Behöver hjälp/tips!!!

lille skutt

Trådstartare
Det är så här att jag har ett föl på 31/2mån. Stoet började falla ur för ett tag sedan men med extra foder och hö så har hon hämtat sig bra. Har haft jättebra med mjölk ända sedan fölningen och fölis äter bra och är i gott hull.
Han äter mer än gärna även stoets kraft och hö...till saken hör nu att det verkar som om stoet har börjat att stöta bort fölet mer och mer surar när han ska till att dia och iblanr så markerar hon till och med (kickar).
Vet ni vad jag ska göra eller ska jag låta tiden ha sin gång och låta henne vänja av honom redan nu??? :confused:
Har märkt att hon har lite sämre med mjölk nu än innan, men inte så att det går ngn. nöd på fölis!
Har ni några tipps eller egna erfarenheter så snälla hjälp mig!! :)

Sv: Behöver hjälp/tips!!!

Fölungar diar normalt mer sällan ju äldre dom blir. Att hon markerar åt honom är inget att oroa sig för det gör dom normalt. Titta på hennes juver bara så att allt verkar vara i sin ordning så att det inte är något sår e. dyl som gör ont på henne när hon ger di.

Det kan tex. bero på att fölet går för hårt fram när han diar så att det gör ont på stoet.

Bra att du fodrar upp henne när hon ger di.

Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp/tips!!!

OM stoet har för avsikt att stöta bort sitt föl redan nu så lär du inte kunna förhindra det. Det är faktiskt ingen katastrof om så vore fallet.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka