Bebis och katt ihop

Sv: Bebis och katt ihop

Jo men frågan är hur ja får den sitta kvar. Bor i lägenhet och får inte göre riktigt vad som helst. Annars var det ett smart tips. :)

Våra barn är uppväxta med katt men aldrig att jag skulle låta den sova i barnens vagga/spjälsäng. Alltid nät på vagnen när de låg och sov ute etc.

Jo men frågan är hur ja får den sitta kvar. Bor i lägenhet och får inte göre riktigt vad som helst. Annars var det ett smart tips. :)

Kan du inte lyfta av den vanliga dörren från hakarna och sätta gångjärn på nätdörren och haka fast istället då?

Jag gjorde en gång en riktig "fullösning" på gallerdörr. Jag satte ihop två kompostgaller med buntband och sedan tejpade jag fast den i dörren med packtejp. Det gick alldeles utmärkt att öppna och stänga den primitiva gallerdörren men snyggt var det inte dock funktionellt. :D

För oss räcker det med att lägga ett myggfönster så går inte katterna in. Det är ju ändå bara typ 40-50 cm höga och jätte enkla att hoppa över eller bara putta omkull.

För oss räcker det med att lägga ett myggfönster så går inte katterna in. Det är ju ändå bara typ 40-50 cm höga och jätte enkla att hoppa över eller bara putta omkull.

:o

Vart får man tag i sånna katter??? Vill också ha!!! ;)
Våra hoppar gladeligen in överallt där det inte är ett MINST 1,5 meter högt hinder... Ena katten verkar ha gjort det till en sport att alltid vara där han inte ska vara :grin:

Läste i senaste vi föräldrar att om man har katt och hund så minskar risken för astma som kommer efter barnets 4 års dag ;)

Såg du världens sötaste bebis i tidningen? :angel:;)

TS: Vår katt kissade vid första obevakade tillfälle i både vagga och spjälsäng (Inte med bebis i givetvis) jag vet inte varför, han kissar inte inne annars. Nu bor stackarn utomhus för tillfället tills jag kommer på någon lösning på problemet, folien ska testas!
Jag skulle iof inte lämna honom ensam med något barn då han är aningens opålitlig, hade jag haft en normal katt hade det kanske varit skillnad.
Min hund sover med min dotter på dagarna när hon är på en filt/babysitter eller ligger brevid och vaktar barnvagnen men hon får inte vara i sängen.

:o

Vart får man tag i sånna katter??? Vill också ha!!! ;)
Våra hoppar gladeligen in överallt där det inte är ett MINST 1,5 meter högt hinder... Ena katten verkar ha gjort det till en sport att alltid vara där han inte ska vara :grin:

Tror de vet att är vi där inne och fönstret står där så går man inte in dit. Men dagtid så hoppar de gärna över och lägger sig och sover i våran säng :confused: Men så har våra katter inte alla paddlar i vattnet heller :angel:

Frågan är om våra katter (iaf den yngsta) har någon hjärncell på rätt ställe öht... Favvosysselsättningen kvällstid de senaste veckorna har varit att hoppa ut och in genom ett öppet fönster på övervåningen (ut till/in från garagetaket). Inne en minut, ute en halv osv... Detta trots att altandörren på baksidan (markplan) står vidöppen

De här fönstrena hoppar de genom...
Huset.jpg

Ptja, samtliga våra fyra katter är förtjusta i tak. Här i Kalmar kravlar sig mina två donnor upp via staketet mellan husingångarna, upp till förrådstaket och sen till vanliga hustaket.
I Finspång klättrar de i flädern, dunsar ner på verandataket så det säger Pang för att sedan ta sig upp på riktiga hustaket. Två våningar plus en vind ovanpå. Det är en bit upp. En av missarna har trillat ner på garageuppfarten från hustaket, X antal meter och asfalt. Hon bara ruskade på sig och gick vidare.
Uppe på taket brukar de sysselsätta sig med att jaga fjärilar, fåglar eller varandra. Ibland anordnas det brottningsmatcher däruppe.
Hittills har alla katter klarat sig fint :laugh:

Ängla och Tindra på verandataket:
12985285.jpg

Jag förstår inte hur ni överhuvudtaget vågar ha katter när ni är gravida och har spädbarn, med tanke på risken för toxoplasmos.

Jag förstår inte hur ni överhuvudtaget vågar ha katter när ni är gravida och har spädbarn, med tanke på risken för toxoplasmos.

1. Toxoplasmos har man oftast haft fast man inte vetat om det. Och toxoplasmos kan vara farligt för ett barn i magen om man får toxoplasmos för fösta gången när man är gravid.
14% av alla gravida i sthlm och 26% av alla gravida i skåne har haft toxomoplasmos innan de blivit gravida.
2. Man måste äta kattbajs för att bli smittad.
3. Toxoplasmos finns i otillräckligt tillagat kött från främst gris, får och lamm men nötkätt kan även inhehålla parasiten.
4. Toxoplasmos kan man få i sig av att äta osköljda och råa frukter, grönsaker och bär.
5. Man kan bli smittad av toxomoplasmos när man donar i trädgården.

I Sverige smittas 50-100 gravida kvinnor av toxomoplasmos och av dem blir 1/5 av fostrena smittade.

Risken för att smittas av toxoplasmos är störst i central och sydeuropa samt övriga världen med undantag för USA och vissa asiatiska länder (Japan, Korea).

Tja, jag låter iaf bli att käka kattbajs. Vågade du äta sallad när du var gravid? Du kan bli smittad via dåligt rengjorda grönsaker och otillräckligt tillagat kött också... samt av att rensa rabatten.

Katter är inte största smittorisken när det gäller toxoplasmos. Kattskräcken är grovt överdriven. Låter man bli att äta kattbajs och tvättar händerna noga efter man rensat lådan (alternativ låter någon annan i hushållet sköta den uppgiften) slipper man smittas av toxoplasmos... om katten ens har det. Det är ju inte direkt så att alla katter bär på toxoplasmos.

Man kan läsa om detta här. Där står bla. Man har i olika undersökningar inte kunnat finna något entydigt samband mellan toxoplasmos hos människor och kattinnehav. Det bör därför inte vara nödvändigt med alltför drastiska rekommendationer om att göra sig av med sin katt under t.ex. en graviditet.

Man kan även läsa lite på SVAs hemsida. Där står: Människor infekteras vanligen genom konsumtion av otillräckligt upphettat kött från ett smittat djur eller kontaminerad sallad och bär. Det är alltså inte katter som är det största problemet.

Så är man som gravid rädd för katter bör man vara betydligt mer rädd för att äta kött, sallad och bär.

2. Man måste äta kattbajs för att bli smittad.

Nja, man behöver väl mig veterligt inte preparera en kattbajsrätt för att bli smittad... Man kan bli smittad genom att ex.vis rengöra kattlådan och där komma i kontakt med avföringen eller om du håller katten i famnen och fingrarna kommer i kontakt med anus eller om katten har bajs på pälsen och sedan av någon anledning stoppar fingrarna i munnen (bita av en nagel el dyl.). Så det är bra att hålla på hygienen, när jag var gravid fick min sambo helt sköta kattlådan.

Toxoplasmos är mig veterligen bara farligt när man är gravid, och ett enkelt sätt att slippa ifrån smittorisken är normal hygien. Vill man vara ännu säkrare på att inte bli smittad så ber man sin partner/sambo/man att göra ren kattlådan, så är risken att smittas pga katterna eliminerad...

Finns så mkt som är farligare än att ha katt när man är gravid...

Nja, man behöver väl mig veterligt inte preparera en kattbajsrätt för att bli smittad... Man kan bli smittad genom att ex.vis rengöra kattlådan och där komma i kontakt med avföringen eller om du håller katten i famnen och fingrarna kommer i kontakt med anus eller om katten har bajs på pälsen och sedan av någon anledning stoppar fingrarna i munnen (bita av en nagel el dyl.). Så det är bra att hålla på hygienen, när jag var gravid fick min sambo helt sköta kattlådan.

Precis, du måste äta kattbajs om än bara så små bajspartiklar. ;) Smittad avföring måste in i munnen.

Det var den infon fick på bvc i alla fall. Eller rättare sagt; våran barnmorska tycker inte att man skulle ha husdjur inomhus överhuvudtaget när man har spädbarn :o (vi har fyra hundar också). Men efter lite efterforskningar fick vi veta att det är bra att ha husdjur hemma, MEN undvika överexponering som att t ex ha husdjur i sängen på nätterna. Det gäller även vuxna, man kan utvecka allergi och astma sent i livet..

Så vitt jag vet finns det ingen entydig forskning alls som stöder den åsikten. I så fall borde hon väl rekommendera barnfamiljer att undvika att bo i stan också, samt att avla på allergifria individer, då den ärftliga faktorn spelar in. Jag börjar tröttna på hälsohysterin när det gäller att skydda barn från alla faror här i världen. Hälften av dem är inte ens underbyggda med vetenskap, utan baseras mest på hypokondri.

Tänkte just skriva detsamma. Att barn som bor på landet är mindre allergiska beror nog mera på den genetiska faktorn- dom har inte allergier i sina gener. Människor med allergier bosätter sig liksom inte på landet på massa djur..

Det är ju inte bara djur som kan vara allergisk mot, utan även föda och gräs. Men att luftpartiklar och avgaser framkallar allergi finns det ganska stort stöd för.

Räknar du statistiskt på ett större matrerial som man måste ,är jag övertygad att genetiska faktorn är lägre bland djurbönder än i övriga populationen .Dock är det inte den enda anledningen.Har för övrigt alldrig tolererat hundar katter i sängen .

Och det baserar du vad exakt?

Jag låter min katt tvätta sig i päls och rumpa själv ;) Så använder jag en spade när jag gör rent kattlådan och är väldigt noga med handhygienen. Jag vet inte hur många kurser och prov jag haft på jobbet om bakterier och hygien ;)

Tillbaka till ursprungsfrågan.
Jag har två katter. (utekatter så jag slipper kattlåda:p)
Dom la sig helt ogenerat och sov i vagga, spjälsäng och vagn INNAN lillen kom. Han var ju oerhört läskig som pep och rörde på sig så det var bäst att hålla ett visst säkerhetsavstånd.
Dom har aldrig försökt sova hos honom och det hade dom inte fått heller för min hona är lite opålitlig och hankatten har inte alla hönsen hemma:D
Vänta och se vad som händer, mest troligt vill inte katten ligga hos barnet.
Om den vill det så hade jag nog inte tillåtit det förrän barnet var lite äldre.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: CFrisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V