Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@zassoo Heja dig som kämpar på med hästarna! Ibland får man utmana sig men ibland får man också säga att nog är nog. Jag terapi-red i ett år på en medryttarhäst, och något år innan det några månader på en annan häst. Hästar som inte blinkade åt nåt, vad som än körde förbi eller bomber som smällde i princip. Oj vad jag lärde mig av det, lärde mig att det kan vara HELT njutningsfullt, ångestfritt och alldeles underabart att rida. Nej, allt stämde inte alltid. Men det var liksom ingenting som äventyrade, det gav lite spänning eller irritation ibland, that's it.
Tycker du ska försöka hitta en medryttarhäst som bara gör dig glad. En snällis. En som inte är så reaktiv, en som kan lulla på och visa vägen. De kanske inte växer på träd men de finns. Och ridning behöver inte alls vara så prestigeladdat. Det är väldigt synd att en sådan attityd är så vanligt. Att be om hjälp är det bästa man kan göra och trots att de flesta rider för tränare så är det nästan fult att ta hjälp med mental träning, hantering, självkänsla eller samspel. Hoppas du kommer fram till en bra lösning för dig själv. Ridning ska vara kul!
Tack snälla du Mitt ridsjälvförtroende är verkligen kört i botten Just nu har jag ju ingen uttalad medryttarhäst så vi får se vad som händer. Jag har pratat mycket om det här med min man, just att det ska vara roligt att hålla på med hästar. Han sa många gånger när jag hade förra hästen (förrförra?) att jag oftare var ledsen än glad när jag kom hem från stallet... Det är ju inte som det ska. Att var och varannan gång fundera på om det är värt att hålla på... Samtidigt är det ju så fantastiskt roligt ibland! Skulle jag köpa egen häst så vet jag precis vad för en jag skulle vilja ha - den skulle vara trygg och stabil så man kan rida ut i skogen på långa tyglar, men lite framåtvilja så att vi kan fint och säkert plutta runt ett dressyrprogram eller en låg hoppbana utan problem. Lagom stor och genomsnäll. Men har jag någonsin haft en sån medryttarhäst? Näpp. Inte har jag ridit regelbundet för tränare på flera år heller. Inte konstigt att det hackar sig fram...
Blablabla, ursäkta att jag tar över tråden med mina hästfunderingar. Det värsta är att det känns som att samma historia upprepar sig gång på gång. Men jag ska försöka avsluta perioden med lånehästen på ett bra sätt och sen får vi se vad som händer.
@zassoo och @Kiwifrukt
Ja det är klart det ska vara roligt med hästarna, så länge de är friska! Sjuka och skadade kan de alltid bli men det ska kännas kul att gå till sin häst. Tro mig, jag vet massor om att kriga mig igenom saker och verkligen må skit på grund av hästarna eller situationen i stallet. Och det finns ingen prestige i att fortsätta utsätta sig själv för fara eller för saker som bara får en att må dåligt.
Jag har själv fått en frisk vind i och med flytten. Dels mår hästen mycket bättre, är harmonisk och trivs jättebra. Sen finns en frisk fläkt i stallet som bara gör, tänker inte efter så mycket. Jag kan ha handbromsen i ibland så där tankar jag lite mod, energi och jävlar anamma. Stallsituationen kan verkligen stjäla all glädje om den inte funkar. Jag vet en hel del om det också. Så då är man extra glad när det funkar bra, även om det också kräver aktivt jobb för att det ska fortsätta funka bra.
Jag hoppas det går att lösa för er båda så att stallet får vara ett andningshål, en energikälla och inspiration!
Japp hon står i föräldrarnas stall och ska stå kvar där. Vårt hus ligger fem, tio minuters promenad från deras gård beroende på vilken väg man tar. Skogen mellan våra hus är jättehärlig nu när vi övar på att dra. Gallrad med glest mellan träden, tjock mossmatta och just nu oändligt med avbrutna grantoppar. Fantastiska möjligheter bara runt knuten. Den friska fläkten i stallet berättade att hon visste hur man rider till ett samhälle flera mil bort på underbara skogsvägar och grusvägar. Riktigt så långt har jag aldrig tagit mig iväg till häst även om jag varit på rätt omfattande upptäcksturer. Så just nu vill jag bara att min pålle ska bli lite äldre och orka med sådana strapatser!Precis, skador och sjukdomar kan man ju tyvärr varken styra eller påverka själv, men allt annat går ju ändå att göra något åt. Även om vissa saker kan ta tid, och annat kan kräva hjälp från andra.
Har du din häst hemma hos dina föräldrar nu? Är det i så fall meningen att hon ska stå kvar där även när ni flyttar till torpet?
Värmde upp med @zassoo-övningen, fy faan! Den visste var den skulle! Fick pausa mellan omgång 6 och 7 för att undvika avsvimning men körde annars på rätt bra tycker jag.
Resten av passet blev dock lite halvdant då jag fick ett telefonsamtal med tunga nyheter hemifrån precis när jag skulle börja, men det var skönt att vara där och ha lite annat att fokusera tankarna på för stunden i alla fall.
Värmde upp med @zassoo-övningen, fy faan! Den visste var den skulle! Fick pausa mellan omgång 6 och 7 för att undvika avsvimning men körde annars på rätt bra tycker jag.
Resten av passet blev dock lite halvdant då jag fick ett telefonsamtal med tunga nyheter hemifrån precis när jag skulle börja, men det var skönt att vara där och ha lite annat att fokusera tankarna på för stunden i alla fall.
Var på gymmet i förmiddags, men var helt ofokuserad på grund av vad som väntade på eftermiddagen (opponering på examensarbetet). Lyckades ändå få till rätt vettig bänkpress och så körde jag lite rodd. Imorgon blir det ben! Funderar på att prova den där swing/burpee-grejen, men... Nja... Jag vet inte.
Joo, kom igen, det blir...kul
Hur gick opponeringen?
Jag följde min plan och longerade. Hästen var flipprig, travade med långa tjusiga steg och när jag bad om galopp fick han en jäkla fart under hovarna. Han fick kuta runt lite i båda varven, hann med att bocka och fara och flänga lite också innan jag tyckte att det fick räcka. Jag red inte, enligt plan eftersom han var sådär...energisk. Hela han är liksom odräglig och han känns understimulerad. Tur att hans matte kommer hem snart så får hon ta hand om det
Åh gud jag vet inte hur det gick. La fram det jag hade på den jag opponerade på och diskuterade lite. Fick den kritik jag förväntade mig på min egen uppsats och diskuterade lite. Sen var det liksom slut.