Bedömma hingst

Sv: Bedömma hingst

Hjälper Eila med ett foto jag tog i helgen på "Pärlan".

pärlan_liten.jpg

Till trådskaparen:
Har du möjlighet, så ge din vackra kille chansen till bedömning!! :love:

Visst är det mycket tuffare för en fyrgångare men inte omöjligt. :)

Tusen tack! :)

Hur menar ni med väldigt dyrt?
Det är väl lika dyrt som för en 5gångare, eller?

Ska iväg på första träningspasset hos ny tränare imorgon ska bli så kul, hoppas jag & Dagur tycker om henne :bump:

Ja, jag svarade lite snabbt men visst är det lika dyrt för en femgångare! Har ju haft både fyr-och femgångare lämnade på träning så.....

Hur menar ni med väldigt dyrt?
Det är väl lika dyrt som för en 5gångare, eller?

Nej.

Det blir genomsnittligt dyrare för en fyrgångare eftersom du har så väldigt mycket högre krav på att få igenom en fyrgångshingst. Tränarna vill inte chansa utan kan kalkylera med att behöva toppträna en fyrgångare mycket längre tid.

En femgångare kan gå in på att den har just fem gångarter och snabbhet/talang/skicklig visning.

En fyrgångare måste vara helt hundra på TOPP i sina fyra gångarter för att matcha en halvbra - eller halvtränad - femgångare.

Alltså, en fyrgångare som har 8 på ALLT utom pass går inte in i stamboken öht. En femgångare på samma nivå är i första klass.

Alltså, en fyrgångare som har 8 på ALLT utom pass går inte in i stamboken öht. En femgångare på samma nivå är i första klass.

Det där är så synd! Är det inte dags att ändra på avelsbestämmelserna? Antingen släppa aveln fri; omarbeta bedömningarna så att fyrgångare inte missgynnas, eller sänka poängkravet för fyrgångarna.

Förlåt ts för trådkapning :o.

Det lättaste hade väl varit att bara lyfta bort passen ur fyrgångarnas bedömning, och dela totalsumman med färre antal punkter?

Antar att den här bedömningsformen finns kvar sedan den tiden på femgångarna premierades högst och var det man allra helst skulle ha?

Jag *tror* att viktningen ligger som den gör just nu (den har ju ändrats rejält genom åren) därför att man anser att passen ÄR viktig. Avlas det enbart på fyrgångare, så riskerar man tölten eller åtminstone kvalitén i förlängningen.

Just nu är väl koefficienterna 14 eller 15 för tölt, och 9 för pass. Ridegenskaperna står för 60% av den totala bedömningen. Övrigt går att läsa i FIZOT (s 23), svensk översättning här: http://www.icelandichorse.se/new/avel/FIZOsvensk.pdf

Det är klart att det är viktigt att bevara passen, men varför skulle det enbart avlas på fyrgångare om man gjorde om reglerna?

Nej, det föstår inte jag heller.
Det skulle ju bara göra att fyrgångarna bedömdes på samma villkor som femgångarna, vilket de ju verkligen inte gör nu...?

Andra alternativet är ju att höja kraven för femgångarna ;)
För iaf jag tycker att det finns en himla massa skräp-femgångare som blir godkända.... Som tur är, så ha dessa hästar väl andra kvalitéer än supergång, och då är de ju viktiga i aveln iaf. jaja, mycket snack från Muninn och lite verkstad, bedömningsreglerna som de är NU tycker jag iaf är lite crazy :idea:

Det är inte jag som satt reglerna eller debatterat dem, så jag vet inte varför ställningstagandet är som det är ;)

Sen så tar man ju inte alltid fram passen, så det är kanske en sån sak man är orolig för - officiellt bör man ju vilja se vad denna går för. Fast som sagt, jag har inte en aning.

Tror jag sett den senaste bilden någonstans? Såg bilden och blev helt kär, men ja, kunde inte riktigt köpa honom, men sen var han såld när jag kollade igen. Stör mig bara på att jag inte vet var jag sett bilden, någon som vet var den fanns?

Tror jag sett den senaste bilden någonstans? Såg bilden och blev helt kär, men ja, kunde inte riktigt köpa honom, men sen var han såld när jag kollade igen. Stör mig bara på att jag inte vet var jag sett bilden, någon som vet var den fanns?

Jag skrev fel, menade sista bilden på första sidan tror jag. DÄr stod något om välrest halv, och att han var svag i ryggen? Vet nån var den är ifrån?

Hej
Han såleds via en förmedling från island, på en gård där, och fanns även på annons här på Buke, så det är säkert där du sett bilderna.

Bilderna är tagna i en dum vinkel, och med knaper träning var likaså musklerna små, men han börjar komma sig nu i muskelmassa.
Red en kurs för M. Skúlason nu i helgen , vilket var SÅ KUl och M. tyckte jag hade haft tur som fått tag i en sån bra häst. :o
Nu skall min häst på träning hos honom nästa månad så får vi hoppas på det bästa sen.
Tack föra alla svar!!!

MVH E F

Vad roligt att Magnus S var så positiv! Det blir spännande att följa hur det går med din vackra häst.

Hur går det med den fina hingsten??
Han passerar mina tankar emellanåt!
Jag hoppas vi får se honom bedömd!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 498
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18