Behöver hjälp, brainstorma åt mig nu!

Sv: Behöver hjälp, brainstorma åt mig nu!

Jag har ett årsföl e Camaro M på mitt fullblodssto och är nöjd med honom än så länge. Vi får väl se hur långt han går när han blir vuxen, men än så länge är jag nöjd med honom.

När jag valde hade jag även Cagancho, Advokat, Alcatraz, Looping, Aerline H, Nobel och några till som alternativ. Nu är ett par av dem inte kvar i livet längre, men det finns massor med fina hingstar om man letar runt lite.

Åååhhh... Vad tur din dotter har som har en sådan snäll mamma. Kul att använda fullblod också kan precis som din vän sa välja i princip vilken hingst som helst.

Varför inte Cardento? Han är lite lång i kroppen men fullblod brukar ju vara lite fyrkantiga så det skulle inte oroa mig. Sen har ju cardento avkommorna lite rykte om sig att vara sena i utvecklingen men det borde ju inte göra något eftersom du har så lång tid på dig. Hans avkommor visar verkliga framsteg på tävlingsbanan redan.

Emillion är en hingst som jag verkligen själv vill använda i framtiden.

Jag gillar också heartbreaker och han har ju också många bra söner t.ex. Heartbeat eller orlando. Men heartbreaker kan lämna skarpa avkommor.

Finns så många fina hingstar. Kan du inte lägga in en bild så vi får se ditt sto.

Senast ändrad:

cardento har inte den bästa exteriören, de har inte fullblod heller, risken är att de kommer ut nåt väldigt kantigt! Jag tycker också som många andra här att du ska välja en hingst med bra exteriör, mkt bra temperament, goda gångarter o ett jävligt bra hopp! De jag tänker på främst då är den som många andra varit inne på, nämligen Feliciano. eller nån av hans söner! Lambourghini kan ju också vara nåt. Ludwigs champion är säkert finfint, men hans avkommor är ju ännu lite unga, så honom kanske ni kan betäcka med om några år om de kommer på tapeten då. Så ni vet mer vad ni får. Eller betäcka avkomman med honom :)

håller absolut med om att ridbarhet är en viktig faktor.

Tanken är att jag själv utbildar hästen och tävlar till en början men att målet är en häst till dottern. Hon ska rida ponny så länge hon bara kan. Avel är ju alltid ett genlotteri men jag vill gärna kunna prova att få fram en avkomma med de egenskaper som vi letar efter.

Oroa dig inte för hennes ridutbildning. Du får leta hårt efter en 8-åring med bättre förutsättningar än min. Hon rider för b-tränare i dressyr flera ggr i månaden. Att få henne att tycka att dressyr är roligt är en annan sak.

Och när det gäller hingstfrågan som såklart är det primära så är jag öppen för alla förslag.

Jag gillar Cardento. Men när jag nämnde honom till min kära kompis med hingstkoll rynkade hon på näsan och tyckte att det finns så många andra hingstar som lämnar bättre avkommor.

Och tack för snälla mamma kommentaren. Ska erkänna att jag tycker att det är så roligt. Jag tävlade själv mycket som junior och hade älskat att ha en häst som varit i familjens ägo från start. Jag har egna hästar i stallet men båda för hårda och heta för att hon ska kunna ha nytta av dem som läromästare.

varför valde du bort de andra?
Nyfiken på hur du motiverar valet, övertyga mig nu :-)

Laptop,där får du både snygg,smart och oerhört trevlig mentalitet + lite rörelse i fall dottern skulle lära sig gilla dressyr ;) (själv avstår jag helst :o )

lät bra det där :-)

här kommer bild på stoet
21836_244387364505_749409505_3390151_7426750_n.jpg

Ska man göra en snabb exteriörbedömning av din häst så har den fint feminint huvud, något kort hals, dsämre ansatt hals, lång manke, kort rygg, ngt sänkt rygg, långt kors, långa uppräta kotor, ngt brant bog. Men i de stora hela rätt väl propionerad med helt ok vinklar. Benen är ju svårt å se på denna bilden. Så jag skulle titta på hingstar som är mer långlinjerade, med bra överlinje i första hand.

tips på hingstar?
Jag har aldrig sneglat på avel ens. Erkänner mig totalt grön.

Jag är fortfarande för Calido ! Han är ju oerhört beprövad och ger dessutom trevliga gångarter och storlek.
Jag tycker att hennes halsansättning är helt okej. Inte alls så låg som på vissa fullblod. Däremot ser bakbenen lite långa ut i förhållande till frambenen

Eller om det går att få tag på Empire, han har ju en bra front.
Sen kommer väl lite nya stjärnor fram till bruksprovet.

Kl

Cagancho ger bättre front än vad jag sett på tex empire.Vilket ju antagligen kommer från calido:). Ja, calido är bra!

Cagancho har dessutom väldigt känsliga.
, ridbara avkommor som lyssnar så mkt att de blir förvirrade om man ger fel signaler. Tävlinhshästar mer än amatörhästar antagligen.

Senast ändrad:

Casir Ask kanske? Helt oki exteriör, lämnar avkommor med hög ridbarhet, talang o även gångarter. Lämnar modell större avkommor fast med mkt luft under magen. Cartier har även han trevligt temperament, o lämnar bra.

Tycker du ska ta en hingst som har rätt mkt avkommestatistik, så du vet vad de lämnar, o därmed kan göra en bättre matchning till ditt sto. Ta gärna en bild på henne rakt framifrån samt en från sidan där man ser benen ordentligt för att kunna få ännu bättre hjälp av de kunniga här på buke.

Liknande trådar

Avel Jag har ett fullblodssto på 163 cm. Lätt i typen, mörkbrun med vit bläs och vita sockar. Snygg att se på och exteriört korrekt...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
27 734
Senast: SeagirlM
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 890
Senast: allroundhästarna
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka