Behöver en exteriörlektion!

Sv: Behöver en exteriörlektion!

*knapplån*

Mycket intressant tråd. :) Bra initiativ.:bow:

Är det någon som har bilder på hästar som är parallellförskjutna? Både; mycket och lite. Gärna bredvid en häst med korrekta ben. Skulle vara jättintressant att se!
En som är ordentligt förskjuten o en som är korrekt (lite dålig vinkel!):
paralell4.jpg
paralell1.jpg

Hade ingen bra bild med "lite".

Bia

*knapplån*

Hur påverkar veka koter vs stumma kotor. Om man nu måste välja det ena vilket är "bäst" ur hållbarhets synpunkt?

Går detta ofta i arv till avkommerna?
Stumma kotor gör att hästens egen naturliga stötdämpning är ur funktion, till stor del. Det gör väl generellt att chansen för hållbarhet blir sämre.
Veka kotor är ju just veka och även de har sämre chans för hållbarhet.
Skulle någon tvinga mig att välja så vete råttan vad jag hade valt. Ingetdera helst...

En häst med stumma kotor har ofta ett "stötigare" steg än en häst med veka kotor. Dvs det påverkar bedömningen hårdare vad det gäller rörelserna.

Förr sa de gamla hästkarlarna om hästar med veka kotor:

"De tappar ett poäng på extrimiteterna, men tar i gengäld två på traven" :crazy: :rofl:

Hästar med veka kotor är ofta mkt bekväma att rida- så länge de håller vill säga:eek:

Har själv haft "turen" och fått bra ben på mina fölisar. Dock var en windswept och det såg verkligen helskumt ut. Det rätade dock upp sig helt inom en vecka.
Fick mig dock en rejäl funderare förra sommaren när vi hamnade på Helsingborg med en fölis som hade en ruggig sårskada. Jag och maken räknade till 22 föl som antingen stog med helbensbandage eller ännu ej var "åtgärdade" en fölis gick helt på kotorna på alla 4. Man såg hela undersidan av hovarna och den skulle in på op. Flera av dem hade stått där i veckor. För det första måste det kosta miljoner för försäkringsbolagen, för det andra kan man fundera om hållbarheten och för det tredje BÖRJA FORSKA!!!!

Men OJ!! Det låter ju som väldigt många stackars föl och olyckliga hästägare Kan inte mer än instämma.. Detta MÅSTE ju undersökas.. Har det alltid sett ut så här eller är det en senare trend?
Ulrika

Veterinärkirurgin går ju framåt som allt annat, så jag tror det blivit vanligare, plus att hästägarna i regel har bättre försäkrat.
Samtidigt vrider det sig i magen när jag tänker på fölungen som hade helbensbandage på alla fyra. Och tillbringat 5 veckor på box=5/6 delar av sitt liv, bandagen hade halkat ned fram så man såg att den var sydd över carpus bf.

Så kanske att det inte är vanligare nu, men att det försöks att rädda fler föl helt enkelt?
Ulrika

Någon "klok man" har muttrat väldeliga om att dagens moderna ngt korta ston inte passar alls i avelsboxarna...

Kan det vara ett av problemen med fölen sben?

Att de inte får ordentligt med plats i stoens magar:eek:

Helt klart. Tekniken finns, djursjh behöver tjäna pengar och försäkringsbolagen (alltså vi) betalar.
Undrar om man inte tagit bort dessa för för 10 år sedan?

Men araberna har ju ganska kort rygg.. ibland iallafall.. Hur ser det ut med dem?
Ulrika

Jag har ingen aning om detta, men det hade helt klart varit intressant om någon visste och kunde svara om det var lika frekvent då som nu..
Ulrika

Jag vet inte, det är bara tankar jag har, eftersom stona inom framförallt holsteinerrasen såg annorlunda ut förr i tiden.De hade "större bål".
Och när aveln går mot mer och mer högbenta, stora individer så tänkte jag kanske att det blir trångt i många stomagar.
Araberna kanske inte har lika stora föl...vad vet jag;)

Fick mig dock en rejäl funderare förra sommaren när vi hamnade på Helsingborg med en fölis som hade en ruggig sårskada. Jag och maken räknade till 22 föl som antingen stog med helbensbandage eller ännu ej var "åtgärdade" en fölis gick helt på kotorna på alla 4. Man såg hela undersidan av hovarna och den skulle in på op. Flera av dem hade stått där i veckor. För det första måste det kosta miljoner för försäkringsbolagen, för det andra kan man fundera om hållbarheten och för det tredje BÖRJA FORSKA!!!!
Det finns en stor nackdel med de åtgärder man numera kan göra. Många av de avvikelser man kan åtgärda är kanske genetiskt betingade. När de åtgärdas så ser man en korrekt häst när den är vuxen och tycker det är en jättebra avelshäst. Sen ser man ut som ett levande frågetecken när hästens avkommor börjar se ut som kryss... :crazy:

Jag vet inte, det är bara tankar jag har, eftersom stona inom framförallt holsteinerrasen såg annorlunda ut förr i tiden.De hade "större bål".
Och när aveln går mot mer och mer högbenta, stora individer så tänkte jag kanske att det blir trångt i många stomagar.
Araberna kanske inte har lika stora föl...vad vet jag;)

Jag har ingen aning om detta, men det borde ju inte vara en omöjlig anledning? De moderna fölen borde ju ha längre ben, och mer att hålla ordning på..
Ulrika

Har hört desamma som dig. En fd elev som utbildade sig till hovslagare fick höra detsamma under utbildningen. Om det ligger ngn sanning i det kan jag inte uttala mig om.
Sen när jag nojjade lite över att min Wetanomärr grovnat till mellan 3-4 år sa en god vän med 40 års avel i ryggen (ffa holstein) "fölston ska vara Matronor punkt slut":D

Det sa alltid min morfar och hans vänner också.

En bra märr i avelsboxen skall ha "en rejäl,rymlig bål. Och ett inte allt för sluttande kors".

Någon som har funderingar över den sista kommentaren?

AMEO:Håller verkligen med dig i tankegångarna angående felaktiga benställningar!
Undrar om det finns ngt dokumenterat om det finns ston som år efter år får sina föl tillrättade:eek: , eller dom tas kanske ur avel efter två sådana vändor, förhoppningsvis iallafall.

Undrar hur det funkar med försäkringarna? Man kanske står där med en trasig 7-åring och får till svar att "skadan fanns vid försäkringens täcknande" i bästa fall får man som köpare reda på det men får dras med reservationer.
Försäkringsbolagen måste ju ha full koll tycker man. Har man då den nya med fast självrisk och 120.000:- maxbelopp kan man ju på't igen. Det kan ju vara hingstens fel...

Senast ändrad av en moderator:

Det sa alltid min morfar och hans vänner också.

En bra märr i avelsboxen skall ha "en rejäl,rymlig bål. Och ett inte allt för sluttande kors".
Det är ju alldeles sant, att bra avelsston är rymliga. Problemet är kanske att dessa ston inte är de man vill ha i sporten och sannolikheten att deras typ nedärvs är väl också ganska stor...
AMEO:Håller verkligen med dig i tankegångarna angående felaktiga benställningar!
Undrar om det finns ngt dokumenterat om det finns ston som år efter år får sina föl tillrättade:eek: , eller dom tas kanske ur avel efter två sådana vändor, förhoppningsvis iallafall.
Man hoppas ju att stona tas ur avel om de gång efter annan lämnar föl med avvikande benställ.
Jag vet inte hur det är med svensk dokumentation om detta, men jag tror att det kan finnas i australien. Där finns nämligen (minst) en hovslagare som har som specialitet att korrigera fölungar. Och det är hans egna ord, just detta att man kanske biter sig svansen när man håller på att korrigera för mycket...

Undrar hur det funkar med försäkringarna? Man kanske står där med en trasig 7-åring och får till svar att "skadan fanns vid försäkringens täcknande" i bästa fall får man som köpare reda på det men får dras med reservationer.
Försäkringsbolagen måste ju ha full koll tycker man. Har man då den nya med fast självrisk och 120.000:- maxbelopp kan man ju på't igen. Det kan ju vara hingstens fel...
OM man tecknar försäkringen på nyfött föl så täcker den ofta även medfödda fel. Och är hästen sen oavbrutet försäkrad så är det inga problem.

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 128
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
983
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka