Bebismatfunderingar

Status
Stängd för vidare inlägg.

maiagull

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni bebisen har slutat med bröstet?
Vi har börjat med smakportioner nu och jag börjar ha lite dåligt med mjölk, men hon vill verkligen inte ha ersättning i flaska. Sen måste hon ju börja dricka vatten till maten när hon ska sluta med mjölken.
Det är lite att fundera på. För att förtydliga så har jag fortfarande tillräckligt med mjölk. Men jag ser att det krävs mer nu. Hon är fem och en halv månad nu.
 
Sv: Bebismatfunderingar

När min första son ville sluta med bröst var han 11 månader.
Hade ammat morgon, kväll och som mellanmål tills dess.
Så det löste sig av sig självt.
Han fick vällling på morgonen och kvällen, på dagen åt han mat och drack vatten.
Min andra är 8 månader nu och ammas fortfarande rätt mycket.
Det finns ju så mycket mjölk som går åt.
Han får ofta vatten till maten, mest för att han tycker det är så kul att dricka ur pipmuggen :)
Varför ska du börja ge henne ersättning nu när hon är så stor?
Hon kan ju snart börja äta gröt eller välling på kvällen och morgonen.
Eller har du planerat när du ska sluta amma?
 
Sv: Bebismatfunderingar

Jag har ersättning hemma sen hon var liten. Och eftersom hon bara äter smakportioner än så tyckte jag att det var värt att prova.

Jag har inte planerat direkt. Men eftersom mjölken inte riktigt räcker till så vill jag ha ett alternativ så att jag kan slappna av.
 
Sv: Bebismatfunderingar

Tror inte mjölken tar slut, utan behöver hon mer än du har så ser hon till att fixa det, bara du lägger henne vid bröstet när hon vill.
 
Sv: Bebismatfunderingar

Jag slutade amma min son helt när han var sju månader. Det var helt på hans villkor, jag hade bara ammat honom så gott som nattetid drygt den sista månaden. Men han fick tänder vid sju månader, och då dög jag inte nattetid, han behövde mer än vad jag kunde ge, så vi gav välling i tre nätter, sedan ville ha inte ha det heller. Försökte amma honom, men han ville inte ha, och sedan dess sover han nätterna igenom utan något nattmål.

När han var lika gammal som din fick han gröt som frukost och kvällsmål. Fruktpuré/mos av olika slag till mellanmål, och lite matigare puré på grönsaker och ibland kött till både lunch och middag. Vid alla mål ammade jag även. Han var väldigt tidigt med att äta, smakportioner började vi med vid tre månader ålder, och efter det ville han bara ha mer och mer. Så min amning har bara trappats ner hela tiden, allt på hans villkor.

Välling ges aldrig under normala omständigheter, dock kan han få det om han har feber, då det dels ger vätska, men också är bra att ge nattetid, han sover bra på det.

Det sägs ju att efterfrågan styr tillgången, och det stämmer nog. Men det gäller att vara ihärdig då, och verkligen lita på att man har mjölk så det räcker.

Vid fem månaders ålder finns väl ingen anledning att ge ersättning om ditt barn inte vill ha? Börja ge lite smakportioner av t.ex. majsgröt, det är ditt barn absolut moget för. Det går utmärkt att komplettera amningen med lite puré eller gröt. Just vatten i samband med måltid är inte nödvändigt, men se till att erbjuda vatten under dagen.
 
Sv: Bebismatfunderingar

japp. Vi ger smakportioner två ggr om dagen nu. Pure till lunch och majsgröt till kvällen. En pipmugg med vatten är nya favoriten :) och sen ammar jag resten. Det känns riktigt bra. Och portionerna blir större eftersom. Smakportioner har hon fått i ett par veckor nu. Och vatten i ett par dar.

Det är skönt att se hur ni har gjort och att jag är på rätt väg.
Men vi kanske ska köpa hem välling och se vad hon tycker om det. Ifall att...

:)
 
Sv: Bebismatfunderingar

En pipmugg med vatten är nya favoriten :) och sen ammar jag resten.

Hoppas jag inte kapar tråden.
Min son är 4,5 månader och äter bara bröstmjölk, och verkar trivas med det. Ingen skymt ännu av de små gaddarna. Har provat med lite mat men potatis var inte populärt (vi talar re-gurg...), morot var konstigt men OK eftersom det var så pass mycket bröstmjölk med. Suga på snittytan på ett äpple var jättegott! Likaså på en stor vindruva. Men nu till saken.

När vi badar gör han utkast mot vattenytan och sörplar i sig vatten. Ibland sätter han i halsen men för det mesta inte. Han verkar väldigt intresserad av att få i sig vatten. BM (som är en gammal praktiker från kritaperioden ungefär) säger att jag inte ska ge vatten för det räcker med mjölken. Men tänk om han brås på sin far och är jättetörstig och tycker om att dricka vatten? Han kan ju få i nappflaska med minsta pigeon-pipen! Kan jag inte ge honom vatten om han verkar vilja ha? Han är rätt tjock (inte alarmerande) och det är ju synd om han måste "äta" för att släcka törsten.

Fny
 
Sv: Bebismatfunderingar

Du får gärna kapa tråden.
Fast jag har faktiskt ingen aning om det du undrar. Jag har också lärt mig att det minsann räcker med bröstmjölk. Men vi måste ju börja med vatten till maten nu. Annars måste jag ju amma efter varje måltid, och det funkar ju inte.
 
Sv: Bebismatfunderingar

Jag tycker gott du kan prova ge vatten, en tesked eller så. Jag anser att man ska uppmärksamma alla tecken på att barnet visar lust att utvidga sin matrepertoar och det gäller även vatten. Du kontrollerar ju själv att han inte dricker sig mätt.
 
Sv: Bebismatfunderingar

Jag tycker det låter jättebra som ni gjort, gröt konkurrerar ju inte på samma sätt om bröstmjölken som välling men en stor fördel med välling är att det går lätt att få ner även om barnet är trött eftersom det är ett drickmål. Våra små tog lång tid på sig att gilla välling, de var ca ett år. Detta trots att de älskade mat, gröt och ersättning (sedan de slutat amma). Vi erbjöd välling då och då eftersom vi ville komma bort från ersättningen (den började inte ge nog med näring) och tillslut gick det bra. Oändligt skönt att få ett drickmål som det sista på kvällen istället för gröt som de ibland helt enkelt var för trötta för att orka äta.
 
Sv: Bebismatfunderingar

Min mamma fick lov att ge min lillasyster vatten utöver för att hon var så törstig, vill man vara säker så kan man ju alltid ta kokt avsvalnat vatten. Och så kan det ju vara bra att de gillar vatten om de får feber och behöver lite extra vätska!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 911
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 326
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 826
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp