behöver hästen verkligen skos?

Sv: behöver hästen verkligen skos?

Jag skulle vilja ge en eloge till Ts som visat ett enastående tålamod mot alla möjliga och omöjliga påhopp. Du har på ett bra sätt deklarerat ditt problem och din ståndpunkt.

Ta nu till dig de bra rådena och använd ditt sunda förnuft (som du här visar att du har) och gör det bästa av ditt "problem" och för hästen.

:bow:

Håller med.

Dessutom tycker jag inte att det är så svårt att förstå varför TS föräldrar ifrågasätter skorna om de nu inte är hästvana. Det de har att jämföra med är vildhästar som klarar sig utan skor, om man inte vet varför hästen har skor tycker jag inte det är så konstigt att ifrågasätta.

TS: om du skall prova ta av skorna tycker jag du skall göra det under sommarbetet och sedan se försiktigt om hästen börjar ömma. Kompisens häst på 15 år gick utmärkt att dra av skorna på,medan min egen ömmade ett tag för att sedan sluta efter ett tag. Sedan beror det ju på hur du rider,grusvägar med mycket sten sliter rejält på hovarna och de kan bli vädligt ömma. Rider du på gräs eller i ridhus sliter det inte lika mycket och är mjukare.

Har hitills bara hittat tre personer som förstått vad jag menat..
Som någon sa, man kan vara miljonär men fortfarande tycka att det är en onödig utgift.
Och mina föräldrar tycker att det är en onödig utgift då de inte förstår varför man skor en häst men som sagt skall jag ta med dem till hovis på torsdag så kanske hon kan banka lite vett i skallen på dem.

Vaccinerad är han såklart för det förstår mina föräldrar att man måste göra för att förhindra sjukdom etc.
Och fodret ingår i stallhyran så det är det inga problem med men hade den inte ingått så är jag rätt säker på att de skulle förstå varför en häst, liksom vi, behöver mat.

Och till alla som inte förstår, vi har tillräckligt med pengar till att ta hand om vår häst.
Det är bara mina föräldrar som är trångsynta och då jag själv inte heller är överdrivet påläst om skoning så ställde jag denna fråga för att få reda på lite mer, vad som kan hända om jag tar av skorna osv.

Tack för alla svar!

Hoppas inte du lät dig skrämmas av alla skräkscenarior som målades upp för dig. Det kan likväl gå bra som det kan gå dåligt att testa. Men man måste så klart hålla ett vaket öga på hur hästen mår och som du själv säger rådföra med hovis, men jag ska inte lägga mig i mera. Du verkar kunna sålla i det som har sagts på ett vettigt sätt.

Varför sko om hästen mår bra utan?

Senast ändrad:

Köper man en häst åt sitt barn får man ta reda på vad som behövs också:mad: Det hela låter otroligt oansvarigt av dina föräldrar. Har dom ingen kunnig person som dom kan fråga? Vem frågar du om saker du inte vet? Buke är ju bra men det räcker inte.
Hälsa att dom kan bli anmälda för misshandel om dom tvingar dej ta av skorna och hästen får ont, vilket den garanterat får om du tänker rida på den.
Nästan så man undrar om dina föräldrar är sanna ens, kanske har du överdrivit en aning:confused:
Det låter annars som om det var ett dåligt beslut att skaffa hästen.
Vad säger dom om träningar, som också kostar och som du garanterat behöver??

Kanske du överdriver en aning. Man har väl lov att undra varför man skor. Det är väl ingen här som kan säga att den hästen absolut måste ha skor.

TS frågade om argument för och emot skoning, vad är det för fel på det? Det är ett sätt att skaffa kunskap.

Senast ändrad:

Kanske du överdriver en aning. Man har väl lov att undra varför man skor. Det är väl ingen här som kan säga att den hästen absolut måste ha skor.

Att ifrågasätta vad man gör är alltid bra. Om man försöker ta reda på fakta för- emot innan man gör slag i saken att ändra något "traditionellt".
Vissa standardmetoder (och -utrustning) har ett syfte, vissa har syften som inte är nödvändigt för alla, annat är helt överflödigt men helt enkelt traditioner som hänger kvar.

Eftersom allt knappast är optimalt inom hästvärlden känns det viktigt att inte svälja allt med hull och hår utan våga ifrågasätta! :)

Just det här med skor vs. barfota är ju varken absolut det ena eller absolut det andra, även om det är helt klart vanligast att sko. Fungerar hästarna barfota tycker jag personligen det är bäst, bättre blodcirkulation och stötdämpning! Men alla fungerar ju inte barfota så självklart bör man vara medveten om riskerna med att sko av en häst som gått med skor länge för att undvika onödigt lidande.

Jag tycker riktigt synd om josephinel som blivit påhoppad. En skodd häst har sämre hovmekanism och sämre blodcirkulation. Jag tycker absolut att du ska prova att låta din häst gå barfota. Om det inte funkar skaffa boots istället för fastspikade skor. Påspikade metallskor döljer betydligt fler hovproblem än dom löser. Problemen kvarstår och
förvärras ofta även fast vi inte ser dom och när problemen väl blir synliga blir rehabiliteringen
betydligt kostsammare. Så jag tycker att du gott och väl kan prova med barfotagång! Min häst går barfota och har varit skodd hela livet. Inga problem! Men om det nu skulle bli det, skaffar jag boots!

lycka till med din häst :)

Tack för svaren! :)

Ber om ursäkt om jag råkat trycka på 'svara på detta' för några, det har inte varit menat till er isåfall.

Och frågor som 'diskuterade ni inte kostnaderna för hästen innan' tänker jag inte ens svara på eftersom jag redan har fått förklara det ett antal gånger så snälla människa, läs igenom vad jag skrivit.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 841
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 893
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 975
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka