Beach 2017

Vad är dealen med hästen, har den flera medryttare? Vet du varför de andra i så fall inte rider på sina dagar? Min häst är skitdryg med att stå, hon fixar verkligen inte det. Blir jättejobbig och det tar typ ett helt ridpass att få ordning på eländet efter en längre vila (mer än en dag...), särskilt som läget är nu när vi måste rida ut först för att kunna rida till ridbana. Vad säger ägaren?

Jag tycker personligen det är hemskt med hästar som bockar. Allt annat kan jag ta, men just bockningar är usch och blä. Jag känner mig så otroligt maktlös/utsatt i den situationen, så jag förstår verkligen att du känner dig osäker. Det gör nog alla någon gång, det är stora, tunga saker vi håller på med. Jag tolkar det som att det egentligen är en annan häst som du fått ett sargat självförtroende av, och att den här hästen egentligen är snäll? Jag hade nog antingen suttit upp i ridhuset direkt igen imorgon, när hästen trots allt varit ute idag. Eller frågat ägaren/annan medryttare om de inte kan rida igenom hästen ordentligt dagen innan du ska ha den nästa gång. Hur funkar det om du longerar en liten stund först? Det gjorde vi när min lillasyster inte var så stor och skulle rida på mitt gamla ånglok, hästen fick rasta av sig det värsta på lina innan hon hoppade upp. (Som ni märker har jag alltid haft knäppa hästar, men hon var mest het och låg på.) Är hästen värre om det är andra i ridhuset? Då hade jag exempelvis försökt rida på förmiddagen när det kanske är lite mer avfolkat.

Jag kanske skulle ha förklarat bättre, men det här är alltså hästen vars ägare är bortrest 2,5 veckor. Jag och några andra har hand om hästen under tiden, jag har flest dagar (10 st) och de andra täcker upp däremellan. Jag räknade inte med att de skulle rida varje dag (det är heller inget krav från ägaren, hon blir mest glad om han får röra lite på sig), men i alla fall någon gång. Den här veckan hade jag och en annan varannan dag. Jag hade måndag, onsdag, fredag, söndag. Red inte fredag eftersom jag skulle iväg tidigt och sen sova borta, men tänkte att han lär ju gå antingen torsdag eller lördag. Men nej, det hade han inte gjort. Som sagt, det var ju inget tvång att rida men jag trodde att det var nån mer än jag som tycker att hästen mår bättre av att röra på sig ordentligt.

Ja, den här hästen är väldigt snäll. Men stor, ganska bänglig och inte så utbildad. Den andra hästen är stoet som jag eventuellt skulle bli medryttare på, jag är tveksam till att det kommer funka. Jag tycker det känns jättejobbigt att sitta på hästen och veta att den kan flippa ur helt plötsligt, jag vet inte om jag klarar av det. Eventuellt longerar jag lite imorgon. Planen är annars att låta honom gå i hagen så länge som möjligt imorgon och sen rida på kvällen. Då finns det heller inga hästar i hagarna utanför ridhuset som kan störa, idag sprang hans hagkompis omkring och gnäggade vilket ju inte precis hjälpte.

Ja herregud vad jag gått igenom dom här sjuka åren, Jag är långtifrån frisk men som jag skrev är jag närmare ett friskare liv än på evigheter.

Nu ska jag kämpa ända in i mål. Helt ärligt känns det som att jag bara vill att det ska vara mars nu så tag får åka hem för gott! Saknar mitt hem, min hund, familjen, släkten, vännerna och friheten. Ca 2 månader kvar. Det måste jag stå ut!
Försök se de två månaderna som din träning för att klara dig hemma, inte bara som något du måste uthärda. Jag förstår att det är svårt när du varit inlagd så länge och har så mycket därhemma du saknar. Men försök att få ut det mesta du kan av din tid som är kvar - det får du säkerligen igen när du väl kommer hem. :)

Vad har du tänkt göra på gymmet? Pass eller ren styrka?
Det är ett relativt obemannat gym (öppet typ kl 5-23) så jag tror inte att de har några pass. Min tanke är dels att jag ska kunna springa på löpband de dagar jag verkligen inte har lust att ge mig ut, dels att jag ska träna styrketräning. Jag tror att man kan boka tid med gymägaren också för att få hjälp och instruktioner, men jag får veta mer när jag kommer dit. :)

Jag kanske skulle ha förklarat bättre, men det här är alltså hästen vars ägare är bortrest 2,5 veckor. Jag och några andra har hand om hästen under tiden, jag har flest dagar (10 st) och de andra täcker upp däremellan. Jag räknade inte med att de skulle rida varje dag (det är heller inget krav från ägaren, hon blir mest glad om han får röra lite på sig), men i alla fall någon gång. Den här veckan hade jag och en annan varannan dag. Jag hade måndag, onsdag, fredag, söndag. Red inte fredag eftersom jag skulle iväg tidigt och sen sova borta, men tänkte att han lär ju gå antingen torsdag eller lördag. Men nej, det hade han inte gjort. Som sagt, det var ju inget tvång att rida men jag trodde att det var nån mer än jag som tycker att hästen mår bättre av att röra på sig ordentligt.

Ja, den här hästen är väldigt snäll. Men stor, ganska bänglig och inte så utbildad. Den andra hästen är stoet som jag eventuellt skulle bli medryttare på, jag är tveksam till att det kommer funka. Jag tycker det känns jättejobbigt att sitta på hästen och veta att den kan flippa ur helt plötsligt, jag vet inte om jag klarar av det. Eventuellt longerar jag lite imorgon. Planen är annars att låta honom gå i hagen så länge som möjligt imorgon och sen rida på kvällen. Då finns det heller inga hästar i hagarna utanför ridhuset som kan störa, idag sprang hans hagkompis omkring och gnäggade vilket ju inte precis hjälpte.

Då är jag med. När kommer ägaren tillbaka? Hade jag varit som du, och haft möjlighet hade jag nog tagit så många dagar som möjligt själv för att vara säker på att hästen fått röra sig. Min hade varit en tickande bomb om jag låtit henne stå från onsdag till söndag den här tiden på året när de inte precis rör sig mer än nödvändigt i hagen och har kortare utetider.

Att försöka rida på en tid när det är lugnare runt omkring låter också som en god idé.

Då är jag med. När kommer ägaren tillbaka? Hade jag varit som du, och haft möjlighet hade jag nog tagit så många dagar som möjligt själv för att vara säker på att hästen fått röra sig. Min hade varit en tickande bomb om jag låtit henne stå från onsdag till söndag den här tiden på året när de inte precis rör sig mer än nödvändigt i hagen och har kortare utetider.

Att försöka rida på en tid när det är lugnare runt omkring låter också som en god idé.

Ägaren kommer hem igen på torsdag, jag har måndag + tisdag så jag ska försöka rida de dagarna. Han gick ju bara måndag, onsdag, söndag den här veckan så det är väl egentligen inte så märkligt att han hade överskottsenergi idag... Han lyckades dessutom sparka sin hagkompis vilket gjorde att de har gått åtskilda de senaste veckan. Dåliga förutsättningar med andra ord.

Ok, nu behöver jag lite pepp. Det gick inte alls bra att rida idag. Hästen var taggad efter att ha stått tre dagar (tydligen är det bara jag som rider hästen, de andra låter honom stå på sina dagar...), men han var inte dum, bara lite busig och yvig och mer på tårna. Jag tror att jag har blivit lite rädd pga den andra hästen (den som stegrade, stack iväg i galoppen och är allmänt reaktiv). Jag vet att han är väldigt snäll egentligen, och hade jag bara kört på lite och låtit honom få rulla på ett tag så hade det säkert gått bra, men jag fick bara den där obehagliga känslan i kroppen (alla som nån gång varit rädda på hästryggen vet vad jag pratar om) och kände bara "jag vill inte". Så det blev bara lite trav några varv och typ ett varv på volten i galopp (inklusive små bockningar), sen hoppade jag av. Och grät en skvätt.

Efteråt pratade jag med en stallkompis, det kändes bra för hon förstod vad jag menade och jag behövde inte känna mig dum och fånig. Jag ska försöka peppa upp mig och rida igen imorgon, med lite mer självförtroende förhoppningsvis. Jag känner mig bättre nu, men när det hände kände jag mig helt och hållet värdelös. Som att det är lika bra att jag slutar rida, ungefär. Men jag vet ju att det är hjärnspöken, den här hästen är supersnäll egentligen så jag behöver bara få lite självförtroende och komma ut på andra sidan. All pepp mottages tacksamt :heart

Jag förstår känslan precis, jag har i perioder varit rädd för min egen häst (tänk hur misslyckad jag kände mig då...). Men du löste ju situationen idag ändå, det hände ju ingenting, du satt kvar. Imorgon hade jag longerat lite först, för att checka hur laddad han är, och ridit så fort han verkar ha sprallat klart. Det är inget misslyckande, det är bara ett sätt att låta hästen göra av med överskottsenergi utan att man själv behöver känna sig osäker :)

Har nyss kört två varv av corepasset Tassetass länkat till häromdagen och avslutade sen med 20x3 knäböj. Alltså mina magmuskler kommer vara döda i morgon :p

Förutom det har vi vart ute och kört in ved och lekt idag. Sen red jag och mamma fotade. Har städat halva huset också :)

Nu ska hästarna kvällsfodras och sen blir det kvällsmat och en dusch. I morgon är det äntligen dags för vanlig vecka med dagis och jobb och förhoppningsvis är friska läääänge nu!

Jag förstår känslan precis, jag har i perioder varit rädd för min egen häst (tänk hur misslyckad jag kände mig då...). Men du löste ju situationen idag ändå, det hände ju ingenting, du satt kvar. Imorgon hade jag longerat lite först, för att checka hur laddad han är, och ridit så fort han verkar ha sprallat klart. Det är inget misslyckande, det är bara ett sätt att låta hästen göra av med överskottsenergi utan att man själv behöver känna sig osäker :)

Tack, det får nog bli lite longering innan. Du har helt rätt i att det inte är ett misslyckande, egentligen är det ju bara att vara smart. Men det är så mycket inbyggd prestige i hästeriet tycker jag. Man ska vara så tuff jämt.

Men ok. Jag ska ta nya tag tills imorgon. Plan: låta honom gå i hagen länge så han får röra på sig, sen longera och låta honom springa av sig. Är han superknäpp så får han bara gå på lina, men verkar han lugna ner sig så rider jag efteråt, så mycket som det känns bra.

Så fantastiskt otroligt skönt och roligt att höra från dig @Qelina!!! Jag har tänkt otroligt mycket på dig sedan sist och hade faktiskt tänkt efterlysa dig i tråden så sent som för någon månad sedan, men ville inte riskera att du kände dig pressad att komma tillbaka till oss innan du var redo. Jag är så obeskrivligt glad att höra att du är så pass mycket bättre, och att du äntligen har hittat den hjälp du verkligen behöver. Tusen tack för att du kom tillbaka och berättade, det är så kul att ha dig tillbaka i tråden igen! :bow::love::heart

Hur uttalas futsal, @WS6 ? Jag läser det med tyskt uttal, stämmer det?

Det är nog galet olika hur det uttalas beroende på var i landet man är.. men typ [Futtsall] säger vi häromkring :p googlade och det låter jättekul när olika nationaliteter säger det, och inte ett dugg likt så som vi säger, haha!

Ok, nu behöver jag lite pepp. Det gick inte alls bra att rida idag. Hästen var taggad efter att ha stått tre dagar (tydligen är det bara jag som rider hästen, de andra låter honom stå på sina dagar...), men han var inte dum, bara lite busig och yvig och mer på tårna. Jag tror att jag har blivit lite rädd pga den andra hästen (den som stegrade, stack iväg i galoppen och är allmänt reaktiv). Jag vet att han är väldigt snäll egentligen, och hade jag bara kört på lite och låtit honom få rulla på ett tag så hade det säkert gått bra, men jag fick bara den där obehagliga känslan i kroppen (alla som nån gång varit rädda på hästryggen vet vad jag pratar om) och kände bara "jag vill inte". Så det blev bara lite trav några varv och typ ett varv på volten i galopp (inklusive små bockningar), sen hoppade jag av. Och grät en skvätt.

Efteråt pratade jag med en stallkompis, det kändes bra för hon förstod vad jag menade och jag behövde inte känna mig dum och fånig. Jag ska försöka peppa upp mig och rida igen imorgon, med lite mer självförtroende förhoppningsvis. Jag känner mig bättre nu, men när det hände kände jag mig helt och hållet värdelös. Som att det är lika bra att jag slutar rida, ungefär. Men jag vet ju att det är hjärnspöken, den här hästen är supersnäll egentligen så jag behöver bara få lite självförtroende och komma ut på andra sidan. All pepp mottages tacksamt :heart

Kan du något dressyrprogram? Annars lär dig typ LC:2 det är lätt. Tanken är att du ska tänka på annat än hästen när du rider. Rid programmet även när du skrittar fram, då tänker du på programmet och säger för dig själv (eller prata med hästen :)) var du ska och vad du ska göra vid vilken bokstav.

Halsrem? Känns det bättre för din del så sätt en halsrem på hästen? Även om du inte använder den så är det många som finner trygghet i att den bara är där!

Usch vad tufft @zassoo, men även jag kan sätta mig in i situationen! Jag har också blivit extremt känslig för hästar som är ens det minsta lilla spända eller på tårna, efter att ha tragglat på som medryttare på en unghäst som verkligen blev rädd för sin egen skugga ungefär var trejde minut. Då trodde jag att det skulle stärka och härda mig att bli van vid en sådan häst, men såhär i efterhand så inser jag att det faktiskt bara fått mig att se ännu fler faror - även på hästar som är hur kolugna som helst!

Jag håller med @addicted om att det är en bra idé att longera först. Då får du ju en chans att se vilken dagsform hästen är i, samtidigt som ni gör av med eventuell överskottsenergi. Känns det inte bra så kan du ju faktiskt köra ett renodlat longeringspass med lite bommar och grejer, så får han lite ordentlig aktivitet och så kan du rida som vanligt dagen därefter. Skönt också att det är en så pass speciell situation (tänker på det att ägaren är bortrest), så att allt snart återgår till det normala och du förhoppningsvis inte behöver känna såhär igen. Pepp och kramar från mig! :)

Usch vad tufft @zassoo, men även jag kan sätta mig in i situationen! Jag har också blivit extremt känslig för hästar som är ens det minsta lilla spända eller på tårna, efter att ha tragglat på som medryttare på en unghäst som verkligen blev rädd för sin egen skugga ungefär var trejde minut. Då trodde jag att det skulle stärka och härda mig att bli van vid en sådan häst, men såhär i efterhand så inser jag att det faktiskt bara fått mig att se ännu fler faror - även på hästar som är hur kolugna som helst!

Jag håller med @addicted om att det är en bra idé att longera först. Då får du ju en chans att se vilken dagsform hästen är i, samtidigt som ni gör av med eventuell överskottsenergi. Känns det inte bra så kan du ju faktiskt köra ett renodlat longeringspass med lite bommar och grejer, så får han lite ordentlig aktivitet och så kan du rida som vanligt dagen därefter. Skönt också att det är en så pass speciell situation (tänker på det att ägaren är bortrest), så att allt snart återgår till det normala och du förhoppningsvis inte behöver känna såhär igen. Pepp och kramar från mig! :)

Ja, det är därför jag inte tror att det är en sån bra idé med stoet som är sådär reaktiv... Att aldrig kunna slappna av helt och lita på att hästen traskar på liksom, det känns som att det skulle kunna knäcka mig. Vi får se hur det blir framöver, om jag får någon häst att rida regelbundet. Men jag ska väl baske mig lösa det på ett bra sätt de två sista dagarna med lånehästen, tack för pepp :)

Ägaren kommer hem igen på torsdag, jag har måndag + tisdag så jag ska försöka rida de dagarna. Han gick ju bara måndag, onsdag, söndag den här veckan så det är väl egentligen inte så märkligt att han hade överskottsenergi idag... Han lyckades dessutom sparka sin hagkompis vilket gjorde att de har gått åtskilda de senaste veckan. Dåliga förutsättningar med andra ord.

Håller med @addicted om att longera först så hästen får busa av sig innan. Det är inget nederlag, alla känner så någon gång och den som aldrig känner osäkerhet runt ett så stort djur med en egen vilja skulle jag nästan vilja kalla dumdristig.

Ett tips jag fick när min var yngre och blev rädd för en kortsida i paddocken var att sjunga tyst inne i huvudet något fånigt (typ barnsånger) så du slappnar av och koncentrerar dig på sången istället för det som är otäckt.

Tack, det får nog bli lite longering innan. Du har helt rätt i att det inte är ett misslyckande, egentligen är det ju bara att vara smart. Men det är så mycket inbyggd prestige i hästeriet tycker jag. Man ska vara så tuff jämt.

Men ok. Jag ska ta nya tag tills imorgon. Plan: låta honom gå i hagen länge så han får röra på sig, sen longera och låta honom springa av sig. Är han superknäpp så får han bara gå på lina, men verkar han lugna ner sig så rider jag efteråt, så mycket som det känns bra.

Visst är det prestige, men jag tycker att du är tuffare om du tar det säkra fler det osäkra. Det är inte tufft att rida hästar som kan vara farliga, det är korkat. Även om den här hästen normalt är jättesnäll, så vet man inte när de vilat några dagar. Jag skulle aldrig sätta mig på min häst när han vilat tre dagar utan att longera först. Jag vill inte bli osäker på honom!

Det kommer gå kalasbra imorgon! Är han superladdad så longerar du bara, och rider på tisdag! :)

Jag har haft en sån häst, hon var rädd för samma saker under alla år. Och det var sånt som inte flyttade på sig någonsin. Kunde vara rädd för fåglar, träd, stenar, allt. Det mest positiva jag har att säga om det är att jag fick jäkligt bra balans av hennes tvära kast :D Den jag har nu är rätt cool, och framförallt känner jag honom så bra att jag vet vad han reagerar på, det är sååå skönt!

Så fantastiskt otroligt skönt och roligt att höra från dig @Qelina!!! Jag har tänkt otroligt mycket på dig sedan sist och hade faktiskt tänkt efterlysa dig i tråden så sent som för någon månad sedan, men ville inte riskera att du kände dig pressad att komma tillbaka till oss innan du var redo. Jag är så obeskrivligt glad att höra att du är så pass mycket bättre, och att du äntligen har hittat den hjälp du verkligen behöver. Tusen tack för att du kom tillbaka och berättade, det är så kul att ha dig tillbaka i tråden igen! :bow::love::heart
Gud så gullig du är, tack! Jag blev jätte glad av att läsa det här. Så tack igen. Tänk vad glad man kan bli och tycka om människor man aldrig träffat förutom på ett forum <3

En stor sak har skett idag, en jätte bra sak! Det är ju så att min kropp varit i sjuk obalans och sjukt underviktig och att jag dessutom har hypotyreos som gör att jag går upp i vikt extra lätt och dessa saker tillsammans har gjort att jag sedan jag blev inlagd i juli gått upp i vikt varje vecka. Även sedan jag blev normalviktig fortsatte vikten gå upp och jag hatade/hatar det för jag är så rädd att vikten aldrig ska bli stabil utan att jag ska fortsätta gå upp i vikt och aldrig stanna av förrän jag är överviktig.

Men idag, idag stod jag still i vikt, för första gången på 6 månader!!!! Det känns fantastiskt, tänk om min kropp börjar komma i balans? Nästa vecka kanske jag har gått upp igen men nu ska jag njuta och fokusera på att börja älska den här helt normalviktiga kroppen. En liten stunds lättnad och hopp om att saker kanske fixar sig.

Min psykolog säger att dom allra flesta vuxna inte ligger på precis bli 20 där normalvikten börjar utan att det är någonstans mellan 20 och 25 och att dom flesta hamnar runt bli 22. Så om jag skulle sträva efter att ligga precis på bli 20 så kanske jag måste vara i kamp med kroppen hela livet. Det vill jag inte längre, så om min kropp stannar här där jag är nu, några kilo över den där magiska gränsen vid bmi 20 så ska jag lära mig att uppskatta kroppen för allt jag kan göra tack vare den. Alla kroppar är olika och trivs olika mycket på olika vikter. Dessutom kommer min kropp förändras och kanske även vikten när jag kommer hem och börjar leva ett mer aktivt liv.

Nåja, det här blev långt men summan av kardemumman är att jag är så otroligt glad för min första viktstabila vecka på 6 månader!!!

Haha, och en sak till! Jag har fått två saker jag hade glömt bort att man har som kvinna. Jag blev ju sjuk som tonåring så att upptäcka nu som 29 åring att min kropp är ganska kurvig med en liten rund rumpa (som alla berömmer mig för men som jag försöker dölja) och BRÖST, ja ni läste rätt,var lite chockerande. Jag har fått bröst! Jag har inte använt bh på 10 år och här på behandlingshemmet har jag bara sådana där mjuka utan något stöd alls och det räcker liksom inte längre :p Jag är inget stort fan av att ha bröst men får väl acceptera att jag fått två nya små vänner på kroppen och fixa någon bra bh. För det verkar som att dessa små knölar är här för att stanna :D

Måste visa ett foto från igår! Det här är min största energikälla! Älskade hästen som alltid gör sitt bästa oavsett vad matte hittar på :love: Utan den här hästen hade jag inte orkat med den fullsmockade vardagen med jobb, barn, hem mm.

15875605_10208213026710325_2850686144857438993_o.jpg

Yngsta dottern var lite varm i morse men hade ingen feber. Lite på gränsen men hon var pigg så jag chansade och skickade henne på dagis ändå. Får hoppas det bara var morgonvärme. Orkar inte att hon ska bli sjuk igen :yuck:

Jag och vovven tog en liten promenad i morse. Nu sitter jag och äter frukost och har börjat jobba lite. På lunchen har jag tänkt ta en promenad i skogen. Ikväll ska jag på möte och jag har lovat ta med kladdkaka för det är inget roligt möte utan vi behöver lite uppmuntran :p

Har träningsvärk i rumpan från gårdagens träning och börjar känna i magen också :D

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 915
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar