Beach 2017

Blev ingen skridskodebut igår då vädergudarna bestämde att ge oss varmare väder:yuck: blev ett 30-min höftöppnande jogapass istället innan läggdags.

Det är ett relativt obemannat gym (öppet typ kl 5-23) så jag tror inte att de har några pass. Min tanke är dels att jag ska kunna springa på löpband de dagar jag verkligen inte har lust att ge mig ut, dels att jag ska träna styrketräning. Jag tror att man kan boka tid med gymägaren också för att få hjälp och instruktioner, men jag får veta mer när jag kommer dit. :)
Vad kostar ett sådant gym i månaden?

Tack :love:

Han heter Bjarnarlaukur från Blomsterkullen :angel: Islandshäst med kilometerlångt namn haha.
Jag har en till som bara är 5 år och inte riden så länge :)
Jag var tvungen att ta bort min häst i augusti, vi hade hängt ihop i 12 år, på slutet var hon utlånad på foder för att jag var för sjuk för att ta hand om henne. Mamma hjälpte mig i flera år men tillslut blev situationen ohållbar så jag fick låna ut henne. Men dom åren vi hade henne hos oss var det hon som fick mig att ta mig upp ur sängen på morgonen, hon som gjorde att jag kämpade på sjukhuset och behandlingshem. Och jag hade ändå någon plan att ta hem henne när jag mådde bättre och hade ekonomi för det igen (det är svårt när man går på aktivitetsersättning kan jag lova...) Men nu kommer det aldrig bli så. Hon var den vackraste och mest underbara hästen, känns som jag aldrig kommer hitta en häst som henne. Vi har delat så otroligt mycket tillsammans, saker som ingen trodde skulle gå.

Nu har jag min lilla hund istället och han betyder allt för mig. Jag bor ensam men känner mig aldrig ensam eftersom han alltid är med mig. Älskar honom så otroligt mycket. Dessa djur alltså, vad skulle man göra utan dom? :love::love::love:

Jag var tvungen att ta bort min häst i augusti, vi hade hängt ihop i 12 år, på slutet var hon utlånad på foder för att jag var för sjuk för att ta hand om henne. Mamma hjälpte mig i flera år men tillslut blev situationen ohållbar så jag fick låna ut henne. Men dom åren vi hade henne hos oss var det hon som fick mig att ta mig upp ur sängen på morgonen, hon som gjorde att jag kämpade på sjukhuset och behandlingshem. Och jag hade ändå någon plan att ta hem henne när jag mådde bättre och hade ekonomi för det igen (det är svårt när man går på aktivitetsersättning kan jag lova...) Men nu kommer det aldrig bli så. Hon var den vackraste och mest underbara hästen, känns som jag aldrig kommer hitta en häst som henne. Vi har delat så otroligt mycket tillsammans, saker som ingen trodde skulle gå.

Nu har jag min lilla hund istället och han betyder allt för mig. Jag bor ensam men känner mig aldrig ensam eftersom han alltid är med mig. Älskar honom så otroligt mycket. Dessa djur alltså, vad skulle man göra utan dom? :love::love::love:

Ja vad gjorde man utan djuren? Jag hade nog inte varit någon trevlig människa utan dom :D

Har hund också. Fick ta bort vår gamla älskade hund pga skada efter olycka förra sommaren och bara några månader senare hade vi en valp i huset. Svårt att vara utan hund när man är uppväxt med att ha hund :) Häst har jag aldrig varit utan så jag vet inte hur det känns.

Nu har jag kört ett varv av corepasset som @Tassetass tipsade om. Något modifierat där vissa övningar bara inte gick att göra i 45 sekunder. Jag är så hopplöst otränad så det finns inte, så jag är bara jäkligt glad att jag orkade igenom alla övningarna. :p Men man måste väl börja någonstans, va? :angel:

(Jag kommer definitivt knappt kunna ta mig ur sängen imorgon, än mindre skratta.)

Nu har jag kört ett varv av corepasset som @Tassetass tipsade om. Något modifierat där vissa övningar bara inte gick att göra i 45 sekunder. Jag är så hopplöst otränad så det finns inte, så jag är bara jäkligt glad att jag orkade igenom alla övningarna. :p Men man måste väl börja någonstans, va? :angel:

(Jag kommer definitivt knappt kunna ta mig ur sängen imorgon, än mindre skratta.)

Man ska komma ihåg att när man gör nåt man inte gjort förr så beror en del av "jag är så jävla otränad"-känslan på att man är just ovan vid rörelsen. Så var lite snäll mot dig själv! :D

Idag ska jag äta så där riktigt bra som jag gjort sen jag kom hit, i början behövde jag hjälp med precis allt, vågade inte ens hälla upp ett glas havremjölk för att jag var rädd att det skulle bli några ml för mycket. Nu börjar jag lita på mig själv och att se vad som är normalt och vågar utmana mig. Äter utan min matvåg som jag använde till allt innan. Och för det mesta utan dl mått också, det använder jag dock ibland men det är ju av praktiska skäl för det blir svårt att laga mat annars.
Till skillnad från innan när min kost bestod av vattenmelon och hallon och lite kvarg äter jag nu enligt behandlingshemmets rekommendationer 5 måltider per dag, men det är några saker jag måste jobba med som jag inte klarar ännu och några saker som dom vill att jag ska äta men som jag inte ser någon anledning att äta så det vill dom att jag ska göra men det vill inte jag. Tänker att så länge jag får i mig det jag behöver så måste man faktiskt inte äta precis allt, det gör inte friska människor heller. Men en del saker vill jag kunna äta fast jag inte vågar,dom sakerna ska jag jobba vidare med.

Nu spamar jag tråden men måste bara få "skryta" med hur fantastiskt bra jag äter nuförtiden :D:banana:

Frukost: Naturell yoghurt, mango, all bran flingor och en ostsmörgås
Lunch: Kikärtssallad och en ostsmörgås, havremjölk
Mellanmål: Naturell yoghurt och en sharonfrukt
Middag: Matvete och quornfärs, knäcke med tartex, havremjölk
Kväll: Naturell yoghurt, mango, all bran, havremjölk eller tunnbrödsrullar med ägg och havremjölk.

:bump::bump::bump::banana::banana::banana: :d:d:d

Marklyft idag! Gjorde femmor på 50 kg, kändes bra :) Sen de kompletterande övningarna: raka marklyft, step-up, höftlyft och hängande benlyft. Är jätteglad för jag lyckades hänga i stången riktigt bra idag på sista övningen, benlyften ska göras 3x12 och idag lyckades jag göra 6 repetitioner åt gången innan greppet svek mig, stor förbättring! :) Tidigare har jag gjort 5-6 st första gången men sen fått pina mig igenom 2-3 st åt gången tills jag kommer upp i rätt antal.

Avslutade med pulshöjning - dagens tips om ni vill köra slut på er... :D Allt ska köras i ett svep men man vilar naturligtvis när det behövs. En kettlebell är den enda utrustningen som behövs.

9 svingar - 1 burpee
8 svingar - 2 burpees
7 svingar - 3 burpees
6 svingar - 4 burpees
5 svingar - 5 burpees
4 svingar - 6 burpees
3 svingar - 7 burpees
2 svingar - 8 burpees
1 sving - 9 burpees

Var helt slut efteråt :laugh:

Ikväll blir det stall och jag ska angripa hästproblemet på ett lugnt och sansat vis, som vi diskuterade igår. Målet är att känna att jag har hanterat det på ett bra sätt.

Skryt och spamma på för bövelen @Qelina, är det någon som har något värt att skryta över och spamma om så är det du! Jag är för övrigt lite avundsjuk på din havremjölk, älskar havremjölk men har inte lyckats hitta det här än!

Avslutade med pulshöjning - dagens tips om ni vill köra slut på er... :D Allt ska köras i ett svep men man vilar naturligtvis när det behövs. En kettlebell är den enda utrustningen som behövs.

9 svingar - 1 burpee
8 svingar - 2 burpees
7 svingar - 3 burpees
6 svingar - 4 burpees
5 svingar - 5 burpees
4 svingar - 6 burpees
3 svingar - 7 burpees
2 svingar - 8 burpees
1 sving - 9 burpees
Åh, den där ska jag köra som sista övning ikväll tror jag! Den ser jätteäcklig ut, men jag gillar utmaningar :d

Jag har dragits med huvudvärk och halsont sedan i fredags kväll och tog därför en lugn helg med mycket sömn. Lite promenader hit och dit blev det, men annars har jag mest fokuserat på att vila, umgås med vänner och få ordning på lägenheten efter julen. skönt!

Ikväll tänkte jag dock masa mig till gymmet och köra ett överkroppspass. Tänker mig fokus på bröst, triceps och core. Lite random, men det är det jag är sugen på. Peppad!

@zassoo Heja dig som kämpar på med hästarna! Ibland får man utmana sig men ibland får man också säga att nog är nog. Jag terapi-red i ett år på en medryttarhäst, och något år innan det några månader på en annan häst. Hästar som inte blinkade åt nåt, vad som än körde förbi eller bomber som smällde i princip. Oj vad jag lärde mig av det, lärde mig att det kan vara HELT njutningsfullt, ångestfritt och alldeles underabart att rida. Nej, allt stämde inte alltid. Men det var liksom ingenting som äventyrade, det gav lite spänning eller irritation ibland, that's it.

Tycker du ska försöka hitta en medryttarhäst som bara gör dig glad. En snällis. En som inte är så reaktiv, en som kan lulla på och visa vägen. De kanske inte växer på träd men de finns. :) Och ridning behöver inte alls vara så prestigeladdat. Det är väldigt synd att en sådan attityd är så vanligt. Att be om hjälp är det bästa man kan göra och trots att de flesta rider för tränare så är det nästan fult att ta hjälp med mental träning, hantering, självkänsla eller samspel. Hoppas du kommer fram till en bra lösning för dig själv. Ridning ska vara kul! :heart

Även jag sällar mig till kören som säger välkommen tillbaka @Qelina! Så himla härligt att se inlägg från dig här igen. Att se att du tar dig uppåt och att det går bättre och bättre! Du är grym!

@zassoo Heja dig som kämpar på med hästarna! Ibland får man utmana sig men ibland får man också säga att nog är nog. Jag terapi-red i ett år på en medryttarhäst, och något år innan det några månader på en annan häst. Hästar som inte blinkade åt nåt, vad som än körde förbi eller bomber som smällde i princip. Oj vad jag lärde mig av det, lärde mig att det kan vara HELT njutningsfullt, ångestfritt och alldeles underabart att rida. Nej, allt stämde inte alltid. Men det var liksom ingenting som äventyrade, det gav lite spänning eller irritation ibland, that's it.

Tycker du ska försöka hitta en medryttarhäst som bara gör dig glad. En snällis. En som inte är så reaktiv, en som kan lulla på och visa vägen. De kanske inte växer på träd men de finns. :) Och ridning behöver inte alls vara så prestigeladdat. Det är väldigt synd att en sådan attityd är så vanligt. Att be om hjälp är det bästa man kan göra och trots att de flesta rider för tränare så är det nästan fult att ta hjälp med mental träning, hantering, självkänsla eller samspel. Hoppas du kommer fram till en bra lösning för dig själv. Ridning ska vara kul! :heart

Så himla klokt skrivet! Även om det inte var riktat till mig tar jag åt mig, min situation i stallet har kört mitt självförtroende och delvis motivation i botten. Jag har jättemycket idéer och planer långsiktigt men svårt att sätta det i perspektiv när det knappt går att skritta hästskrället i nuläget och jag inte ser en ljusning förrän sommarbetet (nu har de bestämt ett stallmöte utan att ens fråga mig, så den tiden jobbar jag...). Så jag behövde verkligen läsa det du skrev, det ska vara roligt och det ska vara en avkoppling.

Nu älskar jag min häst över allt annat, vill inte ha någon annan och vet att det finns en väldigt trevlig individ under det här skalet hon har just nu. Och jag vill ha den ponnyn tillbaka.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 915
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar