Bedövningar vid förlossning?

Sv: Bedövningar vid förlossning?

KL

Jag kände inte heller något behov av att skriva en förlossningsplan och var varken rädd eller orolig innan min förlossning. Kände ungefär så att "jag kan inte veta hur det ska bli, så ingen idé att oroa sig". Var nog öppen för olika bedövningar i förväg och hade tex laddat med bra CD-skivor jag trodde jag ville lyssna på. Men jag ville absolut INTE lyssna på musik. Jag ville ha knäpptyst och min stackars man fick knappt ens titta på mig. Tror jag blundade större delen av hela förloppet.

Minns att jag gillade "milkshaken" de blandade åt oss, så mycket så jag drack nog även upp det mesta av min mans. Tyckte varmt bad var skönt och avslappnande men trodde innan inte att jag skulle vilja det.

Blev irriterad på min man när han 2 ggr gick på toa, vadå gå på toa, jag kunde minsann inte gå iväg sådär, vad var han för mes som behövde det 2 ggr mellan kl 11 och 21.30?

Jag hade en akupunkturnål (eller var det 2?) som jag inte vet om de gjorde någon verkan och så andades jag lustgas. När jag gav upp och var trött på smärtan och ville ha spruta så såg de att jag var helt öppen och det värsta över (det var det vet jag i efterhand) så jag tog ingen.

Tror att om man känner behov av förberedelse, förlossningslistor etc så ska man fixa detta, men räkna inte med att du i förväg vet hur du kommer att vilja ha det eller hur det blir. "Go with the flow" och lyssna på din kropp och dig själv.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Kan väl säga som så, att jag var inställd på att använda mig av så lite bedövning som möjligt. Hade även fått reda på att jag inte kunde få ryggbedövning pga min ryggrad. Var inte rädd inför förlossningen och inte heller rädd för smärtan.
Iaf, väl på plats var jag öppen 8 cm, fick lustgas som gjorde mig hög men hjälpte lite tror jag.
Låg och väntade och försökte klara mig så länge det gick, barnmorskan hade sagt åt mig att det bara var att säga till så fick jag mer, men när jag väl hade så ont så jag ville dö fick jag inget. Då var det för sent enligt bm.
I det läget hade jag kunnat tänka mig vad som helst, bara att slippa smärtan. Hade inte brytt mig om ifall dom skar av mig en hand eller fot, bara det hade hjälpt. Nu kom vi in där vid 8.30 och sonen föddes 12.17 så det gick fort.

Nu vet jag inte hur andra fungerar men har man så ont så tror jag att man är öppen för det mesta.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Givetvis är du inte tvungen att använda något som helst hjälpmedel elelr bedövning. Så länge det inte är någon fara för dig elelr barnet förståss.


Själv var jag så jäkla snabb och smärttålig så jag hann ta ungefär 3 andetag av lustgasen innan mina båda var ute.

Den första låg jag inne med ungefär en timme innan hon tittade ut. Lastade av två balvagnar med hö först:p

Tvåan gick vattnet hemma och hann precis komma in på BB och få av brallorna. Vi har max 20-30 min resväg.


Med ettan hade jag inte direkt funderat på hur förslossningen skulle bli. Ungen kommer väl ut på ett eller annat sätt liksom.

Tvåan hann de som sagt inte med..


Kan tillägga att det gör ganska rejält ont utan bedövning, men det går över så fort bebben är ute.

Om du känner att du INTE vill ha bedövning så går det faktiskt ändra sig om man vill.

Kanske skriva en önskelista sas.
Nr. inget alls
Nr 2 lustgas
Nr3 tens
osv efter behag.


som sagt det KAN inträffa att man vill ändra sig.


Lycka till med bebisutploppandet.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag hade hela tiden planerat att bara ta lustgas, då EDA ökar risken för att spricka och det var det jag var mest rädd för. Jag planerade också att gå mycket och byta ställningar ofta. I slutändan så höll jag det mes lustgasen men jag tog även akupunktur. Ställningarna kunde jag inte använda mig av då jag hade så ont så jag inte kunde röra mig under värkarna.

Nu öppnade jag mig mer än dubbelt så snabbt som man brukar vilket ofta gör att det gör mer ont. Iallafall vad jag har hört. Smärtan blev bättre när jag väl kunde andas på ett bra sätt. Min mamma fick andas med mig och det hjälpte att koncentrera sig på något. Utan min mamma hade jag aldrig lärt mig rätt sätt att andas.

Lustgasen var en jättebra vän och jag älskade att känna mig som om jag när som helst skulle däcka... Det gjorde smärtan mer uthärdlig. Mamma ville dock ta den ifrån mig ibland då jag så till att jag var konstant hög på den... Men då blev jag arg.... :devil: Han gav.... :angel: Men när jag väl fick igång andningen slutade jag använda den för då var den överflödig...

Bebisen kom ut iallafall och jag sprack ingenting... :bow:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Neäh..
Jag skulle inte läst i denna tråden..

Fy bubblan!
Jag höll på att svimma när hon satte droppnålen i mig idag..
Måste nog kräkas..

*går och drar något gammalt över mig*
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Kan väl säga som så, att jag var inställd på att använda mig av så lite bedövning som möjligt. Hade även fått reda på att jag inte kunde få ryggbedövning pga min ryggrad. Var inte rädd inför förlossningen och inte heller rädd för smärtan.
Iaf, väl på plats var jag öppen 8 cm, fick lustgas som gjorde mig hög men hjälpte lite tror jag.
Låg och väntade och försökte klara mig så länge det gick, barnmorskan hade sagt åt mig att det bara var att säga till så fick jag mer, men när jag väl hade så ont så jag ville dö fick jag inget. Då var det för sent enligt bm.
I det läget hade jag kunnat tänka mig vad som helst, bara att slippa smärtan. Hade inte brytt mig om ifall dom skar av mig en hand eller fot, bara det hade hjälpt. Nu kom vi in där vid 8.30 och sonen föddes 12.17 så det gick fort.

Nu vet jag inte hur andra fungerar men har man så ont så tror jag att man är öppen för det mesta.


Jag hade som mest ont när jag var öppen 6-7cm... De var hemska.... Det gjorde inte så ont när jag var öppen. När ungen skulle ut var det en pice of cake. Jag tyckte inte alls det var farligt. Gjorde inte ens hälften så ont som värkarna när man öppnades... Jag trodde det skulle vara det västa men för mig ar detinte det.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Nästa vecka (28/10) så jag spricker snart ;)

Alla jag pratat med har spytt som rävar av EDAn :crazy: så den skippar jag nog av den anledningen och hoppas på att lustgasen funkar bättre och sen andning och akupunktur!

Vad spännande! :bump:

Ja hugaligen, det är väl ingen hit heller, att börja käxa som en tok mitt i alltihopa.
Mm, akupunktur kan jag ju glömma, det är ju hur många nålar som helst :eek:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Hur har det gått att ta blodprover?fast du kanske har sprutskräck & inte nålskräck.Jag har båda:angel:
Jag snittades & var jättenervös för alla nålar men enligt bm & läkarna så sätter man alltid en kanyl i handryggen vid vaginala förlossningar oxå, iaf på "mitt" sjukhus.
Det bästa är ju att försöka bearbeta sånt här under graviditeten.

Det har gått ganska dåligt, fick ligga på britsen i en halvtimme efteråt för att inte svimma när vi var på inskrivningen. Höll på att börja gråta, och hade inte min sambo suttit och strukit mig över håret och hållit mig i handen så hade jag förmodligen svimmat av. :crazy:

Ja, jag försöker bearbeta min sprutskräck genom att åtminstone läsa om sprutor, men jag kan inte påstå att jag gör så många framsteg direkt. :mad:

Ja, jag har hört om kanylen i handen, men försöker att ignorera det och låtsas som om jag inget vet :angel:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Neäh..
Jag skulle inte läst i denna tråden..

Fy bubblan!
Jag höll på att svimma när hon satte droppnålen i mig idag..
Måste nog kräkas..

*går och drar något gammalt över mig*

Första barnet eller? Haha kommer ihåg förra graviditeten hmm födde i apri i år... Läste jag om förlossningar blev jag livrädd och panikslagen. Men jag kan säga att du klarar det på ett eller annat sätt. Man får tänka på bebisen... så känns det lite bättre. Men jag förstår känslan.... Var ju inte så läge edan jag var där förra gången och så är ma så dum att man blir gravid igen så snabbt.... Jag vill inte föd barn så snabbt igen.... Pernilla som tycker vi stryker majmånad nästa år....
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag födde helt utan smärtlindring (eller nja, om man anser TENS vara smärtlindring så får jag informera att jag använde det tidigt under förlossningen, före jag hade öppnat mig alls).

Mitt tips till dig är att gå på kurs hos profylaxgruppen (finns på många orter i landet). Ta med dig din man. Jag tycker det var värt pengarna många gånger om! Utan den kursen (och utan min man förstås!:love:) hade jag nog behövt både det ena och andra...

Jag är också spruträdd, eller var (fick ju ta en hel del under vår barnlöshetsutredning så den värsta skräcken gick över) så EDA kändes som ett alternativ om jag absolut inte stod ut, men så långt gick det aldrig.

Det "lustiga" var att jag fick spinalbedövning (och dropp!) efter förlossningen för jag behövde lappas ihop lite. Det gick bra även om det såklart inte var jätteroligt. Dock kunde den ju sättas under lugna omständigheter vilket jag tyckte var skönt.

Jobba med den mentala biten för att behålla lugnet under förlossningen så ska du se att det går bra, skulle det ändå göra så ont att du inte klarar det kan du ta det beslutet då (och gör det så ont kommer du troligtvis inte bry dig något särskilt).

Lycka till!

Skönt att höra att det finns dom som fött utan bedövning. Tycker att alla jag pratar med säger att det är "helt omöjligt" och det gör mig lite irriterad. Jag menar, innan det fanns bedövningar då? Hur överlevde alla kvinnor då?

Ska prata med bm imorgon också om min rädsla, och se om hon har ngn såndär kurs att erbjuda sen.
Jobbigt att bo på en sån liten ort som jag gör, det finns en enda barnmorska, och jag kommer inte att ha henne med vid förlossningen, och det dräller inte direkt med erbjudanden om kurser hit och dit. Enligt min kompis så får man vid föräldrautbildningen se en förlossningsfilm från 86 :crazy:

Tack för tipsen!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Tack för alla svar.
Känns bra att höra olika berättelser och funderingar.

Jag vet ju att man aldrig kan vara helt förberedd men på ett sätt känns det ändå så skönt att höra om andras upplevelser så man har ngt att relatera till när man själv är där. Att man vet vad som kan hända i olika situationer och så.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Tror det är/var på gravid.se man kan läsa om andras födslar...

OM du nu vill göra sådant menar jag. Varje förlossning är jui ndividuell.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

men enligt bm & läkarna så sätter man alltid en kanyl i handryggen vid vaginala förlossningar oxå, iaf på "mitt" sjukhus.
Vägra att få infart i handryggen eller armvecket de gör alltid ont!
De kan sätta den mitt på underarmen och då slipper man att det veckar sig och att man fastnar i allt.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag har använt mig av lustgas vid båda mina förlossningar.
Den har varit min bästa kompis, och nåde den som rör den!:devil:
Det bästa med lustgasen för min del var dock att jag fick något att fokusera på. Jag har inte känt behov av någon annan bedövning.
Det viktigaste tror jag är att man kan fokusera.
Vid min första förlossning hade jag svaga krystvärkar, så jag fick värkstimulerande dropp. Bebisen stod då med huvudet snett i förlossningskanalen, och hade dessutom väldigt kort navelsträng (Vilket även nästa bebis hade.) Detta gjorde att själva krystandet tog en timme, och under den delen av förlossningen kände jag aldrig att jag hade riktig kontroll.
Nu vid denna förlossningen hade jag ordentliga krystvärkar, och när jag "kom rätt" på värken, (kan inte förklara det på annat sätt), och kunde börja krysta i precis rätt ögonblick, gjorde det inte inte ont alls, utan jag kände mig bara hög.. (utan lustgas..)
Några gånger "missade" jag, och fick inte alls den där häftiga känslan medan jag krystade.
Den här gången tog krystandet 15 minuter, och jag sprack inget, vilket jag gjorde förra gången.
Nu har jag ju haft snabba förlossningar, den första tog fem timmar, denna tog tre timmar och femton minuter. Jag antar att det blir svårare att fokusera, ju tröttare man blir.

Nu känner jag att jag börjar lära mig det här med barnafödande.
Vi har väl mer eller mindre bestämt oss för att det räcker med dessa två barnen, och jag har absolut ingen lust att vara gravid igen. MEN, jag har nästan lite lust att föda igen, för jag tror jag skulle vara :devil:ligt bra på det nästa gång!:D:angel:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

"EDA var en DRÖM. Kanske inte ska skriva hur ont jag hade innan men EDA tog bort ALL smärta! Jag fick SOVA! Jag sa sedan att jag ville gifta mig med en narkosläkare inte min sambo :angel:
(även narkosläkaren vid akutsnittet var trevlig... lugnande *ahhh*)"


Själv kallade jag narkosläkaren Gud när han äntligen kom :o Han räddade mig undan bäckenbottenbedövning med den största spruta jag någonsin sett :eek: Jag har sett den efteråt oxå och den ÄR inte stor, snacka om förvirring. EDA sprutan ser man ju inte, det är helt ok och det hjälper, jag har mått super av den, aldrig kräkts.

Använt Eda vid 4 förlossningar men sista gången hann den inte ta innan det var klart, så det går att föda med bara lustgas :rofl: oxå upptäckte jag...

Sambon och personalen gör att man fixar det, lycka till! :banana:

Jag är avundsjuk på er alla som ska få gå igenom en förlossning, ingen längtan efter graviditet och bebis, men ett perverst behov av att föda :devil: Det är mitt livs häftigaste upplevelser!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Tror det är/var på gravid.se man kan läsa om andras födslar...

OM du nu vill göra sådant menar jag. Varje förlossning är jui ndividuell.

Vill vill jag verkligen, men jag får ju inte för sambon :p
("Du blir så himla upprörd när du läser om sprutor, jag vill inte att du ska bli rädd!")

Och någonting kan han ju få vara med o bestämma :angel:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag har använt mig av lustgas vid båda mina förlossningar.
Den har varit min bästa kompis, och nåde den som rör den!:devil:
Det bästa med lustgasen för min del var dock att jag fick något att fokusera på. Jag har inte känt behov av någon annan bedövning.
Det viktigaste tror jag är att man kan fokusera.
Vid min första förlossning hade jag svaga krystvärkar, så jag fick värkstimulerande dropp. Bebisen stod då med huvudet snett i förlossningskanalen, och hade dessutom väldigt kort navelsträng (Vilket även nästa bebis hade.) Detta gjorde att själva krystandet tog en timme, och under den delen av förlossningen kände jag aldrig att jag hade riktig kontroll.
Nu vid denna förlossningen hade jag ordentliga krystvärkar, och när jag "kom rätt" på värken, (kan inte förklara det på annat sätt), och kunde börja krysta i precis rätt ögonblick, gjorde det inte inte ont alls, utan jag kände mig bara hög.. (utan lustgas..)
Några gånger "missade" jag, och fick inte alls den där häftiga känslan medan jag krystade.
Den här gången tog krystandet 15 minuter, och jag sprack inget, vilket jag gjorde förra gången.
Nu har jag ju haft snabba förlossningar, den första tog fem timmar, denna tog tre timmar och femton minuter. Jag antar att det blir svårare att fokusera, ju tröttare man blir.

Nu känner jag att jag börjar lära mig det här med barnafödande.
Vi har väl mer eller mindre bestämt oss för att det räcker med dessa två barnen, och jag har absolut ingen lust att vara gravid igen. MEN, jag har nästan lite lust att föda igen, för jag tror jag skulle vara :devil:ligt bra på det nästa gång!:D:angel:

Så jag kan trösta mig med att efter ett gäng ungar så blir jag expert? :idea: :rofl:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

tyckte det var helt underbart när jag fick ryggmärgsbedövningen. smärtan försvann och jag kunde vila upp mig inför det riktiga arbetet i slutet när jag skulle krysta ut han.
nackdelen var att dom sprutade in den fel och att jag fick huvudvärk i nån vecka efteråt. men det var inget som jag led av iallafall.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Du kan be att de sätter i armvecket istället för handryggen, då tycker jag inte det känns ngt, inte ens som ett myggbett:idea:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

"EDA var en DRÖM. Kanske inte ska skriva hur ont jag hade innan men EDA tog bort ALL smärta! Jag fick SOVA! Jag sa sedan att jag ville gifta mig med en narkosläkare inte min sambo :angel:
(även narkosläkaren vid akutsnittet var trevlig... lugnande *ahhh*)"


Själv kallade jag narkosläkaren Gud när han äntligen kom :o Han räddade mig undan bäckenbottenbedövning med den största spruta jag någonsin sett :eek: Jag har sett den efteråt oxå och den ÄR inte stor, snacka om förvirring. EDA sprutan ser man ju inte, det är helt ok och det hjälper, jag har mått super av den, aldrig kräkts.

Använt Eda vid 4 förlossningar men sista gången hann den inte ta innan det var klart, så det går att föda med bara lustgas :rofl: oxå upptäckte jag...

Sambon och personalen gör att man fixar det, lycka till! :banana:

Jag är avundsjuk på er alla som ska få gå igenom en förlossning, ingen längtan efter graviditet och bebis, men ett perverst behov av att föda :devil: Det är mitt livs häftigaste upplevelser!

Att du inte sa det tidigare, då kunde du ha fått vara surrogatmamma till min bäbis :angel:

Nej skämt åsido, jag längtar faktiskt också på ngt sätt till själva förlossningen. Jag längtar liksom efter att få pressa min kropp och se vad jag egentligen klarar av. Hur mycket smärta jag tål. Och jag vet att när jag klarat det så kommer jag att vara så sjukt stolt över mig själv.
Kanske också därför jag är lite rädd för bedövning? Att det på något sätt ska "sno" hela grejen av mig? Äsch, jag vet inte. Men innerst inne kanske det ligger lite prestige i det hela också, även om jag tror att min största avoghet till bedövning är min otroliga nålskräck.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 764
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 820
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 529
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 528
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp