Behöver hjälp och råd!

W

welsh-tjejen

Jag fick denna i julklapp
6402231.jpg

den är byggd helt på en sulky stomme och är väldigt lätt, Jag har en enkel bröstsele nu och min undran är om det inte är bättre att köpa en travsele till vagnen istället? Alternativt skulle vara att sätta på svängel på vagnen, men tycker att den kanske är lite för liten och lätt för det. Vilket är bäst? :confused:

Hästarna jag kör är Welsh Mountain:banana: , och ska bara köras hemma.

Sv: Behöver hjälp och råd!

Ska hästen köras ska hästen ha rätt till skön utrustning. det vill säga högt skakelfäste på selen, en svängel, och en baksele. Du måste alltså investera lite.
Travsele funkar, men svängel ska användas iallafall. Då köper man till en kortbrösta och gör egna draglinor, och sätter på en svängel.

Lättast är en komplett sele med allt, det kan vara svårt och onödigt dyrt för en nybörjare att få något annat att funka.

På skaklarna ska även en ring till bakselen svetsas fast, 1-2 dm bakom där skakeln hänger i skakelhållaren.

Har du något på skakeln nu eller är den helt slät? Jag har nämligen en likadan rockard hemma. Min är helt slät. Det är bra.
Kanske måste du även tynga ner den så du får 5 kilos vikt på däckeln med. Skaklarna får inte hoppa när du travar.

Frågan om din bröstsele, så tycker jag du ska slänga den. Det är inte ens värt att ha som prydnad :)
Kolla beg marknaden, ta lite mått på din häst så kan du hitta rätt utan att prova innan. Har du tur kommer du under 2000 :) Jag hade en beg giggsele till min welsh innan, den kostade 2000.

Ok!
Skaklarna är helt släta. Vad för slags tyngder är det man ska ha då?
Förstog kanska tidigt att bröstselen inte skulle gå att använda till körning så jag har den bara och tömkör i nu. Är en giggsele bra och fungerar den till min lilla vagn? Tycker att när man sett giggselar och vagnar på bild så ser skaklarna på dom vagnarna specialgjorda ut just för den selen,dom är så böjda på någe vis.

(ursäkta om jag ställer dumma frågor, har mest hållit på med ponnytrav inom körningen förut):crazy:

Finns det något ställe eller någon som hyr ut vagnar och selar?
tittar ofta efter begagnade selar men dom flesta som passar små b-ponnier är ju just sånna dåliga bröstselar.:(

Gigg sele är till för enaxlat rockarder, och giggar. Skaklarna ligger i hållare bara, det hästen drar dig i är draglinorna från bröstan och ner till svängeln som sitter fast i vagnen. Bakselen är bromsen så att inte skaklarna glider fram samt att hästen tar vikten i nerförsbacken med hela rumpan.

Man behöver inte ha speciella skaklar för giggselar, men de ska ha antingen inget alls på eller stora ringar så att skakeln kan glida fram o tillbaka när hästen svänger.

Om vikten i skaklarna: Kolla när en sitter i vagnen, och sätt skaklarna på den nivån hästen har dem (mitt på magen ungefär) är det bra med tyngd i dem då så är det bra, lättar den uppåt får man försöka tynga ner rockarden framtill. Det där får du klura på själv eller någon annan händig :)
Eller så får du skaffa en travsele, lite fix såklart för att få det att funka men det duger att köra lite med :)

tack för jätte bra svar! :bump:

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka