bedömning islandssto

M

misterhultspyret

hej!
har ett sto bedömt med poängen:
lätt och spänstigt 4 gångssto
7,60 exteriör
7,25 ridegenskaper
totalt: 7,39
vilken "klass" är hon?
var går gränserna för 3 klass-2 klass-1 klass ?

Hon är inte stamboksförd alls, gränsen för det är 7.50 för ston och 7.75 för hingstar. Klass 3 har inte alls funnits de senaste åren (tur är det!) och nu har de officiella klasserna tagits bort också. Annars räknades både hingst och sto som klass 1 när totalpoängen var över 8.0.

Som sagt, med de poängen är hon inte stamboksförd.

vad är gränsen mellan "2 klass" och "1 klass" på ston?

Man tog bort klass 2 o klass 1 men det sägs fortfarande. Syftet var att en häst med t ex 7,99 som är i klass 2 inte är sämre än en med 8,00 som är i klass 1.

Man skall se till poängen istället och värdera dem utifrån detta.

våra ston som båda har över 8 i totalpoäng säger jag "automatiskt" att dom är första klass, men som skrivet innan så finns inte 1 och 2-klass, och det tycker jag är bättre :bump:
:D

Nej det heter stambokförd numera, och detta sker när ston har en totalpoäng av 7,50 eller högre. För hingst 7,75 eller högre.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar