Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började trycka på några muskelknutor häromdagen. Skulle jag inte gjort. Skulle låtit de finnas där och leva i förnekelse, eller något. För jag har huvudvärk nu :p

Idag fick jag kämpa på ridningen, fick en häst som är svår då hon inte kan så mycket ännu (hon jag ramlade av på hoppningen). Gick sådär, men jag red henne iaf. När jag såg att jag skulle rida henne ville jag sätta mig ner i ett hörn och gråta (att en avramling kan ta så hårt?!) men jag tog tag i mig själv och hoppade upp!

Jag vet ju exakt hur det känns och hur svårt det är. Nästa gång du rider henne kommer det kännas lättare, och gången efter det ännu lättare :).

Apropå hästar så måste jag bara få visa pålles bravader under löshoppning igår. Första gången han (inte) hoppade vattenmatta såg ut så här:

Men sedan gick det bättre! Duktig häst :)

God morgon! Jag ska iväg hela dagen så passade på att morgonträna. 30 min yoga och 30 min promenad :) Under dagen blir det nog mycket fika :p Men jag ska se till att grunda med en stadig frukost/brunch innan jag åker tänkte jag.

Hoppas ni får en bra dag!

Började lördagen med en hemgjord mocka latte, proteinpannkakor och grekisk yoghurt med honung, banan och gojibär. Så jäkla nöjd :D nu ska jag snart åka in till stan och kolla runt lite, det är hamnfestival och food market så det kan nog bli mer gott att äta idag

Imorgon fyller lillan en månad och jag lallar på så sakteliga med mina promenader. Igår skrapade jag ihop en mil (fördelat på två promenader) utan att få särskilt ont alls. :bump: Imorse var vi ute en timme och vi ska ut igen lite senare i eftermiddag. Nästa vecka tror jag att jag ska testa ett spinpass, det är fan inte kul att dö flåsdöden av att cykla uppför minsta lilla backe. :p Tänker att eftersom det funkar att cykla på en vanlig cykel borde spinning funka. Ska nog smyga igång med lite yoga också, även om jag får undvika övningar som lägger alltför stor belastning på bäckenbotten ett tag till.

Överlag är jag rätt fascinerad över hur fort kroppen återhämtat sig med tanke på vilken jävla pärs graviditeten varit. Magen är i princip som den var innan, nästan alla smärtor är borta, har blivit av med nästäppan och halsbrännan, sover bättre igen, springer inte på toa hela tiden längre osv osv. Det är toppen att inte vara gravid längre. :D

Du har helt rätt, jag ska försöka ta åt mig av det jag läst och fundera på vad jag kan förändra. Det är så sjukt svårt bara. Var ska man börja liksom? Du skriver att du äter för lite, har du någon tanke på hur du ska kunna få i dig mer mat? Eller vill du inte det?

Vad tror du är lättast? Är det är lättast att lägga på lite till varje måltid eller om man ska lägga in ett mellanmål till eller öka på något enstaka mål i taget? Vet liksom inte var jag skulle våga göra en förändring, det känns så stort. Min sjukgymnast pratar om att börja med näringsdryckerna igen men jag är så rädd för dom.

Jag ska försöka förklara, men mitt förhållande till mat har alltid varit "onormalt", så det kanske inte blir så lättförståeligt. Jag har aldrig ätit mycket, redan som barn åt jag typ hälften av det andra åt, och jag har aldrig ätit i skolmatsalen. Alltså på riktigt, jag har aldrig gjort det. I första klass försökte min lärare tvinga mig att äta genom att jag fick sitta kvar och alla andra fick gå ut och ha rast (hej pedagogiskt tänkande), det slutade med att jag spydde. Min mamma var hemma och var mammaledig med min lillebror då, och vi slutade skolan redan vid tolv (började åtta), så skolan kom överens med mina föräldrar om att inte tvinga mig i och med att jag fick lunch när jag kom hem mitt på dagen. När jag blev äldre och skoldagarna blev längre fick jag ha egen mat med mig.

Nu äter jag faktiskt frukost, lunch och middag varje dag. Inför det nya året hade jag som mål att inte fuska med lunchen, och det har jag faktiskt inte gjort. Jag har ätit lunch varje dag sen 1 januari. Middagen var ett annat mål, att inte äta flingor eller ett kokt ägg istället för det resten av familjen äter. I början gick det inte så bra, men frånsett en dag när vi åt flingor och ägg till middag allihop (för att alla kom hem från olika aktiviteter så sent att ingen orkade/hann laga mat) så har jag inte fuskat med det heller sen sista veckan i mars, och det ser jag som ett enormt framsteg. Jag får nog nästan pausa där, och fortsätta på den här banan istället för att försöka utöka det med att lägga till mellanmål som jag sen inte kommer kunna hålla.

Men. Om det är något jag gillar så äter jag. I mitt fall handlar det ungefär 20 % om vikt och 80 % om att jag är fruktansvärt kräsen. Problemet är då att jag istället överäter om det är något jag gillar, och att kakor, godis, glass och chips "tyvärr" är sånt som faller inom kategorin "sånt jag gillar".

@Qelina, Jag blev så arg när jag läste om din hästs uppfödare. Det är ju din häst, vad har hen ens med saken att göra, hen har ju för sjutton sålt hästen?! Om du dessutom har ägt hästen i elva år så är det ju rätt länge sen hästen var i hens ägo, såvida du ens köpte av uppfödaren, annars är det ju ännu längre tillbaka!

Min gammelponny var femton år redan när jag fick henne, tävlade hoppning fram tills hon var 20, hade med lätthet klarat av ett par år till efter det men det var jag som blev för gammal, och var en riktig kruttant som reds fyra gånger i veckan helt "normalt" på våren som 26-åring. Hon blev sen sjuk under sommaren och togs bort på hösten det året. 21 år behöver inte betyda att hästen måste pensioneras, är de pigga och vill ridas finns det inga hinder för att inte låta dem göra det! Ärligt talat var det mer krut i 26-åringen den våren än vad det var i min dåvarande treåring som nyss blivit inriden, hon var lite som tjuren Ferdinand redan från början. :p

Gårdagens motion var ett dressyrpass på 40 minuter på en plätt i hagen där det faktiskt går att rida lite nu när det torkat upp i marken. Något måste jag ha gjort som tog, för idag har jag träningsvärk.

@Qelina, Jag blev så arg när jag läste om din hästs uppfödare. Det är ju din häst, vad har hen ens med saken att göra, hen har ju för sjutton sålt hästen?! Om du dessutom har ägt hästen i elva år så är det ju rätt länge sen hästen var i hens ägo, såvida du ens köpte av uppfödaren, annars är det ju ännu längre tillbaka!

Min gammelponny var femton år redan när jag fick henne, tävlade hoppning fram tills hon var 20, hade med lätthet klarat av ett par år till efter det men det var jag som blev för gammal, och var en riktig kruttant som reds fyra gånger i veckan helt "normalt" på våren som 26-åring. Hon blev sen sjuk under sommaren och togs bort på hösten det året. 21 år behöver inte betyda att hästen måste pensioneras, är de pigga och vill ridas finns det inga hinder för att inte låta dem göra det! Ärligt talat var det mer krut i 26-åringen den våren än vad det var i min dåvarande treåring som nyss blivit inriden, hon var lite som tjuren Ferdinand redan från början. :p

Tack för dina ord, det känns skönt att läsa. Uppfödaren sålde hästen när den var 4 år så det är ju väldigt länge sen. Hon började också anklaga mig för att inte hästen var registrerad som arab utan som svensk ridponny men saken är den att det var ju upp till henne att göra det, hon som födde upp henne. Det fanns inga riktiga papper på hästen när jag köpte henne och när jag kollade med arabhästförbundet skulle det gå på ca 11000 kr att registrera henne som arab, straffavgift för att hon var över 4 år och sen DNA typning av både mamman och pappan.

Sen säger hon som inte har en aning om saken att det är hemskt synd om hästen att bli utlånad till en unge som kommer rida sönder hästen igen. För det första är det inte därför hon är skaffad nu utan för att hon är så pigg att hon skadat sig när hon sprungit runt och busat i hagen och för det andra så kommer jag ju inte låna ut henne till vem som helst, kvinnan som ska kolla på henne nu är t.ex. 40 år och vill ha en häst att rida lite lugnt på i skogen och lättare pass på banan. Kan inte se att det skulle vara fel för en häst på 21 år, araber blir ju gamla också.

Och hon mår bäst av att ridas och inte bara vila eftersom hon har patellaupphakningar i bakbenen som mår bättre om hon rör på sig lagom mycket.Och som du skriver är hon piggast i stallet trots att hon är äldst. Hon är som en liten kruttunna att rida på.

@Qelina

Jag kommer säga något klyschigt. Bry dig inte! Det är väl din häst? Hon har inte ett dugg med att göra vad du gör med hästen. Och du känner väl din häst bäst? Människor alltså! Många 21-åriga hästar som är friska och pigga rids faktiskt, vissa till och med tävlas i den åldern.

Men jag vet precis hur det känns när människor ska lägga sig i för mycket. Jag har själv fått mig en rejäl utskällning när jag gav bort min hund till en kompis på grund av att jag var sjuk och för att min sambo är allergisk. Jag mådde riktigt dåligt då men hunden har det jätte bra idag så mitt beslut att ge bort henne var det bästa beslutet jag någonsin gjort.
Ska verkligen försöka att inte bry mig, men det gör ont när det gäller dem man verkligen älskar. Och jag älskar ju min lilla häst. Skulle ge mycket för att kunna ha henne själv men det går ju liksom inte som jag skrev innan, då får man hitta näst bästa alternativet. Skönt att din hund har det bra nu och att du kan se att du gjorde rätt!

Månadens Wysiwyg-fråga:

Vad har ni med större byst (>D-kupa) för sport-BHar? Jag har haft shock absorber i alla år men jag skulle vilja ha en modell med lite fyllning! Tycker det känns så naket om man kan se bröstvårtorna vilka nästan alltid syns om jag har vanlig sport-BH+linne i något funktionsmaterial..

1 mils promenad i mycket blåsigt väder. Stannade till på Maxi på vägen hem och köpte ingredienser till kanelbullar:o

@Wysiwyg Jag använder Shock Absorber och har aldrig varit med om att bröstvårtorna syns igenom? Den jag har tror jag heter Multi Sports.

Dagens motion har varit uteritt och promenad. Är så fint väder att jag är sugen på att gå ut en sväng till eller kanske springa en runda.

Jag ska försöka förklara, men mitt förhållande till mat har alltid varit "onormalt", så det kanske inte blir så lättförståeligt. Jag har aldrig ätit mycket, redan som barn åt jag typ hälften av det andra åt, och jag har aldrig ätit i skolmatsalen. Alltså på riktigt, jag har aldrig gjort det. I första klass försökte min lärare tvinga mig att äta genom att jag fick sitta kvar och alla andra fick gå ut och ha rast (hej pedagogiskt tänkande), det slutade med att jag spydde. Min mamma var hemma och var mammaledig med min lillebror då, och vi slutade skolan redan vid tolv (började åtta), så skolan kom överens med mina föräldrar om att inte tvinga mig i och med att jag fick lunch när jag kom hem mitt på dagen. När jag blev äldre och skoldagarna blev längre fick jag ha egen mat med mig.

Nu äter jag faktiskt frukost, lunch och middag varje dag. Inför det nya året hade jag som mål att inte fuska med lunchen, och det har jag faktiskt inte gjort. Jag har ätit lunch varje dag sen 1 januari. Middagen var ett annat mål, att inte äta flingor eller ett kokt ägg istället för det resten av familjen äter. I början gick det inte så bra, men frånsett en dag när vi åt flingor och ägg till middag allihop (för att alla kom hem från olika aktiviteter så sent att ingen orkade/hann laga mat) så har jag inte fuskat med det heller sen sista veckan i mars, och det ser jag som ett enormt framsteg. Jag får nog nästan pausa där, och fortsätta på den här banan istället för att försöka utöka det med att lägga till mellanmål som jag sen inte kommer kunna hålla.

Men. Om det är något jag gillar så äter jag. I mitt fall handlar det ungefär 20 % om vikt och 80 % om att jag är fruktansvärt kräsen. Problemet är då att jag istället överäter om det är något jag gillar, och att kakor, godis, glass och chips "tyvärr" är sånt som faller inom kategorin "sånt jag gillar".
Aha, det låter komplicerat. Vet du varför du är så kräsen? Har du alltid varit så? Hur är dina syskon? Är det konsistensen på maten? Lukten,smaken du inte gullar? Har du lärt dig att äta saker nu som du inte kunde tidigare? Hur klarar du dig om du är på resa eller med kompisar? Får du göra som mig och ta med egen mat? Har du svårt att hålla vikten och inte gå ner i vikt eller klarar du att få i dig det du behöver?

Jag har blivit mer och mer kräsen med åren känner jag, hade ju en del saker för mig som barn men känner att jag får mer och mer mat som jag inte tycker om rent smakmässigt och inte bara enligt anorexin. Sen är jag ju vegeterian så där försvinner en hel del mat. Har många saker jag verkligen mår dåligt om jag äter. Och sen lägger man till ångest på det så förstår man att det inte finns mycket mer mat kvar att äta.

Men det här med vikten är alltså inte det viktigaste för dig? Du kan äta sådant som anses"onyttigt"/lite mindre nyttigt om du känner för det?

Jag har ÅNGEST! På förmiddagen hann jag bara med 40 minuters promenad sen åkte vi och storhandlade. På eftermiddagen blev det lite mer än 65 minuter och ikväll satsar jag på att ta mig runt en 40 minuters runda, men det kommer ändå bli för lite. Och som det känns nu orkar jag inte gå den rundan. Men jag har ju ett tag att samla energi.

Imorgon väntar ett besök hos min häst, det blir en heldag för hon bor ganska långt borta, håll tummarna för oss att tjejen som ska med imorgon vill ha henne så det löser sig! Jag mår sjukt dåligt av den här pressen att hitta en fodervärd, kan aldrig slappna av.

Dagens utmaning imorgon blir att sitta i en bil hela dagen och ändå äta.Anorexin säger att man inte behöver äta något då så det kommer bli en kamp imorgon. Är jätte orolig för hur det ska gå, kan ju inte skippa måltiderna eftersom mamma är med. Så jag måste äta, även om jag inte vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 369
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar