Behöver en exteriörlektion!

Sv: Behöver en exteriörlektion!

Sen är det ju också så att bålens djup kan variera även om hästarnas benlängd är densamma...

OM vi nu ska prata exteriöra detaljer så har jag fått tillstånd att visa detta foto
bjornfotorakhas.jpg

Den här hästen är uppenbart rakhasig och björnfotad. Dessa två avvikelser hänger oftast ihop. Björnfot kan väl enklast beskrivas som höggradigt veka kotor bak, med rejält genomtramp. Hoven ser ofta ut som en bockhov, dvs hög trakt och kort tå.

Generellt ger detta en sämre prognos för hållbarhet.

Sen är det ju också så att bålens djup kan variera även om hästarnas benlängd är densamma...

Precis!:)
Två hästar med samma längd på benen, men olika bredd i bålen har ju två helt olika "typer" många gånger;)

Tack ancan och ameo.

Väldigt bra förklaringar, jag börjar förstå.

Det var verkligen inte ett roligt bakställ.

"Vem som helst" borde kunna se det med "blotta ögat" utan att vara särskilt kunnig på extriöra avvikelser...

Superintressant att få dela era kunskaper. Kan hålla med om att bakstället inte var särskilt lyckat. Kan undra hur hästen kommer att hålla.
Läste en annons om ett riktigt fint föl idag som hade varit tvillingfödd och därför hade sådana ben hon med. Hur ser prognosen ut för föl egentligen? Hur mycket kan man rätta upp med hovslagare, skenor etc? Hur mycket kan en häst ha för att fungera som ridhäst och så undrar jag givetvis hur det uppstår.. Många frågor som vanligt. ;)
Ulrika

Man ska aldrig säga aldrig.
Bengt Källquist(cirkus maximum, Källquists hästutrustning mm) hade en ponny i cirkusens begynnelse som hette Rasmus och var det absolut skevaste jag sett någonsin...
Han levde tills han var 27(tror jag28?) och var aldrig sjuk, eller halt i hela livet...

MEN:

Ska man köpa sig en framtida häst som ska hålla för hård träning, tävlingsverksamhet, så hade jag aldrig chansat på en sådan individ som du beskriver i ditt inlägg...

Hur gammal är hästen på bilden? Med tanke på hur omusklad den ser ut så verkar den vara lite äldre. Har sett hästar som haft normala vinklar i hasarna hela sitt liv men sett ut så där när de blivit gamla (runt 20 år). De har dock levt vidare som pensionärer utan att bli halta.

Angående benlängden: En häst som är grund men ändå har lika korta ben som den som har mer djup i bålen blir ju av naturliga skäl som en dragster, dvs överbyggd eller framstupa. Har sett ett par sådana hästar (efter en och samma elithingst) och det ser fördjävligt ut. Då ser det ju väldigt mycket bättre ut (och ger en betydligt bättre ridkänsla) med en häst med djup bål och "korta framben", dvs lågställd, för de kan ändå vara byggda i uppförsbacke om man ser till överlinjen och känslan när man rider.

Läste en annons om ett riktigt fint föl idag som hade varit tvillingfödd och därför hade sådana ben hon med. Hur ser prognosen ut för föl egentligen? Hur mycket kan man rätta upp med hovslagare, skenor etc? Hur mycket kan en häst ha för att fungera som ridhäst och så undrar jag givetvis hur det uppstår.. Många frågor som vanligt. ;)
Ulrika
Den här avvikelsen kan hovslagaren inte göra något annat åt än att "Inte göra det sämre"...
Och jag måste säja att jag ser det som en bortförklaring, att fölet skulle ha fått denna benställning pga att den är tvillingfödd. :mad:

Hur gammal är hästen på bilden? Med tanke på hur omusklad den ser ut så verkar den vara lite äldre. Har sett hästar som haft normala vinklar i hasarna hela sitt liv men sett ut så där när de blivit gamla (runt 20 år). De har dock levt vidare som pensionärer utan att bli halta.
Det är en unghäst på fotot, omusklad och i ngt underhull... Den är alltså inte ens färdigvuxen och inriden.
En häst som är över 20 år och har ridits ordentligt i hela sitt liv, hade väl kunnat accepteras om den ser ut sådär, men på en unghäst ska man nog dra öronen åt sig...

Ja inte vet jag om anledningen till fölungens benställning. Såg den på annonsdirekt idag, så jag blev mer nyfiken av denna åkomma. Skulle vara jätteintressant att veta mer om nedärvning och så. Nu när jag ska köpa en häst från en helt annan stam än vad jag haft tidigare så finns det ju massor att kolla upp..
Frågan är, att om vi slutade avla på sådana ston, skulle det då försvinna helt, eller är anledningen dåligt med mat under dräktigheten? Att fölet legat illa i magen? Vad kan det bero på? Har tusen frågor..
Ulrika

Försvinna helt skulle det kanske inte, men vi ska ju undvika ston med alltför stora avvikelser i avel över huvud taget, för deras egen skull, för avkommornas och för nedärvningens skull...

Jaså, en unghäst, skulle vara intressant att veta vad den har för stam men jag antar att du inte vill skriva ut den här. De hästar som jag har sett med så raka hasar har inte blivit halta trots att de använts, men de har som sagt inte sett ut så där som unghästar. Eftersom de har fått rakare hasar när de blivit gamla, smalare och omusklade så kanske hästen på din bild blir bättre i vinklarna om den får chansen att gå upp i vikt och muskla sig?

Ibland tror jag definitivt att det är bättre att rannsaka sig själv och tänka; hur ska jag anpassa fodring och träning efter den här hästen för att den ska hålla på bästa sätt?, istället för att leta fel hos hästen. Har sett många hästar som varit i stort sett helt korrekta i benen (inga hästar är väl helt perfekta, men så bra som det kan bli) och när de ändå blivit halta så har ryttaren hängt upp sig på någon exteriör detalj, och skyllt allt på just den detaljen, istället för att inse att det är den egna ridningen det är fel på. Därför är jag väldigt skeptisk till allt prat om att olika vinklar skulle ge sämre hållbarhet hit och dit. Det klart att en korrekt häst är det optimala, men alla hästar har för och nackdelar som man som ryttare måste ta hänsyn till.

Jag tycker att det är mycket bättre att leta förtjänster än att leta fel. ...Och så har jag spårat ut lite från vad tråden egentligen handlade om :angel:

Jo men det håller jag ju med om, absolut! :)
Men frågan är om det finns något annat man kan göra för att undvika det. Finns det forskning att läsa om detta?
Vad finns det mer som kan vara medfött? Känner att jag måste lära mig massor!
Ulrika

Vilken underbar trad!:) Jag tror att de flesta avvikelser kommer genom modernet om fadern ar en godkand hingst, det ar lite skrammande ibland nar man aker forbi hagar med marrar och fol och borjar studera stona:crazy: ,

. Skulle vara jätteintressant att veta mer om nedärvning och så.

Nedärvning ang vissa av dessa avvikelser är ordentligt dokumenterade. Tex långa kotor kan lätt bli till veka kotor på en avkomma. veka kotor kan leda till björnfot etc.
Kombination veka kotor/raka haser är en väl känd kombination som ger sämre hållbarhet.

. Frågan är, att om vi slutade avla på sådana ston, skulle det då försvinna helt, eller är anledningen dåligt med mat under dräktigheten? Att fölet legat illa i magen? Vad kan det bero på? Har tusen frågor..
Ulrika

Vårt nyinköpta sto låg fel i magen, benet "stog rätt ut" ooch gipsades omgående. Tyvärr dog stoet vid förlossningen och fölet hamnade hos en kallblods-amma som tog väl hand om henne. Tyvärr sköttes ej hennes skada lika noga av ammans ägare(andra sidan av landet) så hon är idag vriden i det benet(en 6:a).

DOCK - känner jag till hennes stam i generationer(även hennes uppfödare), jag har sett hennes mormor,mamma och syskon -alla med fina ben. Hon har tre avkommor tidigare-alla med 8:or på benen.
Men hade jag inte haft hennes bakgrund så klar så hade jag nog inte vågat köpa henne på stammen med det frambenet.

MEN - ett sto med sådan avvikelse kanske ändå är bättre att ha i aveln än ett som är triangelmärkt pga dålig hållbarhet... ELLER vad tror ni?
Svår fråga- man kan alltid skylla dålig hållbarhet på dålig "pilot"- precis som jag "skyller" chevys ben på den dåliga skötslen av skadan hon hade som föl...
Ett + för skador är iallfall att de ofta är enkla att bevisa genom veterinärintyg tex. Men hur bevisar man att en dålig "pilot" gjort hästen obrukbar???

Som med allt inom aveln, det gäller att undersöka, kolla och lusläsa allt matnyttigt INNAN man bestämmer sig...

Knapllån har ej läst hela tråden - det kanske står nånstans redan.

En häst med kort rygg är det mycket svårt för att inte säga omöjligt att hitta en riktigt bra sadel till, särskilt om den inte har böjd rygg.

Och särskilt om den har en rejäl bog - det blir inte många cm kvar att belasta om man skall ge både bogfrihet och ländfrihet.

*knapplån*

Mycket intressant tråd. :) Bra initiativ.:bow:

Är det någon som har bilder på hästar som är parallellförskjutna? Både; mycket och lite. Gärna bredvid en häst med korrekta ben. Skulle vara jättintressant att se!

*knapplån*

Hur påverkar veka koter vs stumma kotor. Om man nu måste välja det ena vilket är "bäst" ur hållbarhets synpunkt?

Går detta ofta i arv till avkommerna?

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 128
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
983
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka