Bedövningar vid förlossning?

V

vansinnet

Just nu läser jag otroligt mycket om allt som har med graviditet, förlossning, bäbisar medmera att göra. Och överallt läser jag att det är otroligt viktigt att förbereda sig inför förlossningen och i förväg veta hur man vill ha det.

Det stämmer säkert och jag försöker tänka mig hur jag vill ha det. Och när jag tänker på min förlossning så känner jag absolut ingen rädsla inför själva födandet. Jag är inte rädd för smärtan, eller för att något ska gå fel ochsåvidare. Men så fort jag läser om de olika bedövningarna så får jag panik och börjar gråta.

Jag är otroligt spruträdd, och bara tanken på EDA gör mig knäsvag.

När jag pratar med vänner eller släkt om denna otroliga rädsla så säger dom bara: "När du väl ligger där och har ont kommer du att böna och be om EDA!"
Känner att jag blir väldigt irriterad över dessa svar. Vad är det som säger att jag inte kommer att kunna föda utan EDA, eller någon annan bedövning?

Visst, jag har ingen aning om hur fruktansvärt ont det kommer att göra, men alla kvinnor "förr i tiden" klarade ju av det så vad är det som säger att inte jag ska det?
Som det känns nu så kommer det att ta mer kraft av mig att hela tiden gå och oroa mig för bedövning, att det kanske kommer att vara jobbigare än själva förlossningen.

Vet inte vad jag vill med tråden eg, förmodligen få ur mig lite känslor. Någon som har några peppande tips eller egna erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Vill du verkligen inte ha någon bedövning ska du inte behöva ta det heller! Jag är som du, och ville INTE ha något som ens kunde liknas vid sprutor, inte heller något med el. Det enda jag kunde eventuellt tänka mig var lustgas, och det bara i nödfall.


Vi skrev ihop ett önskepapper hemma, där jag skrev hur jag tänker, hur jag vill ha det och vad som händer om jag inte kan tänka klart. På det pappret står klart och tydligt att sprutor INTE ska användas om inte barnets hälsa står på spel och kräver så. Och om jag skulle bli så pass påverkad av smärtan att jag inte kan tala för mig är det sambon som talar för mig.

Det blev så att jag använde lustgas ett tag, men det var helt värdelöst, jag försökte tom andas i min egen hand efter ett tag när gasen gjort mig snurrig nog..... Någon gång skrek jag något om att jag visst ville ha bedövning, men min sambo såg till att det inte togs till några sprutor, vilket jag är tacksam för idag då det hade gjort mig mer illa i efterhand (psykiskt).

Se bara till att du har nerskrivet hur du vill ha det!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag kände inte av när narkosläkaren lade EDAn.... var bara jobbigt för man ska ligga på sidan och puta ut med ryggraden ngt så förbenat... (jag vägde 120 kilo, det var inte lätt) :rofl:

Jag hade allt planerat men inget gick som tänkt. Jag tog emot allt.... då menar jag allt... t.o.m morfinet för att sova en av nätterna fast jag nojjat hela graviditeten och inte ens tagit en värktablett osv.

Mitt ips är, läs på... men planera inte för mkt.

Min plan var att köra naturlig smärtlindring så långt det gick, sen EDA osv.

Det blev tyvärr igångsättning vilket i sig inte är så skönt... värkar i ett osv... kroppen fick inte sköta saken naturligt.

Hur som haver jag Promenerade, badade, duschade, massagades, akupunkturades, lustgasades... sen vart det EDA... och nån timme efter det akutsnitt.

EDA var en DRÖM. Kanske inte ska skriva hur ont jag hade innan men EDA tog bort ALL smärta! Jag fick SOVA! Jag sa sedan att jag ville gifta mig med en narkosläkare inte min sambo :angel:
(även narkosläkaren vid akutsnittet var trevlig... lugnande *ahhh*)

nu drar jag iväg.....

Läs på, läs även på om igångsättningar och akutsnitt. Det är nålar lite var stanns, i dropp ev akutsnitt osv... men det är INGET man tänker på direkt... när man väl är där är man så fokuserad och man har stöd och peppning av sin partner och personalen...

