Behöver hjälp, brainstorma åt mig nu!

ponnymamma

Trådstartare
Jag har möjligheten att låna ett trevligt fullblodssto med intressant stam för avel. Jag som tänker långsiktigt ser möjligheten att skräddarsy en juniorhäst åt min dotter som idag är 8 år.

Så om ni får tänka fritt. Litet sto, 157 cm. Mycket lugn och trevlig, rör sig fint och hoppar bra. Ingen superstjärna men LA/LA.

Jag vill få fram en häst som är ca 165 cm hög. Hopphäst.

Vilken hingst letar jag efter? Kostnad spelar ingen roll.

Sv: Behöver hjälp, brainstorma åt mig nu!

Det är kanske lite tidigt att välja gren nu, då hade jag satsat på en hopp- /multistammad "halvblodshingst" som rör sig bra.

Kanske Briar, Cagancho, Alcatraz (kolla upp hur fertiliteten ser ut innan) eller Last Liberty kan passa.

Svårt att komma med idéer när jag inte vet mer, så ovan nämna hingstar är sådana som jag fått intryck av att de lämnar bra med fullblod, men det finns ju så många fler att välja mellan.. Och fler kommer.

Du har ingen bild på henne och lite stam?
/U

Lambogini??

Cortez vet jag lämnar bra med fullblod så kanske nån efter honom?

som jag skrivit i en annan fullblodstråd - jag tror att Fetcher N tillsammans med fullblod skulle vara bra.

vad är det för stam på stoet? exteriör? för- och nackdelar?

Hon har visats för Lars-Magnus Olsson LMOBREED och han tyckte att man kunde välja och vraka.
Hennes nackdel är väl storleken antar jag.

Exaltation xx - Juror xx

Senast ändrad:

Ja kanske är tidigt att välja men eftersom hon hoppat sedan hon i princip kunde stå upp och idag rider hoppning i ponnyteam på sina ponnies så antar jag att hon kommer att fortsätta på den banan.

Ska kolla dina tips, tack.

Ja kanske är tidigt att välja men eftersom hon hoppat sedan hon i princip kunde stå upp och idag rider hoppning i ponnyteam på sina ponnies så antar jag att hon kommer att fortsätta på den banan.

Ska kolla dina tips, tack.

A ska hoppa!!! ;)

Ja iaf om man frågar henne. Dressyr är ett nödvändigt ont tycker hon.

Dressyr är något som varje hoppryttare borde träna ofta. Man kan inte bara hoppa.. man måste kunna rida bra mellan hindren också. ;)

Jag tycker att du ska välja en hingst med meriter inom hoppning och som lämnat avkommor som blivit bra hopphästar. Alltså, en äldre och beprövad hingst! Jag tycker även att hingsten du väljer ska ha bra gångarter för blir det nu ingen hopphäst (finns inga garantier) kanske den ändå får bra gång så att den istället kan hävda sig på dressyrbanan. Inte med din dotter utan med en dressyrryttare då!

Camaro M är en hingst som jag tror skulle kunna passa "ditt" fullblodssto. Hans avkommor har oftast både trevlig gång och trevlig hoppteknik! Han har hunnit lämna avkommor och många av dom är fina hopphästar. Dessutom är det trevligt temperament i hästarna.

Av dom tips du fått så ska man kanske tänka på att Last Liberty & Lambourghini kan lämna smått, speciellt den sista.

Mitt fullblod som jag också måste tänka stort till har avkommor e.Emmerton & Camaro och är nu dräktig med Casir Ask. Jag har nästan bestämt mig för att betäcka henne med Cagancho i år. Briar som ngn nämde, lämnar också stort.
En sak till att tänka på när man betäcker fullblod är att dom ofta kan ha ett ganska dåligt framparti, så hingsten bör nedärva bra front.

hoppas du hängde med att jag var lite ironisk ;-)
En 8-åring är det svårt att förklara dressyrens förträfflighet till.

kul att många rekommenderar Camaro. Ska absolut ha honom i tankarna.

Cagancho känns jätteintressant.

Om hästen är tänkt att passa en yngre ryttare så skulle jag i första hand satsa på en hopphingst med gott temperament. Även för duktiga juniorer kan det vara svårt att utbilda en skarp unghäst. Fullblod har ofta en tendens att bli både istadiga och resa sig om man kommer på kant med dem, så jag skulle inte rekommendera Briar eller Camaro M, även om jag tycker att det är väldigt fina hingstar. Däremot Feliciano blod av något slag, eftersom han är känd för att lämna lättridna och okomplicerade hästar. Gärna Fetcher N som nämnd ovan, då Cortez kanske kan dra upp storleken lite.

Nu är det ju som så att tjejen är 8 år nu. Och det är alltså 8-10 år kvar innan det blir storhäst helt;) Så jag tror, eller vet att mamman kan fixa inridning/tillridning själv. Och hästen kommer då vara runt 6-8 år när dottern får ta över helt.

Anledningen att jag vet att dottern kommer klara det galant är för att hon är fodervärd åt min ponny. Som inte ens var sutten på när de fick henne i höstas. Så dottern har all hjälp hon bara kan få och stor kunskap själv! Orädd, tuff och jätte snäll tjej är det! De har gjort ett super jobb med min ponny som inte är så enkel alltid;)

Men jag skulle nog lagt en häst med Cortez på stoet i fråga!

Är det ?

Ursäkta men en 8-åring skall väl i första hand lära sig RIDA ! Dressyr är grundsten och det absolut viktigaste öht, om inte ungen får lära sig det undrar jag HUR kan man lära henne att hoppa ?

Vad det gäller själva sakfrågan så finns det massor av fina hingstar att välja mellan eftersom hon inte är närbesläktad.
OM du har funderingar på Camaro så hade jag tusen gånger hellre tagit hans pappa Calido !

Fast så små barn måste inte lära sig RIDA, barn måste få ha kul med sin häst!

Om tio år är hon fortfarande en ung ryttare, så jag ser ingen anledning att göra det svårt för henne. Ridbarhet är ju alltid en trevlig egenskap på en häst, så med fullblod i botten skulle jag satsa på en hingst som lämnar lugna och lättridna hästar.

knapplån

låt den här tråden handla om avel är ni snälla!
vad flickan ska lära sig på ridfronten hör inte hemma på avelssidan! :idea:

/moderatorn

Liknande trådar

Avel Jag har ett fullblodssto på 163 cm. Lätt i typen, mörkbrun med vit bläs och vita sockar. Snygg att se på och exteriört korrekt...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
27 734
Senast: SeagirlM
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 890
Senast: allroundhästarna
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka