Behöver en exteriörlektion!

Sv: Behöver en exteriörlektion!

Det där var LINDRIGT mot den jag såg i Hbg

Nej jag fick hem henne för 1.5 mån sen. Köpte osedd, enbart på hennes poäng:angel: för avel.
Det var vet som sa det.
Ska ut o fota min figaro tjej framifrån imorgon så får ni säga om hon behöver korrigeras av hovis för att slippa bli så där.(om inte 8 mån är för sent)
Min hovis har hela tiden sagt att det rätar ut sig, du behöver inte göra något. Börjar du trixa så är det bara större risk att hon inte håller osv.
Han påstår att det inte är något kvar nu men jag tycker det är lite grann. Men man blir ju lätt övernojjig också o hemmablind.:smirk:

ok. Och jag hade aldrig sett något liknande. Trodde aldrig hon skulle kunna gå ordentligt.:)

Lite svår bild att bedöma då den är tagen snett framifrån. Men efter din beskrivning (vriden uppifrån bogen) så kallar jag det för 'marktrång'. Ytterst lite parallellad vad framkommer på bilden!

Scannade in ett par illustrationer (Travhästuppf del I -80, Staffan Philisson):
http://i118.photobucket.com/albums/o85/Barabia/korrekt_mfl.jpg?t=1167440761
http://i118.photobucket.com/albums/o85/Barabia/inkorrekt_mfl.jpg?t=1167442512

Ingen kritik mot ngn utan bara ett tips!
Glöm inte bort att en hovslagare tittar på benställningar varje dag, år efter år, och ser fölet upp till "färdig" tävlingshäst. En skicklig hovis med gedigen utbildning och kunskap är A och O för hästens hållbarhet. För den helt korrekta hästen är mkt sällsynt. Och vad vi dödliga nojjar över kan vara helt ovesäntligt så länge hoven landar plant. Om hoven landar "ojämt" uppstår förr eller senare problem i lederna.

Hon ser ut precis som en häst jag har, han vurpade på tävlingsbanan och fick en översträckning i ligamentet i bogen som har till uppgift att "hålla" in armbågen (kommer icke ihåg vad det heter) i alla fall så har elastisiteten i detta blivit dålig efter detta och när han står rakt fram så står han just så med armbågen utpekande och tån innåt, dock rör han sig som tur är inte så utan när han jobbar så funkar ligamentet och benet rörs korrekt. Denna häst har ursprungligen helt korrekt benställ men ser numera fördjävlig ut när han står rakt upp och ner. Dock om man knackar in armbågen i normalt läge när han står så är han helt korrekt och rak. Iom att han jobbar rak så har han inga problem med detta mer än att matte stör sig på utseendet på det när han står stilla.

Likadant med mitt ena sto, hon har en bogskada sedan fölningen, och hon ser hyfsad ut i rörelse men inte lika fin uppställd(6a på benen)...

Ska väl tillägga att jag tycker att en bra benställning är MYCKET viktig när man avlar. Tycker man ska ta reda på varför hästen ser ut som den gör(så gott man kan), titta på syskon o föräldrar osv.
Hade denna häst varit triangelmärkt pga av sina ben hade det aldrig kommit ifråga oavsett syskon o föräldrar. Hon är inte triangelmärkt o är mycket ren o fin i sina ben(alltså inga gallor eller andra tecken på överansträngning)
Och om inte hästen har andra förtjänster som är mer än medelmåttiga så tycker jag absolut inte att man ska ha stoet i avel.

**KL**
Knipt under knäna då? Vad menas med det? Och hur påverkar det?
Ulrika

Ska väl tillägga att jag tycker att en bra benställning är MYCKET viktig när man avlar. Tycker man ska ta reda på varför hästen ser ut som den gör(så gott man kan), titta på syskon o föräldrar osv.
Hade denna häst varit triangelmärkt pga av sina ben hade det aldrig kommit ifråga oavsett syskon o föräldrar. Hon är inte triangelmärkt o är mycket ren o fin i sina ben(alltså inga gallor eller andra tecken på överansträngning)
Och om inte hästen har andra förtjänster som är mer än medelmåttiga så tycker jag absolut inte att man ska ha stoet i avel.

Kunde inte skrivit bättre själv. :bow: :bow: :bow:

Så har jag kollat på annonser på ston, och det säljs avelsston med diverse defekter. Just nu kommer jag bara på det sista stoet jag tittade på, hon hade pålagring i en kotled. Vad beror detta på, och är det inte ärftligt?
Ulrika

Det här med "inte allt för sluttande kors" då- ingen so m har funderingar på det uttalandet?

Man undrar ju hur ett alltför sluttande kors ser ut. De flesta hingstar som togs upp till bruksprovet förra året hade ett markant sluttande kors (och jag tycker att det är mycket snyggare än ett rakt). Hållbarhetsmässigt spelar det ingen roll, enligt min ringa erfarenhet.

Jag håller med till viss del. Möjligheten finns att benställningen inte alls nedärvs. Oftast gör den inte det, enligt statistik. Hade själv ett sto med hela registret av defekter på sina ben, men hon var aldrig halt och nedärvde det inte heller. Hon var bla:

* parallellförskjuten
* ordentligt inåttåad fram (och jag menar MKT)
* ordentligt utåttåad bak
* hade lejonbringa
* var knipt under framknäet
* var gracil under hasen
* vek i kotorna bak.

Hon fick bara en avkomma, som var rakhasig, annars ua och hade rejäla ben. Stoet hade normal hasvinkel, mot det öppnare hållet. Så kan det bli!

Man undrar ju hur ett alltför sluttande kors ser ut. De flesta hingstar som togs upp till bruksprovet förra året hade ett markant sluttande kors (och jag tycker att det är mycket snyggare än ett rakt). Hållbarhetsmässigt spelar det ingen roll, enligt min ringa erfarenhet.
Det är ju stona som ska föla, som inte bör ha ett alltför sluttande kors.
Jag måste säja att detta med rejäla och inte alltför sluttande kors verkar vara en av de mest inarbetade sanningar som finns, för man hör det från alla möjliga håll.
Så har jag kollat på annonser på ston, och det säljs avelsston med diverse defekter. Just nu kommer jag bara på det sista stoet jag tittade på, hon hade pålagring i en kotled. Vad beror detta på, och är det inte ärftligt?
Ulrika
Pålagringar kommer av långvariga ledinflammationer. Och huruvida det är ärftligt kan man ju fundera på, det beror ju på varför de uppkommit från början. DU vet, det här med den dåliga hållbarheten och dess eventuella ärftlighet...

Glöm inte bort att en hovslagare tittar på benställningar varje dag, år efter år, och ser fölet upp till "färdig" tävlingshäst. En skicklig hovis med gedigen utbildning och kunskap är A och O för hästens hållbarhet. För den helt korrekta hästen är mkt sällsynt. Och vad vi dödliga nojjar över kan vara helt ovesäntligt så länge hoven landar plant. Om hoven landar "ojämt" uppstår förr eller senare problem i lederna.
Hälsa din hovis att jag HELT håller med!!
:bow: :bow: :bow:

Det är ju stona som ska föla, som inte bör ha ett alltför sluttande kors.
Jag måste säja att detta med rejäla och inte alltför sluttande kors verkar vara en av de mest inarbetade sanningar som finns, för man hör det från alla möjliga håll.

well, again, vad är ett alltför sluttande kors? Varenda trakehnare har sluttande kors, och de har inga problem med fölningarna.

Just nu kommer jag bara på det sista stoet jag tittade på, hon hade pålagring i en kotled. Vad beror detta på, och är det inte ärftligt?
Ulrika

Pålagring i kotled fram eller bak? Fram kan mkt väl bero på underlag, felskoning, lågställd: ryttaren har aldrig lyckats rida hästen i form så att ryttarens vikt läggs till de 60-70% som redan ligger på frambenen. Det som kan vara ärftligt är korta stumma kotor vilket predisponerar för just kotledsinflammation.

Pålagringar bak är inte lika enkelt. Lös benbit, felskoning

Kommer inte på ngt mer nu.

Självklart litar jag på min hovis o han har lång erfarenhet.
Men om jag litar blint på honom o han har fel.... då är det inte kul varken för mig eller hästen.
Nu tycker jag mig kunna bedömma att han är duktig o kunnig för jag har själv gått lärling med en annan hovis i 8 mån bla.
(dessutom var jag tillsammans med en mycket duktig hovis i 3 år.)

Men jag tycker inte det är fel eller att jag är "otrogen" mot min hovis om jag ber om ett till utlåtande om jag är orolig.

well, again, vad är ett alltför sluttande kors? Varenda trakehnare har sluttande kors, och de har inga problem med fölningarna.

Då får vi väl ta till "dåtidens" mera drastska ordval-stupande kors, så kanse du förstår skillnaden.

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 128
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
983
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka