Behöver katten en ny kompis?

EmelieW

Trådstartare
För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari blev han akut försämrad och behövde tyvärr somna in då det inte fanns något veterinären kunde göra. Kvar har vi nu en katt som är fyra år, han har alltid haft kompisen sedan första dagen han flyttade in hos oss (även om det tog några dagar innan de faktiskt var vänner).
Vi har nog tänkt skaffa en till katt som sällskap till han som är ensam kvar eftersom han aldrig har levt som ensamkatt men min undran är nu hur länge bör man vänta?
Jag har sökt på nätet men inte hittat något svar, har frågat i ett forum på Facebook men där var det 50/50 på att skaffa en ny direkt eller vänta en längre tid. Jag vill hämta den nya katten när det är skollov så att vi är hemma på heltid första tiden. Eftersom jag vet att vi kommer vara bortresta under sommaren och katterna då brukar vara hos svärmor så är det antingen nu under tidig vår eller till hösten för katten behöver hinna bli van och trygg här innan den "flyttar" i några veckor.
Rörigt inlägg kanske men jag hoppas att någon förstår och kan komma med bra råd.

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 656
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 489
Senast: Sel
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025