Behöver få lite snabba svar - 4 veckors föl utan mamma

Sv: Behöver få lite snabba svar - 4 veckors föl utan mamma

Men om fölet blir så pass medtaget hemma, är det då inte bättre att ha det på sjukhus???:confused:

Jag hade ju nu i år ett föl som föddes under dramatiska former och inte ville dia. Han har ju kvar sin mamma, men vi får fortfarande ge honom extra från en spann.
Han behandlades hemma och efter ett par bra dagar blev han också sämre igen. Veterinärerna visste faktiskt inte riktigt vad de skulle göra, alla värden var bra men han åt dåligt och va väldigt trött och slö. Vi hade de inne hela tiden för de ville inte trötta ut honom. Men efter ett par dagar där de inte visste riktigt vad de skulle göra tog vi beslutet att släppa ut honom, ta bort alla förebyggande mediciner( utom magmedicinen mot magsår) och låta honom ta tag i livet själv. Det hjälpte, veterinärerna sa att det kunde gå åt vilket håll sim helst men de menade att en häst måste ha lite livsglädje också.
Nu är ju inte mitt föl moderlös men blir mer eller mindre uppfödd från en hink.
Hoppas allt löser sig.

Håller med. Finns det ägare som har sunt förnuft, lite kunskap och backning av bra veterinär, så fattar jag inte vad ett djursjukhus kan göra bättre.

Rörelse är VIKTIGT för att hålla igång både magen och huvudet. Hade du varit en ägare som propsat på att ha kvar hästen på sjukhuset vet vi inte om fölet ens levt nu.

Vi behandlade ju hemma, men våra veterinärer (som jobbar tillsammans) var inte riktigt överens, en ville ha honom inne, en ville ha ut honom. Eftersom vi hela tiden velat ha ut dem ett par timmar om dagen tog vi beslutet att släppa ut dem. Det vände faktiskt riktigt snabbt när han fick komma ut.
Men det är svårt ibland när man får olika råd. Den ena veterinären jämförde det lite med gamla eller svårt sjuka människor som lever upp lite om de får komma ut lite och givetvis är det ju viktigt att röra sig för både magens och kroppens skull.

OK, ja jag tänker nog mest att det då finns tillgång till veterinär dygnet runt samt medicinsk utrustning.
Självklart vill man ju så långt det är möjligt ha hästen hemma.

Håller tummarna för att allt löser sig med den lille!

Jag håller också tummarna.

Tycker att du, TS, låter som en väldigt seriös och omtänksam hästägare som gör allt du bara kan för att din lille pålle ska bli bra :)!

Tack, det känns skönt att få höra för det försöker jag verkligen.

Vet inte om vissa av kommentarerna i diskussionen är riktad till mig, men jag börjar känna mig lite påhoppad.

KL

Angående magsår så var det något de misstänkte och medicin är insatt. Jag hade varit i kontakt med veterinär (ej djursjukhuset) tidigare och frågat om att sätta in i förbyggande syfte, men de tyckte vi kunde avvakta iom att han var pigg och vi då hade fått tag i valacken som sällskap.

Kan också tillägga att han var precis som vanligt när han fick mjölk en och en halv timme tidigare .

Nej, han får inte fölpellets där utan de ger honom mjölkpellets blandat med mjölk, han äter nu som han ska av det plus att han tuggar i sig både hö och gräs.

Salvana?

Vet inte om jag misstolkade kommentaren, kanske jag gjorde men att vi åkte in med honom hade ingenting med att göra att vi inte kunde jobba dygnet runt, för det gjorde jag redan - sov i stallet till och med, trots att jag har stall hemma - utan det var framförallt för att han slutade att äta.

Visst, jag kunde ringt ut distriktaren istället, men med tanke på hur jag nyligen blev av med stoet (där vi började med att ta ut distriktaren) så kändes det för mig bättre att köra in, för jag känner det som att de har bättre resurser där.

Sedan huruvida det är rätt eller fel kan vi kanske diskutera i en annan tråd :idea:

I övrigt kan jag meddela att om de sista proverna som ska tas idag inte visar något konstigt, så ska vi hämta hem honom i eftermiddag :bump:

Texaz: Jo, nog passade jag på att vila, sov elva timmar första natten och då blev jag väckt, så jag kunde säkert sovit längre.......:o

Jag förstår absolut hur du tänkte när du körde iväg hästen. Det som fick mig att tända till lite, och faktiskt berätta att man kan göra samma sak hemma som på djursjukhus var Texaz svar på mitt inlägg. Läs själva vad hon skrev:

"Personligen skulle jag hellre lita på personalen på djursjukhuset än på människor på nätet!

Vem som svarar på Buke (eller andra nät-platser) vet man inget om, djursjukhusen har trots allt utbildad personal. Finns många FÖR-STÅ-SIG-PÅ-AGERE här, som inte alls har koll!!!"

Det finns "förstå-sig-påare" även på djursjukhus. Och redovisa gärna vad hela räkningen kostade, nu när du får hem honom utan att de egentligen gjort så mycket, mer än tagit diverse prover.

Det jag vill komma fram till är att man inte automatiskt är en dålig hästägare, om man struntar i att dra iväg hästar, och speciellt känsliga föl, till SJUKhus.

Ledsen om någon tagit illa upp av mitt inlägg, det var verkligen inte meningen!:crazy:

Men det är just det, att man inte vet vem som skriver, och vilken kunskap de har, som jag vände mig mot. Nafayette t ex vet jag har gedigen kunskap, men det är lätt för okunniga att komma med råd, och man ska inte lita på att all information är sann och riktig!

Verkar ju som att du, CK, har koll med, men som sagt, man VET inte alltid vem som svarar!

Bra att du fick sova ut KesoNeso, och jag tror inte att det var du som ifrågasatts;)
Håller tummarna för att fölis är pigg och får komma hem igen! :love:

Nog tycker jag att det verkar som om du gör allt som kan göras. Skulle ha gjort precis likadant i den situationen. Det är bättre att åka in så de kan ta alla prover som kan behövas och de snabbt kan ingripa om det skulle bli sämre. Hemma tar det ett tag även om man kan få ut vet. på en gång, och det kan vara det avgörande.
Hoppas att den lille håller sig frisk nu och växer sig stor och stark.:love:

Tack ska ni ha för svar. Då vet jag ju att det inte var något som var direkt riktat till mig :)

Lillen har kommit hem nu, vi hämtade honom igår eftermiddag så nu får vi bara hoppas att han fortsätter äta som han ska.
Han får mjölk och Dodson and Horrel mjölkpellets, och han har fått sån smak för pelletsen så han vill hellre ha det än mjölken. Men jag rör ihop det lite, till hans stora missnöje, så då måste han ta mjölk också :D

CK: Jag förstår absolut ditt resonemang också och håller med dig fram till en viss gräns, sedan anser jag nog att djursjukhuset har mer resurser. Men som sagt jag tar normalt också hellre ut veterinär först och främst, det var faktiskt första gången som jag var på djursjukhus med någon av mina egna hästar (med stoet då alltså), och det var ju som sagt efter att distriktaren varit ut och sagt det behövdes.
Angående kostnaden nu för fölis så hamnade det på ca 20.000, vilket jag faktiskt inte tyckte var såå farligt, hade väntat mig mer, men det är kanske för att man hör sådana skäckhistorier om vet.priser :p

Jo, det går framåt. Han äter i stort sett som han ska, även om han fortfarande föredrar mjölkpelletsen framför mjölken. Men jag blandar som sagt ut det så han får mjölk i sig också.

Det som är jobbigt just nu är när man ser honom i ögonen, han är så ledsen har liksom ingen direkt gnista. :cry:

Men vi har börjat gå ut på promenader med dem och då lyser han upp och busar på ett annat sätt. :bump:
Och jag tycker nog att hans ögon blir liiiite piggare för varje dag överlag, så jag hoppas verkligen att han får tillbaka den där glimten i ögat som han hade innan. :love:

En filmsnutt från en promenad: (hoppas jag, jag är urusel på att länka saker)
http://www.youtube.com/watch?v=Z5_tefdXHv4&feature=plcp

haha, ja där såg han ju inte ledsen ut:D

Har ju varit lite mycket för honom ett tag, det blir nog bättre.

Håller tummarna för er inför framtiden!:love::love::love:

Ja, precis.
Det har varit väldigt mycket på kort tid, och eftersom han dessutom hunnit bli såpass gammal som han var, så var ju hans band med mamman väldigt starka också.
Känns ju som att det på det sättet blir mindre dramatiskt för ett nyfött föl som mister sin mamma (inte för att det inte är lika hemsk situation givetvis, utan hoppas ni förstår vad jag menar).

Tack för tummarna, de kan säkert behövas !

Roligt att du uppdaterar, har tänkt på din fölis med jämna mellanrum och undrat hur det tar sig.

På filmen såg han ju i alla fall piggelin ut, hoppas att det håller i sig:)

Fungerar det bra med valacken som "mamma"? Får du låna honom hela tiden så att de går tillsammans dygnet runt?

Har nog verkligen varit mycket för en sån liten, inte konstigt att gnistan försvunnit lite..

Fortsätter hålla tummarna!:)

Jodå, det fungerar bra med valacken. Han är väldigt snäll och lugn av sig även om han kan ge fölis ett tjuvnyp då och då. Men man märker att det inte är något på allvar för fölis struntar i honom eller tjuvnyper tillbaka :D

ja, vi lånar honom på heltid, däremot har jag dem inne på natten och då går de i vars en box, men på dagarna är de tillsammans i hagen hela tiden.

Tack för tummarna!:laugh:

Hej

Tänkte bara göra en liten uppdatering och berätta att nu flyter allt på bara fint.

Han äter och växer som ogräs, får han bestämma skulle han nog kunna dricka dubbel mängd mjölk mot vad han ska ;)

Han har även fått tillbaka gnistan och är busigare än någonsin.

11/8:

img_5140_5027e7c09606ee3122000015.jpg

27/8:

img_5227_503b86f5ddf2b367bc000000.jpg

Hmm.... Varför ser det ut som de har skabb när de släpper fölpälsen....... :D ?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka