Jo det kan man säga, att barn som får egen häst ska ha hästvana föräldrar eller annan mkt närstående som är det. Annars uppkommer de mest märkliga situationer tyvärr. Jag har sett tillräckligt för att kunna säga det, ja!
Dessutom har de enligt ts sagt att det är dyrt att sko
Vad är det för sätt? Man köper en häst och tar de utgifter som ingår. Fattar man inte ens att dom ska ha skor så är man inte lämplig hästförälder, nej
Ingen bra början......SOm sagt, träningar då, det är väl också onödigt då. Det är väl bara att rida
Jodå, har sett massor av sånt, särskilt långt ute på landet, det är så långt till ridskolan, köp en häst åt ungen så slipper man köra
Min äldsta dotter fick t o m hjälpa några såna barn genom åren för att hästen skrämt halvt vettet ur dom, lämnade som dom var med en häst varken dom eller föräldrarna klarade. I ett fall köpte vi ponnyn faktiskt. Barnet var evigt tacksam att bli av med hästen, vid det laget
En annan blev väldigt duktig att hoppa sen, med annan ryttare, sen min dotter ridit till den. En tredje såldes också vidare sen, en 4-åring
(det är bra med en ung häst, räcker länge, tyckte föräldrarna
)
En "läromästare" hade skämt två fodervärdar så att de inte vågade rida mer, den stannade reste sej, skenade rätt ut i havreåkrar.....ingen vuxen som hjälp, barnen slutade rida. Ponnyn förstörd, den hade för allttid lärt att ta till sånt - om ryttaren var osäker....
Har också sett föräldrar driva på ungar som vill hoppa och slitit ut bussiga ponnyer med senskador o ryggproblem som följd, eftersom de helt saknat omdöme när det gäller hur en häst ska ridas och tränas. Ville ungen hoppa, tex, togs hindren fram, varje gång....en häst ska väl kunna hoppa, den är köpt för det
Jag är alltså på goda grunder mycket negativ till att barn får hästar när föräldrarna inte kan stå bakom dem i hästägandet!