd att ta en lektion då och då, SÅ dyrt behöver det inte vara.. det är en såpass dyr hobby ändå, att någon hundralapp i mån. gör ingen större skillnad...

Till Linny_ Exakt! Tack för att du förtod mig! :)

Till hillevie Jag spenderar redan 3000kr per termin på dressyr/Ridskola.

Vill du absolut inte ta hjälp av en tränare så behöver du ju inte men det kan vara lättare. Men här kommer tips hur du kan göra själv (:
Glöm inte drivningen och när hon har bra galopp så äre mkt beröm till hästen som gäller . Galoppera inte varv efter varv utan gör en fattning, får du bra galopp direkt så galopperar du några språng och sen bryter du av innan hon hinner tappa galoppen. Får hon inte ordentlig galopp så försök driv henne in i det och beröm och bryt av när det funkar. Upprepa många galoppfattningar ist för att galoppera länge (: Lycka till

Senast ändrad:

Ska förklara lite bättre så att NI FÖRSTÅÅÅÅÅÅR!!! :D

Det kanske låter lite allvarligt med att hon galopperar med frambenen och travar med bakbenen, men det kan se ut som så.. Men det är som lite konstig galopp men nu så har hon ju tack vare alla finfina tips, Blivit mkt bättre på det hon brukar ofta få vanlig galopp.
Det är en jätte duktig vuxen tjej som har ridit henne ett par ggr och hon säger ju inte att jag direkt måste kolla upp hästen..

jo, du skrev ju det i tidigare inlägg. kanske du kan rida lektionerna på din foderhäst ? då kan du ju dessutom träna hemma på det din instruktör tycker ni behöver jobba på.

mitt inlägg va dessutom riktat till Linny_ som utryckte sig något annorlunda :angel:

en korrekt galoppfattning tas genom halvhalt och startar då bak. om hästen börjar galoppen fram och dessutom "travar" bak så har inte pållen baken med sig... det kan bero på ryttaren (som inte ger korrekta hjälper) eller på pållen (som kanske inte är korrekt utbildad eller fysiskt problem)

Okej,
Jaa, Tanken har slagit mig om att ha henne på lektionerna! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar