Bedömma hingst

Sv: Bedömma hingst

Fast har han har ju redan betäckt så kan ändå bli trassel om han kastreras.

Vi har en sådan så på sommar säsongen blir det en sto och en vallack hage. För vallacken blir hingst när brunsterna sätter igång men under vintern är det inga problem.

exakt så det kvittar ju kanske om man kasterar dem när de e så pass gammla.

min valack var hingst tills han var 4 år, han kan INTE gå med ston trots att han aldrig gått mer ston eller betäckt som hingst.
han betäcker endå om han går med ston så han hade egentligen lika gärna kunnat vara hingst då hade han hållt hullet bättre iaf:angel:

Vad är totalp. för första klass? Över 8,0 eller ? och minst 7.75 för att bli godkända ?? Eller ?
Lusläser på SIF men hittar inte riktigt det jag söker, bara en massa människoregler..
Länka gärna en bra sida annars.
Hästar som utvecklar eksem, tas avelsrätten ifrån dom då?
(Personligen tycker jag det är fel att avla på dessa)

14631106.jpg

*trådkapning :angel:*

Aha! Nu blev jag nyfiken! Du råkar inte ha några bilder *dregelsmiley*? Vad har han för stam?

Jag har fortfarande inte fått tid att lära mig sätta in bilder, men ska ta tag i det nu. Bilder kommer.

Han är e. Oddur från Mörtö ee. Askur från Håkansgården ue. Segull frá Skardi.

Det finns ingen första och andra klass längre. Det finns "i stambok" eller "inte i stambok".
Över 7,75 tot. är i stambok (godkänd).

/Malin

Ah, du menar att han hade varit smalare om han varit hingst? :idea:

Det stämemr säkert. När min var hingst var han som ett staket. MEn det berodde ju på att han bara sprang och tittade på ston och var stressad, så då bantar jag honom hellre som valack än utsätter honom för den stressen det innebar för honom.

Och jag håller fast vid att det är annorlunda med hingstig valack. Hingstig valack ÄR ändå valack, det är ljusår ifrån att ha en hingst.

Men nu håller vi på och kapar tråden för TS, så om vi ska diskutera det här mer så kanske vi ska göra en egen tråd :p

Jag fattede det som gullan86 trodde han hållit hullet bättre som hingst än vallack. Men kan ha missuppfattat

Ja, säger man "hålla hullet" brukar man ju mena att hästen INTE ska gå ner.

Men med tanke på att hingstar brukar bli smala och Thengill är lite rund, så var det kanske "hålla sig i form" som Gullan menade?

Bedöm hästen!

Ju fler bedömda islandshästar desto bättre (tkr jag) och därtill har du en mkt vacker häst!

Lycka Till!:)

Mycket möjligt, men du kan ju läsa det som jag skrev om min egen hingstiga valack- att spara hästen som hingst för att den blir smalare då, är inte helt schysst. Min var smal som ett staket för att han var superstressad som hingst.... då bantar jag honom hellre som valack.

F.ö tycker jag fortfarande, som jag skrivit sisådär tre ggr, att hingstig valack och hingst är LÅNGT FRÅN SAMMA SAK.

Och förlåt, TS, för kapningen. Tycker fortfarande din häst är kanonfin och vill se honom bedömd! :)

han skulle inte rulla runt som en köttbulle som han gör nu:angel:eller han skulle röra på sig mer och hålla sig finare iaf..

Fast det är ju något som går att lösa med en bättre foderstat kombinerat med effektivare träningsmetoder!
Det är något helt annat att kämpa med att hålla hullet på en stressad hingst...

Mycket möjligt, men du kan ju läsa det som jag skrev om min egen hingstiga valack- att spara hästen som hingst för att den blir smalare då, är inte helt schysst. Min var smal som ett staket för att han var superstressad som hingst.... då bantar jag honom hellre som valack.

F.ö tycker jag fortfarande, som jag skrivit sisådär tre ggr, att hingstig valack och hingst är LÅNGT FRÅN SAMMA SAK.

Och förlåt, TS, för kapningen. Tycker fortfarande din häst är kanonfin och vill se honom bedömd! :)

men som jag skrev så tycker jag INTE att alla hingstar ska sparas som hingstar om det inte fungerar eller personerna inte har tillräcklig kunskap, jag tycker bara det är konstigt/synd att inte fler sparas då de fungerar bra som hingstar/hamnar i rätt händer eftersom jag gärna skulle se fler hingstar som inte nödvändigtvis är godkända, på tävlingsbanorna.
bara de får ett bra liv och slipper gå själva, de kan ju gå med unghingstar och lära dem lite hut eller gå med valacker det funkar ju perfekt det enda de inte kan gå med är ston och det kan/ska ju enligt de flesta inte ens en valack göra så...ja det kvittar ju:smirk:

Fast det är ju något som går att lösa med en bättre foderstat kombinerat med effektivare träningsmetoder!
Det är något helt annat att kämpa med att hålla hullet på en stressad hingst...

ja i de flesta fall ja, men vissa fall är svårare än andra, tro mig:crazy:

det jag menar är att man inte nödvändigtvis ska vara så snabb med att kastera dem(enligt min åsikt) då de kan göra mkt bra ifrån sig på tävlingsbanan/ha ett bra liv som hingstar endå men är de stressade och magra m.m då ska de ju inte behöva ha de så såklart men de finns ju väldigt lugna och snälla hingstar men som endå har hinstigheten med att de vill visa upp sig/gör bättre ifrån sig på tävlingsbanorna vissa gånger och som jag tycker är väldigt onödigt att kastera om det funkar bra som hingstar lixom.

Förutom att hästen får maffigare nacke och man sparar in lite pengar på kastrering så förstår jag verkligen inte grejen med att spara en hingst som inte betäcker.

Nåja. Smaken är som baken, med jag tror inte att en hingst som inte får gå med ston är speciellt glad på sommaren. Det är ju inte naturligt för hingstar att inte kunna betäcka på sommaren när stona brunstar, då är det mycket bättre att skära dem så de slipper den extrema hingst-driften.

Men, som sagt. Alla tycker vi olika!
Däreot så tror jag inte på att Thengill t.ex skulle gå ner så himla mycket mer om han var hingst. Hingstarna går ner mer på sommaren om de betäcker, eller om de blir uppstressade för att stona brunstar.
Som min, som bara sprang och inte åt....
Eller som de som "jobbar" hela sommaren. En supercool hingst som inte betäcker tror jag inte går ner så där fantastiskt mycket i vikt.
Fast jag kanske har fel? Går hingstar ner i vikt BARA för att de ha testiklarna kvar? :confused:

Och jag håller inte med dig alls :p

Jag tycker att man gott kan skära alla hingstar som inte blir godkända. Varför ska man ha en hingst, förutom för att de är "flashiga"?

En hingst som inte får betäcka får ganska trista somrar.

Dessutom blir det en himla massa meck när stona börjar brunsta. Min valack kan ju gå i den blandade flocken med de andra inackorderingarna, vilket han inte hade kunnnat göra om han varit hingst.
Har dessutom lagat alltför många staket efter att hingstar rymt in till stoflocken, och det är inte kul alls....

Till TS: Din häst ser superläcker ut, och jag tycker som de andra att du ska ta kontakt med en duktig tränare och få en första bedömning på vad de tycker om honom. Håller alla tummar för att han kommer till bedömning!

Håller med, jag tycker det är oansvarigt att inte kastrera hingstar som inte går igenom, ännu en ev problemhäst att ta hand om, då menar jag problem som i att kunna smita & betäcka ston osv.
Det är även synd om hingstarna om/när de måste stå i egen hage eller om de känner av stona & mår dåligt pga det, nej det mest skonsamma är att knipsa dem.

Det stämemr säkert. När min var hingst var han som ett staket. MEn det berodde ju på att han bara sprang och tittade på ston och var stressad, så då bantar jag honom hellre som valack än utsätter honom för den stressen det innebar för honom.
Precis sådär var det med Erro (ett år innan jag köpte honom)
han sprang bara omkring och åt ingenting vilket resulterade i ett staket till häst.
Då blev han kapad och det resulterade i en köttbulle till valack :angel: Och han trivs så bra så :)

Hjälper Eila med ett foto jag tog i helgen på "Pärlan".

pärlan_liten.jpg

Till trådskaparen:
Har du möjlighet, så ge din vackra kille chansen till bedömning!! :love:

Visst är det mycket tuffare för en fyrgångare men inte omöjligt. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 498
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18