Ta det som det kommer och lita på personalen och dig själv!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Ja, jag tänker sätta mig ner senare när det börjar närma sig och skriva en riktig förlossningsplan. Pratar också mycket med min sambo så han vet hur jag känner. Annars kan jag tänka mig att han säkert skulle försöka få mig att ta bedövning då han har svårt att se mig ha ont.

Sen så är det väl också så, att om förlossningen skulle dra ut jättemycket på tiden, det skulle uppstå komplikationer eller annat, så kanske man kommer att tänka om. Men just nu känns det som att allt prat om bedövning ger mig en rädsla inför förlossningen som jag egentligen inte har.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Det finns ju andra alternativ än EDA enligt den eminenta bok jag har. Och det hör man nästan aldrig talas om, nämligen: Livmoderbedövning samt bäckenbottenbedövning. Någon som vet varför dessa 2 saker knappt används ?

Sen har du alla alternativa metoder som: Akupunktur, Tens, Sterila kvaddlar (men det gör ont säger dom som testat), värme/kyla.....
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Det finns ju andra alternativ än EDA enligt den eminenta bok jag har. Och det hör man nästan aldrig talas om, nämligen: Livmoderbedövning samt bäckenbottenbedövning. Någon som vet varför dessa 2 saker knappt används ?

Sen har du alla alternativa metoder som: Akupunktur, Tens, Sterila kvaddlar (men det gör ont säger dom som testat), värme/kyla.....

Har läst på om bäckenbottensbedövning och livmodersbedövning, och personligen tycker jag att dom låter lika fruktansvärda som EDA. Blir sådär fruktansvärt rädd av att bara läsa om någon slags spruta överhuvudtaget!
(Kan ju nämna att jag tuppat av hos tandläkaren när jag fick bedövning där :o )

I nuläget känns det som att TENS är det jag möjlightvis skulle kunna tänka mig. Lustgas tycker sambon borde gå bra, men jag känner att jag inte på något sätt vill tappa kontroll eller bli "snurrig".

Usch, varför ska man förbereda sig? Kan man inte bara blunda, hålla för öronen och tro att allt är rosaskimrande? :angel:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jahg tycker du talar klokt i sista inlägget. Tänk inte så mycket utan ta det som det kommer. Det löser sig alltid på något sätt för ut kommer den. Eftersom man inte vet hur man reagerar, inte i någon situation i livet, är det väldigt svårt att i förhand bestämma något. Jag tänkte själv att ; det löser sig nog när det är dags och det finns personal omkring mig som hjälper mig på bästa sätt. Om man från början bestämt sig så kanske man låser sig i de tankarna och känner det som om man misslyckas om man inte håller sig till planerna. Och en sak - spela inte martyr utan ta emot den hjälp som finns om du känner att du behöver den just då.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Alla jag pratat med har sagt "Ta så lite som möjligt och försök att hela tiden tänka att det kommer göra ondare så fort man "överlevt" en hemsk värk"


Sen hoppas jag att jag är som min mamma, med mig tog de det lugnt hemma och duschade, packade iordning matsäck till pappa och väl inne på förlossningen var hon öppen 10 cm. Jag var ute efter 2½ timme.

Sen mina syskon har de åkt direkt så fort mamma känt något, syrran ute efter 1½ och brorsan 45 min ;)

Hon har bara tagit lite lustgas, sen andats och tänkt att det kommer bli värre!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jahg tycker du talar klokt i sista inlägget. Tänk inte så mycket utan ta det som det kommer. Det löser sig alltid på något sätt för ut kommer den. Eftersom man inte vet hur man reagerar, inte i någon situation i livet, är det väldigt svårt att i förhand bestämma något. Jag tänkte själv att ; det löser sig nog när det är dags och det finns personal omkring mig som hjälper mig på bästa sätt. Om man från början bestämt sig så kanske man låser sig i de tankarna och känner det som om man misslyckas om man inte håller sig till planerna. Och en sak - spela inte martyr utan ta emot den hjälp som finns om du känner att du behöver den just då.

Ja, nu är min taktik att inte tänka så himla mycket på detdär med bedövning. Det jag känner kommer att vara viktigast för mig är ändå att min sambo är någorlunda förberedd på vad som kommer att hända så han inte bara står där som en mössa eller svimmar av.
Det känns som att det viktigaste i slutändan är att jag känner mig trygg med personerna runtomkring mig, så jag tror det är det jag ska satsa på att understryka i mitt förlossningsbrev samt när jag pratar med barnmorskan.

Som min mormor sa: "Vad visste vi när vi var unga och fick det första barnet? Man visste knappt hur ett barn såg ut och ännu mindre om hur det gick till när det kom ut. Det blir som det blir ändå."
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Alla jag pratat med har sagt "Ta så lite som möjligt och försök att hela tiden tänka att det kommer göra ondare så fort man "överlevt" en hemsk värk"


Sen hoppas jag att jag är som min mamma, med mig tog de det lugnt hemma och duschade, packade iordning matsäck till pappa och väl inne på förlossningen var hon öppen 10 cm. Jag var ute efter 2½ timme.

Sen mina syskon har de åkt direkt så fort mamma känt något, syrran ute efter 1½ och brorsan 45 min ;)

Hon har bara tagit lite lustgas, sen andats och tänkt att det kommer bli värre!

Ja, man går ju o hoppas att man ska få en riktig drömförlossning. :p
Läste igår i någon tidning där det tog 45 minuter också.
"Jäkla glidare!", muttrade jag och min sambo skrattade åt mig.

Förresten, lite OT, men när är det du har BF? Det börjar väl närma sig va?
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Nästa vecka (28/10) så jag spricker snart ;)

Alla jag pratat med har spytt som rävar av EDAn :crazy: så den skippar jag nog av den anledningen och hoppas på att lustgasen funkar bättre och sen andning och akupunktur!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Hur har det gått att ta blodprover?fast du kanske har sprutskräck & inte nålskräck.Jag har båda:angel:
Jag snittades & var jättenervös för alla nålar men enligt bm & läkarna så sätter man alltid en kanyl i handryggen vid vaginala förlossningar oxå, iaf på "mitt" sjukhus.
Det bästa är ju att försöka bearbeta sånt här under graviditeten.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag födde helt utan smärtlindring (eller nja, om man anser TENS vara smärtlindring så får jag informera att jag använde det tidigt under förlossningen, före jag hade öppnat mig alls).

Mitt tips till dig är att gå på kurs hos profylaxgruppen (finns på många orter i landet). Ta med dig din man. Jag tycker det var värt pengarna många gånger om! Utan den kursen (och utan min man förstås!:love:) hade jag nog behövt både det ena och andra...

Jag är också spruträdd, eller var (fick ju ta en hel del under vår barnlöshetsutredning så den värsta skräcken gick över) så EDA kändes som ett alternativ om jag absolut inte stod ut, men så långt gick det aldrig.

Det "lustiga" var att jag fick spinalbedövning (och dropp!) efter förlossningen för jag behövde lappas ihop lite. Det gick bra även om det såklart inte var jätteroligt. Dock kunde den ju sättas under lugna omständigheter vilket jag tyckte var skönt.

Jobba med den mentala biten för att behålla lugnet under förlossningen så ska du se att det går bra, skulle det ändå göra så ont att du inte klarar det kan du ta det beslutet då (och gör det så ont kommer du troligtvis inte bry dig något särskilt).

Lycka till!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Jag gjorde aldrig någon förlossningsplan..

Jag kände som så att det är så svårt att föreställa sig hur en förlossning känns. Man kan ju inte veta på förhand hur ont det ska göra eller hur jobbigt det kan bli.

Däremot så mediterade jag mycket innan förlossningen för att kunna känna ett lugn, försöka tänka lugna tankar o att kunna följa med smärtorna.
Jag la min tillit till att skulle jag behöva hjälp så skulle barnmorskorna finnas där och ge den smärtlindring jag behövde.

Jag läste också överallt innan att man skulle förbereda sig och planera.. Men kände inget behov av att läsa om förlossningar mer än någon vecka innan. Då hittade jag en bra bok (vet inte vad den heter just nu) som beskrev olika kvinnors o mäns tankar under förlossningen. Inte så mycket detaljer om vad som sker rent kroppsligen utan mera tankar, känslor och vad de gjorde för att möta smärtorna.

Det bästa jag läst var en kommentar om att det ska vara roligt att föda barn!
Det tänkte jag på mycket när det gjorde som ondast.
Det är ju ett barn som kommer ur allt detta onda!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Alla jag pratat med har sagt "Ta så lite som möjligt och försök att hela tiden tänka att det kommer göra ondare så fort man "överlevt" en hemsk värk"

Att tänka på att det blir värre sen tycker jag låter som en dum strategi, men funkar det för någon så visst! Själv tycker jag man enbart leva i nuet, man vet aldrig hur nästa värk ska bli - varför ta ut något i förskott? Kanske den inte alls blir så jobbig. För att kunna klara smärtan behöver man känna sig lugn och trygg helt enkelt...

Profylaxgruppen lär ut att man ska ha en målbild (gärna längre fram än just när barnet kommit ut, t.ex när man får fikabrickan eller när man klär på lill*n de medtagna kläderna. Förlossningen är ju inte slut i och med framfödandet av barnet, moderkakan ska också ut). Man ska för varje värk tänka att man betat av ett steg mot det målet.
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Alla jag pratat med har spytt som rävar av EDAn :crazy: så den skippar jag nog av den anledningen och hoppas på att lustgasen funkar bättre och sen andning och akupunktur!

Men var det verkligen EDA:n de spydde av, och inte av att bebisen var på väg ner genom bäckenet och retade fel nerver? Folk sa nämligen till mig att man spydde av lustgasen med för den delen, men när jag frågade BM sa hon att det snarare var bebisen.

EDA:n var underbar. Jag var neg till den innan förlossningen, minns inte riktigt varför nu :p Jag var totalt slutkörd av trötthet och smärta efter sju timmar inne på förlossningen under vilka jag bara öppnat mig en cm (och innan dess 24 h latensfas). Så när personalen lite försiktigt tyckte jag skulle överväga EDA tackade jag ja rätt kvickt. Jag hade nog tackat ja till nackskott vid det laget...
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Att tänka på att det blir värre sen tycker jag låter som en dum strategi, men funkar det för någon så visst! Själv tycker jag man enbart leva i nuet, man vet aldrig hur nästa värk ska bli - varför ta ut något i förskott? Kanske den inte alls blir så jobbig. För att kunna klara smärtan behöver man känna sig lugn och trygg helt enkelt...

Profylaxgruppen lär ut att man ska ha en målbild (gärna längre fram än just när barnet kommit ut, t.ex när man får fikabrickan eller när man klär på lill*n de medtagna kläderna. Förlossningen är ju inte slut i och med framfödandet av barnet, moderkakan ska också ut). Man ska för varje värk tänka att man betat av ett steg mot det målet.

Förhoppningsvis så kommer inte nästa värk alls för bebisen är redan ute ;) Kanske har mer med envishet att göra att "vägra lustgas" eller vad det nu kan vara.

Här kostar en profylaxkurs över tusen kronor :crazy: Men vi fick träna på våran föräldrakurs + att bm visade en massa olika ställningar på föräldrakursen :bow:
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Och här kostar den 1700 för (för både mamman och pappan tillsammans). Men det är väl använda pengar tycker jag, självklart kan man ju få lära sig på annat sätt också!
 
Sv: Bedövningar vid förlossning?

Det kostade nog kursen här också för 2 träffar, jag har jätte svårt att vara seriös i sånna övningar och ta det på riktigt allvar, speciellt om man ska vara i grupp.
Får läsa och träna hemma istället och får se till att få en bestämd barnmorska som säger åt mig hur jag ska göra ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 764
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 820
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 529
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 525
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp