B
borsalino
Sv: Behöver en exteriörlektion!
Det där var LINDRIGT mot den jag såg i Hbg
Det där var LINDRIGT mot den jag såg i Hbg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite svår bild att bedöma då den är tagen snett framifrån. Men efter din beskrivning (vriden uppifrån bogen) så kallar jag det för 'marktrång'. Ytterst lite parallellad vad framkommer på bilden!Vad tycks om denna benställning?
http://i145.photobucket.com/albums/r221/kicketsbilder/Chami/HPIM1179.jpg
Ska väl tillägga att jag tycker att en bra benställning är MYCKET viktig när man avlar. Tycker man ska ta reda på varför hästen ser ut som den gör(så gott man kan), titta på syskon o föräldrar osv.
Hade denna häst varit triangelmärkt pga av sina ben hade det aldrig kommit ifråga oavsett syskon o föräldrar. Hon är inte triangelmärkt o är mycket ren o fin i sina ben(alltså inga gallor eller andra tecken på överansträngning)
Och om inte hästen har andra förtjänster som är mer än medelmåttiga så tycker jag absolut inte att man ska ha stoet i avel.
Det här med "inte allt för sluttande kors" då- ingen so m har funderingar på det uttalandet?
Ska väl tillägga att jag tycker att en bra benställning är MYCKET viktig när man avlar. Tycker man ska ta reda på varför hästen ser ut som den gör(så gott man kan), titta på syskon o föräldrar osv.
Hade denna häst varit triangelmärkt pga av sina ben hade det aldrig kommit ifråga oavsett syskon o föräldrar. Hon är inte triangelmärkt o är mycket ren o fin i sina ben(alltså inga gallor eller andra tecken på överansträngning)
Och om inte hästen har andra förtjänster som är mer än medelmåttiga så tycker jag absolut inte att man ska ha stoet i avel.
Det är ju stona som ska föla, som inte bör ha ett alltför sluttande kors.Man undrar ju hur ett alltför sluttande kors ser ut. De flesta hingstar som togs upp till bruksprovet förra året hade ett markant sluttande kors (och jag tycker att det är mycket snyggare än ett rakt). Hållbarhetsmässigt spelar det ingen roll, enligt min ringa erfarenhet.
Pålagringar kommer av långvariga ledinflammationer. Och huruvida det är ärftligt kan man ju fundera på, det beror ju på varför de uppkommit från början. DU vet, det här med den dåliga hållbarheten och dess eventuella ärftlighet...Så har jag kollat på annonser på ston, och det säljs avelsston med diverse defekter. Just nu kommer jag bara på det sista stoet jag tittade på, hon hade pålagring i en kotled. Vad beror detta på, och är det inte ärftligt?
Ulrika
Hälsa din hovis att jag HELT håller med!!Ingen kritik mot ngn utan bara ett tips!
Glöm inte bort att en hovslagare tittar på benställningar varje dag, år efter år, och ser fölet upp till "färdig" tävlingshäst. En skicklig hovis med gedigen utbildning och kunskap är A och O för hästens hållbarhet. För den helt korrekta hästen är mkt sällsynt. Och vad vi dödliga nojjar över kan vara helt ovesäntligt så länge hoven landar plant. Om hoven landar "ojämt" uppstår förr eller senare problem i lederna.
Det är ju stona som ska föla, som inte bör ha ett alltför sluttande kors.
Jag måste säja att detta med rejäla och inte alltför sluttande kors verkar vara en av de mest inarbetade sanningar som finns, för man hör det från alla möjliga håll.
Just nu kommer jag bara på det sista stoet jag tittade på, hon hade pålagring i en kotled. Vad beror detta på, och är det inte ärftligt?
Ulrika
Ingen kritik mot ngn utan bara ett tips!
Glöm inte bort att en hovslagare tittar på benställningar varje dag, år efter år, och ser fölet upp till "färdig" tävlingshäst. En skicklig hovis med gedigen utbildning och kunskap är A och O för hästens hållbarhet. För den helt korrekta hästen är mkt sällsynt. Och vad vi dödliga nojjar över kan vara helt ovesäntligt så länge hoven landar plant. Om hoven landar "ojämt" uppstår förr eller senare problem i lederna.
well, again, vad är ett alltför sluttande kors? Varenda trakehnare har sluttande kors, och de har inga problem med fölningarna.