behöver hästen verkligen skos?

Sv: behöver hästen verkligen skos?

Fast det lät inte som om de ifrågasatte, utan ansåg.

Hon har inte haft hästen länge- hur länge det nu är:confused: o redan börjar det bli besvärligt med alla utgifter som tillkommer- förutom köpet.

Det behöver inte betyda att de inte har råd, men de kanske inte har lust att betala mer än nödvändigt.

Beror ju på vad man har för "kunnigt" folk i kring sig, eller hur. OL och madame "S" har pratat ikull mer hästvana människor än du anar...så att begära att okunniga ska veta vilken "kunnig" dom ska lyssna på är rätt höga krav...Båda dessa utger sig ju för att vara av den "kunniga" typen...:cool:

Tja, testa på, bara de betalar om hästen blir sjuk.

Jag kan ge exempel på en häst som faktisk var 14 år när skorna togs bort.
Hon fick separerade hovväggar på 2 hovar, hovis klippte bort men det hjälpte inte för sedan började hovväggarna separera på de andra 2 hovarna.
Hästen var inte min då men jag sa till hovslagaren att hästen alltid haft skor & då sa han att om han vetat det hade han inte tagit bort dem från första början.
Men flera månaders lidande för den här hästen som sagt:(

Beror ju på vad man har för "kunnigt" folk i kring sig, eller hur. OL och madame "S" har pratat ikull mer hästvana människor än du anar...så att begära att okunniga ska veta vilken "kunnig" dom ska lyssna på är rätt höga krav...Båda dessa utger sig ju för att vara av den "kunniga" typen...:cool:

Vill tillägga till TS:
Det är möjligt att din häst har så pass god kvalitét att det funkar barfota men det är något du bör ta upp med din hovslagare och då underlättar det om dina föräldrar är med och får höra vad denne säger;)

Vill tillägga till TS:
Det är möjligt att din häst har så pass god kvalitét att det funkar barfota men det är något du bör ta upp med din hovslagare och då underlättar det om dina föräldrar är med och får höra vad denne säger;)

Håller helt med! :bump:

Jag förstår inte riktigt hur en del så bestämt kan avgöra här och nu vilka förutsättningar denna häst har gällande barfota eller inte barfota. Jag skulle aldrig i livet så bestämt vilja påstå att hästen kan vara utan skor så jag förstår inte hur några kan påstå att den absolut inte kan vara det!?

Hovslagaren är den som måste få ett ord med saken - vi här på ett forum har ingen som helst aning. :)

Om jag undrar över något brukar jag fråga de andra i stallet, har många hästkunniga runtom mig att fråga såsom vänner, släktingar osv. så det är inga problem alls med det.

Vi har haft honom i ett halvår och de betalar allting till honom som behövs, träningarna betalar jag dock själv.

Hoppas att hovslagaren nu bara kan få de att förstå varför en häst ska skos, våra släktingar skor nämligen inte sina hästar så det var mycket därför som de började undra.
Släktingarna hade för övrigt börja ifrågasätta varför vi skodde vår häst och de tyckte det var fel osv.. och mina föräldrar lyssnar tydligen hellre på dem än sin egen dotter så ja.

Och jag kommer absolut inte ta av honom skorna om hovslagaren misstycker så lägg ner djurplågerisnacket, mina föräldrar har heller inte tvingat mig till att ta av honom skorna utan mer ifrågasatt varför.
Och om jag kommer ta av honom skorna så kommer det isåfall bli under sommaren eftersom jag under resten av året tränar honom så pass mycket och på olika underlag.

Men - så kan man väl inte säga? Kräva att de enda barn som får häst är de med hästvana föräldrar?

Och vad jag förstår har inte föräldrarna krävt att skorna ska av, bara ifrågasatt VARFÖR, och det tycker jag är ett hälsosamt tecken, förutsatt att de lyssnar på argumenten. Att man inte bara gör som alla andra utan att veta varför.

Jo det kan man säga, att barn som får egen häst ska ha hästvana föräldrar eller annan mkt närstående som är det. Annars uppkommer de mest märkliga situationer tyvärr. Jag har sett tillräckligt för att kunna säga det, ja!

Dessutom har de enligt ts sagt att det är dyrt att sko:crazy: Vad är det för sätt? Man köper en häst och tar de utgifter som ingår. Fattar man inte ens att dom ska ha skor så är man inte lämplig hästförälder, nej:cool: Ingen bra början......SOm sagt, träningar då, det är väl också onödigt då. Det är väl bara att rida:angel:

Jodå, har sett massor av sånt, särskilt långt ute på landet, det är så långt till ridskolan, köp en häst åt ungen så slipper man köra:eek:
Min äldsta dotter fick t o m hjälpa några såna barn genom åren för att hästen skrämt halvt vettet ur dom, lämnade som dom var med en häst varken dom eller föräldrarna klarade. I ett fall köpte vi ponnyn faktiskt. Barnet var evigt tacksam att bli av med hästen, vid det laget:crazy: En annan blev väldigt duktig att hoppa sen, med annan ryttare, sen min dotter ridit till den. En tredje såldes också vidare sen, en 4-åring:eek: (det är bra med en ung häst, räcker länge, tyckte föräldrarna:cool:)
En "läromästare" hade skämt två fodervärdar så att de inte vågade rida mer, den stannade reste sej, skenade rätt ut i havreåkrar.....ingen vuxen som hjälp, barnen slutade rida. Ponnyn förstörd, den hade för allttid lärt att ta till sånt - om ryttaren var osäker....

Har också sett föräldrar driva på ungar som vill hoppa och slitit ut bussiga ponnyer med senskador o ryggproblem som följd, eftersom de helt saknat omdöme när det gäller hur en häst ska ridas och tränas. Ville ungen hoppa, tex, togs hindren fram, varje gång....en häst ska väl kunna hoppa, den är köpt för det:angel:

Jag är alltså på goda grunder mycket negativ till att barn får hästar när föräldrarna inte kan stå bakom dem i hästägandet!

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg till ovanstående:

Det är möjligt att detta inte gäller Ts, även om det låter oroande, men det var främst svar till madick ang köpa häst till barn om man inte är hästvan själv. Att ha häst är ingen "rättighet".

....Och jag kommer absolut inte ta av honom skorna om hovslagaren misstycker så lägg ner djurplågerisnacket, mina föräldrar har heller inte tvingat mig till att ta av honom skorna utan mer ifrågasatt varför.....

Jag hoppas verkligen du adresserade detta inlägg fel!? Jag har aldrig kallat dig djurplågare eller sagt att dina föräldrar försöker tvinga dig.

För att undvika onödiga missförstånd så klicka "svara på detta" på rätt person du vill svara. :)

Jag skulle vilja ge en eloge till Ts som visat ett enastående tålamod mot alla möjliga och omöjliga påhopp. Du har på ett bra sätt deklarerat ditt problem och din ståndpunkt.

Ta nu till dig de bra rådena och använd ditt sunda förnuft (som du här visar att du har) och gör det bästa av ditt "problem" och för hästen.

:bow:

Jag tog av bakskorna på min D-ponny som har varit skodd i princip hela livet och det fungerade bra. Man får ta det försiktigt på grus och andra hårda underlag i början men efter något år gick hon jättebra på alla underlag. Det är viktigt att man håller igång hästen ordentligt när man tar av skorna just för att hovarna ska få puls i sig, jag har hört att det stärker och gör dem finare. Däremot framhovarna på min häst går sönder om man tar av skorna annat än på betet och hon kan i princip inte gå alls. Haltar som en tok gör hon.

Ofta sätter ju folk skor på sina hästar utan anledning och det är ingen omöjlighet att det är så på din häst med. Jag tycker att du ska prova då det kan ge ett väntat resultat våra andra hästar behöver inte direkt ha skor på dig. B-ponnyn möjligtvis när hon är igång. Som sagt, prova. Det kan vara både billigare och bättre men ömmar hästen mycket, att den ömmar lite kan man vänta sig efter en så lång tid med skor, borde du nog överväga att sko igen. Dessutom om du rider mycket och hårt så att hovarna slits ner rejält kanske du också ska överväga skor igen.

Jag blev dock tvungen att sko min D-ponny igen eftersom att jag råkade fastna för distans, annars skulle hon få gå barfota bak hela livet. Det fanns ingen anledning att sko henne om det inte vore för grenbyte.

Men - så kan man väl inte säga? Kräva att de enda barn som får häst är de med hästvana föräldrar?

Varför inte? Skaffar man djur, oavsett om det är till sig själv eller till sina barn, så är det ens skyldighet att ta hand om det djuret på rätt sätt. Och det betyder att man antingen (helst) bör ha den kunskapen innan, eller så får man vara beredd på att skaffa sig den!

Och jag kommer absolut inte ta av honom skorna om hovslagaren misstycker så lägg ner djurplågerisnacket, mina föräldrar har heller inte tvingat mig till att ta av honom skorna utan mer ifrågasatt varför.
Och om jag kommer ta av honom skorna så kommer det isåfall bli under sommaren eftersom jag under resten av året tränar honom så pass mycket och på olika underlag.

Men du frågade vad som kan hända om man tar av skorna, och resultatet KAN faktiskt bli att man av djurskyddsskäl måste sko på igen, dvs hästen får alltför ont i hovarna för att det skall vara OK att fortsätta barfotagången. Sedan KAN det gå bra också (ffa om man har en hovslagare som är med på noterna och som är mycket lyhörd för hur hästen reagerar OCH kommer och kontrollerar hovarna oftare i början), men det vet man inte innan man provat....

Varför inte? Skaffar man djur, oavsett om det är till sig själv eller till sina barn, så är det ens skyldighet att ta hand om det djuret på rätt sätt. Och det betyder att man antingen (helst) bör ha den kunskapen innan, eller så får man vara beredd på att skaffa sig den!

Visst kan det vara en hjälp om det blir problem men att kräva det låter ju faktiskt lite hårt. Däremot anser jag att det borde tillhöra sunt förnuft att vara intresserad av att lära sig och engagera sig. Detta har egenligen ingenting med TS att göra tycker jag. Föräldrarna verkar vara intresserade nog och de har aldrig påstått att de inte vill att hästen ska ha skor, utan verkar mest intresserade av att veta hur allt hänger ihop. Den frågan ställer sig ju min mamma med som har hängt med mig ut i stallet och varit toppen sedan jag var 11 år och fick min första häst. "Behöver vi verkligen sko som det ser ut nu? Kostar det mer än det smakar?" osv. Det är ju helt vettiga frågeställningar enligt min mening.

Jamen såklart att de måste ha en vilja att lära sig! Men inte att det bara är barn med redan hästkunniga föräldrar som får egna hästar.

Nej någonstans måste man ju få börja. Så länge man är villig att fråga om det man inte kan så ska det gå vägen.

Och att man FRÅGAR om hästen VERKLIGEN måste skos tycker jag är ett sätt att ta in ny kunskap på. Inte sant?

Nej någonstans måste man ju få börja. Så länge man är villig att fråga om det man inte kan så ska det gå vägen.

Och att man FRÅGAR om hästen VERKLIGEN måste skos tycker jag är ett sätt att ta in ny kunskap på. Inte sant?

Jag håller med fullt ut!

Jo det kan man säga, att barn som får egen häst ska ha hästvana föräldrar eller annan mkt närstående som är det. Annars uppkommer de mest märkliga situationer tyvärr. Jag har sett tillräckligt för att kunna säga det, ja!

Dessutom har de enligt ts sagt att det är dyrt att sko:crazy: Vad är det för sätt? Man köper en häst och tar de utgifter som ingår. Fattar man inte ens att dom ska ha skor så är man inte lämplig hästförälder, nej:cool: Ingen bra början......SOm sagt, träningar då, det är väl också onödigt då. Det är väl bara att rida:angel:

Jodå, har sett massor av sånt, särskilt långt ute på landet, det är så långt till ridskolan, köp en häst åt ungen så slipper man köra:eek:
Min äldsta dotter fick t o m hjälpa några såna barn genom åren för att hästen skrämt halvt vettet ur dom, lämnade som dom var med en häst varken dom eller föräldrarna klarade. I ett fall köpte vi ponnyn faktiskt. Barnet var evigt tacksam att bli av med hästen, vid det laget:crazy: En annan blev väldigt duktig att hoppa sen, med annan ryttare, sen min dotter ridit till den. En tredje såldes också vidare sen, en 4-åring:eek: (det är bra med en ung häst, räcker länge, tyckte föräldrarna:cool:)
En "läromästare" hade skämt två fodervärdar så att de inte vågade rida mer, den stannade reste sej, skenade rätt ut i havreåkrar.....ingen vuxen som hjälp, barnen slutade rida. Ponnyn förstörd, den hade för allttid lärt att ta till sånt - om ryttaren var osäker....

Har också sett föräldrar driva på ungar som vill hoppa och slitit ut bussiga ponnyer med senskador o ryggproblem som följd, eftersom de helt saknat omdöme när det gäller hur en häst ska ridas och tränas. Ville ungen hoppa, tex, togs hindren fram, varje gång....en häst ska väl kunna hoppa, den är köpt för det:angel:

Jag är alltså på goda grunder mycket negativ till att barn får hästar när föräldrarna inte kan stå bakom dem i hästägandet!

Alla behöver ju inte vara så! Även fast du stött på just såna exempel. Och barn, till vilken ålder menar du med barn?

Jag själv har tagit på mig en hel häst och ingen i min familj, inte ens i min släkt är det minsta hästkunnig.

Kanske kan du klippa ut väl valda delar av den här tråden och visa för dina föräldrar?

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 841
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 893
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 975
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka