Vad är dealen med hästen, har den flera medryttare? Vet du varför de andra i så fall inte rider på sina dagar? Min häst är skitdryg med att stå, hon fixar verkligen inte det. Blir jättejobbig och det tar typ ett helt ridpass att få ordning på eländet efter en längre vila (mer än en dag...), särskilt som läget är nu när vi måste rida ut först för att kunna rida till ridbana. Vad säger ägaren?
Jag tycker personligen det är hemskt med hästar som bockar. Allt annat kan jag ta, men just bockningar är usch och blä. Jag känner mig så otroligt maktlös/utsatt i den situationen, så jag förstår verkligen att du känner dig osäker. Det gör nog alla någon gång, det är stora, tunga saker vi håller på med. Jag tolkar det som att det egentligen är en annan häst som du fått ett sargat självförtroende av, och att den här hästen egentligen är snäll? Jag hade nog antingen suttit upp i ridhuset direkt igen imorgon, när hästen trots allt varit ute idag. Eller frågat ägaren/annan medryttare om de inte kan rida igenom hästen ordentligt dagen innan du ska ha den nästa gång. Hur funkar det om du longerar en liten stund först? Det gjorde vi när min lillasyster inte var så stor och skulle rida på mitt gamla ånglok, hästen fick rasta av sig det värsta på lina innan hon hoppade upp. (Som ni märker har jag alltid haft knäppa hästar, men hon var mest het och låg på.) Är hästen värre om det är andra i ridhuset? Då hade jag exempelvis försökt rida på förmiddagen när det kanske är lite mer avfolkat.
Jag kanske skulle ha förklarat bättre, men det här är alltså hästen vars ägare är bortrest 2,5 veckor. Jag och några andra har hand om hästen under tiden, jag har flest dagar (10 st) och de andra täcker upp däremellan. Jag räknade inte med att de skulle rida varje dag (det är heller inget krav från ägaren, hon blir mest glad om han får röra lite på sig), men i alla fall någon gång. Den här veckan hade jag och en annan varannan dag. Jag hade måndag, onsdag, fredag, söndag. Red inte fredag eftersom jag skulle iväg tidigt och sen sova borta, men tänkte att han lär ju gå antingen torsdag eller lördag. Men nej, det hade han inte gjort. Som sagt, det var ju inget tvång att rida men jag trodde att det var nån mer än jag som tycker att hästen mår bättre av att röra på sig ordentligt.
Ja, den här hästen är väldigt snäll. Men stor, ganska bänglig och inte så utbildad. Den andra hästen är stoet som jag eventuellt skulle bli medryttare på, jag är tveksam till att det kommer funka. Jag tycker det känns jättejobbigt att sitta på hästen och veta att den kan flippa ur helt plötsligt, jag vet inte om jag klarar av det. Eventuellt longerar jag lite imorgon. Planen är annars att låta honom gå i hagen så länge som möjligt imorgon och sen rida på kvällen. Då finns det heller inga hästar i hagarna utanför ridhuset som kan störa, idag sprang hans hagkompis omkring och gnäggade vilket ju inte precis hjälpte.