Bedömma hingst

Sv: Bedömma hingst

Jag kommer på en gång med mitt isabellsto.. mamma mia vilken resning vacker som få=)

*kl*
Lite fånigt egentligen... fölet han gjort på island, om jag skulle köpa det så skulle det ju vara godkänt osv precis som efter en bedömd svensk hingst... Men gör han (nu) några föl här i sverige, så kostar det multum att regga dem och ett hingstföl skulle aldrig kunna godkännas för avel...

Lite OT, men jag tycker bara att det är så dumt. Just att det är ok med obedömda hingstar på island, men inte här... *suck*

Jaja, vacker som en dag var han, kanske ska köpa mig det där snygga stoet jag spanat på.. och åka och hälsa på dig :angel:;)

Ursäkta men fortsätter lite OT
Förstår inte heller det där. Teoretiskt så borde man kunna lasta hingst och sto och åka över landet gränser betäcka och åka hem. Blir inte fölet en moderlivsimport då? :D

Tycker att alla hingstar oavsett ras skulle gå igenom en rejält veterinärbedömning innan de sattes i avel och om de inte gick igenom så kan de inte reggas som renrasig alt dyrt. Och gick de igenom så är det ok att avla och att ha rasbedömningarna som frivilligat utan att ha fler olika register. Undrar hur stor procent som när det verkligen gäller skulle använda en ej visad och rasbedömd hingst?

Skulle vara intressant att se hur stor spridningen skulle bli. Det finns ju redan en hel massa visade hingstar som inte betäcker mkt

*KL*
Tycker han är otroligt vacker!
Jag hade definitivt kontaktat någon med erfarenhet av visning och satt honom i träning direkt om denne tyckte så.
Vore intressant att höra hur det går för dig/honom.
Lycka till //Jezz

Ja jag håller med du, de är så dumt, vadå blir hingsten sämre bara för han kommer till sverige?

Sverige är inte mättad på snygga hingstar med ovanliga färger.De dräller om svartbruna, fuxar och enligt mig andra tråkiga färger.
Men hitta en isabellblackskäck, isabellskäck, isabell musblack, och andra häftiga färger så finnt de nästan inga.
En enda isabellblackskäck finns de i sverige som är godkänd och de är Thorsteinn från Tjotandi..
Nu gillar jag iof denan hingst emn vore väl endå roligt om de dök upp fler=)

Jag tycker inte man ska skämmas på att avla på färg, har amn turen att ha en snyggt sto eller en snygg hingst och har en cool färg varför inte satsa?

Man kan avla på både färg och kvalité även om de tycks vara omöjligt att få folk att förstå.
Antingen eller tycks folk tro att de är som gäller.

Din hingst är ruskigt fin satsa för jösses tar amn inte emot din hingst så vill jag kunna säga att då har domarna inom islandshästvisningarna mkt kvar att lära.

Precis handen upp för fri avel under kontroll..
Att man måste veterinärbesikta hästen sto och hingst innan man tar ett föl.
Och att vet konstaterar att hästen inte har genetiska fel ,grava extriöra fel och är frisk och sund=)
Se ska de vara fritt fram att avla=)

Jag tycker inte man ska skämmas på att avla på färg, har amn turen att ha en snyggt sto eller en snygg hingst och har en cool färg varför inte satsa?
Det är bara att slå till. Vill du i dag dessutom delta i Svenska Islandshästförbundets aktiviteter så får du dock rätta dig efter de bestämmelser som finns. Då kan du dels välja att köpa in ett sto, som stämmer med dina krav, eller hitta en hingst. Hingsten måste dock vara avelsgodkänd för att du skall få registrera avkomman.

Man kan avla på både färg och kvalité även om de tycks vara omöjligt att få folk att förstå.
Antingen eller tycks folk tro att de är som gäller.
Kvalité i dag mäts genom avelsbedömningar. Bedömningen syftar just till att på ett metodiskt sätt poängsätta hästens exteriör och gångarter. SEN kan man diskutera om dagens kriterier är de rätta att döma efter, men det är en annan fråga.

Hur skall du annars få en gemensam bas, om du inte har en gemensam utvärdering?

Har hingsten färg OCH godkänd bedömning är det väl inget att snacka om?! I Sverige i år löste väl sådär 239 hingstar licens, så lite att välja på finns ju ;)

[Jag får väl viste regga avkomman även om jag använder en icke godkänd hingst.
Dock får man betala straffavgiften på 8000 nånting som i många fall i slutändan iaf akn bli billigare då många godkända hingstar tar fantasisummer för fölen.
.Eftersom en icke godkänd hingst är betydligt billigare att använda!

Är det en kompis hingst kan de vara väldigt billigt;)

Jag vet alla regler så du behöver inte förklara dom för mig, jag säger att jag tycker att dagens regler är fel och hur jag tycker de borde vara..

jag tycker att dagens regler är åt skogen fel och drar mig inte för att använda en icke godkänd hingst typ denna som är i denna tråd.

Så länge den faller mig in i smaken kan komplettera mitt sto väl, Är veterinärundersökt spattröntgad och riden och rör sig bra har ett gott lynne.

Varför inte avla?
Dessutom tycker jag att de hingstar som blir godkända idag ser likadana ut långa ben spinkig kropp och alldeles för dålig hållning och för höga lyft.
Jag vill inte uppmuntra en avel där rasen slår sig själv med framknäna i munnen.
:crazy:

Dessutom gör det inte mig om jag måste regga som sv ridponny jag är inte ett dugg intresserad av att tävla tölt, däremot intresserad av att träna de och rida här hemma.
Och det är fortfarande en renrasig islandshäst som jag töltar och har roligt med!:love:

De här ju bara min åsikt och vad jag tycker, andra får tycka helt olika=)

Tack för alla som givit sina åsikter.
Jag skall göra mitt bästa och iallfall ge det ett försök.
Bla ska vi gå en kurs för Magnus Skúlasson snart för bästa hjälp.
Snällare häst får man iallfall leta efter, BETYDLIGt lugnare än min 5åriga quartervallack....

Hörde idag förresten att man inte skall betäcka isabell med isabell för att det finns risk för albino? Stämmer detta, och isåfall, hur stor är risken? Nån genetikexpert ?? :bump:

De har inte jag hört mitt sto är isabell och betäcktes med en isabellblackskäck.
Ut kom samma färg som pappan

Albino risken är iof större när man avlar på skimmel och isabell än om du avlar på bruna hästar så nog finns risken.

ja jag håller tummar och tår att allt går vägen=):bump::banana:

Albino finns inte ÖVER HUVUDTAGET hos häst så det kan du helt bortse från.

Däremot har du 25% chans för FÄRGEN gulvit i en parning isabell x isabell.

Silverkedjan, vet du var man kan finna bilder på sk gulvita islandshästar ?
Är dessa hästar behäftade med fler sjukdomar än andra färger, eller har lättare för att tuveckla?
Det är inte samma färg som en perlino?
Som du märker är jag inge vidare på dessa färger...

Silverkedjan får rätta mig men är inte gulvit vad man på engelska kallar cremello?

I så fall kan färgen se ut så här:
FavoritesCremelloAce.jpg

FavoritesCremelloAce2.jpg

fattade som det var samma häst på båda bilderna så kanske har blivit ljusare med åren eller redigerat i datorn eller lite skiljande ton mellan kamerorna

gulvit med röda ögon eller?

Tycker iof de är rätt läcker färg=)

Det är albino som har röda ögon och precis som Tim säger finns det inte några sådana hästar.

Gulvita (cremello), pärlvita (perlino) och sotvita har ljusblå ögon.

Har en egen liten pärla i hingsthagen hemma som ska visas på föl- och unghästmönstring på lördag!

Vet att skimlar ljusare häsatr i överlag har ju lättare att få hudcanser melanom eller vad de heter.
Finnt täcken att ha på under sommaren som skyddar mot solens strålar.
Alt schampoo med solskyddsfaktor

Har en egen liten pärla i hingsthagen hemma som ska visas på föl- och unghästmönstring på lördag!
*trådkapning :angel:*

Aha! Nu blev jag nyfiken! Du råkar inte ha några bilder *dregelsmiley*? Vad har han för stam?

Här är en dansk unghingst, perlino eller cremello, Farandi fra Holmene:
121288.jpg

Albino finns inte ÖVER HUVUDTAGET hos häst så det kan du helt bortse från.

Däremot har du 25% chans för FÄRGEN gulvit i en parning isabell x isabell.

Hejsan,

Jag vet att det inte skall finnas, men jag har sett en väldigt ljus islandshäst med röda läskiga ögon på annons alldeles nyligen. Utannonserad som Albino. Synd att jag inet sparade den, för jag reagerade med "– Men du finns ju inte!!" :rofl: Jag skall surfa runt lite och se om jag kan hitta den igen. Om jag inte har drömt det hela. Men jag minns det ganska tydligt. :-)

Finns det andra orsaker som kan ge röda ögon på hästar?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 498
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka