Behöver få lite snabba svar - 4 veckors föl utan mamma

KesoNeso

Trådstartare
Har precis fått avliva mitt shettissto och har nu alltså ett moderlöst föl på 4 veckor.

Min fråga då jag inte har en aning inom sådant här: Min kompis har en shettis med ett föl som är tre veckor äldre än mitt.
Kan man prova att släppa in mitt föl till det stoet?
Kommer hon att ta emot det, eller blir hon aggressiv så man riskerar fölets hälsa?
Eller man gör inte så alls när stoet redan har ett levande föl?
Eller är fölet för gammalt?

Många frågor just nu men jag har lite svårt att tänka klart....

Sv: Behöver få lite snabba svar - 4 veckors föl utan mamma

ta kontakt med ammajouren. De har säkert svar på det mesta. Kanske något sto som nyligen förlorat sitt föl?

Lycka till med den lilla, läste att ditt sto fick somna in nere i Helsingborg pga kolik... jättetråkigt verkligen :(

Det är väldigt olika hur ston reagerar på andra föl, vissa tar dem till sig direkt medan andra hatar dem som pesten. Det är absolut värt att prova, men se till att hålla i stoet när de träffas. Gör som man gör när man sammanför föl med ammor, den enda skillnaden är ju att stoet ifråga redan har ett föl vid sidan. OM stoet tar till sig fölet - GRATTIS!
OM inte, sök efter en annan amma i första hand. Och i andra hand en adoptivmamma eller -pappa som kan uppfostra fölet till en häst, medan det matas med mjölkersättning.

Jag har haft några föl som förlorat mammor, vill du veta mer om mina erfarenheter - PMa mig så får du mitt telefonnummer. (fast jag sover hela förmiddagen efter nattjobb...)

Kl
Jag hade ett sto som dog med ett 4 veckors föl vid sidan, vi släppte in fölet till ett annat sto som redan hade en några veckor äldre fölunge. Det gick jättebra, vi höll stoet i början men hon accepterade ganska direkt att han diade och de tre var en liten familj fram till avskiljning. Lycka till!

Tack för svar och erfarenheter.

Ammajouren har jag kollat på hemsidan, men det är bara storhästar tillgängliga.

På djursjukhuset sa de dock att de inte tyckte man skulle göra så för risken att hon försvarar sitt eget föl var så stor.

Men tydligen finns det bra erfarenheter av det också, så jag ska prata lite mer med min kompis så får vi se.

I nödfall har grannen en shettis som förr användes lite som "lekfarbror" till föl då han hade så bra hand om dem, så då kan man prova det också.

Ameo: Tusen Tack för erbjudandet, jag hör av mig om jag känner att det finns behov av det.

Ameo! Visst var det väl du som hade en UNDERBAR bild på liten och stor? Om det var så - kan du väl posta den igen! :love:

Jag hade absolut provat med det andra stoet, men som sagt hållt i henne. Eller, om du har boxar där de ser varandra, haft dem bredvid varandra och sen provat lite. Eventuellt gått ut med det ensamma fölet utom synhåll några gånger, sånt kan trigga moderskänslor också.

Det är ju guld värt om det funkar och det är inte helt sällan man hör om ston som tagit sig an en unge till.

Jag som tyvärr haft flera föl utan mamma håller nog med djursjukhuset. För även om det är arbetsamt och dyrt att föda upp ett föl på välling så är riskerna stora med att släppa ihop dem. Något som ingen har nämnt här som också är en stor risk när inte fölen är lika gamla är att det som är yngst inte får det den behöver. Det äldre fölet tar för sig och kan hålla undan det yngre. Så även om stoet skulle gå med på att ha två föl måste man ändå har superkoll på att fölen får det de behöver.

Ameo! Visst var det väl du som hade en UNDERBAR bild på liten och stor? Om det var så - kan du väl posta den igen! :love:
visst kan jag göra det...
Detta är taget inom typ 10 minuter efter att de släpptes ihop. Och detta är ett sto som garanterat hade adopterat hur många andras föl som helst... När hon hade sitt enda egna föl hade jag ett till föl här - båda fölen använde båda mammorna att dia på... :love:
mimmiochisessa1.jpg

och en bonusbild - fördelen med en stor mamma är att man kan använda henne som paraply....
mimmiochisessa4.jpg

Nej men helt otrooligt underbara bilder på stor och liten!!:love:

Kl.

Ts, lycka till! Uppdatera gärna hur det gick om du hittade någon ny stand in mamma åt fölet.

KL

Tack för alla svar.

Vi provade under mycket försiktiga förhållande med det andra stoet, men som vi misstänkte så gick det inte. Stoet var inte jätte arg eller så, men hon sa ifrån när han försökte dia och efter det så vågade han inte själv prova mer.

Så nu ska jag försöka lära honom flaskan, det går sakta men han gör små framsteg, får dock inte honom att suga direkt utan han biter mest och kastar runt med flaskan när han bitit tag.
Men som sagt han visar mer och mer intresse för flaskan så han vet ju nu att det är mat i den.
Däremot bryr han sig inte det minsta om fölpelletsen.

Så vi får kämpa på och hålla tummarna. Det är ju så hjärtskärande när han skriker efter sin mamma..... Vi saknar henne bägge två

Åhh, hjärtat brister när man ser något sånt här.... :love::love:
Lika grymma som hästar kan vara mot sina egna, lika underbara är andra...

Vi håller tummarna här för er, krama den lille...

Prova att ge honom mjölken i spann istället mkt enklare för er om han lär sig äta ur spann iom att han är så pass gammal redan, då behöver han inte bli lika präglad på människor heller iom att ni bara kan sätta spannen och ni så att säga inte är mjölkbaren på samma sätt som om man matar med flaska.

HELT UNDERBARA BILDER:love::love::love:

TS, håller med Gylle, kan vara så att det blir enklare för honom också!

Håller tummarna för er, uppdatera gärna;)

Tråkigt att det inte fungerade, mitt sto adopterade sin hagkompis hingstföl som blev moderslöst när han var 3½ månad gammal och diade glatt sin två isabellföl tills dom avskiljdes.

Så nu ska jag försöka lära honom flaskan, det går sakta men han gör små framsteg, får dock inte honom att suga direkt utan han biter mest och kastar runt med flaskan när han bitit tag.
Men som sagt han visar mer och mer intresse för flaskan så han vet ju nu att det är mat i den.
Däremot bryr han sig inte det minsta om fölpelletsen.
Säger som gylle - lär honom att dricka ur hink direkt i stället, det är betydligt enklare för alla parter! När mjölkmängden blir större är det hopplöst med nappflaska och det tar mycket längre tid.

Han är för liten för fölpellets än, det lär nog dröja minst ett par månader innan han äter av dem.

Tänk också på att hinkuppfödda föl äter större portioner, mer sällan, än diande föl, så det finns risk för magsårsproblem. Kolla med din veterinär om du ska ge något förebyggande för detta.

Fast ajg tycker att du, om du inte redan har gjort det, ska anmäla den som sökande amma på ammajourens sida. Jag vet att många stoägare som förlorar föl kollar om det finns några där, men låter bli att lägga ut stoet om det inte är någon. Det är så oerhört mycket enklare och billigare med en amma än att föda upp med mjölkersättning.
Jag lade själv runt 8.000 kr på bara mjölkersättning till lilla fölet på mitt foto ovan...

Som sagt jag har varit där själv och jag vet att ens hjärta nästan brister varje gång man se det lilla fölet. Men som flera redan har skrivit ge inte nappflaska ge fölet mjölken i en skål eller spann. Inte bara för att det är enklare och att man kan ge större portioner utan också för att man då kan ställa ifrån sig mjölken och låta fölet äta utan att det finns människor så nära hela tiden.
För det viktigaste så fort fölet lärt sig att äta/dricka ordentligt är att det blir uppfostrat som en häst. Just de här fölen som välling måste man hantera så lite som möjligt för att inte riskera att få ett moster till vuxen häst som helt saknar respekt för människor.

Se till att fölet får någon eller ännu bättre en flock hästar som accepterar den att gå med och gå bara ut till den när det är dags för mat. För hur ont det än gör inom en själv så måste det här lilla fölet fostras av hästar för att bli en häst.

Min äldsta uppfödda utan mamma på välling är idag sju år och en stor kraftfull dam på 167 cm. Ingen kan se eller märka på henne att hon är uppfödd med hink, för hon är en häst bland alla andra. Visst hon och jag har ett speciellt band men det kan man få även med andra hästar.
Nummer två som kom året efter är såld och har nu börjat sin tävlingskarriär men väldigt nöjd ägare.

Så det går att få fram trevliga hästar av dessa stackars olyckliga föl, men man måste tänka efter före innan man med vad man gör och vaf det kan få för konsekvenser i framtiden när det inte längre är ett litet föl utan vuxen häst. Tyvärr är det lätt att även överhantera föl med mamma, för att de är så söta. Vilket då och då dyker upp här när fölet blivit ettåring och inte längre går att vara i närheten av vid hantering. Så då kan man förstå att det är ännu enklare med ett moderlöst föl att hamna där.

Så som Ameo gjorde är ju helt rätt även om "mamman" inte har samma storlek så är det en häst som vet hur man hanterar andra hästar. I mitt fall så började vi andra ändan och hade ett litet sto som sällskap till ett stort föl den första veckorna. Efter det kom ett av mina andra ston hem efter att ha varit på betäckning och tog direkt till sig fölet vilket inte det lilla stoet gjort på samma sätt. Föl två hade redan börjat gå med sin mamma på bete med stoflocken när stoet dog. Så för henne var det helt naturligt att bara stanna kvar i sin flock, vilket var mycket enklare för oss.
Så man kan behöva prova sig fram tills man hittar rätt "kemi" mellan hästarna.

Delvis KL

Jag har redan från början försökt få honom att dricka ur hink, men han visade inget som helst intresse för det så därför kändes det viktigare att han fick något i sig, även om det var med flaska.
Men jag har samtidigt försökt även med hink, och nu har han faktiskt börjat slabba lite i den också, så jag håller mina tummar och tror nog att det kommer efterhand.

Ameo: Det var ett bra tips, så hade jag inte kommit på att tänka själv så jag ska absolut lägga upp honom på ammajouren ändå.
Angående fölpelletsen så var det bra du sa det, för det fick vi inte veta från djursjukhuset, trodde han skulle ha det från början. Men de sa iofs att man kunde blöta upp det med mjölken så det blev som gröt, men han rör inte det heller. Är det kanske för tidigt för det också? För han äter ju både gräs och hö utan problem.

Jo givetvis ska han få någon häst att gå med, jag har som sagt eventuellt en shettisvalack som jag kan få låna. Han går hos grannen, men hon måste ju fråga ägaren först så det är okej (och grannen jobbar natt så hon sover nu, får vänta till i e.m.). Han är väldigt snäll och har sedan tidigare vana av att vara "lekfarbror" även om han inte haft hand om något moderlöst föl innan så är han just nu mitt bästa alternativ känns det som.

Återigen tack för alla tips och råd. Jag ska försöka uppdatera efterhand.

När det gäller fölpellets så är det viktigt att tänka på om man ska börja ge det innan de är sex till åtta månader att den gjord på mjölk och inte på vanligt foder. Tyvärr finns det på marknaden foder som marknadsförs som föl foder men som verkligen inte är till så unga föl.

En hästs matsmältning är från början gjord för stomjölk och inget annat, för att sedan sakta ändras till bli för gräs och vara helt över till vad den ska vara livet ut först när fölet är runt 10 månader. Vilket också är den ålder som stoet ute i det fria välja att vänja av fölet vid om hon är dräktig igen.
Så föl som äter mycket av vanligt foder kan ofta få problem. Tror att du hittar en hel del om det om du söker här buke. Bland annat så kan en hel del problem med benen komma av att fölen äter fel i för ung ålder.

När det gäller föl foder så finns det inga svensk tillverkade som verkligen passar unga föl mer än just mjölk. Även om det finns både rådgivare som säger det och att det står på förpackningarna.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka