Behöver få lite snabba svar - 4 veckors föl utan mamma

Sv: Behöver få lite snabba svar - 4 veckors föl utan mamma

Tittade på säcken nu och det är gjort på allt annat än mjölk typ. Det är kraffts fölpellets. På säcken står det att man kan ge från 3 månader, men det är alltså för tidigt redan det?

Konstigt att de på djursjukhuset sa att vi skulle ge honom det då. De skickade till och med med oss en liten påse hem för att börja med.....

En god nyhet är dock att nu börjar han komma igång mer med att dricka ur hink. :bump:

Det står ju på mjölken att den ska hålla 38-40 grader när han får den, men han verkar föredra den när den har kallnat, och det gör den ju ännu mer nu när han får i hink. Vet ni om det gör något?

Man får alltid vara lite försiktig när man får foder från någon. Tyvärr är det så att många veterinärer får procent på det dom kan sälja i foder. Så det är långt ifrån säkert att just det som man kan få från dem är det som är bäst. Samma med foderrådgivare för är ju också säljare av foder.

Börja ge av det kan du göra men det är mer som du tänker dig att fölet hade börja äta lite av sin mammas mat. Mest för att den är nyfiken och inte för att den kan tillgodogöra sig det. Men tre månader kan för de flesta vara en bra tid lära dom äta det på. Men det är då inte i stora mängder utan just bara börja lära sig att äta.

Vet inte vilken typ av mjölk du har men de flest går att ge kallare. Det är vid tillagningen som det har mest betydelse. För på de sorter jag har använt så löser sig inte pulvret när det är kallt och näringen minskar om det blir för varmt. Att det sedan kanske är kallare när fölet äter det spelar inte så stor roll, bara den äter.
Det jag märkte var att doseringen på säcken stod i perioder och mina föl kunde aldrig äta en full portion i början av en sådan period och i slutet kunde de äta mer.

Kraffts fölpellets kan du spara till efter jul nån gång...
Leta reda på någon sort med högt innehåll av mjölkpulver. Det finns faktiskt en tråd på fodersidan om just fölpellets. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=783045
Jag har själv använt Dodson & Horrells foal creep pellets (tror jag de hette) men fölen har inte velat ha det förrän bortåt 3-4 månaders ålder. Jag har haft det framme tidigare (det var enkelt med creepfeeding när mamman var så mycket större....) så de har haft möjlighet att pilla i det, men de har inte velat ha.

Vad gäller temperaturen så gör det inget om den dricks ljummen eller kall, den kroppsvarma är ju mest för att efterlikna modersmjölken.

+ Masse

Okej tack, nu har jag ju lite mer kött på benen. Så pelletsen kommer vi att vänta med, och då hellre leta efter mjölkbaserat lite längre fram.

Nu dricker han skönt nog helt ur hink, men dock inte den mängd veterinären sa att han skulle ha, trots att han har fri tillgång, dvs jag håller koll och fyller på hela tiden.

Men han är pigg i övrigt och verkar inte uttorkad när man nyper i skinnet på halsen (eller det är bättre att kolla det någon annanstans på kroppen?).

Så vi ska börja väga honom ett par gånger i veckan och så länge det går på rätt håll och han är pigg så antar jag att han inte behöver riktigt så mycket som är "normalt".

Det har varit några långa dagar nu känner jag, är riktigt trött idag. Antagligen har jag börjat slappna av nu när han tar hinken....

Det kan vara lättare om ha ninte får fri tillgång d v s att du låter honom dricka tills han inte vill mer och sedan tar bort mjölken en halv timme och ger honom igen. Då kan du också ha koll på själva mjölken så att den inte står och blir dålig eller att allt det nyttiga sjunker ner till botten.

Sedan kan du öka tiden mellan att då sätter till baka spannen i takt med att han dricker upp och blir äldre.

Nu i början innan han dricker allt så ska han inte ha fri till gång på vatten. För då finns risken att dricker det istället och känner sig mätt. Utan han ska dricka sin mjölk nu till det fungerar fullt ut.

Okej, det skulle jag ju kunna prova.
Men han tar bara några klunkar åt gången så därför har jag låtit den stå så han kan gå och smådricka istället.
Det var ju så han gjorde när han diade, och med tanke vad ameo sa om att de kan få magsår när de dricker mer ur spann så trodde jag det var bättre.

inget sätt är helt idealiskt, tyvärr. Man får prova sig fram vad som fungerar.

Min yngsta som bara var två veckor när stoet dog, var hela tiden väldigt dålig på att äta och är det fortfarande. Så till henne gjorde vi så som jag skrev gjorde en portion enligt anvisningarna och lät henne dricka så mycket hon ville. Tog in den och väntade i början när hon var så liten en halvtimme och gav henne igen. Ungefär när det enligt förpackningen var dags att ge henne en större portion så kunde vi få i henne hela den gamla. Tiden mellan att vi gav henne ökade vi i takt med att hon drack mer. Men vi brydde oss aldrig om de tider som stod på mjölkförpackningen. Det enda vi följde något så när var doseringen och mängden per dygn.
Med tanke på magsår så drog vi aldrig ner så mycket som det rekommenderades i antal utfodringstillfällen. Utan vi gav henne nästan var annan timme fram tills att vi såg att hon började beta ordentligt runt fyra månaders ålder och när hon var sex fick bara två gånger per dygn fram till att hon blev helt utan. Så från fyra månader och fram började hon ju äta vanlig mat först som gräs och sedan sakta invänjning på pellets.

Det var jobbigt och dyrt precis som att småbarn hemma och det krävdes att hela familjen ställde upp för att få ihop det under så lång tid som det tog.

Men man måste anpassa det efter både fölet och sina egna möjligheter. I år är det ju inte så varmt så att när fölet väl är igång och äter så är det kanske perfekt att låta den ha mjölken hos sig hela tiden. De gånger jag haft moderlösa föl har det varit riktiga värmeböljor så vi har inte vågat låta mjölken stå ute, utan ställ in den i kylen och värmt upp innan nästa utfodring.

Jag går inte efter hur det står på förpackningen heller, utan fick andra instruktioner av veterinären. Han sa varannan timme nu i början, så jag gör bara en del av blandningen åt gången och fyller på då som sagt efterhand som han dricker upp.
Så mjölken blir ju inte stående i timmavis utan jag häller som sagt upp lite i taget, men hinken står aldrig tom mer än ett litet tag på sin höjd.

Lite goda nyheter är nu iaf att vi har provat med shettisvalacken som jag nämnt innan, och det går riktigt bra :bump:
Han är så snäll mot honom, men säger samtidigt ifrån lite försiktigt om han blir för jobbig.
Och fölet känner sig helt trygg med honom, innan låg fölet helt utsträckt på marken, och valacken stod vid honom och vaktade precis som hans mamma brukade göra. Så härligt att se :love:

Vad skönt om han kan få en fungerande hästkompis med all den trygghet det ger.

Jag går inte efter hur det står på förpackningen heller, utan fick andra instruktioner av veterinären. Han sa varannan timme nu i början, så jag gör bara en del av blandningen åt gången och fyller på då som sagt efterhand som han dricker upp.
Så mjölken blir ju inte stående i timmavis utan jag häller som sagt upp lite i taget, men hinken står aldrig tom mer än ett litet tag på sin höjd.

Lite goda nyheter är nu iaf att vi har provat med shettisvalacken som jag nämnt innan, och det går riktigt bra :bump:
Han är så snäll mot honom, men säger samtidigt ifrån lite försiktigt om han blir för jobbig.
Och fölet känner sig helt trygg med honom, innan låg fölet helt utsträckt på marken, och valacken stod vid honom och vaktade precis som hans mamma brukade göra. Så härligt att se :love:
Härligt att höra!:love: Jag blir riktigt tårögd.....

Uppdatering:

Så gick det neråt igen, nu står lille stackaren i Helsingborg.

Hittade honom lite slö och hängig i hagen i lördags när jag skulle ge honom mjölk.

Tog in honom och tempade - ingen feber och han drack mjölk och var fortfarande nyfiken, men som sagt lite slö.
Tog kontakt med djursjukhuset förstås, som tyckte jag skulle avvakta lite och ge honom lite matolja, för han var hård i magen.

Men han blev inte bättre och till slut ville han inte äta så vi körde in på natten.

De gjorde undersökning och tog prover, men kunde inte hitta något specifikt mer än att flera prover låg på gränsvärde, dvs inga som kändes speciellt alarmerande. Han reagerade lite när hon kände på magen och han hade lite låga tarmljud, men å andra sidan hade han inte ätit på några timmar heller.

De sondade honom och satte honom på dropp över natten.

Igår hade de fortsatt ta prover utan större resultat, dock var hans vita blodkroppar något låga, så de satte in antibiotika. Men fortfarande kunde de inte ställa någon diagnos. Vidare tester skulle göras idag, eventuellt ultraljud och röntgen.

Nu ringde de nyss igen och äntligen började det se bättre ut. Han har piggnat till och börjat äta lite, mjölk blandat med mjölkpellets har de gett honom, men de får nästan handmata honom.

Ultraljud såg bra ut och de hade funderat på att göra en gastroskopi men avvaktade med det i nuläget då det är ganska påfrestande för en sådan liten.

Dock fortfarande lite låga vita blodkroppar. Han ska stå kvar till onsdag som det ser ut nu, då de kan ta nytt prov för blodkropparna.

Tråkigt!!!:cry:

Fast nu får han ju bästa tänkbara vård och står under uppsikt hela dygnet.
Passa på att vila dig (det tär ju både med matning och oro, har säkert varit en tuff tid för dig).

Håller tummarna för att lillen snart får komma hem, pigg och glad:love:

Magsår kanske?

Hoppas den lille blir kry snart igen! Beklagar förlusten av mammahäst :(

Inget ont om djursjukhus, men problemet är väl att de blir stillastående på box. Och utsätts för ett helt enormt smitt-tryck...

Har han fått magsårsmedicin i förebyggande? Jag gissar på magsår eller helt enkelt kolik-känning.

Kl.

Så tråkigt! Hoppas att de får ordning på liten så att han blir starkare och hinner växa till sig lite. Det har ju verkligen varit stora förändringar för ett så ungt föl den senaste veckan.

Håller tummarna för att det fixar sig med magen och allt annat kring fölis!

Personligen skulle jag hellre lita på personalen på djursjukhuset än på människor på nätet!

Vem som svarar på Buke (eller andra nät-platser) vet man inget om, djursjukhusen har trots allt utbildad personal. Finns många FÖR-STÅ-SIG-PÅ-AGERE här, som inte alls har koll!!!

Håller fortfarande tummarna för er!!!!
:love:

Personligen skulle jag hellre lita på personalen på djursjukhuset än på människor på nätet!

Vem som svarar på Buke (eller andra nät-platser) vet man inget om, djursjukhusen har trots allt utbildad personal. Finns många FÖR-STÅ-SIG-PÅ-AGERE här, som inte alls har koll!!!

Håller fortfarande tummarna för er!!!!
:love:
fast ibland är det bra att komma med fler infallsvinklar till personalen

Till Texaz

Sa inte samma personal tidigare att fölpellets var bra att ge?

Det jag menar är att man ofta kan sköta hästarna bättre på hemmaplan, med backup av sin egen veterinär. Djursjukhus är DYYYRA, och använder man de pengarna till att greja hemma istället, kan man få bättre resultat.

Jag är tveksam till om boxvila är rätta medicinen, när man inte har en aning om vad som är felet på fölet.

Senast ändrad:

Frågan är ju också om ungen får fölpellets nu igen på kliniken...:confused:

Och visst, svindyrt. Efter 16 timmar klinik var vi uppe på 26 tusen.
I och för sig intensivvård...

VAd jag funderar på om det är Salvana som TS gav sen?
Vet inte om jag missat i denna tråd om vad ungen fick.

Nu är det nåt år sedan men minns att det var oerhört viktigt med själva blandningen.
Att inte skopa upp för mycket pulver..

Håller tummarna för den lille. Synd att den inte har en amma..

AM

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka