Behöver en exteriörlektion!

Sv: Behöver en exteriörlektion!

Min pålla fick följande bedömning vid stambokföringen.
Ngt liten, lågställd.
Ganska välformad lågt ansatt hals. Lång manke. Lång ngt brant bog. Långt kors.
Tryckt i f.kn, ngt veka bakkotor. Marktrång och hjulig bak.
Står lite i nedförsbacke på bilden.

Det är ju alldeles sant, att bra avelsston är rymliga. Problemet är kanske att dessa ston inte är de man vill ha i sporten och sannolikheten att deras typ nedärvs är väl också ganska stor...

QUOTE]

Nu menar jag inte lågställda ston med dåliga halsar, stoet har självklart bra ext. och bra mekanik och gång. Men hon är ingen nätt liten dam. Hon liknar mer en hingst om du förstår vad jag menar. Det är mkt power i henne!

Det är ju alldeles sant, att bra avelsston är rymliga. Problemet är kanske att dessa ston inte är de man vill ha i sporten och sannolikheten att deras typ nedärvs är väl också ganska stor..

Någon annan vis tysk(?) lär ha sagt typ:

"Det är inte de bästa tävlingsstona som blir de bästa avelsmärrarna" angående just deras förmåga att bära fram föl.

Jag menar inte att man ska använda "avarter" inom stona i aveln, men att man kanske ska tänka på just sådna faktorer när man kikar på sina blivande avelsston.
Alla BRA ston tävlas ju inte, av olika anledningar.

Det här med "inte allt för sluttande kors" då- ingen so m har funderingar på det uttalandet?

Men araberna har ju ganska kort rygg.. ibland iallafall.. Hur ser det ut med dem?
Ulrika

Araberna är ofta korta i ryggen ja, men de tenderar å andra sidan att vara desto rymligare på bredden i stället. :angel: Deras väl välvda revben ställer ofta till det när man letar sadel men det är säkert bra för fölungarna!

En rastypisk arab ska ju dessutom ha gott djup.

Det där med sluttande kors, kan inte det vara relaterat till slidöppningens placering/lutning och det eventuella behovet av caslickoperationer?

Det är ju en tanke.

Själv undrar jag om det skulle kunna vara så att det blir en besvärligare " förlossninggång" om bäckenbenet är för sluttande...dvs att det blir som ett "stoppande knock" när fölet ska ut...

Har nämligen lite erfarenheter av svåra förlossningar och ston med sluttande kors- att man har fått hjälpa till och dra ut fölen i större omfattning än vid andra fölningar.
OBSERVERA ATT DETTA BARA ÄR MINA EGNA SPEKULATIONER!

Tror som du.
Vet att barnmorskan sa åt mig att det var bättre att stå eller sitta för att då blev det lättare o kroppen slapp jobba i motlut. Då sköter även tungdlagen sitt istället för när man ligger. Hon sa att det blev att jobba lite i uppförsbacke när man låg.
kanske är samma med hästar att det är bättre med "rätt" lutning så kanske det kommer ut lättare.

Jag gör ett försök:

6206321.jpg
[/url][/IMG]

Nej det går inte! Det kanske inte funkar från pixbox?

Nu så!

Senast ändrad:

Just det där med lutningen har jag funderat på. När gammelmärren var i full tävlingskondition var hon mer lodrätt, sen tycker jag anus har sjunkit längre in för varje föl. Och i år var 1:a gången hon blivit sydd. Vet tog dock bort stygnen när hon var konst. dräktig. Stoet stog på station så jag var inte med och hörde resonemanget.

En aning parallellförskjuten i knäna och "kompensatoriskt" tåtrång (intåad). OM du tittar på den så ser du att hovarna sitter ganska mitt under benen, fast skenan är en aning förskjuten i sidled.
Ibland är naturen klurig, för det som ser ut att vara ett ganska krokigt ben är egentligen naturens eget sätt att kompensera en avvikelse i benställningen så att hovens belastning ändå blir så bra som möjligt.

Var tvungen och vänta tills maken (hovis) kom in. Troligtvis född X-bent, sedan pga bristande eller utebliven hovvård som fölunge, överkorrigerar sig hästen själv från att vara tåvid till att se/är innåttåad för att den eftersträvar centrerad tyngdpunkt. Många hästar klarar av att gå hela livet så länge man inte försöker korrigera det.

Jag gör ett försök:

6206321.jpg
[/url][/IMG]

Nej det går inte! Det kanske inte funkar från pixbox?

Nu så!

Exempel på en fölis med 1 dm för korta ben. Thorsten Hanssons muntliga kritik var "att med lite längre ben hade vi kunnat sätta en 10 på typen". Nu fick han 998879.
Ädel och elegent med vackert huvud, naturlig resning och välvning, välliggande bog och välformat kors.

Sedan kommer detta med benen. Nöjaktigt korrekt ger ofta 8p
Kritiken på denna var välbenad från sidan, välbenad och korrekt 8p
Är den korrekt kan dom väl peta dit en 9:a iallafall. Eller?

Detta är ju inte direkt en extriör avvikelse men dock ett exempel som illustrerar vad vi diskuterat.

Senast ändrad av en moderator:

Kan någon tala om vad pararellförskjutning är? *dum* fattar inte riktigt... är det när knät har "åkt in" inåt så att hästen bli x-ig ? eller är jag helt ute och cyklar? tacksam för svar!:bow:

Parallelförskjutning är när skenan inte sitter mitt under framknäet utan är förskjuten i sidled och sitter närmare knäets utsida än insida.

Sen, för att krångla till det ytterligare, så har även knäet och dess leder vridits lite när det är parallellförskjutet, så att lederna inte längre är horisontella.
Samma sak kan ses fast med bibehållen vinkel i knäet, det kallas då "felaktig inskening".
Det är SVÅRT, näst intill omöjligt, att skilja dessa båda avvikelser från varandra med blotta ögat.

Enligt en framstående vet på Ultuna så är detta med största sannolikhet en fosterskada som inte nedärvs. Stoet är vriden i sitt v framben ända uppe från bogen.
Hon ser för j-vlig ut i frambenen.
Från sidan sett över knäna har hon förstärkt(överben) benen.
Men vid kvalitets ansågs hon vara korrekt från sidan men parallelförskjuten o inåttåad.5a på benen.
Fick dock gångartsdiplom o rör sig som en gummiboll.
Syns framifrån men inte från sidan när hon rör sig.
4 avkommor alla korrekta i benen.

I riktigt grova fall ser frambenen faktiskt ut som X. Har bara sett ett sått grovt fall och det var på djursjh i Helsingborg. En 2 veckors travarfölis.

Här har du en 3 dygns fölis efter Figaro som var X-bent vid födseln.
Borta nu.
Fölis var 109 cm nyfödd 112cm vid en vecka, så hon var stor o mamma bara 158cm. Så hon har nog legat trångt.
HPIM0837.jpg

Såg väldigt kul ut när hon gick. Stapplade snarare. Tog 2 veckor innan hon galopperade.

Man kan lura sig på foton men det ser ut som linje hov-kota-knä är rak men sen att linjen bryts i knät och är rak från knä-underarm-armbåge.
Har du följt henne från födseln eller är det veterinärens teori?
Det skulle vara jäkligt intressant och se hur såg ut som fölunge.

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 128
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
983
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka