Hingstval kallblodstravare?

Sv: Hingstval kallblodstravare?

evis skrev:
Mest störde det nog ögat att han var oren, riktigt hur han var oren vet jag inte om jag kommer ihåg -mer än att bakbenen störde ögat och han hade svårt att hålla ihop travet.
Men jag har bara sett honom två gånger. Har för mej det var en del grejer på veterinära utlåtanden på premiering på honom?
Jag vet precis vad du menar. Frisli To Jo såg jättefin ut tidigt, men sedan lär han väl ha blivit överforcerad, för det veterinära registret är inte snyggt, speciellt inte på en så ung individ, och precis som du säger så såg han allt annat än fin ut i travet efter ett år. Men kikar man på brodern Kjöstad Jo, så har han samma vet utlåtande i princip. Dåliga gener, dålig hållbarhet eller dålig tränare, tja, dom är ju helbröder, så man vet ju inte, men det lutar väl kanske åt det sistnämnda. Synd, för dom är intressanta både exteriört och stammässigt, så vågar man tro på att vet utlåtandet inte är pga hästen sas, så vore det nog rätt intressanta kort.

evis skrev:
Nåt tips på hingst att kolla på? Rigel Jo själv? Närbesläktat?
Rigel Jo själv är ju tyvärr död sen några år tillbaka. En hingst som på pappret ser rätt intressant ut, men som är ung och som man inte vet vad det blir, är Alm Viktor. Stor reslig häst, jag har inte sett den IRL, men ser rätt lovande ut. Övht finns det fler ur Alm Rigel linjen att välja på, där är de flesta av lite bättre storlek än Elding linjen.

Det fölet ska jag behålla, visst kan det hända sej att vi provar med travet - men jag tycker det verkar mycket svårt att hitta balans där hästen får utvecklas och bli stark inför ett långt liv (som ridhäst) och samtidigt pressa den till prestationer inom travet. Obs -bara mina iakttagelser/erfarenheter.
Nej, jag tror faktiskt inte det behöver vara så svårt, jag talar av egen erfarenhet och med andras resultat i bakhuvudet. Men man kanske för välja i perioder hur man lägger upp träningen. När man kommit förbi uppträningsfasen så kanske man ett tag måste inrikta sig på att hästen ska tävla i trav, och då bara hålla ridning på underhållsnivå mer eller mindre, befästa det man uppnått och inte höja kraven så mycket. Sen går alla starthästar ur form osv, och är i behov av en ny period av uppträning, då kan det ju vara läge att utveckla ridningen igen, då får körningen stå tillbaka någon månad, är hästen sedan tävlingsmogen igen, då får kanske ridningen bara underhållas osv. På så vis tror jag man kan hålla hästen igång på båda planen, och snabbt kunna komma tillbaka till ridningen efter avslutad travkarriär, men utvecklingen inom ridningen kanske tar lite längre tid?

Blir Qvadrigo-fölet en hingst är vi inte alls bangna för att ev lämna den till proffsträning, men där känns ändå som det finns en risk -för hållbarheten alltså. Är jag fel ute när jag tänker så?
Det känns som om kallbloden ska pressas mer och mer kanske lite för tidigt (?), jag har träffat flera unghästar senaste månaderna som varit behandlade i en eller flera leder -innan de ens fyllt 3. För mej som ridhästmänniska är det helt ointressant med hästar som varit behandlade redan i den åldern :(...
För de allra flesta tror jag inte att det med vettig grundträning ska vara några som helst problem för hållbarheten på lång sikt faktiskt. Men klart att träningsnivån är lite högre än ridhästen generellt utsätts för. Sen att en del behandlats tidigt, det är väl kanske inte så bra alla gånger, men det ska jämföras med att det är en god del ridhästar som behandlas i femårsåldern, träningsdosen blir ungefär samma. Sen är en travare ofta in under behandling av en mindre grad av hälta, än en ridhäst generellt är, (min erfarenhet i alla fall) så skadorna hinner inte komma, behandling sätts in innan det hinner ge några skadliga effekter i leden. Har man en noggrann tränare så är det god chans för det i alla fall.

_carmenzita_ skrev:
Kom just på att Forin Brage är dryga 160, skall vara den största godkända kallblodshingsten i Sverige, snygg är han också + mkt trevlig, fast jag är väl jävig, dels känner jag ägaren och har en 3-åring efter honom.

Forin Brage är 162 cm...jag äger Bodbäckspålle...som också är en ganska stor hingst 160cm...men han har ganska mycket steggbest i sig, men han lämnar bra storlek på hästarna. vill du veta mer om honom kan du gå in på www.bodbackspalle.com

tackar, fast jag är inte i betäckar-tagen just nu, vi har ju vår treåring efter Forin Brage att träna upp efter diverse skador och leisamheter. Har dock sagt att om vi skall ombetäcka gam´m-märren så blir det meed Qvadrigo, snygg häst och jag känner även den ägaren, hans prestationer är onödiga att ta upp, de flesta känner ju till dem.
Bodbäckspålle har jag i ärlighetens namn aldrig haft i åtanke, men tittade på bbilderna och statistiken och blir naturligtvis imponerad!
Bra och välstammade hästar är ovärderliga!
Vad gäller Steggbest så är det väl mer regel än undantag att han finns med i stammen, vi har honom i flera led på vår gamla märr ;)

Bol Elden är ju intressant i stam & utseende, men - röntgenförändringar i hasens glidled är ju inte så positivt istället?

Spang Best tror jag blir lite för litet & grovt på stoet, kanske. Gillar dock det jag sett av Spang Best-avkommor!

Lannem Sjur mycket intressant, men vet inte särskilt mycket alls om honom egentligen.

Undrar varför vi inte fått hingstkatalogen?

Får hålla ögonen på Alm Viktor då, såg intressant ut i katalogen i vart fall.

Jag fick tidningen "Kallblodstravaren" (Sleipners medlemstidning) för några veckor sedan, det var hingstkatalogen i den. Jag gillar för övrigt Bol Elden (troligtvis för han är så otroligt lik mitt sto i storlek form och utseende i allmänhet)

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Myzan87
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar