behöver hästen verkligen skos?

Sv: behöver hästen verkligen skos?

Du har inte tänkt på att det kostar att ha häst? Vaccinerar du den också? Det är ju dyrt... Och som vdb säger, foder är ju dyrt...

Vissa hästar fixar att gå barfota men det brukar vara de som inte skos. Har de en gång fått på sig skor så är det svårt att ha dem utan skor igen. Jag har en kompis som skott av sin häst, men den har vilat i över åtta månader (fixar du att inte rida på något år?) ute på lösdrift för att hinna vänja sig.
Vidare kanske du ska upplysa dina föräldrar om att hästen ändå måste verkas och ibland betydligt tätare än om man skor den. Att verka hästen var fjärde vecka blir nog inte billigare än att sko den var åttonde...

De ville sluta sko hästen p.g.a. att de tycker det är slöseri med pengar.
Det var det jag menade.

De är säkert insatta i hur pengar fungerar. Tala om för dem att visst kan ni prova MEN det ni kan spara är XXX kr/mån, det ni riskerar är ökade kostnader (veterinäravgifter och akuta hovslagarbesök) på XXXX kr/mån.

Det finns säkert någon som kan hjälpa dig ta fram skillnaden mellan skoning och verkning i hovslagarkostnad, och sen är det bara att ringa veterinären och fråga vad det kostar att ta ut denne för hältundersökningar samt fixande av t.ex. hovböld (inte ovanligt om hästen är känslig eller verkas fel) eller något annat som kan uppstå om man inte sköter detta riktigt.

Passa också på att höra runt hur andra som gått över till barfota upplever det hela. Hur lång tid det tog innan de hade en häst som gick att använda som de tänkt 6 dagar i veckan.

Jag har mina hästar oskodda för att det ska bli billigare. Men skodde inet av dom från första början för min ekonomis skull, ärligt talat var det inte jag so skodde av dom från början! :p
Den ena har mycket bra hovar och har gått barfota mycket i sitt liv = inge problem.
Den andra var öm på vissa underlag (och periodvis spelade knappt underlaget någon roll) de första 1-2 åren och ridningen fick anpassas efter det, den fick verkas ofta för att ha en chans att korrigera hovarna och det var på sin höjd ridbanan som gällde när man skulle rida för ut på grus- eller asfaltsvägar var pest och pina.

Summa summarum så som någon redan skrivit så får man räkna med att det kan ta tid innan hästen klarar att gå barfota på alla underlag utan att ömma - och personligen tror jag inte jag skulle vilja anpassa ridningen och träningen såpass mycket under lång tid. Funkar det bra däremot, att man har tur och hästen knappt ömmar ens från början så kan det vara värt ett försök.

För mig kostar det mindre än hälften så mycket att enbart verka mot att sko (även om man räknar med att det blir tätare verkningsintervaller), men då jämför jag pris inklusive broddar, skor och snösulor eftersom jag bara skott på vintern.
Ganska riskabelt dock att sko av och tro att man ska tjäna penagr på det. Barfotaboots att ha i reserv om hästen blir öm är nästan ett måste och de kostar en bra slant. Hästen kanske akut måste skos på bara någon vecka efter en verkning, då rinner det iväg pengar igen.

De är säkert insatta i hur pengar fungerar. Tala om för dem att visst kan ni prova MEN det ni kan spara är XXX kr/mån, det ni riskerar är ökade kostnader (veterinäravgifter och akuta hovslagarbesök) på XXXX kr/mån.

Det finns säkert någon som kan hjälpa dig ta fram skillnaden mellan skoning och verkning i hovslagarkostnad, och sen är det bara att ringa veterinären och fråga vad det kostar att ta ut denne för hältundersökningar samt fixande av t.ex. hovböld (inte ovanligt om hästen är känslig eller verkas fel) eller något annat som kan uppstå om man inte sköter detta riktigt.

Passa också på att höra runt hur andra som gått över till barfota upplever det hela. Hur lång tid det tog innan de hade en häst som gick att använda som de tänkt 6 dagar i veckan.

Hehe, bra poäng! :p
Jag fick lägga ut ca 2000:- inom loppet av 3 veckor på veterinärbesök, Finadyne, kostnad för att sko på igen akut trots att hästen precis var verkad. Å andra sidan har skoning av båda hästarna i vinter kostat ca 2000:- per skoning.
Absolut räkna med extrautgifter, och att träningen kan bli lidande.

De ville sluta sko hästen p.g.a. att de tycker det är slöseri med pengar.
Det var det jag menade.

Om man tycker att det är slöseri att lägga ut en så oansenlig summa som en häst kostar i jämförelse med hästens andra kostnader så anser jag att man måste vara fattig.

Jag har själv en häst som går barfota och har gjort så i snart 4 år (hjälp vad tiden går :eek:).

Han rids regelbundet varje vecka på varierande underlag men mest på alla de grusvägarna vi har här runt omkring i skogen och det funkar helt utan problem. Kan tillägga att han ömmade inte ett enda dugg när vi skodde av men vi var givetvis lite försiktiga ändå med var och hur vi red.

På vintern kan det ju bli väldigt halt och därför har vi s k "barfotaboots" som går att brodda vid de tillfällena för halkskydd måste man självklart ha om man inte ska behöva inskränka sin ridning. Denna vinter har vi däremot inte behövt ha de på en enda gång.

Att ta av skorna "för att man tycker det är för dyrt med skor" tycker jag är fel anledning dock.

Vi tog inte av pålles skor pga kostnaden utan för att min grundinställning är att om hästen klarar sig barfota utan problem och det inte inskränker på den ridning vi vill bedriva så finns det ingen anledning att spika i hovarna.

Men jag vill poängtera att vi hela tiden haft vår hovslagare med på "noterna". Hans inställning är också att om hästen kan gå barfota så är det jättebra! :)

Självklart tycker jag att ni kan prova men ni måste ha er hovslagare med er och ni måste vara beredda på att ni under en tid kanske måste inskränka er ridning mot vad ni är vana vid - t ex kanske välja andra underlag än de allra knaggliaste. Ni måste också fundera på hur ni kan lösa halkskyddet på vintern.

Men om anledningen är ekonomisk finns ju risken att ni "blundar" för att er häst är jätteöm och inte fixar det. Ni måste vara väldigt uppmärksamma och inte låta ekonomin styra huruvida er häst kan vara oskodd.

man kan ju se det tvärt om också: varför lägga ut en summa pengar på skor om hästen inte behöver skor? TS föräldrar behöver varken vara snåla eller fattiga för att de inte vill betala en onödig summa?

sedan är såklart frågan om utgiften är onödig eller inte? behöver hästen skos eller inte? det är ju väldigt individuellt och beror på flera faktorer som benställning, belastning, hur jämnt den sliter, hur ömfotad den är och så vidare.

jag tror att flera hästar som går med skor egentligen inte behöver det, utan skos av gammal vana och därför tror jag också att det kan vara en idé för TS att utreda hur det ligger till.
sedan finns det naturligtvis hästar utan skor som verkligen behöver skor och då ska de ha det.

men: om det visar sig vara nödvändigt för hästen att ha skor så är jag övertygad om att TS föräldrar snällt kommer att fortsätta betala...

Låt föräldrarna va med vid nästa hovslagarbesök och diskutera då om just denna hästindivid och dess miljö klarar ett barfotaförsök.
Då kan de få svar på sina frågor och kanske förstå att hästar,dess miljö och använding varierar,vad som passar en individ passar inte nästa häst.

Bra svar! Då får de diskutera med den som antagligen känner hästens hovar allra bäst! :bow:

Om man tycker att det är slöseri att lägga ut en så oansenlig summa som en häst kostar i jämförelse med hästens andra kostnader så anser jag att man måste vara fattig.

Förstår du inte hur hon menar? Det är hennes föräldrar som "hört" att te.x vildhästar går ju utan, så varför skulle inte hennes häst kunna det? Tänker dom, eftersom dom inte kan så spec. mkt om hästar som tjejen själv sa.

Man behöver ju inte vara fattig för det. Det man kan göra för att hålla kostnaden nere gör man väl. Och dom vet förmodligen inte att det kan bli raka motsatsen än billigare.

Jag förstår precis vad hon menar men när man börjar tycka att det är slöseri med pengar att sko hästen så är man inte tät direkt.

Jag har ingen förståelse till varför man ens tänker på att plocka av skorna på en häst på 14 år som alltid varit skodd.
Om en häst funkat alla dessa år med skor så finns ingen anledning att ändra det.

Jag hoppas innerligt att ts & föräldrana märker om hästen börjar ömma & inte bara börjar utfodra den mer för att den blir "lat", när den i själva verket stapplar fram med ömma hovar:crazy:
I ridhus kan det funka men jag tvivlar där med.

& vad göra när hästen inte kan ridas på ett år för att man ska vänta ut den om den vänjer sig?
Ska ts föräldrar sluta ge den mat för att det är slöseri med pengar på en häst som inte används?
Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här.

Jag förstår precis vad hon menar men när man börjar tycka att det är slöseri med pengar att sko hästen så är man inte tät direkt.

Men även om man är tät så vill man väl inte betala onödiga utgifter (som hennes föräldrar tror att det är)? Hade du velat det?

Du kan vara miljönär och tycka att skoning är en ONÖDIG utgift. Det betyder inte att man inte har råd, det betyder snarare att man inte vet vad skoningen gör för nytta.

Okunskap i kombination med snålhet.

Jag har ingen förståelse till varför man ens tänker på att plocka av skorna på en häst på 14 år som alltid varit skodd.
Om en häst funkat alla dessa år med skor så finns ingen anledning att ändra det.

Fast min häst var drygt 10 år när vi plockade av skorna så åldern tycker jag inte ska styra. Om man vill prova så gör man det men man måste givetvis veta vad man ger sig in på och som jag sa innan - diskutera med sin hovis. :)

Innan man köper häst ska man veta att man har råd och att det kommer att bli dyrt!
Om din häst alltid har haft skor på sig så skulle jag om jag var i din situation inte ens tänka på att försöka låta den gå barfota.

Innan man köper häst ska man veta att man har råd och att det kommer att bli dyrt!
Om din häst alltid har haft skor på sig så skulle jag om jag var i din situation inte ens tänka på att försöka låta den gå barfota.

Hmmm, jag förmodar att du inte menade ditt inlägg till mig? Jag har nämligen absolut råd att ha häst och min häst har gått barfota i drygt fyra år. ;)

Sen håller jag inte med dig om att man inte ens ska tänka på att prova barfota om hästen alltid haft skor. Varför inte undrar jag?

Om man i samspråk med sin hovslagare kommer fram till att man vill testa ser jag inget fel i det. Min häst har varit barfota i ca 4 år nu och hade haft skor sedan ganska tidig ålder innan.

Prova kan man visst göra men man måste vara lyhörd för hur hästen reagerar och ha en dialog med sin hovis. :)

Har hitills bara hittat tre personer som förstått vad jag menat..
Som någon sa, man kan vara miljonär men fortfarande tycka att det är en onödig utgift.
Och mina föräldrar tycker att det är en onödig utgift då de inte förstår varför man skor en häst men som sagt skall jag ta med dem till hovis på torsdag så kanske hon kan banka lite vett i skallen på dem.

Vaccinerad är han såklart för det förstår mina föräldrar att man måste göra för att förhindra sjukdom etc.
Och fodret ingår i stallhyran så det är det inga problem med men hade den inte ingått så är jag rätt säker på att de skulle förstå varför en häst, liksom vi, behöver mat.

Och till alla som inte förstår, vi har tillräckligt med pengar till att ta hand om vår häst.
Det är bara mina föräldrar som är trångsynta och då jag själv inte heller är överdrivet påläst om skoning så ställde jag denna fråga för att få reda på lite mer, vad som kan hända om jag tar av skorna osv.

Tack för alla svar!

Min då 15-åriga häst fick gå barfota en sommar - vi red någon liten promenad ibland, hon gick alltid på gräset, undvek grus. Gick stelt och struttigt och var rädd att det skulle göra ont, på gräset helt ok. Så i skogen gick det bra, men när vi började rida igen var det skor på.
Andra hästen hade jag utan skor tills han var tre. Då vi började rida kom samma tecken - ville inte gå fram, ont av större grus. Skor på och glad häst! :)

Köper man en häst åt sitt barn får man ta reda på vad som behövs också:mad: Det hela låter otroligt oansvarigt av dina föräldrar. Har dom ingen kunnig person som dom kan fråga? Vem frågar du om saker du inte vet? Buke är ju bra men det räcker inte.
Hälsa att dom kan bli anmälda för misshandel om dom tvingar dej ta av skorna och hästen får ont, vilket den garanterat får om du tänker rida på den.
Nästan så man undrar om dina föräldrar är sanna ens, kanske har du överdrivit en aning:confused:
Det låter annars som om det var ett dåligt beslut att skaffa hästen.
Vad säger dom om träningar, som också kostar och som du garanterat behöver??

Men - så kan man väl inte säga? Kräva att de enda barn som får häst är de med hästvana föräldrar?

Och vad jag förstår har inte föräldrarna krävt att skorna ska av, bara ifrågasatt VARFÖR, och det tycker jag är ett hälsosamt tecken, förutsatt att de lyssnar på argumenten. Att man inte bara gör som alla andra utan att veta varför.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 841
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 893
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 975
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka