Bedövningar vid förlossning?

Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag har fött 4 barn och aldrig tagit smärtstillande, och det enbart för att ha full kontroll. Så funkar jag men alla är ju olika. Min minsta har jag fött i en bil på en kyrkoparkering, så man kan säga att hon är född och döpt i samma kyrka....... sen åkte vi vidare till sjukhuset och plocka ut moderkakan, sen åkte jag till maxi och storhandlade på kvällen innan vi åkte hem igen......:banana:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag har fött tre barn utan bedövning och det gick tämligen utmärkt :)
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Vill vill jag verkligen, men jag får ju inte för sambon :p
("Du blir så himla upprörd när du läser om sprutor, jag vill inte att du ska bli rädd!")

Och någonting kan han ju få vara med o bestämma :angel:

Det finns förlossningsberättelser på profylaxgruppens hemsida också: http://www.profylaxgruppen.com/docs/Resultat/forlossningsberattelser.php Jag kan inte garantera att alla är positiva eller så, men risken att bli upprörd är nog mindre än att läsa på någon annan sida med "vanliga" förlossningsberättelser...

Såg nu att du bor i Vilhelmina och inser att det säkert inte finns någon profylaxgrupp nära dig, men då kan jag tipsa om boken som de gett ut (har ej läst själv, men hört att den ska vara bra): "Innan du föder" av Anna Wilsby. Såg att de har dvd också http://www.profylaxgruppen.com/docs/VaraProdukter/index.php

OBS! Jag är inte betald av profylaxgruppen, bara en nöjd deltagare ;)
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Hej du.

Min första förlossning tog 20 timmar (och av olika anledningar fick jag ingen ryggbedövning), den var en pina och när jag kom in och skulle föda 2an så var det första jag gjorde att säga till om att jag ville ha det. Barnmorskan förslog då istället PCB (paracervialblockad, är det månne bäckenbottenbedövning på svenska) eftersom det inte tar bort krystvärkarna lika mycket, och jag gick med på det. Funkade kanon! Tog bort smärttopparna men jag var ändå bra "med".

Lustgasen gorde INGEN verkan på mig vare sig första eller andra gången, vilket jag varit besviken på....:smirk:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Tack för alla svar och alla tips och länkar!
Jag säger det som jag sagt många gånger förr, VAD skulle man göra utan buke?
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Hej!
Sprutor var jag livrädd för innan. Jag grät när jag var tvungen att ta om blodprovet under grav bara för att jag gift mig, hette ju inte samma efternamn längre. Det fick gå.

Nån förlossningsplan eller något brev till BM har jag aldrig skrivit vad jag vet.

Tycker att allt verkar så invecklat än vad det var för mig för 9 år sedan. Mitt måtto var det jag inte vet har jag inte ont av. Så jag läste aldrig på om smärtlindring, visste vad det fanns, såg aldrig nån förlossingsfilm eller läst om olika förlossningsställningar osv. Jag tror jag var ganska lugn ändå och allt gick bra. Hade ryggmärgsbedövning kändes inte när de stack.

Ut kom en liten tjej och allt gick bra. Skulle jag göra om det idag så tror jag inte att jag skulle göra någon plan eller skriva något brev, för allt jag planerar, det blir aldrig så ändå :p Har lärt mi på dessa åren att aldrig planera något :D

Men jag förstår också de som vill att allt ska vara som man kanske drömt eller tänkt på länge så man skriver ner det för att BM ska veta vad man önskar och inte.

Men så har det varit för mig i allafall.

Lycka till TS!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Ja, man ska nog akta sig för att ha för stora förväntningar. Läste en artikel med rubriken "--- och --- gick miste om sin DRÖMFÖRLOSSNING!"

Sin vad?
Jag tänker nog mer att i förlossningsbrevet ska jag skriva om hur jag ställer mig till bedövningarna, att jag är spruträdd. Att jag vill att min sambo ska vara där, att jag inte vill ha studenter/praktikanter osv där inne. Att jag vill att dom ska hjälpa mig för att inte spricka och att jag vill ha så lite folk som möjligt där inne.

Hur jag ska stå eller ligga eller så ids jag inte tänka på, det känner man väl då vad som känns bäst.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Ja, man ska nog akta sig för att ha för stora förväntningar. Läste en artikel med rubriken "--- och --- gick miste om sin DRÖMFÖRLOSSNING!"

Sin vad?
Jag tänker nog mer att i förlossningsbrevet ska jag skriva om hur jag ställer mig till bedövningarna, att jag är spruträdd. Att jag vill att min sambo ska vara där, att jag inte vill ha studenter/praktikanter osv där inne. Att jag vill att dom ska hjälpa mig för att inte spricka och att jag vill ha så lite folk som möjligt där inne.

Hur jag ska stå eller ligga eller så ids jag inte tänka på, det känner man väl då vad som känns bäst.

Jag tar gärna så många praktikanter etc som möjligt. De vill ju lära sig, är än fler som kan hjälpa till om det behövs, blir extra kollade av sin handledare etc. Jag hann byta bm 3 ggr under min förllossning pga deras skift. En av dem hade en kandidat med och det var en duktig och trevlig kandidat som absolut inte gjorde något galet. Snarare kikade hon till mig lite extra så jag kände mig väl omhändertagen.

Skolsystern på min skola arbetar även som bm på förlossningen och sa just det att kandidater ofta stannar hela förlossningen för att få "se slutet" och behöver dessutom minst 50 förlossningar innan de är klara. Hon tyckte att de ofta orkr härda ut längre än de som har det som jobb, dvs de skulle inte stanna längre än sitt skift mer än i undantagsfall tex.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att ha en elev med under förlossningen, just i det ögonblicket sket jag i vilket. Inget jag bryr mig om i andra situationer heller faktiskt. Men av någon konstig anledning hann det bara gå ett par minuter sen skrek jag åt den stackars eleven att den inte fick vara där. Bm bad han gå ut och förklarade att det ibland var på det viset. Han glömde sin rock och knackade på och smet in och tog den igen.
GUD vad jag skämdes efteråt, mötte han i korridoren nån dag senare. Hade jag vetat att det var han kunde jag bett om ursäkt men sambon berättade det först en stund senare.

En annan sak: sambon fick INTE röra mig mer än att hålla handen och badda mig med blöt handduk i pannan. Någon gång skulle han testa massera i ryggslutet men OJ vad arg jag blev. Bm ville testa efter stund och av någon anledning var det jätteskönt... stackars sambon :(
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

När jag fick barn nr. 1 (1988) provade jag lustgas vilket inte passade mig, jag fick hallucinationer, inte kul! Tog även petidin (vanligt då) och bäckenbottenbedövning som gjorde sååå ont att jag mådde illa! Bestämde mig då att aldrig mer använda just den bedövningen!
Barn nr 2 kom 1990, och jag tog bara sterila kvaddlar i ryggslutet, funkade jättebra + att min man fick massera, hårt, just i ryggslutetet, det var där det onda satt!
Har sedan använt sterila kvaddlar + makens massag med barn 3-5 och det har fungerat lika bra alla gånger!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Det stämmer säkert och jag försöker tänka mig hur jag vill ha det. Och när jag tänker på min förlossning så känner jag absolut ingen rädsla inför själva födandet. Jag är inte rädd för smärtan, eller för att något ska gå fel ochsåvidare. Men så fort jag läser om de olika bedövningarna så får jag panik och börjar gråta.

Jag är otroligt spruträdd, och bara tanken på EDA gör mig knäsvag.

När jag pratar med vänner eller släkt om denna otroliga rädsla så säger dom bara: "När du väl ligger där och har ont kommer du att böna och be om EDA!"
Känner att jag blir väldigt irriterad över dessa svar. Vad är det som säger att jag inte kommer att kunna föda utan EDA, eller någon annan bedövning?

?

Jag har fött ett barn helt utan bedövning och ett barn med akupunktur och lustgas. Jag ville absolut inte ha EDA och har aldrig ångrat mig en sekund. Med sista barnet bad jag om lustgas till sist men det han jag aldrig få, jag trodde det var flera timmar kvar och tänkte att ska det fortsätta så här vill jag ha något men sedan gick det fort och jag behövde aldrig smärtlindring. Självklart går det föda barn utan bedövning. Jag har läst att EDA kan fördröja förlossningen och jag tar det längre tid så är ju inte det bättre.

Jag tror du klarar det utan EDA, du skriver att du inte är rädd för smärtan och det ger dig en mycket bra förutsättning för att klara det. Smärttröskeln påverkas ju av hur utvilad man är och om man är rädd eller orolig. det är bra att du skriver att du är spruträdd. Så vet barnmorskan varför du inte vill ha EDA och kan ta hänsyn till det under förlossningen om du vill ha smärtlindring. Dom kan ju ofta se vad som kan fungera i ett visst skede av förlossningen. Jag tyckte akupunktur fungerade jätte bra när jag födde min son. Det tog det värsta men jag kunde ändå lyssna till min egen kropp.
Lycka till
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

När jag fick barn nr. 1 (1988) provade jag lustgas vilket inte passade mig, jag fick hallucinationer, inte kul! !

Är jag enda människan i världen som inte fick NÅGON som helst reaktion på lustgasen:confused:???
Första förlossningen tänkte jag att gasen var säkert slut i flaskan :angel: och därför funkade det inte, men ingen reaktion andra förlossningen heller (jag kan ju inte tro att den råkade vara slut båda gångera heller :smirk:.....).

Enda jag kände var ett svagt illamående pga gummilukten i masken som man skulle sätta över näsa och mun....
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Är jag enda människan i världen som inte fick NÅGON som helst reaktion på lustgasen:confused:???
Första förlossningen tänkte jag att gasen var säkert slut i flaskan :angel: och därför funkade det inte, men ingen reaktion andra förlossningen heller (jag kan ju inte tro att den råkade vara slut båda gångera heller :smirk:.....).

Enda jag kände var ett svagt illamående pga gummilukten i masken som man skulle sätta över näsa och mun....
Nej, jag provade lustgas under min första förlossning och fick inte till det alls. Jag tror att det var för att masken inte passade mitt långsmala hästansikte ;) och det var ingen som kom på att de kunde prova en annan storlek på mask.

Under andra förlossningen ville jag inte prova fast de insisterade lite, jag var rädd att bli snurrig och illamående och tappa kollen på min andning som var det som tog mig igenom förlossningen utan någon smärtlindring.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag hade som mest ont när jag var öppen 6-7cm... De var hemska.... Det gjorde inte så ont när jag var öppen. När ungen skulle ut var det en pice of cake. Jag tyckte inte alls det var farligt. Gjorde inte ens hälften så ont som värkarna när man öppnades... Jag trodde det skulle vara det västa men för mig ar detinte det.

Exakt upplevde jag förlossningen också. Innan är man som mest orolig för själva utdrivningsskedet, alla skojar ju om att "det känns som att skita ut en melon"... Men det var timmarna innan som var hemska, öppningsskedet gjorde helvetiskt ont! När jag väl var öppen och krystade kände jag knappt någon smärta, bara att den tröck på och spännde. Men dygnet innan dess vill jag inte uppleva igen! (födde utan smärtlindring by the way)
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag hadde en bra barnmorska som sa att ju mer ont värken gör destu mer nytta gör den och destu närmare målet kommer du.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Nej, jag provade lustgas under min första förlossning och fick inte till det alls. Jag tror att det var för att masken inte passade mitt långsmala hästansikte ;) .

Det var ju också en anledning :rofl:

Andra gången var jag så bestämd att få gasen att funka (kompisar har lovordat den), höll på över en halvtimme och andades på olika sätt men inget resultat.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

*knapplån*

Jag födde min son den 2 oktober. Han är helt underbar så självklart var det värt en förlossning, men aldrig mer säger jag nu..
Jag gick helt in i mig själv, kom på hur man andades o tyckte inte att det var så farligt med värkarna i början. Badade o duschade magen under värkarna, det kan jag verkligen rekommendera! =)
Sedan blev det lustgas, dock blev jag inte ett dugg hög, men som någon skrev, det hjälper att fokusera på andningen o gasen.

Sedan blev det jobbigare o jag tog EDA. Tyckte inte att jag fick någon direkt effekt av den alls, tyvärr.
Jag stod upp väldigt mkt o vaggade med min älskade gåstol, och det hjälpte väldigt bra.
Det värsta var helt klart krystvärkarna, jag blev helt panikslagen o bara skrek. De fick slå mig i ansiktet o tvinga mig att titta upp, jag bara ville blunda o försvinna..
Kommer inte ihåg så mkt mer, sambon berättade att jag klättrade upp i lustgasskåpet.. sedan kom sonen tydligen ut, och jaa, jag sprack massor..

Med detta (långa) ville jag skriva att trots alla bedövningar o grejer så fick ju jag verkligen inte någon bra förlossning att tänka tillbaka på, utan är nu rädd för att få fler barn.
Så likaväl som att utsätta sig för alla dessa bedövningar o nålar o dropp (värkstimulerande) så kan man väl tänka sig att föda utan bedövning. Smärtan finns ju där hursomhelst, för en del hjälper ju inte ens bedövningen, och då kanske det bara är skönt att slippa ta den!

Nu blev det långt, men lycka till, och det är värt det.. tillslut.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag födde också utan en massa smärtlindring endast lustgas och akupunktur. Och jag håller med dig de första 36 timmarna med värkar vill jag inte göra om. Få ut ungen inga problem. Det kan jag göra om hundra gånger om det skulle vara så... Bara jag slipper öppningsskedet... Näe förhoppningsvis tar det kortare tid nästa gång. Då jag inte öppnade mig under de första 30 h med värkar.....
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Svarar utan att ha läst resten av tråden.
Är 20 år sedan jag födde barn,men jag kommer ihåg det som det var igår....:love:

Jag hade bestämt mig för ALLA bedövningar som fanns.
är inte det minsta spruträdd, men alla hade skrämt upp mig att det är som mensvärk fast 1000 ggr värre att ha värkar & föda barn. (och jag som har/hade världens mensvärk försökte då föreställa mig smärtan:eek:)

Så på den stora dagen (igångsatt pga, av stort barn/stor viktuppgång m.m.och med en varning om att det kunde bli en jobbig förlossning då kroppen inte var "redo"....)

Skulle säga till barnmorskan när jag tyckte det började bli jobbigt, för att få min smärthjälp.

Och när jag då började tycka att NU tycker jag faktiskt att de börjar göra lite ont så "larmade" jag. och får då svaret att:- nu hinner vi inte lägga nån bedövning, du kan börja krysta istället. så med 2-3 tag med lustgasen så va min lilla kille ute.

Så, Nej man behöver inte alls vara förberedd. Det blir som det blir
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag var (är) också rädd för sprutor mm. Kände mig toknervös för att få ryggbedövningen men jag visste ändå att jag antagligen skulle behöva den. Det gjorde inte det minsta ont att få den. Droppet i handen kändes inte heller och vilken lättnad när ryggbedövningen tog och smärtorna bara försvann. Sen öppnade jag mig väldigt fort på slutet och jag var inte förberedd på hur jobbigt det skulle kännas. Trodde liksom att ryggbedövningen skulle ta bort nästan allt och så var det ju inte riktigt men jag är såååå glad att jag tog ryggbedövningen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 764
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 820
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 529
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 525
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp