Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@villagegirl Kul att se dig här igen :) Dumma knän som strular!

@Wega Typiskt taskigt gym att ha stängt på en röd dag! Sollentuna har jag inte så bra koll på mer än att jag övningskörde och hade uppkörning där för 9 år sen :angel: Men det borde finnas möjlighet till bra promenadsträckor tycker jag, när jag tänker på hur omgivningarna ser ut. Sorry för extremt icke-konkreta tips :p

@Andromedae Trist, krya på dig!

Hade jättesvårt att gå upp i morse, trots att klockan ringde efter 9 timmars sömn. Stort sömnbehov tydligen :p Började i alla fall dagen med 10 solhälsningar, skönt! Planer för övriga dagen är en promenad och mera yoga. Och plugg såklart :p

@Qelina

Jag har ett barn som är ett och ett halvt år. Han brukar äta lite olika under dagarna (ibland är det mer till lunch och mindre till middag eller vice versa), men så här ser hans grundläggande matrutin ut.

Frukost
1,5 flaska välling = 214 kcal
1 skiva fullkornsbröd (utan pålägg) = 67kcal

Mellanmål 1
Fullkornsmacka med smör = 100 kcal kanske?
1 banan = 100kcal

Lunch
Äter samma mat som vi vuxna så varierar lite vad det är. Till exempel spaghetti och köttfärssås med grönsaker, curry med ris eller fisk med potatis och ärtor. Någonstans mellan 200-300kcal i alla fall.

Mellanmål 2
1 äpple = 70kcal
4 katrinplommon = 80kcal

Middag
Ungefär samma som lunch. Här äter han vanligtvis lite mindre än till lunch, så 100 till 200kcal.

Kvällsmat

Totalt:
Mellan 1145 och 1245 kcal per dag. På det är han ett alldeles normalt barn som följer sina längd- och viktkurvor och växer precis som han ska. Han är till och med både längre och lättare än "medelbebisen" (medelkurvan). Och hans vardag ser ut som följande i aktivitet:
6.00: Vaknar, äter frukost, leker och busar
9.00: Mellanmål, sover middag
11.00 vaknar kanske tio minuter innan, äter lunch, leker och busar
13.00 sover middag
14.30 vaknar och äter mellanmål, leker och busar
17.00 äter middag, leker och busar lite till (;))
19.30 äter välling, varvar ner
20.00 sover.

När du äter 200 kalorier på en dag så har du alltså ätit mindre än vad min artonmånaders, 84 centimeter långa och 10.7kg tunga son gör till frukost. Det är inte rimligt!

En timmas promenad med föräldrarnas hund i ett ljuvligt naturreservat avklarad. :love: vi gick ifrån stigen en stund ner i ravinen med riktigt tjock matta av vitsippor och strutbräken utmed en bäck. Det kom en lövsångare och satte sig på en gren bredvid mig, så nära så det nästan kändes overkligt. Vilken härligt start på dagen!

Ska fortsätta med att köra åkgräsklippare. :D ingen motion där men Så kul, haha!

Jag vet svaret på varför jag mår lite konstigt. Har känt en välbekant smärta i mellangärdet som strålat ut i skulderbladet på vänster sida. Magkatarren är tillbaka.
Det blir att knapra omeprazol igen då i ett par dagar började redan igår och det känns redan bättre idag.

Jag ska i alla fall träna lite idag ändå även fast magen är upprörd. Började dagen med makaronilåda till frukost :D

Och så kände jag av min Restless legs i natt för första gången sen i höstas :cry: Hade glömt bort hur jävligt det faktiskt är.

@Qelina, Jag tycker verkligen du ska ta åt dig av vad de i tråden som har barn och berättar vad deras barn äter skriver. Jämför sen dig själv med hur ett så litet barn ser ut, du inser ju också att din kropp behöver mer energi än ett spädbarn? Särskilt med tanke på att du rör sig så sanslöst mycket. Min fyraåriga kusin äter portioner till lunch och middag som jag aldrig för mitt liv skulle få i mig. Han är mer åt det normala hållet än vad jag är, för jag äter alldeles för lite. Och då äter jag garanterat mer än du i vilket fall.

@Qelina

Jag har ett barn som är ett och ett halvt år. Han brukar äta lite olika under dagarna (ibland är det mer till lunch och mindre till middag eller vice versa), men så här ser hans grundläggande matrutin ut.

Frukost
1 skiva fullkornsbröd (utan pålägg) = 67kcal

Mellanmål 1
Fullkornsmacka med smör = 100 kcal kanske?
1 banan = 100kcal

Lunch
Äter samma mat som vi vuxna så varierar lite vad det är. Till exempel spaghetti och köttfärssås med grönsaker, curry med ris eller fisk med potatis och ärtor. Någonstans mellan 200-300kcal i alla fall.

Mellanmål 2
1 äpple = 70kcal
4 katrinplommon = 80kcal

Middag
Ungefär samma som lunch. Här äter han vanligtvis lite mindre än till lunch, så 100 till 200kcal.

Kvällsmat

Totalt:
Mellan 1145 och 1245 kcal per dag. På det är han ett alldeles normalt barn som följer sina längd- och viktkurvor och växer precis som han ska. Han är till och med både längre och lättare än "medelbebisen" (medelkurvan). Och hans vardag ser ut som följande i aktivitet:
6.00: Vaknar, äter frukost, leker och busar
9.00: Mellanmål, sover middag
11.00 vaknar kanske tio minuter innan, äter lunch, leker och busar
13.00 sover middag
14.30 vaknar och äter mellanmål, leker och busar
17.00 äter middag, leker och busar lite till (;))
19.30 äter välling, varvar ner
20.00 sover.

När du äter 200 kalorier på en dag så har du alltså ätit mindre än vad min artonmånaders, 84 centimeter långa och 10.7kg tunga son gör till frukost. Det är inte rimligt!
Tack för att du ville dela med dig av det, och oj vilken ögonöppnare! Det är ju helt sjukt att jag tänker att min kropp ska klara sig på mindre än vad ett litet barn gör. Vet att när jag hade en kompis med ett barn på ett år så häpnade jag över att han åt mer än mig till sina måltider, och han åt oftare också. Fasiken, jag måste verkligen ta till mig det här och våga förändra något. Måste bara hitta kraften och motivationen och styrkan att stå emot ångesten.

@Qelina, Jag tycker verkligen du ska ta åt dig av vad de i tråden som har barn och berättar vad deras barn äter skriver. Jämför sen dig själv med hur ett så litet barn ser ut, du inser ju också att din kropp behöver mer energi än ett spädbarn? Särskilt med tanke på att du rör sig så sanslöst mycket. Min fyraåriga kusin äter portioner till lunch och middag som jag aldrig för mitt liv skulle få i mig. Han är mer åt det normala hållet än vad jag är, för jag äter alldeles för lite. Och då äter jag garanterat mer än du i vilket fall.
Du har helt rätt, jag ska försöka ta åt mig av det jag läst och fundera på vad jag kan förändra. Det är så sjukt svårt bara. Var ska man börja liksom? Du skriver att du äter för lite, har du någon tanke på hur du ska kunna få i dig mer mat? Eller vill du inte det?

Vad tror du är lättast? Är det är lättast att lägga på lite till varje måltid eller om man ska lägga in ett mellanmål till eller öka på något enstaka mål i taget? Vet liksom inte var jag skulle våga göra en förändring, det känns så stort. Min sjukgymnast pratar om att börja med näringsdryckerna igen men jag är så rädd för dom.

Alltså, jag behöver läsa sådant här om och om igen för att påminnas om vad jag gör mot min kropp. Och att försöka ta till mig att min kropp också behöver mat precis som alla andra. Men det är ju det här med sköldkörteln, att jag är bara 162 cm och att jag inte har så mycket massa på kroppen för jag går inte ner på samma sätt som andra gör. Jag kan stå still i vikt på att äta en tredjedel av vad andra gör trots att jag rör mig så mycket.

Det här med att kroppen behöver mat fast man vilar går bara inte in i mitt huvud, på riktigt så kan jag inte ta till mig det. Men om man ser att jag en hel dag från 8-22 bara åt 200 kcal och var så aktiv och sen tänker på att du skrev att en kropp behöver 1400 för att vila så är det ju sjukt, så mycket äter jag aldrig. Och 200 kcal, till och med ett barn äter väl mer än så?

Jag har sjuka tankar på att dra ner på maten ännu mer för att jag hatar kroppen som den är nu och tycker den väger för mycket men sen tänker jag på kvällar som igår, när jag och hunden bara var så himla bra, vi är ju ett bra team. Eller som idag när jag varit på morgonpromenad med hunden och sedan varit i stallet och pysslat och ridit ut en timme. Och ska strax ut med hunden igen. Allt det kommer bli svårt att orka om jag tappar mer i vikt. Måste försöka komma ihåg alla dessa saker.

Och som du skriver så orkar kanske kroppen bara till en viss gräns, till slut kanske den säger ifrån helt och bara lägger av. Vissa dagar bryr jag mig inte så mycket om det, andra tar jag det inte på allvar eller kan inte ta in det och ibland så kan jag tänka på det och försöka använda det för att äta men ofta är ångesten för maten starkare än ångesten för att dö.

Du har ju ändå rätt mycket terapi bakom dig så det har säkert kommit upp tidigare, men har du någon skriftlig, konkret lista med saker som gör det positivt att öka (eller åtminstone stå stilla) i vikt? Som hunden, ridningen? Och sparar du både dina egna och andras (tex cilis ovan) kloka inlägg nånstans? Så du kan gå tillbaka och kolla när ångesten ökar.

Fortfarande krångel med fodervärdarna till hästen, varför kan det inte bara lösa sig? Jag orkar inte styra med det här när allt är som det är. Ibland är det nästan så att jag ångrar att jag köpte hästen, jag älskar henne enormt men hon har kostat mig så sjukt mycket pengar pga alla skador och ordinarie utgifter plus att jag under flera år satt och betalade flera tusen i månaden för en häst jag inte ens fick rida på för att jag var så sjuk. Och nu står jag här med en skadad häst som behöver ny fodervärd och jag har inte råd att stå för alla veterinär utgifter om dom inte vill stå för dom. Och att hitta en fodervärd är inte det lättaste, plus att hästen bor långt ifrån mig så det är svårt att hälsa på och krångligt när vi ska träffa nya fodervärdar. Vet inte vad jag ska göra :(

Sen är det maten, vi ska fira min moster och det är middags dags när jag är hemma hos dom. Har inte en aning om vad jag ska äta då det jag brukar äta inte går att ta med mig. Och det är så sjukt jobbigt att äta när allt inte är som hemma. Det gör att jag drar mig för att följa med och träffa släkten. Anorexin vill isolera mig och jag försöker hitta lösningar för att det inte ska bli så men kan inte komma på lösningen för maten.

Det positiva är att jag träffade en kompis en timme mitt på dagen och strax ska jag och mamma ut i skogen med hunden och då blir han överlycklig. Han älskar den skogen. Börjar pipa i bilen när han ser var vi är och det gör han bara på ställen han älskar, som vissa skogar och brukshundsklubben för där tycker han om att vara för att han gillar att träna.

Känner mig bättre idag och har test-tränat lite i form av 40 min styrketräning utomhus med min ansenliga kroppsvikt som motstånd. Tänker mig att armhävningar är en bra huskur mot de sista viruspartiklarna! Om allt känns bra imorrn blir det ett lugnt löppass med min lillebror som är på besök.

@Chili Tack så mycket! Jag försöker vara positiv, men ska inte sticka under stol med att det är jobbigt ibland att känna sig osäker. Jag vill så gärna ta mig igenom detta och kunna njuta av att hoppa. Ikväll ska pålle få löshoppa lite högre hinder och även lite titthinder, och imorgon hoppas jag på på att våga ta nåt skutt uppsuttet igen med stöd av min trygga, kunniga kompis på marken. Jag jobbar lite som så att vi rider mycket bomövningar och småhinder var och varannan dag, för att det ska bli en del av vardagen och ingen big deal för varken mig eller pålle.

Angående pålles framtid så är den fortfarande oviss. Har luftat mina tankar med några i stallet och har alternativa lösningar på G, men inget är klart än. Jag är doktorand och ska åka till England och gästforska under hösten :).

Senast ändrad:
@Qelina Hur kommer det sig att du ska skaffa fodervärd till en häst du äger samtidigt som du är medryttare på en annan häst? Jag måste ha missat något känner jag.

@Qelina, jag tycker faktiskt du ska sparka anorexin i röven och äta det som finns på kalaset. Jag lovar att du kan. Du är lika mycket vanlig människa som alla andra där även om det inte känns så.

Heja! Hur känns knät? Ska du springa varvet?

Knät mår bra. Det spökar några veckor, sen börjar det funka igen. Skitknä :p

Jag har inte bestämt mig angående Varvet ännu, men känner jag mig rätt kommer jag stå där på den jävla startlinjen nästa lördag... :p

Själv ska jag släpa ut mina stela ben på en promenad. Runt 5 km om jag inte får feeling och knatar längre :p Åt en fantastiskt god lax till lunch (tiden i ugnen är verkligen knepet!) och har (typ) åstadkommit det jag skulle med plugget så det har varit en bra dag. :)

Knät mår bra. Det spökar några veckor, sen börjar det funka igen. Skitknä :p

Jag har inte bestämt mig angående Varvet ännu, men känner jag mig rätt kommer jag stå där på den jävla startlinjen nästa lördag... :p

Konstigt det där! Skönt att det är bättre i alla fall.

Om du är med (jag förstår att det är lockande!) så se till att vara försiktig i och med att du inte sprungit så mycket, måååånga gåpauser! ;)

Wow, 90 minuter är ju jätte länge, jag brukade springa 1-1,5 timme förr i världen men det var länge sen nu. Hur långt kommer du på den tiden?
Mätte inte sträckan men gissar på runt 13-14 km. Är ute efter att bli uthållig och hållbar så jag tar gärna långa lugna rundor.
Hoppas det löser sig med fodervärd åt hästen!

Jag och en kompis funderar på en vandring längs högakustenleden i sommar. Nån av er som varit där? Hur är dricksvattentillgången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar