Bebis och katt ihop

Sv: Bebis och katt ihop

Läste i senaste vi föräldrar att om man har katt och hund så minskar risken för astma som kommer efter barnets 4 års dag ;)

Att det låter obehagligt och känns obehagligt att gå på. Funkade på 2 av 3 katter och den sista är ändå hopplös :devil: Envishet med vattenspruta är också ett bra tips, och som sagt, stängd sovrumsdörr..

Just på natten tror jag på hyfsat djurfritt i sovrummet, är nog nyttigt för både vuxen som liten att inte ligga och andas in katthår medan man sover, annars är det en rejäl dos djurexponering här hemma hela dagarna, och det tror jag bara är bra.

Våra katter GÅR inte att sova med, de ligger över en, slickar en under fötterna och bökar. Men 9/10 gånger så sover de inte i vårt sovrum utan håller sig på varsin fårfäll i soffan eller tar en helt egen säng i gästrummet ;)

Läste i senaste vi föräldrar att om man har katt och hund så minskar risken för astma som kommer efter barnets 4 års dag ;)

det tror jag starkt på dock fick jag min första kanin på min 4års dag men det kanske räddade mig:)
innan det hade vi inga djur men mina föräldrar hade haft djur innan de flyttade ihop och lite innan jag föddes hade de en kanin med.

mina framtida barn kommer bli utsatta för mycket djur jag tror bara det är bra.
sen ska de ju inte behöva ligga i högar av hår kanske men djur och lite damm i hörnen har ju ingen dött av, snarare som någon skrev tror jag bara det är bra.
blir de för kliniskt rent så reagerar ju barnen på minsta lilla.

Honan hoppa upp igår men så fort hon kände folien hoppa hon ner. Ungkatten har ej varit uppe i den än. Ungkatten vill ju gärna ligga och sova i fotänden på sängen, honan är sällan i sängen.

I"bondfamiljer " har du en mycket stor genetisk faktor som ofta har selekterat bort alergier i flera generationer .skulle inte låta en katt lrka med ett spädbarn så det som den gör i tråden ,ett finger i ögat och ett klodrag tillbaka i ögat eller att katten kväver barnet samt att katten nyss ätit en råtta.Släng ut katten!!!!!!

Senast ändrad:

I"bondfamiljer " har du en mycket stor genetisk faktor som ofta har selekterat bort alergier i flera generationer

Tänkte just skriva detsamma. Att barn som bor på landet är mindre allergiska beror nog mera på den genetiska faktorn- dom har inte allergier i sina gener. Människor med allergier bosätter sig liksom inte på landet på massa djur..

Hej jag undrar om det kan vara farligt om katten vill sova hos bebis. Ska ha barn i September och min ena katt vill gärna ligga i spjälsängen eller barnvagen. Mvh Hanna

Hade katter med små barn och de fick inte ligga i barnens säng utan att vi var där. Katter gillar att ligga nära ansiktet och "på" den de sover hos och vad jag fick lära mig så kan det hända att barnet kan sluta att andas eller att katten lägger sig över munnen. Du vet, det är ungefär samma princip som att man numera säger att bebisen inte ska "bäddas" för hårt och för varmt pga av risk för tidig spädbarnsdöd.

Jag som är uppväxt med bönder, av bondesläkt och gått i skola med bönder kan bara säga så här. Bönder har ICKE sina katter i sängkammaren, gärna i kökssoffan - men inte en chans att små barn sov ihop med en katt.

Min reservation mot mina kissars babygosande var mask (våra är utekatter och hade ofta mask, man kan ju inte avmaska dom ständigt och även om den masken är ofarlig för barnen så är det äckligt) och fästingar - vilket våra katter föder upp tror jag.

I"bondfamiljer " har du en mycket stor genetisk faktor som ofta har selekterat bort alergier i flera generationer .skulle inte låta en katt lrka med ett spädbarn så det som den gör i tråden ,ett finger i ögat och ett klodrag tillbaka i ögat eller att katten kväver barnet samt att katten nyss ätit en råtta.Släng ut katten!!!!!!

Alla som bor på landet har inte bott där i generationer. I min släkt finns det en hel del allergigener (som kommit in via ingifta typer), men de verkar inte alls ha fått genomslag trots att det sägs att allergier många gånger är "ärftligt". Dock, personligen tror jag att man oftare provocerar fram allergier genom att vara överbeskyddande, snarare än att det är generna som orsakar det.

Men det här tvista de lärde om fortfarande, så vem som har rätt återstår ju att se. I dagsläget kan man mest bara spekulera.

Senast ändrad:

Räknar du statistiskt på ett större matrerial som man måste ,är jag övertygad att genetiska faktorn är lägre bland djurbönder än i övriga populationen .Dock är det inte den enda anledningen.Har för övrigt alldrig tolererat hundar katter i sängen .

Senast ändrad:

Nu kommer jag och är tråkig:

Jag skulle aldrig lita på en katt så mycket att den fick sova hos ett spädbarn. Skulle drömma mardrömmar om utklösta ögon o s v.

Fast sen erkänner jag att bilderna i den här tråden är fullkomligt underbara! :love:

Min inställning också. Barnvagn och spjälsäng är förbjudet område för katterna, däremot får de gärna gosa när lillan ligger på sin filt på golvet, under uppsikt. Förutom att katter har vassa klor så kan de lätt råka lägga sig över barnets hals, och barnet kan då i värsta fall kvävas pga att ett så litet barn inte kan värja sig (sen tycker ju jag att det är otäckt med fästingarna denna årstid också, ytterliagre en anledning att hålla katterna borta från bebisens sovställen...)

Mina är ju innekatter så fästingrisken hos mig är minimal. Men lägger sig katter på bebisar mer än på oss vuxna. Mina katter ligger aldrig på oss, däremot brevid. Mvh Hanna

Jag skulle inte låta dem ligga tillsammans oövervakade men det beror främst på att jag har en katt som gärna ligger på halsen. Sedan håller jag sovrummet kattfritt pga. min egen allergi så det kommer automatiskt bli kattfria nätter för bebisen också.

Jo då förstår jag att du inte vill ha dom i sängen, men frågan är ju hur jag ska göre me dörren till bebis. För katterna hatar dörrar som är stängda, de river och har sig och vattenspruta funkar ej.

Jo då förstår jag att du inte vill ha dom i sängen, men frågan är ju hur jag ska göre me dörren till bebis. För katterna hatar dörrar som är stängda, de river och har sig och vattenspruta funkar ej.

Nätdörr/gallerdörr? Brukar funka bättre än vanliga dörrar. Det blir ju inte helt stängt med en nätdörr, men katten tar sig ändå inte in. Katten ser och hör vad som händer men tar sig inte in.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: CFrisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17