Bedömma hingst

Sv: Bedömma hingst

Men är du säker på att det var ögonen som var röda, så den inte var röd runt ögonen vilket är väldigt lätt att förväxla om man inte tittar noga.

Men är du säker på att det var ögonen som var röda, så den inte var röd runt ögonen vilket är väldigt lätt att förväxla om man inte tittar noga.

Jag minns det som att den verkligen hade röd ögonfärg. Inte bara rosa ögonkanter. Men nu kan jag bara inte hitta annonsen! Men någon annan måste ju också ha sett den. :) Nu skall vi inte kapa tråden, om jag hittar igen hästen skall jag göra en ny tråd.

Han är jätteläcker din häst:love:!!
Liite OT, men jag såg att du bor i Varberg. Blev bara nyfiken på vart, då jag också bor där....

jag såg också den annonsen och reagerade som moli ("men den färgen finns ju inte").
Däremot har jag inte minnet av att man såg hästens huvud ordentligt på bilden. Men i annonstexten stod det "...med röda ögon".
Om det var sant? Ingen aning. Hästen står på Island vill jag minnas.

/Malin

I mitt huvud så ser jag ögonen. :) Men det kan mycket väl vara en efterkonstruktion. Men då fanns iallafall annonsen. :)

Jag tor jag vet vilken annons ni pratar om, tyvärr måste en av de svenska förmedlarna skrivit fel, för i den egelska versionen står det "His color is Albino with blue eyes". Hästen finns här : http://www.holakot.net/content/blogcategory/3/6/
Albino är ju bara ett slangord för den egentliga färgen.

Förresten, när ni skriver OT, vad menar ni med det?

Bor i Veddige, du ? Håller du på med isisar? Kanske du vet ngn bra tränare i närheten som man kan rida för sisådär 2ggr i månaden eller så ?:D

Ha ha! Det var precis den jag hade sett. Vad lustigt det kan bli när hjärnan själv i efterhand fyller i det den trott sig se. Jag var helt övertygad om at jag sett en bild på en häst med röda ögon!

Vet att skimlar ljusare häsatr i överlag har ju lättare att få hudcanser melanom eller vad de heter.
Finnt täcken att ha på under sommaren som skyddar mot solens strålar.
Alt schampoo med solskyddsfaktor

Du "vet" väldigt mycket som inte är riktigt riktigt :crazy:

Skimlar får melanom, 95% av gamla skimlar har det. Det har INTE med solen att göra utan beror på att allt pigment samlas i huden istället för i hårstråna.

"Ljusa hästar" som inte är skimlar får INTE melanom. Däremot kan de som är helt pigmentlösa pga tex stora vita tecken få solbränna där huden inte är täckt av hår. Syns tex som rosa skorv på mulen på storbläsade pållar. Då hjälper solskyddsmedel, tex Helosan Sol, men inte något schampo. Jag hade en skäck som brände sig på den vita fläcken i manen där hon hade en virvel som blottade rosa hud :p, då hjälper ett täcke men annars på KROPPEN skyddar pälsen mot solen oavsett färg.

Dubbelgula hästar med ljusblå ögon kan vara mer solkänsliga dvs bli lättare bländade och vilja ha tex en flugmask när det skiner som mest annars är det inga "problem" (förutom att få dem att se rena ut :p) eller sjukdomar förknippade med den färgen.

Och de är så läckra :love:

cremello_stallion.jpg

Nästan alltid...

neffisep01.jpg

:crazy:

(Hon tyckte för övrigt att V är ganska snygg ;) )

Min är mörkare på vintern och ljusare på sommaren.

Skulle det inte hålla i slutändan så kan du ju ta egna föl på honom eller låta honom bli en kul tävlings-valack! :)

eller en kul Tävling-HINGST för varför ska man klippa dem direkt bara för att det inte går så bra på första bedömningen, jag tycker fler borde (som har kunskap och möjlighet förstås) behålla sina hingstar och inte va så snabba med kniven det finns för få hingstar på tävlingsbanorna tycker jag och alla behöver ju inte vara förstaklass för att få tävla:love:
det kan ju visa sig att om du tävlar honom så får ni mycket goda resultat och folk vill betäcka med honom pga av det med.

tror det finns många födelar med hingstar på tävlingsbanorna bara de kan sköta sig vill säga/folk är kunniga..
men de visar ju hellre upp sig än vad en valack gör och de har ofta en mkt vackrare utstrålning m.m.

Och jag håller inte med dig alls :p

Jag tycker att man gott kan skära alla hingstar som inte blir godkända. Varför ska man ha en hingst, förutom för att de är "flashiga"?

En hingst som inte får betäcka får ganska trista somrar.

Dessutom blir det en himla massa meck när stona börjar brunsta. Min valack kan ju gå i den blandade flocken med de andra inackorderingarna, vilket han inte hade kunnnat göra om han varit hingst.
Har dessutom lagat alltför många staket efter att hingstar rymt in till stoflocken, och det är inte kul alls....

Till TS: Din häst ser superläcker ut, och jag tycker som de andra att du ska ta kontakt med en duktig tränare och få en första bedömning på vad de tycker om honom. Håller alla tummar för att han kommer till bedömning!

Fast har han har ju redan betäckt så kan ändå bli trassel om han kastreras.

Vi har en sådan så på sommar säsongen blir det en sto och en vallack hage. För vallacken blir hingst när brunsterna sätter igång men under vintern är det inga problem.

Jag vet, jag har också en sån hemma. Inget kul alls.

Mitt svar till Gullan handlade inte om den här enskilda hästen, utan det faktum att hon skrev: "jag tycker fler borde (som har kunskap och möjlighet förstås) behålla sina hingstar och inte va så snabba med kniven det finns för få hingstar på tävlingsbanorna tycker jag och alla behöver ju inte vara förstaklass för att få tävla"

Sen är det ju faktiskt så att en hingstig valack är ändå lättare att ha än en hingstig hingst, av den enkla anledningen att man slipper oroa sig för tjuvbetäckningar... även om valacken skulle komma till så blir det inga oönskade föl iaf ;)

eller en kul Tävling-HINGST för varför ska man klippa dem direkt bara för att det inte går så bra på första bedömningen, jag tycker fler borde (som har kunskap och möjlighet förstås) behålla sina hingstar och inte va så snabba med kniven det finns för få hingstar på tävlingsbanorna tycker jag och alla behöver ju inte vara förstaklass för att få tävla:love:
det kan ju visa sig att om du tävlar honom så får ni mycket goda resultat och folk vill betäcka med honom pga av det med.

tror det finns många födelar med hingstar på tävlingsbanorna bara de kan sköta sig vill säga/folk är kunniga..
men de visar ju hellre upp sig än vad en valack gör och de har ofta en mkt vackrare utstrålning m.m.
Tillhör dom som tycker folk använder kniven för lite snarare.

Det krävs en del förutsättningar för att hålla en hingst. En flock att gå med. Tex ston på sommaren ston om den betäcker och ur säsong unghästar att gå och fostra. Blir så ledsen när man ser och hör folk som vill ha hingstar till varje pris och låter dom gå ensamma. Vilket hästliv är det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 498
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18