Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite OT men måste tipsa om min favoritdokumentär, Blackfish. Jag blir så berörd att jag nästan sitter och gråter. Jag älskar späckhuggare. Hundar, hästar och späckhuggare är mina favoritdjur. Och Blackfish är så djup, väcker så mycket känslor att man bara vill gråta samtidigt som man blir glad av att se på dessa vackra djur. Tragiska historier men också kärleken till djuren. Ett stort tips. Finns på bl.a. Netflix och vissa streamingsidor. Har sett den förr men värd att ses igen absolut.

Aha, det låter komplicerat. Vet du varför du är så kräsen? Har du alltid varit så? Hur är dina syskon? Är det konsistensen på maten? Lukten,smaken du inte gullar? Har du lärt dig att äta saker nu som du inte kunde tidigare? Hur klarar du dig om du är på resa eller med kompisar? Får du göra som mig och ta med egen mat? Har du svårt att hålla vikten och inte gå ner i vikt eller klarar du att få i dig det du behöver?

Jag har blivit mer och mer kräsen med åren känner jag, hade ju en del saker för mig som barn men känner att jag får mer och mer mat som jag inte tycker om rent smakmässigt och inte bara enligt anorexin. Sen är jag ju vegeterian så där försvinner en hel del mat. Har många saker jag verkligen mår dåligt om jag äter. Och sen lägger man till ångest på det så förstår man att det inte finns mycket mer mat kvar att äta.

Men det här med vikten är alltså inte det viktigaste för dig? Du kan äta sådant som anses"onyttigt"/lite mindre nyttigt om du känner för det?

Dels har jag alltid varit väldigt kräsen, dels tror jag att det finns i generna. Min mormor har också en ganska komplicerad mathistoria bakom sig, och min ena kusin har haft peg inopererad för att hen inte ätit alls (hen har dock ett funktionshinder som bidrar till det här med maten). Ett av mina syskon har varit ungefär lika kräsen som jag när vi växte upp, men har blivit bättre som vuxen, de andra två har inte det problemet. Det är väl framför allt smaken jag inte gillar, men är det en maträtt jag absolut inte tycker om så är det allt med den, lukten, konsistensen, smaken. Jag är känslig för starka kryddor, och det är exempelvis ett problem när jag bor med personer som älskar starka kryddor. Men det har blivit mycket bättre också, jag har lärt mig äta vissa maträtter som jag inte alls gillade förut, men jag har också maträtter jag har tyckt om som jag inte kan med alls nu.

Jag reser ytterst sällan. Dels för jag att inte har råd, dels för att egentligen inte har något behov av det. Det kan vara värre om jag ska ut någonstans här hemma, men jag äter till exempel pizza, så finns det bara pizza dit vi ska är det helt okej. Jag bor i en ganska liten stad, så det finns inte jättemycket utbud att välja på, så man vet lite vilka ställen som har mat som fungerar. Sen har ju faktiskt de flesta restauranger ett barnalternativ, det har hänt att jag har valt mat från den menyn istället. :p

Viktmässigt hade jag säkert inte dött av att gå ner några kilo, men jag ligger inte direkt för högt heller. Jag kan utan problem äta sånt som anses onyttigt, det är inget jag reflekterar över. Mitt problem är snarare att inte ersätta vanlig mat med det onyttiga. Frukost äter jag varje dag, och numera då även lunchen, så det är middagen som är det stora problemet. Men även där börjar det gå framåt. :)

Vissa maträtter kommer jag aldrig klara av att äta. Så är det bara. Men det finns ju trots allt ganska få människor som verkligen äter precis allt.

5,5 km powerwalk varvat med lite jogg-intervaller blev det idag. Sista intervallen fick jag håll, trots att det hade gått flera timmar sen jag åt sist, och jag hatade varenda steg, men skönt när det var gjort.

Dels har jag alltid varit väldigt kräsen, dels tror jag att det finns i generna. Min mormor har också en ganska komplicerad mathistoria bakom sig, och min ena kusin har haft peg inopererad för att hen inte ätit alls (hen har dock ett funktionshinder som bidrar till det här med maten). Ett av mina syskon har varit ungefär lika kräsen som jag när vi växte upp, men har blivit bättre som vuxen, de andra två har inte det problemet. Det är väl framför allt smaken jag inte gillar, men är det en maträtt jag absolut inte tycker om så är det allt med den, lukten, konsistensen, smaken. Jag är känslig för starka kryddor, och det är exempelvis ett problem när jag bor med personer som älskar starka kryddor. Men det har blivit mycket bättre också, jag har lärt mig äta vissa maträtter som jag inte alls gillade förut, men jag har också maträtter jag har tyckt om som jag inte kan med alls nu.

Jag reser ytterst sällan. Dels för jag att inte har råd, dels för att egentligen inte har något behov av det. Det kan vara värre om jag ska ut någonstans här hemma, men jag äter till exempel pizza, så finns det bara pizza dit vi ska är det helt okej. Jag bor i en ganska liten stad, så det finns inte jättemycket utbud att välja på, så man vet lite vilka ställen som har mat som fungerar. Sen har ju faktiskt de flesta restauranger ett barnalternativ, det har hänt att jag har valt mat från den menyn istället. :p

Viktmässigt hade jag säkert inte dött av att gå ner några kilo, men jag ligger inte direkt för högt heller. Jag kan utan problem äta sånt som anses onyttigt, det är inget jag reflekterar över. Mitt problem är snarare att inte ersätta vanlig mat med det onyttiga. Frukost äter jag varje dag, och numera då även lunchen, så det är middagen som är det stora problemet. Men även där börjar det gå framåt. :)

Vissa maträtter kommer jag aldrig klara av att äta. Så är det bara. Men det finns ju trots allt ganska få människor som verkligen äter precis allt.
Nej precis, de flesta har saker de inte äter. Bara man hittar ett sätt att hantera det som fungerar i vardagen så är det väl ok tycker jag.

Imorgon fyller lillan en månad och jag lallar på så sakteliga med mina promenader. Igår skrapade jag ihop en mil (fördelat på två promenader) utan att få särskilt ont alls. :bump: Imorse var vi ute en timme och vi ska ut igen lite senare i eftermiddag. Nästa vecka tror jag att jag ska testa ett spinpass, det är fan inte kul att dö flåsdöden av att cykla uppför minsta lilla backe. :p Tänker att eftersom det funkar att cykla på en vanlig cykel borde spinning funka. Ska nog smyga igång med lite yoga också, även om jag får undvika övningar som lägger alltför stor belastning på bäckenbotten ett tag till.

Överlag är jag rätt fascinerad över hur fort kroppen återhämtat sig med tanke på vilken jävla pärs graviditeten varit. Magen är i princip som den var innan, nästan alla smärtor är borta, har blivit av med nästäppan och halsbrännan, sover bättre igen, springer inte på toa hela tiden längre osv osv. Det är toppen att inte vara gravid längre. :D
Oj vad snabbt tiden går, har hon redan hunnit bli en månad? Går allt bra med henne? Skönt att kroppen återhämtar sig så snabbt och att allt känns bättre :)

Tyvärr varade lyckan inte särskilt länge. :( Är nu lika dålig som jag brukar vara. Men är ändå otroligt glad att det kom en liten ljusglimt mitt i allt. :up: Blev bara en lätt genomkörare idag av kroppen eftersom den inte är i form för tillfället. Försökte mig på att göra några armhävningar vilket inte fungerade något vidare. Ner kom jag, men när jag skulle upp låste kroppen sig totalt. Blev några på knäna till en början för att sedan kunna göra fyra vanliga. Tror kroppen är rätt trött just nu.

11247530_1636983969871797_1828044213_n.jpg

Sallad, hemgjord aioli, mozzarella, soltorkade tomater, rädisor, champinjoner, gurka, tomat, melon, ägg och oliver. Fantastiskt god kvällsmat!!! :love:

Jag har precis suttit och skrivit matlista för veckan. Efter att vi skrivit budget för juni och juli (the joy ...) kom vi på den jättebra idén att kolla vad vi handlat för de senaste månaderna. Låt oss säga såhär ...

... jag vetefan vad som hände där :nailbiting::o Jag och karln min hade liksom ett matkonto på 1500:- i månaden när vi flyttade ihop. Nog för att vi köper eko och blöjor och sådant numera, men närmare 6000 pix känns inte rimligt för en student och en föräldraledig :angel:

Så nu :devil: är det dags att bli matsmart igen! Började då med matlistan vars viktigaste grundregel är att den ska använda så mycket av maten vi redan hade hemma. Tilläggshandel på 150:- för 6 dagar kommer att behövas, men det känns ändå helt okej. På söndag fyller jag år så då kommer min man göra pannkakstårta åt mig, så den räknar jag inte med :angel:

Kör ni med veckomatsedel? I sådana fall, vad planerar ni att äta? Speciellt @LindgrenV för de gånger jag ser bilder på din mat blir jag omedelbart hungrig.

Jag har precis suttit och skrivit matlista för veckan. Efter att vi skrivit budget för juni och juli (the joy ...) kom vi på den jättebra idén att kolla vad vi handlat för de senaste månaderna. Låt oss säga såhär ...

... jag vetefan vad som hände där :nailbiting::o Jag och karln min hade liksom ett matkonto på 1500:- i månaden när vi flyttade ihop. Nog för att vi köper eko och blöjor och sådant numera, men närmare 6000 pix känns inte rimligt för en student och en föräldraledig :angel:

Så nu :devil: är det dags att bli matsmart igen! Började då med matlistan vars viktigaste grundregel är att den ska använda så mycket av maten vi redan hade hemma. Tilläggshandel på 150:- för 6 dagar kommer att behövas, men det känns ändå helt okej. På söndag fyller jag år så då kommer min man göra pannkakstårta åt mig, så den räknar jag inte med :angel:

Kör ni med veckomatsedel? I sådana fall, vad planerar ni att äta? Speciellt @LindgrenV för de gånger jag ser bilder på din mat blir jag omedelbart hungrig.
:D Jag gör faktiskt aldrig veckomatsedlar, de gånger jag har försökt har det alltid slutat med att jag på tredje dagen verkligen inte vill ha det jag från början planerat in. Så jag köper lite i taget och svänger i stort sett alltid ihop något oplanerat. Ofta hittar jag inspirationen när jag väl står i affären, så jag har aldrig inköpslistor heller... Men så lever jag ensam också så det funkar ju att göra så :p Jag planerar i och för sig i huvudet från dag till dag, så det är inte alltid på dagen som det blir spontant. I morgon blir det fisksoppa till lunch och samma sallad som ovan men med grillad kyckling till också, till middag. På måndag ska jag äta en hemgjord indisk rätt gjord på bland annat cashewnötter och qourn :D

@Andromedae
Jag planerar veckovis, det blir lättast då jag jobbar mycket 12h nattpass och måste ha matlådan färdig då jag sällan hinner stå och laga mat de dagarna.. Ledig = laga mat.. :p
Jag käkar mestadels kyckling och lax så det blir allt från soppor, grytor, filéer i ugn i olika marinader, kycklingburgare osv.. mestadels kyckling/lax och en hög sallad, i princip inga kolhydrater de käkar jag på morgonen genom min gröt (havregryn, kruskakli, krossade linfrö med kanel och mjölk..)
Låter säkert dötrist i vissa öron, men jag gillar det och jag mår bra av det så.. :)

Puh, vilken dag! Är glad att jag tog mig tid till rörelse i morse för resten av dagen har jag mest suttit ned och ätit :angel: Var på kalas på eftermiddagen, 1,5 h enkel resa med bil. Åt bulle, toscakaka och en liten bit marängtårta, av förklarliga skäl tyckte inte min kropp att den fick nog med näring av det så när vi åkte hem vid 17 började jag känna mig riktigt trött (hade då alltså inte ätit något mer än fikat sedan frukosten vid 10:30). Och av någon anledning var det enda jag kände mig sugen på: En kycklingburgare på Max :confused: :laugh: Så det blev en sån! Med pommes och hela köret. Sen har jag varit hos en kompis nu på kvällen och hon hade gjort en alldeles för god ananaspaj... Haha. Så mätt nu. Men har haft väldigt trevligt idag och fått tanka lite social energi. Imorgon blir det troligen mycket mer rörelse och lite vettigare mathållning.

Jag kikar in lite som hastigast men har inte riktigt tid att hänga med i tråden som vanligt nu de veckor jag är i Sverige. Försöker att läsa ikapp lite här när jag är inne på Buke, men ni skriver ju så jag blir alldeles chockad! :eek: :D

Tror jag satsar på en tråd-comeback först när jag åker tillbaka hem nästa måndag, och tills dess håller jag igång med lite löpning (jo, jag har faktiskt börjat tycka det är helt okej) och cirkelträning på hemmaplan. Maten ska vi inte ens prata om, men jag försöker låta bli att tänka och noja för mycket över det och istället njuta av alla de underbara svenska matvarorna jag har tillgång till. :)

Är hemma i Stocholm, så har fullt upp och därav lite frånvarande här. Ingen regelrätt träning men blir många promenader här och håll i gång hela dagarna, tex har rensar vi en del av mammas hus varje gång vi är här. Massor att göra, helt slut efter dagens arbete! På kvällen åkte jag, sambon och vovven till naturreservat och gick långt och länge i skogen. Skoj!

Blir dock väldigt mycket fika här också, så det väger väl upp för all aktivitet ;)

Fick en för tidig present av pappa också, jättefina vandringsbyxor, skaljacka och en toppenfin 28 liters-ryggsäck! Full mundering!

Gjorde ett något icke-kosher första löppass efter sjukdom och sprang 17 km med min lillebror idag. Dock gick det riktigt långsamt pga den extrema träningsvärk jag dragit på mig efter gårdagens mini-styrkepass. Körde en del benböj och utfall med bara kroppsvikten men det tog tydligen (googla "Nyhetsmorgon pyramidpass" om ni också vill ha träningsvärk!).

Red trots löpning och träningsvärk även lite markarbete på pålle under coaching av min duktiga kompis (som promenerade sin tävlingshäst samtidigt, se bild :)). Det gick riktigt bra idag, både pålle och jag hade roligt och han skötte sig fint!

11295649_10153349946574343_6232508413003618967_n.jpg

Snart är 12h jobb slut och jag ska ner i gymmet nån timme innan jag drar hem och kraschar i säng! ^^ Ska försöka hinna med att motionera pålle i eftermiddag också innan jag drar till jobb igen för ytterligare 12h jobb.. :p

Månadens Wysiwyg-fråga:

Vad har ni med större byst (>D-kupa) för sport-BHar? Jag har haft shock absorber i alla år men jag skulle vilja ha en modell med lite fyllning! Tycker det känns så naket om man kan se bröstvårtorna vilka nästan alltid syns om jag har vanlig sport-BH+linne i något funktionsmaterial..

Har en hel hög från casall (de är underbara), några från Ullared (de har jag över bh till vardags) och ett par från Gina tricot men de har jag inte så ofta när jag tränar hårdare än promenad (inte bästa stödet för mer skump liksom)

Men jag störs inte av att bröstvårtorna syns lite. Viktigast är att tuttarna är så still som möjligt (blir nästan sjösjuk annars :angel: )

@Wysiwyg: Jag köper alltid sportbehåar i en för liten storlek som jag sedan mosar ner över en vanlig bh. Det känns som att jag har testat allt, och det här är det enda som funkar för mig... :meh: Sen att boobsen ser ut som en ihopmosad limpa under träning, det är smällar man får ta! :p

Kolla över skorna först och främst, det kan göra en rejäl skillnad :)

Fan det var ju svaret jag inte ville ha! :o:p Har ju arbetsskor med stålhätta osv, får "egentligen" inte ha andra skor, även om några av mina kollegor har det ibland just för stötdämpningen. Får fundera över det och ifall jag behöver köpa in så blir det nog senare i sommar.

Hej hej, ny i tråden och allmänt på forumet. Lät som en intressant tråd så här är jag :)

Jag är väl egentligen inte så intresserad av Beach 2015, men vill gärna variera min träning till mer än gymmet. Vill ha in mer konditionsträning, främst löpning men har svårt att komma igång med motivationen...

Någon som har tips på hur man kommer igång på något roligt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet o tvinga sig ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 369
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar