Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast har han har ju redan betäckt så kan ändå bli trassel om han kastreras.
Vi har en sådan så på sommar säsongen blir det en sto och en vallack hage. För vallacken blir hingst när brunsterna sätter igång men under vintern är det inga problem.
*trådkapning *
Aha! Nu blev jag nyfiken! Du råkar inte ha några bilder *dregelsmiley*? Vad har han för stam?
Varför skulle han hålla hullet bättre som hingst?
han skulle inte rulla runt som en köttbulle som han gör nueller han skulle röra på sig mer och hålla sig finare iaf..
Mycket möjligt, men du kan ju läsa det som jag skrev om min egen hingstiga valack- att spara hästen som hingst för att den blir smalare då, är inte helt schysst. Min var smal som ett staket för att han var superstressad som hingst.... då bantar jag honom hellre som valack.
F.ö tycker jag fortfarande, som jag skrivit sisådär tre ggr, att hingstig valack och hingst är LÅNGT FRÅN SAMMA SAK.
Och förlåt, TS, för kapningen. Tycker fortfarande din häst är kanonfin och vill se honom bedömd!
Fast det är ju något som går att lösa med en bättre foderstat kombinerat med effektivare träningsmetoder!
Det är något helt annat att kämpa med att hålla hullet på en stressad hingst...
Och jag håller inte med dig alls
Jag tycker att man gott kan skära alla hingstar som inte blir godkända. Varför ska man ha en hingst, förutom för att de är "flashiga"?
En hingst som inte får betäcka får ganska trista somrar.
Dessutom blir det en himla massa meck när stona börjar brunsta. Min valack kan ju gå i den blandade flocken med de andra inackorderingarna, vilket han inte hade kunnnat göra om han varit hingst.
Har dessutom lagat alltför många staket efter att hingstar rymt in till stoflocken, och det är inte kul alls....
Till TS: Din häst ser superläcker ut, och jag tycker som de andra att du ska ta kontakt med en duktig tränare och få en första bedömning på vad de tycker om honom. Håller alla tummar för att han kommer till bedömning!
Precis sådär var det med Erro (ett år innan jag köpte honom)Det stämemr säkert. När min var hingst var han som ett staket. MEn det berodde ju på att han bara sprang och tittade på ston och var stressad, så då bantar jag honom hellre som valack än utsätter honom för den stressen det innebar för honom.